Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Hvilke regler gjelder egentlig for softgun-spill?


Galexon

Anbefalte innlegg

Meg og 3 kamerater (2 av oss er 18 år, og 2 er 19) bestemte oss en dag for at vi ville kjøpe hver vår billige softgun, og spille litt i fritiden, da i skogen hvor sjansen for å bli oppdaget var liten. Nå nylig var det for mørkt å gå i skogen, så vi fant ut at vi ville ta turen bort til den lokale barneskolen, ettersom denne var stengt (var på en søndag). Der var det gatelykter, så vi tenkte vi skulle spille her en liten stund. Vi visste jo at softgun ikke kan gjøre stor skade på bygningene eller noe som helst, verken på vinduer eller annet. Da jeg kom hjem gjorde foreldrene mine meg bevisst på faren ved å transportere en softgun uten noe som skjuler det. Vi kom hjem ganske sent på kvelden, rundt 23.00 tiden. Da hadde jeg transportert min softgun AK-47 cirka 5-600 meter, og 2-3 biler hadde kjørt forbi. Jeg ble helt satt ut, da jeg først fant ut hvilken dum ting jeg hadde gjort. Ble redd for at noen kunne ha ringt til politiet og varslet om bevæpnete personer.

 

Nå, over 1,5 timer etterpå, har ingenting skjedd, så jeg regner med at dette har gått fint. Men jeg har det fremdeles sittende i meg. Jeg kunne aldri i livet finne på å skade andre, men vet selvsagt at det kan misoppfattes at man bærer et softgun-våpen rundt. Neste gang vil det bli transportert i bag/sekk som skjuler det.

 

Jeg lurer i etterkant på hva som egentlig er lover og regler som omhandler softgun?

 

Har også hørt at noen anbefaler å varsle politiet på forhånd for å unngå misforståelser. Er dette noe man bare kan gjøre? Vi vil nødig sette i gang en politiaksjon, og ønsker heller ikke å skremme folk. Det er derfor vi vil vite litt mer om lover og regler, samt at vi er ute etter gode tips til hvordan man kan unngå å havne i slike situasjoner.

Jeg lar softun-geværet ligge ubrukt til vi finner en tryggere måte å spille på. Vi tar alle forhåndsregler, med verneutstyr og regler rettet mot sikkerhet, men har i mindre grad tenkt over hvordan andre kan oppfatte det.

 

Håper at noen fremdeles sitter oppe, og kan hjelpe meg med dette lille "dilemmaet". Jeg er en grubler, og vil helst få dette ut av tankene før jeg tar fatt på sovingen.

 

På forhånd takk for svar,

 

Galexon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg regner med at du ligger og sover og ikke sitter i avhør, men et par ting kan jeg si deg med en gang..

 

å ha airsoftkrig på barneskolen er forbudt. kom dere ut i skogen, eller et annet avsidesliggende område. man skal ha tillatelse fra de som eier eiendommen.

 

det er vel heller ikke lov til å gå rundt med våpnene slik dere gjorde.

 

loven er faktisk strengere enn man skulle tro når det gjelder airsoft.

Lenke til kommentar

Når du tar med deg softguns ut fra huset må du:

 

1. Ha gyldig grunn til å ta de med deg, uten en særskilt grunn har du ikke lov til å gå rundt med disse.

2. Pakke de ned på en slik måte at det ikke er synlig at du frakter våpenkopier.

 

Dersom du blir sett med softguns kan det være straffbart, selv om du står inne i din egen hage/garasje og bare skyter på blink.

 

 

I praksis har du kun lov å ta med deg våpene til eller fra spill, men du trenger tillatelse (skriftlig, muntlig duger ikke) fra grunneier i tillegg til at du trenger dispensasjon fra politiet. Er du under 16år kan du bare glemme det, er du mellom 16-18år kan du få tillatelse dersom du er i følge med en verge (som er over 18år). Er du over 18år blir det lettere, men såvidt jeg vet må du være medlem av en godkjent eller autorisert klubb.

 

Så, du kan frakte våpen god nedpakket til og fra spill hvor det er gitt dispensasjon eller tillatelse til å bruke airsoftvåpen både fra grunneier og politi.

