Gå til innhold

Test: Samsung Syncmaster 2493HM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne har jeg, og akkurat nå har jeg en supportsak liggende hos netshop på akkurat denne. Bare jeg kommer i nærheten med en mobil som er aktiv (søker nett, i samtale, mottar eller sender melding), så flimrer skjermen, bytter mellom source, og ikke minst skrur seg av.

 

Det er plent umulig å sitte i telefonen og surfe samtidig. Kunne kanskje HW ha sjekket ut om dette gjelder skjermen de har også, eller om det bare er min?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt og brukt denne skjermen i snart en uke nå, og må si meg meget fornøyd. Den er lyssterk som bare fy (rommet mitt er halvmørkt, så jeg måtte skru brightness ned til 70-75 et sted for at det ikke skulle bli for sterkt lys fra skjermen. Fargene virker meget gode. Kontrasten er forholdsvis god (spesielt etter instilling av skjermen). Forløplig bruker jeg fabrikk-instillinger hva angår alt utenom brightness. Skal installere drivere og kalibrere skjermen etterhvert.

 

Innsynsvinkelen virker for meg relativt god. Nå har jeg ikke erfaring fra så mange andre LCD-skjermer, så vet ikke helt hva som regnes som godt. Byggekvaliteten er egentlig upåklagelig. Noen vil kanskje si plastikken virker av det billige slaget. Forsåvidt litt enig i det. Men skjermen virker alikevel forholdsvis solid. Gode justeringsmuligheter trekker veldig opp for min del.

 

Høydejusteringen virker å være fjærbelastet eller noe. For det krever litt å justere skjermen ned i laveste høyde. Man får med en fin liten metallpinne å sette inn i baksiden av skjermen når man har funnet ønsket høyde. Vinkeljusteringen har stor rekkevidde. Du kan vippe skjermen ganske langt forover og bakover. Privot er selvsagt heller ikke å forakte.

 

En av de negative tingene med dette skjermen er uten tvil de touchsensitive knappene. Er greit når du bare skal slå på skjermen og slikt. Men når du skal stille inn skjermen kan det til tider være litt irriterende å ikke få "tactile feedback". Man føler ikke at man trykker inn noe, dermed vet man heller ikke om trykket er blitt registrert. Dette er særs problematisk i halveis mørke/lyse rom da man ikke ser tegnene som markerer knappene.

 

USB-hub er tydeligvis optional og følger ikke med alle 2493HM-skjermene. Min gjorde til min overaskelse ikke det. Burde kanskje lest litt bedre. Men pytt sann. Jeg trenger ikke USB-hub på skjermen anyway. DVI og D-sub-kabler følger med skjermen.

 

Alt i alt et godt kjøp synes jeg. Folk som jobber profft med bildebehandling og andre aktiviteter som krever RGB-standard-støtte og andre slike fancy greier vil nok ikke klare seg med denne skjermen. Men er man en vanlig dødelig som spiller dataspill, driver med lett bildebehandling, programmerer, driver med tekstbehandling, ser på filmer osv, holder denne skjermen lenge tror jeg.

 

Edit: Jeg kan ikke huske å ha sett noe klistremerke på min skjerm når jeg pakket den opp. :hmm:

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Det er plent umulig å sitte i telefonen og surfe samtidig. Kunne kanskje HW ha sjekket ut om dette gjelder skjermen de har også, eller om det bare er min?

 

Dette er ikke tilfelle med skjermen vi hadde inne til test. Den stod på skrivebordet mitt over en periode på 3 uker, og i den tiden holdt jeg mange telefonsamtaler i nærheten av skjermen uten problemer :-)

Lenke til kommentar

"Designperle" ... øøøh.

 

En svart plastramme, på svart og rund plastfot. Dette er verken design, perle, eller noe spesielt. Det er en skjerm.

 

Man må gjerne si at en blanksvart skjerm er pen - men jeg sliter med å si at det er design. Apple har jo levert flere skjermer man kan si er design, noen riktig stygge også.

 

Og det er jo nettopp problemet til samsung, sony, philips, whatever - at de ikke evner å lage noe spesielt design. B&O og Apple har vært mye flinkere med industridesign, og få produkter til å se eksklusive ut.

 

Bare se på cat-walk og design klær - der er det mye sprøtt. Men selv bruksklær som er designet fremstår .. som noe annet enn den normale svarte rammen, og enkle runde foten. Design er også ikke mainstream. Når alle har svart ramme og rund fot, så står det ikke ut, det er ikke spesielt. Mainstream kan godt være pent, pop etc - men design? Nope.

 

Folk kjøper ikke design for å gjemme seg. Men for eksklusivitet. Samsung vil aldri bli eksklusiv, på samme måte som at toyota/suzuki/honda aldri vil kunne lage en eksklusiv desginbil.

Lenke til kommentar

Ser du etterslepet stemmer det ikke, alt under 8 regnes som umerkbart, s-ips skjermer med 20ms har fått akkurat samme kommentarer som dere skriver til denne.

 

Synes også at den får i overkant mye skryt for farger, eller prøver dere å si at TN nærmer seg s-ips med stormskritt her? Har du noen sammenligninger med "ordentlige" skjermer (nec eller eizo s-ips for eksempel)?

 

Ellers en bra test, skjermen er jo helt nydelig.

 

Kanskje et litt krass innlegg i forhold til hvor billig skjermen er, men får den mye skryt for bra farger syns jeg den skal kunne sammenlignes med dyrere skjermer.

