Gå til innhold

Fujitsu legger ned harddiskvirksomheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper for all del at ikke kunnskapen og patentene Fujitsu sitter med går "tapt". Håper alt dette selges til WD, Toshiba eller andre produsenter. Gjerne produksjonsutstyr også.

 

Fijitsu har vært blant de fremste på produksjon av 2,5" harddisker helt frem til i dag. 3,5" har de holdt på med inntil for få år siden, med blant annet noen fantastisk bra SCSI/SAS/FC disker. Standard PATA/SATA 3,5" sluttet de med litt tidligere (rundt 2000?) men det var bra disker det også. Synd å se at det blir stadig færre konkurrenter i dette markedet. Fra før av har dette skjedd:

 

- Maxtor ble kjøpt opp av Seagate i 2006

- IBMs harddiskproduksjon ble kjøpt opp av Hitachi i 2002

- Quantum ble kjøpt opp av Maxtor i 2000

- Conner ble kjøpt opp av Seagate i 1996

- DEC ble kjøpt opp av Quantum i 1994

- NEC har også forlatt harddiskbransjen (jeg er usikker på når)

 

Nå er det bare 5 produsenter igjen: Seagate, WD, Samsung, Hitachi og Toshiba. Jo færre produsenter det blir jo dårligere blir konkurransen mellom dem. Det betyr høyere priser og tregere utvikling.

Lenke til kommentar
Håper for all del at ikke kunnskapen og patentene Fujitsu sitter med går "tapt". Håper alt dette selges til WD, Toshiba eller andre produsenter. Gjerne produksjonsutstyr også.

Min erfaring med fujitsu og samsung tilsier at deres produkter er de som ligner mest

1. Stille

2. Kjølige

3. Holdbare

 

Om de to kunne slått seg sammen, hvem vet hva som kunne ha skjedd. Men det er vel litt risky å la samsung ta over noe sånt nå som de er med i ssd-markedet.

Lenke til kommentar
Om de to kunne slått seg sammen, hvem vet hva som kunne ha skjedd. Men det er vel litt risky å la samsung ta over noe sånt nå som de er med i ssd-markedet.

Samsung har veldig mange ben å stå på fra før. F.eks både Plasma og LCD TVer. Flere ben betyr bare mer økonomisk stabilitet i selskapet. = Lavere risiko for aksjonærene. Samsung kan fint produsere harddisker og SSD samtidig. Disse er heller ikke direkte konkurrenter nå eller de nærmeste årene.

Lenke til kommentar
Har litt dårligere erfaringer med Fujitsu disker.

Min disk på 4GB en gang i tiden ble ikke gammel og alltid noe tull med partitionene.

3 Fujitsu 2.5" disker på laptoper har tryna på kort tid.

Den ene pcen hadde 2 Fujitsu disker på 1 år.

Men det kan ha vært tilfeller det.

KAnskje jeg har hatt flaks og du uflaks, vil jo alltid være sånn. Men generelt må jeg si at jeg stort sett aldri har hørt folk klage på fujitsu disker, men de har kanskje ikke vært det meste utbredte.

 

Maxtor er det jeg har hørt mest dritt om og minst godt om. Seagate har også hatt en negativ trend i det siste.

Lenke til kommentar

I pressemeldingen gjentas det flere ganger at dette gjelder "HDD head development" og "as part of a broader strategic review of the HDD operations.". Også verdt å merke seg at ingen mister jobben, men skal omskoleres. Dette får mange i å spekulere at man heller vil gå over til SSD.

 

De satset i hovedsak på 2,5"-disker og 10,000-15,000 RPM-disker med relativt lav kapasitet hvor man heller satser på ytelse. To typer harddisker som uansett vil bli utkonkurrert av SSD i løpet av 2009 og 2010. Dette er en naturlig utvikling på samme måte som Toshiba bestemte seg for å kuttet ut sin 1,8"-satsning før jul.

 

Mitt tips er at om fem år er det bare Seagate og Western som fortsatt satser seriøst på tradisjonelle harddisker.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Inge kommer til å se en tåre fra min side for å få noen av de verste harddiskene av markedet. hvis vi nå kunne blitt kvitt toshiba også så hadde verden vært en bedre plass for dokumentene mine!!

 

får vel masse pryl for denne komentaren, men som ansatt hos et serviceverksted de siste 8 årene så har jeg sett ganske mange harddisk bytter både utenfor og innenfor garanti hos både hp,fujitsu-siemens, dell, ibm, packard bell, osv.. Fujtsu og toshiba har vært særdeles overrepresentert med for tidlig død (både stasjonære og bærbare). har stort sett byttet med WD og da har alle sorger vært borte.

Endret av Quasam
Lenke til kommentar

Det er nok farlig å dømme en produsent ut fra enkelterfaringer.

 

Jeg hadde et utrolig godt inntrykk av Fujitsu, fordi min disk nr. 2 var en Fujitsu 1.7GB, og den er jeg sikker på ville gått like godt idag som den gjorde for 10-13 år siden (forlengst pensjonert pga. kapasiteten). Den virket rask til å være en 5400rpm disk, mye raskere enn Seagatene og Maxtorene jeg hadde etterpå. Siden de sluttet å lage 3.5" har jeg ikke hatt en Fujitsu før nylig. Da Toshibaen i laptopen døde (bokstavelig talt) ble den erstattet med en Fujitsu.

 

Jeg har hatt et meget dårlig inntrykk av Seagate og Maxtor, siden jeg hadde utrolig mye trøbbel med de første diskene mine av disse merkene (4GB, 8GB og oppover). Den ene måtte partisjoneres slik at et par GB av harddisken ikke var i bruk, da den var full av ødelagte sectorer. Derimot hadde jeg ingen problemer med beryktede IBM Deskstar (13GB og 40GB). Siden har jeg holdt meg til Samsung og WD (80, 250, 350, 500), og har ikke hatt problemer med noen av dem. Holder en knapp på Samsung, da jeg opplever dem som mer stillegående.

 

Mitt grunnlag for å dømme Seagate var svært tynt, bare et par disker, og i jobbsammenheng ser jeg at Seagate har vært et pålitelig merke. I jobben har vi faktisk merket mest problemer med litt eldre WD-disker, særlig 20GB og 40GB brukt i Compaq/HP-maskiner. Påfallende mange av dem gir fra seg en høyfrekvent lyd som er ubehagelig å høre på for dem som fortsatt kan høre dette frekvensområdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...