 

Det du skal tenke på er at når folk ser softguns så ringer de til politiet. Politiet ser ikke dere, de får en telefon fra en vettskremt person som slår alarm over kamuflerte og bevæpnede kriminelle/terrorister eller lignende. Dermed må politiet rykke ut og være forberedt på det verste.

 

Siden dette er noe som tragisk nok skjer innen airsoftverdenen (heldigvis ikke i Norge enda) så er det greit å vite hva man skal gjøre dersom politi- eller militærstyrker rykker ut til dere. Løft med en gang henda opp i været, vær rolig og gjør akkurat det du får beskjed om. Ikke prøv å løpe unna eller ligge skjult i dekning. Slipp våpenet ditt ned på bakken, har du det i en reim/slynge så lar du det bare henge uten å fomle med det. Ikke gjør brå eller truende bevegelser som å stikke hender i lommer eller gripe etter pistol, men prøv å avklare situasjonen dersom det er mulig å forklare hvor mange andre som er i området og lignende.

Flere steder i verden er folk blitt skutt mens de har holdt på med airsoft, tragisk nok også barn.

 

All informasjon du trenger finner du egentlig på nasf.no eller airsoftguns.info, airsoft er artig men man må vise vett hvis man skal drive på med det.

Lenke til kommentar

Med andre ord; Vi bør organisere oss, ta kontakt med den lokale airsoft-klubben, som har et tilegnet område til disposisjon, og som har kontaktet politi på forhånd. Har allerede sendt en mail til den lokale airsoftklubben med spørsmål rundt medlemskap. Så får vi se hva som skjer i neste omgang. Jeg kommer nok til å tenke meg grundig om neste gang jeg skal ta våpenet ut av esken.

Lenke til kommentar

Kan jo bare nevne at jeg til vanlig er veldig påpasselig med tanke på det med å ta hensyn til utenforstående folk, når det skal skytes blink. Har hatt med meg luftpistol også ut i skogen, som ble transportert pakket i eske, som lå på bunnen av en ryggsekk. Denne ble med andre ord transportert skjult. Magasinet var også ute, og det var ikke gass i våpenet. Vi gikk ganske dypt inn i skogen, hvor vi var temmelig sikre på å være skjermet for andre turgåere osv.

Softgun-krig på skolen kommer ikke til å gjenta seg, det kan dere være sikre på. Vi kommer til å vurdere det nøye neste gang vi skal ut, og se eventuelle faremomenter, prøve å merke området, og eventuelt kontakte politiet og gi beskjed om hva vi driver med. Tror også vi skal skifte til bio-kuler som forvitrer etter 24 timer ca.

Ville det vært annerledes om jeg for eksempel "spraymaler" magasinet i en lett synlig farge, som gjør at folk ser at det ikke er snakk om et ekte våpen? Si at jeg for eksempel spraymaler magasinet med en knallgrønn eller knallrød farge?

Blir det annerledes da? :p Beklager at jeg spør mange teite spørsmål, men må se på alle muligheter.

Lenke til kommentar
Med andre ord; Vi bør organisere oss, ta kontakt med den lokale airsoft-klubben, som har et tilegnet område til disposisjon, og som har kontaktet politi på forhånd.[...]

 

Som vanlig lovdata er din venn (våpenforskrift) og (våpenloven)

 

Det eneste du MÅ ha er tillatelse fra grunneier, også må dere skyte på en måte som ivaretar deres og forbipasserendes sikkerhet. (med softgun betyr det at dere ikke må skyte på folk, og ikke skyte på hverandre når dere står sånn til at du treffer barnevognen på skogsveien 100m bak kompisen din om du bommer.)

 

Så kommer alt det som er LURT, f.eks å passe på å ikke bli sett av for mange, ikke søple til for ille (de der små gule kulene er ganske synlige), si fra til lensmannen først (så ikke Delta plutselig står å skriker til deg mens du får en skarp MP5 dytta opp i haken) og få alle tillatelser skriftlig.

 

I tillegg kommer lokale politivedtekter, som gjerne forbyr bruk av våpen i "tettbebygd område", ofte spesifisert som 300m fra nærmeste hus.

