Gå til innhold

Fotobok-tabbe av Japan Photo


Anbefalte innlegg

Vi valgte i år Japan Photo sin Cewe fotobok-løsning når vi skulle komponere årets fotografiske julegaver. Fem bøker ble bestilt i slutten av november, men det skulle vise seg å være en langt fra problemfri affære. Etter en halv uke fikk vi beskjed om at det hadde skjedd en feil – kun to bøker var produsert og filene var blitt slettet. Dermed måtte vi bestille de tre siste bøkene om igjen (inkludert opplasting av 500 MB bilder). Som plaster på såret skulle vi få 100 kroner i rabatt på bestilling nr 2 (noe som ikke dekker mer enn portoen på bestilling nr. 2). For så vidt et hendelig uhell som sikkert kan skje hos andre leverandører også.

 

Bøkene ble levert etter ca to uker. Vi åpnet en av de fem for å sjekke kvaliteten og var rimelig fornøyd med resultatet. Langt fra den høyeste kvaliteten jeg har sett (sammenlignet med bl.a. med boken fra Foto Knudsen i fjor), men i forhold til prisen var det helt ok.

 

Men det største sjokket kom på julaften. En av bøkene var heldigvis under treet vårt, så vi kunne få gleden av å se reaksjonen til besteforeldrene når de åpnet gavene. Reaksjonen ble imidlertid en litt annen enn forventet. For boken inneholdt nemlig bilder av et helt annet barn! Forsiden og baksiden var riktig, men innholdet var altså hundrevis av bilder av en eller annen tysk baby. Vi har foreløpig fått bekreftet at to av bøkene er som de skal, men har fortsatt to som vi er usikre på.

 

Det er to ting som plager meg med denne hendelsen. Den ene er selvfølgelig at litt av gaveseansen på julaften ble spolert. Dette er den gaven jeg uten sammenligning bruker mest tid og krefter på, og følgelig den gaven som er kjekkest å se at andre åpner. For det andre er det ikke særlig hyggelig å tenke på at våre private familiebilder sannsynligvis har havnet hos noen fremmede en eller annen plass.

 

Jeg har selvsagt tenkt å klage til Japan Photo ved første anledning, men jeg tenkte jeg skulle høre med dere (spesielt de av dere med fotobutikkerfaring) hva man kan forvente som kompensasjon for noe slikt. En ny fotobok er en selvfølge, men jeg forventer også noe ekstra for ”tort og svie” av grunner som beskrevet ovenfor. Hva mener dere?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er selvfølgelig helt uholdbart. Det er etter min mening svært alvorlig at private bilder fra en annen familie har havnet hos deg, og at dine bilder kan ha havnet hos en fremmed person/familie. Jeg ville forlangt en forklaring på hva som har skjedd, og om de kan gjøre rede for hva som evt. har skjedd med de bildene du skulle hatt. Hvis det viser seg at dine bilder er blitt sendt ut til fremmede ville jeg forlangt "bevis" for at de har tatt de tilbake og evt. makulert de. Når det gjelder erstatning vet jeg ikke hva du kan ha krav på ren "juridisk", Men det holder, etter min mening, ikke med 100 kroner i erstatning i et slik tilfelle. Hva som er rimelig erstatning vil jo også avhenge av om dine bilder har kommet på avveie hos fremmede.

Lenke til kommentar

Har selv brukt cewe fotobøker fra Japan Photo i år og er godt fornøyd.

 

Veldig rask på produksjon og levering og jeg har ingenting å utsette på kvaliteten. Ikke noe dårligere i mine øyne enn de dyrere bøkene fra elitefoto i fjor. Pluss for at det var mulig å få bilde på permen.

 

Det virker som om du har hatt maks uflaks i dette tilfellet. Jeg var senere ute enn deg og hadde som sagt ingen problemer.