Lenke til kommentar

Savner skaleringstest fra dere, bl.a. så støtter ikke skjermen 1:1 pixelmapping via DVI eller HDMI. I stedet ender man opp med at skjermen skalerer bildet noe ovalt ved bruk av PS3, X360, Blu-ray-spiller etc. Vet ikke om fenomenet er til stede under vanlig PC-bruk, da bildet fyller hele skjermen.

 

Ellers en sen test, snart et år siden denne skjermen ble annonsert og sluppet ut.

Lenke til kommentar
Det er plent umulig å sitte i telefonen og surfe samtidig. Kunne kanskje HW ha sjekket ut om dette gjelder skjermen de har også, eller om det bare er min?

 

Dette er ikke tilfelle med skjermen vi hadde inne til test. Den stod på skrivebordet mitt over en periode på 3 uker, og i den tiden holdt jeg mange telefonsamtaler i nærheten av skjermen uten problemer :-)

 

 

Jeg har hatt denne skjermen siden september, og jeg har heller ikke merket noe til dette problemet.

 

Det jeg foreløpig har brukt skjermen til er film, dokumentjobbing, web, og warcraft3. Og Den har gjort en fabelaktig jobb i alle disse kategoriene.

Lenke til kommentar
Denne har jeg, og akkurat nå har jeg en supportsak liggende hos netshop på akkurat denne. Bare jeg kommer i nærheten med en mobil som er aktiv (søker nett, i samtale, mottar eller sender melding), så flimrer skjermen, bytter mellom source, og ikke minst skrur seg av.

 

Det er plent umulig å sitte i telefonen og surfe samtidig. Kunne kanskje HW ha sjekket ut om dette gjelder skjermen de har også, eller om det bare er min?

Nettopp derfor jeg sendte inn skjermen min, skjermen klikka helt ved innkommende samtaler. Dette gjaldt dog kun når tlf stod på lading via USB, men allikevel for dårlig for meg. Og bare for å nevne det så var det her snakk om en iPhone.

 

En svart plastramme, på svart og rund plastfot. Dette er verken design, perle, eller noe spesielt. Det er en skjerm.

Helt enig, denne skjermen er direkte stygg. Plast, plast og atter plast. Gir deg en ordentlig følelse av simpel kvalitet. Dessuten glinser hele skiten som et juletre.

 

En av de negative tingene med dette skjermen er uten tvil de touchsensitive knappene.

Knappene er de desidert dårligste jeg noensinne har prøvd, totalt talentløst!

Lenke til kommentar
Ser du etterslepet stemmer det ikke, alt under 8 regnes som umerkbart

 

Gjør det? Hvem sier det?

 

AtW

Nå husker jeg ingen kilder i farta, men når 4ms kom ble det brukt som fasit her på forumet i skjerm-avdelingen.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=692580

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=3866717

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=5045757

 

En kuriositet, optimisme for 5 år siden :phttps://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=1365862

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
En kuriositet, optimisme for 5 år siden https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=1365862

hehe morsomt.

 

min skjerm har vel ... 8ms tror jeg (litt gammel) og den er det overhode ikke etterslep på, så om det er etterslep på den her så er noe riv ruskende gærnt.

 

Det er forskjell på hvor mye folk merker slikt. Hadde jo vært interessant å se om noen har gjort noe forskning på dette. Jeg må innrømme jeg ikke umiddelbart kjøper hva tilfeldig brukere mener er nedre grense :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har denne .. Og min kom ikke med det "klistemerket" Og Det er ganske latterlig at et klistemerke trekker ned på vurderingen.

La oss si at dere tester et gigabyte hovedkort så får det da negativ trekk for at det har et klistemerke på seg ?

 

Min skjerm har heller ikke så skinnende ramme som den har på deres bilder (Har dere glossy utgaven?) Det har ikke jeg!, rammen er helt matt til meg!

Lenke til kommentar
En kuriositet, optimisme for 5 år siden https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=1365862

hehe morsomt.

 

min skjerm har vel ... 8ms tror jeg (litt gammel) og den er det overhode ikke etterslep på, så om det er etterslep på den her så er noe riv ruskende gærnt.

 

Det er forskjell på hvor mye folk merker slikt. Hadde jo vært interessant å se om noen har gjort noe forskning på dette. Jeg må innrømme jeg ikke umiddelbart kjøper hva tilfeldig brukere mener er nedre grense :)

 

AtW

Hehe, jeg skjønner tanken din, men sist jeg var aktiv i skjermforumet var dette en "fasit" var også flere tester som viste det samme, blandt annet en side som er så utrolig nøyaktige på skjermtester som testet det, husker ikke hva siden heter atm. Men dette er vel to år siden snart, så mye har jo skjedd, kanskje forventningene ikke er de samme nå som da.

Lenke til kommentar

dette er en skjerm av dårlig kvalitet. hadde min i ca 4-5 timer før bildet forsvant. måtte slå den helt av og så på igjen for at jeg skulle få bilde igjen. og sånn forsatte det. i tillegg er pivot funskjonen en vits. det er umulig å finne en riktig horisontal posisjon på denne skjermen. burde i det minste ha et spor som tilsier at den står riktig, men man må justere det selv på må-få. på toppen av det oser det plastikk hele veien, skulle tro den var kjøpt i en eller annen brio-butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...