Lenke til kommentar

Noen kompiser av meg var ute å kjørte, og den ene hadde nettopp kjøpt ny softgun. Tydeligvis var det en eller annen som hadde sett at han holdt på med denne i bilen, og at den var ekte. Det endte i alle fall med at de ble stoppet av væpnet politi. Kan vel derfor være litt lurt å være forsiktig med å frakte den åpent.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

http://www.dagbladet.no/2009/03/10/nyheter...verige/5227634/

 

For de som ikke gidder å lese, det dreier seg om en 16-åring med softgun i Sverige som ble skutt av politiet.

 

 

M98kF1, Jeg er ikke enig med deg at det eneste man må ha er tillatelse fra grunneier. Tillatelse/varsling eller kommunikasjon med politiet er et krav fra Norges Airsoft Forbund hvor man bør være medlem. Dette forbundet (NASF) har aktivt arbeidet for strengere lover rundt bruk/håndtering av softguns, det er de vi kan takke for at det er 18års aldersgrense og ikke lenger er tillat å selge i f.eks. 17mai-boder eller lekebutikker. Såvidt jeg kjenner til så har man ikke lov til å bare dra et sted og spille airsoft, men er man medlem i NASF har man dispensasjon til å gjøre dette.

Man må ha "skjellig grunn" for å ha lov til å frakte softguns noe sted, som for eksempel at man er på vei til et skytterstevne eller skal organisert/ordentlig med NASF (som har dispensasjon til å drive med det).

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at man skulle innføre et vedtak for man ikke fikk kjøpe softgun-våpen uten å legge frem bevis på medlemskap i NASF. For å bli medlem i NASF, må man være med på rundt 5 prøvespill i en lokal klubb, og her kunne de nektet deg medlemskap i forbundet om du ikke holdt mål. Altså ville medlemskap i NASF være et slags kvalitetsstempel om at personen som står og skal kjøpe våpen, har lovlige hensikter med våpenet, og akter å bruke det hensynsfullt og forsiktig i forhold til samfunnet rundt. Dette kunne nok ha redusert en del kriminalitet hvor softgun er med i bildet. Bestillinger av utstyr fra utlandet kunne for eksempel vært pliktet å gå gjennom NASF for verifisering, for å kontrollere at mottaker faktisk er medlem av forbundet. Bare noen tanker

Lenke til kommentar
[...]M98kF1, Jeg er ikke enig med deg at det eneste man må ha er tillatelse fra grunneier. [...]

 

Hvor står i såfall det skrevet? NASF har ingen lovgivende myndighet i Norge, de kan rope og skrike så mye de vil om strengere lovgivning, men loven er det den er intil den er endret uansett. Det er fortsatt fullt lov å skyte med alle lovlig våpen på "privat område", eneste begrensningene er att sikkerheten må være ivaretatt og at det ikke "bærer preg av organisert og regelmessig trening" som det sto i ett rundskriv fra POD for noen år siden (om bruk av skytevåpen på privat grunn). På offentlig sted må du ha "aktverdig grunn" til å medbringe våpen (og våpenkopier, luftpistoler, softgun), på egen tomt kan du stort sett gjøre som du vil. Det hadde jo og vært litt ulogisk om det var strengere regler for hvor og hvordan man kunne bruke softgun enn det det er for hvor og hvordan man kan skyte skarpt med hagler, pistoler og halvauto-rifler....

Lenke til kommentar

Galexon, Kriminelle vil uansett få tak i de tingene, et eventuelt forbud vil de drite i og det vil kun gjøre ting vanskeligere for de som er anstendige.

 

M98kF1, Spørsmålet blir litt om du har lov å frakte med deg softguns til en annen sitt private område for å spille airsoft - tror du det klassifiserer som "aktverdig grunn".

 

 

Og jeg er ganske skeptisk til at du fritt kan skyte vilt på ditt eget private område, man må likevel ta hensyn. Hvis noen blir skremt og ringer politiet er du ute og kjøre og du har deg selv å takke, noe som gjør at det er lurt å f.eks. trekke for gardiner hvis en skal ta frem våpene innendørs.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
[...]om du har lov å frakte med deg softguns til en annen sitt private område for å spille airsoft - tror du det klassifiserer som "aktverdig grunn".