 

500MB med bilder høres forresten merkelig mye ut. Orignalene er kanskje det, men så vidt jeg vet resizer programvaren til JP bildene før de blir lastet opp, på lik linje med konkurrentenes. Mine 32 siders bøker tok noe over en halvtime å laste opp, noe som betyr 80-90MB med min linje, maks.

Lenke til kommentar
Hvor stor plass bildene tar, har også noe med komprimering og kvalitet å gjøre.

 

 

Du kan ha en 20MB rawfil, programvaren til alle fotobok/kalender/kaffekrus-leverandørene resizer og rekomprimerer uansett bildet ditt før det lastes opp til det de kalkulerer som "god nok kvalitet" for det du har bestilt.

Lenke til kommentar
regner med at JPStoney kommer med en passende kompensasjon.

 

Paa den andre siden er det ikke JP som har gjort noe feil, men uten tvil de som er ansvarlige overfor deg...

 

lykke til

Jeg er 100% enig i dette, vi finder enn løsning. Det er helt uakseptabelt hvis personlige bilder blir rotet borte eller blir forvisslet fra labben. Selvfølgelig er det labben som er ansvårlig (vi kan ikke heller gjør noe hvis enn Canon kamera eller enn SanDisk kort ødelegger noe bilder) men siden CeWe hører til "vårt familie", så tar vi det veldig seriøst.

 

Vi (og CeWe i hele Europa) hadde ett dramatisk vekst på CEWE FOTOBOK, de har jobbet døgn rund og vi hadde veldig færre reklamasjoner, men det er ingen uskyldiging.

 

Resten tar jeg på PM, takk for tipset og fortsett GOD JUL :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar
Stakkars Stephan. Han lever under et konstant press fra diskusjon.no, i og med at han tar jobben sin så alvorlig. Burde kåres til Norges beste adm. dir. av Forbrukerrådet.

Takk, men jeg overlever dette ganske bra! :-)

 

Noen ganger så får vi skryt, noen ganger blir vi grillet, jeg synds at akam forum er totalt sett veldig fair med/mot oss. Jeg er egentlig veldig glad i å ikke høre noe ting fra forbrukerrådet de siste årene, så ikke våkne sovende bjørn, hehe

 

Men takk uansett!

 

Stephan

Lenke til kommentar
regner med at JPStoney kommer med en passende kompensasjon.

 

Paa den andre siden er det ikke JP som har gjort noe feil, men uten tvil de som er ansvarlige overfor deg...

 

lykke til

Jeg er 100% enig i dette, vi finder enn løsning. Det er helt uakseptabelt hvis personlige bilder blir rotet borte eller blir forvisslet fra labben. Selvfølgelig er det labben som er ansvårlig (vi kan ikke heller gjør noe hvis enn Canon kamera eller enn SanDisk kort ødelegger noe bilder) men siden CeWe hører til "vårt familie", så tar vi det veldig seriøst.

Ja, jeg er jo enig i at det ikke er ansatte på JP som har rotet dette til - sånn sett er kanskje tittelen på tråden litt misvisende. Men jeg har jo betalt JP for en tjeneste, så for meg som kunde er det irrelevant om det er JP selv eller en underleverandør som har gjort feil. Dessuten er sammenligningen med Canon og Sandisk ikke helt treffende siden dette er produkter man kan få kjøpt hos alle fotoutsyrleverandører. Når det gjelder fotobøker har stort sett alle butikkene sine egne løsninger, derfor blir det gjerne sånn at CeWe = Japan Photo (& Elkjøp) i dette tilfellet.

 

Når det er sagt mener jeg ikke å høres bitter ut eller å henge ut JP på noen måte, selv om jeg mener at akkurat denne feilen er ganske graverende. Jeg er klar over at jeg har vært spesielt uheldig og at de fleste fotobok-kundene til JP er fornøyde. Så det er godt mulig jeg også neste gang vil bestille tilsvarende produkter fra JP - de feilfrie bøkene var tross alt fine og gav bra "value for money". Vi har forresten nå fått bekreftet at fire av fem bøker var uten feil.