 

"Aktverdig grunn" vil si at du bruker våpenet til noe lovlig (på offentlig sted) (f.eks skadedyr-firma med luftpistol mot rotter) eller du transporterer våpenet ditt (tildekket og uten ammo lett tilgjengelig) til ett sted du skal bruke det til noe lovlig (f.eks. vise det til en kompis, levere til reparasjon, skytebanen, skyte blikkbokser i skogen til onkelen din etc. ).

 

 

 

Og jeg er ganske skeptisk til at du fritt kan skyte vilt på ditt eget private område, man må likevel ta hensyn. Hvis noen blir skremt og ringer politiet er du ute og kjøre og du har deg selv å takke, noe som gjør at det er lurt å f.eks. trekke for gardiner hvis en skal ta frem våpene innendørs.

 

"Skyte vilt" kan du ikke, du må passe på at det skjer på en sikker måte. Selvfølgelig er lurt å ringe politiet, prate med naboer etc. først, men påbudt er det ikke.

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at man skulle innføre et vedtak for man ikke fikk kjøpe softgun-våpen uten å legge frem bevis på medlemskap i NASF.

Hva med å heller innføre et obligatorisk sikkerhetskurs, der alle over 16 med bestått kurs kan kjøpe våpen?

 

Føler det ganske rart at jeg som 16 år gammel jeger kan kjøpe pumpehagler, rifler og salonggevær, dra det med ut i skogen og skyte dyr med de allerede som 16åring, men at jeg ikke kan få kjøpe et leke-våpen og skyte med det.

 

Selvfølgelig har det noe med at man i airsoft skyter på mennesker - men tror dere at man ikke kunne forhindret mange av de ulykkene ved et tokvelders kurs (6t) innen sikkeret og våpenbruk?

 

EDIT: Hmm, kanskje innlegget mitt ikke egner seg så bra i denne tråden, siden tråden er postet i Juss? :hmm:

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Mulig OT men:

 

Jeg veit ikke helt hvordan reglene for sikkerhet rundt Airsoft er, men i paintballklubben jeg spiller i har vi hvertfall en del regler:

 

Maske skal alltid være på innenfor spilleområdet (Banen).

Banen er omringet av netting som ballene ikke kan komme igjennom.

Etter en runde skal man ta på kondomen (Dong som man fester på løpet), eller fjerne løpet inne på banen for så å forlate banen.

 

Det jeg (og alle andre trur jeg :p) gjør når jeg frakter markøren, er å avmontere løp (2 deler), magasin og luft, jeg oppbevarer den også i en egen paintball bag som er designet for å frakte slike ting.

 

Veit ikke hvor enkelt det er å skru fra hverandre softgunene deres though.

 

Edit: Briller er VELDIG viktig, skal ikke mye til for å få blåst istykker ett øye!

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar

Arne, Problemet er delvis informasjon men mye holdninger, det er mitt inntrykk. Det blir som med ungdom som kjører over fartsgrensen, på samme måte tenker noen kanskje at "jeg skal bare bære våpenet 10meter bort til bilen/inn i huset - da trenger jeg ikke å skjule det eller pakke det ned".

 

M98kF1, Jeg er ikke så sikker på at du kan ta med våpenet til en kompis for å "vise det frem". Kunne ikke han ha kommet til deg isåfall? Skal ikke si det er galt men jeg ville stusset over det hvis noen gjorde det, og jeg ville ikke ha gjort det selv.

Reglene til NASF er strengere enn det lovene er, du kan bli utestengt fra klubb i årevis selv om politiet sier du "gjorde ingenting klanderverdig".

 

World of Warcraft, Vi plugger bare ut batteri eller tar utav magasinet dersom det er et gassvåpen, da kan de ikke avfyres. Er det snakk om en sniper tar man utav magasin og fyrer kulen i kammeret i bakken slik at våpenet er tomt. Ingen får "aktivere" eller gjøre klart et våpen før alle har på seg briller (som det også er strenge krav til), og ingen tar av seg brillene før alle våpen er "slått av". I NASF har det ikke vært noen øyeskader enda, sikkerhet er viktig. Det som er skummelt er at enkelte nybegynnere tar av seg eller løfter på brillene for å fjerne dugg, er utrolig men noen finner faktisk på å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...