 

Ser frem til å få avsluttet denne saken på en minnelig måte.

 

Ha en fortsatt God Jul.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Fint at denne saken blir løst i minnelighet, men jeg kunne godt tenkt meg å vite hva JP gjør for å sikre at våre bilder ikke blir sendt ut til vilt fremmede.

 

Slik som det høres ut her har programvareløsningen som brukes en sikkerhetsbrist som fører til at media fra forskjellige kunder under de riktige omstendigheter (eller under riktig kombinasjon av gale omstendigheter) blandes. Denne type feil er etter min oppfatning så alvorlig med tanke på personvern at jeg mener at offentligheten bør få vite om JP gjør noe for at slike feil ikke skal skje i fremtiden.

 

Noen sender sikkert inn mer personlige bilder enn andre og det virker ikke akkurat betryggende at systemet til CeWe/JP kan finne på å sende bildene til en tilfeldig kunde i Europa et sted...

 

Derfor vil jeg spørre JPstoney hvor alvorlig dette blir tatt og om det blir iverksatt tiltak for å hindre at slike ting skjer i fremtiden?

Eller blir feilprosenten så lav at dere bare håndterer de klagene som kommer og ser på dette som akseptabel reklamasjonsprosent?

 

Frem til jeg er sikker på at mine private bilder ikke havner i en annens album holder jeg meg faktisk unna (selv om programvaren og opplegget ser svært så bra ut og jeg aldri har hatt problemer med noe jeg har kjøpt hos JP).

Lenke til kommentar
Noen sender sikkert inn mer personlige bilder enn andre og det virker ikke akkurat betryggende at systemet til CeWe/JP kan finne på å sende bildene til en tilfeldig kunde i Europa et sted...

 

Ser poenget ditt, men tror nok ikke at de "mer personlige bildene" ville havnet i en fotobok uansett :cool:

 

Ellers tar jeg sjansen og benytter gavekortet på en stk fotobok som jeg fikk av JP da jeg kjøpe ny 5D forleden... Håper og tror at det som skjedde trådstarer er "one in million".

Til tross for forhåpentligvis gode kontrollrutiner, kan dog slike ting skje en sjelden gang være seg Fotoknutsen;Jp eller noen andre

Lenke til kommentar
Fint at denne saken blir løst i minnelighet, men jeg kunne godt tenkt meg å vite hva JP gjør for å sikre at våre bilder ikke blir sendt ut til vilt fremmede.

 

Slik som det høres ut her har programvareløsningen som brukes en sikkerhetsbrist som fører til at media fra forskjellige kunder under de riktige omstendigheter (eller under riktig kombinasjon av gale omstendigheter) blandes. Denne type feil er etter min oppfatning så alvorlig med tanke på personvern at jeg mener at offentligheten bør få vite om JP gjør noe for at slike feil ikke skal skje i fremtiden.

 

Noen sender sikkert inn mer personlige bilder enn andre og det virker ikke akkurat betryggende at systemet til CeWe/JP kan finne på å sende bildene til en tilfeldig kunde i Europa et sted...

 

Derfor vil jeg spørre JPstoney hvor alvorlig dette blir tatt og om det blir iverksatt tiltak for å hindre at slike ting skjer i fremtiden?

Eller blir feilprosenten så lav at dere bare håndterer de klagene som kommer og ser på dette som akseptabel reklamasjonsprosent?

 

Frem til jeg er sikker på at mine private bilder ikke havner i en annens album holder jeg meg faktisk unna (selv om programvaren og opplegget ser svært så bra ut og jeg aldri har hatt problemer med noe jeg har kjøpt hos JP).

Hei olean1,

du har helt rett, sammen med sletting av bildene (hvis du ikke har backup) er forvisseling av bildene sikkert det verste som kan skjer i enn fotolab. "Heldigvis" har den feil som har skjedd her ingenting å gjøre med programvaren, webside eller noen av våre selger. Jeg har denne ettermiddag snakket med direktøren av produksjonslabben i Oldenburg/Tyskland og han har forklart meg hva som er/var problemet og det høres (ikke bra men) logisk ut: Permen og første to og siste to sidene av enn CEWE FOTOBOK blir produsert på enn andre maskin enn resten av boken. Disse to deler blir halfautomatisk "sammenlimet". Det er enn av de veldig få prosesser hvor fortsatt "mennsker" er involvert i produksjonen. Og her har det åpenbart kommet til enn feilsamenlimning.

 

CeWe har produsert omtrennt 1,2 millioner bøker i November/Desember og reklamasjonsraten blir ikke målet i prosent, men i promill med "0" foran kommaren. Og i denne reklamasjonspromill er alle feil involvert, forvisseling av bilder er ett veldig små del av dette. Så "one out of a million" er sikkert ikke helt feil.

 

Det "gode" er att produksjonsprosessen er veldig transparent, dvs så rask att vi får ordrenummeret, kan vi eksakt ser hvilken medearbeider og hvilken maskin som var involvert. Siden det er helt klart her att det var ett menskelig (og stor)feil, så får den medearbeider ett skriftelig advarsel. Veldig synd att det har skjedd, men nå i Julerushet med stor overtidsjobb og mange ekstrahjelper i produksjonen skjeer ting som ikke skjeer i andre tiden. Ingen unskyldigung,bare enn forklaring.

 

Nok enn fint rest jul :-)

 

Stephan fra mellom Kiel og Oslo

Lenke til kommentar
Permen og første to og siste to sidene av enn CEWE FOTOBOK blir produsert på enn andre maskin enn resten av boken. Disse to deler blir halfautomatisk "sammenlimet". Det er enn av de veldig få prosesser hvor fortsatt "mennsker" er involvert i produksjonen. Og her har det åpenbart kommet til enn feilsamenlimning.

 

Regnet med at et var noe slikt som hadde skjedd.

 

Stephan fra mellom Kiel og Oslo

Kos deg på "bøljan blå". Får du skikkelig øl (dvs. tysk) på båten ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Noen sender sikkert inn mer personlige bilder enn andre og det virker ikke akkurat betryggende at systemet til CeWe/JP kan finne på å sende bildene til en tilfeldig kunde i Europa et sted...

 

Ser poenget ditt, men tror nok ikke at de "mer personlige bildene" ville havnet i en fotobok uansett :cool:

 

Du har ikke hørt om at en bok med "personlige bilder" er populært som morgengave?

Lenke til kommentar
Jeg har denne ettermiddag snakket med direktøren av produksjonslabben i Oldenburg/Tyskland og han har forklart meg hva som er/var problemet og det høres (ikke bra men) logisk ut: Permen og første to og siste to sidene av enn CEWE FOTOBOK blir produsert på enn andre maskin enn resten av boken. Disse to deler blir halfautomatisk "sammenlimet". Det er enn av de veldig få prosesser hvor fortsatt "mennsker" er involvert i produksjonen. Og her har det åpenbart kommet til enn feilsamenlimning.

Jeg har allerede svart deg på PM, men jeg tenkte å svare her også for helhetens skyld.

 

Takk for at du har tatt dette problemet alvorlig og fått en forklaring på hva som har skjedd. Forklaringen virker logisk og jeg skjønner at dette er noe som kan gå galt i travle tider. Det er antakelig vanskelig å ha idiotsikre kontrollrutiner som fanger opp alle slike menneskelige feil.

 

Selv om jeg var uheldig denne gangen har Japan Photo nok en gang overbevist med upåklagelig kundeservice som bidrar sterkt til at jeg kommer til å fortsette å legge igjen tusenlapper i Bergensbutikken :)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...