Gå til innhold

Test: To entusiastkort møtes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stoppet det virkelig på 15% overklokk? Bare i underkant av 3,1 GHz? Ikke at GHz er alt, men en billig Core 2 Quad får man relativt lett opp i ~3,8 GHz og meget god ytelse.

 

~300 watt med full last er greit nok, men ~200 watt på tomgang synes jeg er alt for mye. Systemet burde klart under halvparten. Det er ingen grunn til at det skal sluke ~200 watt når det går på tomgang.

Lenke til kommentar
Det gikk noen rykter om at man kunne kjøre mer enn 1.65v på rammen med MSI kortet uten å ødelegge cpu. Stemmer det?
Ikke slik jeg har erfart, nei

 

Stoppet det virkelig på 15% overklokk? Bare i underkant av 3,1 GHz? Ikke at GHz er alt, men en billig Core 2 Quad får man relativt lett opp i ~3,8 GHz og meget god ytelse.
Gigabyte når maks på hele 219 MHz – hele 65 prosent økning.

 

MSI møter veggen på 218 MHz – 64 prosent økning.

Det er BCLK som er testet, ikke maks CPU-frekvens.

 

Er Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB) som er blitt bruket i testen?
Ja

 

Det er noe galt med side 5 her

Det er nok bare serverne som hikker litt - prøv CTRL+F5 Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Veldig bra test Adrian og Sindre.

 

Har noen ting å pirke på:

- Bildene kunne vært høyere oppløsning, slik at man kan se i veldig god detalj rundt på kortet.

-"Dette displayet settes direkte på hovedkortet, og viser oss Volt på nordbro, prosessor samt temperatur på medfølgende temp-probe." Liker ikke å pirke på skrivefeil, og det gidder jeg ikke gjøre. Men den setningen der var grov :p

-Dere burde ha testet med MSI's strømsparingsprogram, for å se hvordan det slo ut.

-Dere kunne jo ha stresset NB nokså godt med å laste prosessor og minnet på likt? A la OCCT elns.

-Litt mange skrivefeil kanskje. Men hvem bryr seg?

-Dere kunne skiftet pasta på NB og sett hvordan temperaturene ble

 

Og så over til det positive:

Veldig gode bilder. Kjempebra at dere sammenlignet kortet ved siden av hverandre. Gode ytelsestester. Bra at dere overklokket QPI/FSB/etellerannet. Flott at dere skriver hvilket lydkort og hvilket nettverkskort, og ikke minst kommenterer det. Dere kunne kansje testet lydkortet.

En av de bedre testene fra HW.no på lenge.

 

MVH Torstein

Lenke til kommentar
Veldig bra test Adrian og Sindre.

 

Har noen ting å pirke på:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

-"Dette displayet settes direkte på hovedkortet, og viser oss Volt på nordbro, prosessor samt temperatur på medfølgende temp-probe." Liker ikke å pirke på skrivefeil, og det gidder jeg ikke gjøre. Men den setningen der var grov :p

-Dere kunne jo ha stresset NB nokså godt med å laste prosessor og minnet på likt? A la OCCT elns.

-Dere kunne skiftet pasta på NB og sett hvordan temperaturene ble

 

Og så over til det positive:

Veldig gode bilder. Kjempebra at dere sammenlignet kortet ved siden av hverandre. Gode ytelsestester. Bra at dere overklokket QPI/FSB/etellerannet. Flott at dere skriver hvilket lydkort og hvilket nettverkskort, og ikke minst kommenterer det. Dere kunne kansje testet lydkortet.

En av de bedre testene fra HW.no på lenge.

MVH Torstein

Takk :)

 

- Fixed, thx.

- Litt vanskelig, da minnekontrolleren nå sitter i CPU :fun:

- Prøvde - men fytti katta hvordan de kjøleløsningene sitter :ph34r:

 

Neat, thx :wee:

 

Coredamage skal klare å belaste 8 tråder 100%. Det er vel bare Linpack som er tyngre.

Hva sikter du til?

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

I denne testen begge kortene klarer seg veldig bra på forholdsvis høye BCLK (219 og 218). Dett tillater en i920 å overklokke opp til @4.4GHZ (hvis CPU tåler selvfølgelig). Jeg har sett tester hvor disse møter veggen på ca. 200 BCLK.

 

Kan en av grunnene for så pass høye BCLK være RAM innstillinger (lav VQPI og VDIM) i denne testen?. I tilfellet dette er veldig verdigfull. Dette er noe som jeg har mistenkt på lenge uten å kunne få bekrefte det.

Lenke til kommentar

Vittig å se hvordan strømforbruk bare øker og øker på cpu og brikkesett, mens produsenter skryter mer og mer over den fantastiske strømsparinga. Gidder ikke finne noen kilder på strømbruk, men trenger ikke det heller. Vi har noen litt eldre HK hjemme, og de har ikke kjøleribber på omtrent. Se på dagens kort. Er ikke lenge før de knekker pga vekta på alt kobberet...

Lenke til kommentar

Effektbruk står i forhold til ytelsen, Core i7 er ikke Akkurat Intel Atom.

 

Så sant teknologien kan ikka lage brikker på lavere nm, da vil det alltid være høre effektbruk på høyre ytelse.

 

Hvis man kan ikke vise til produsenter som kan utvikle brikker på lavere nm, da bør man la være å syte om effektbruk på så pass høye ytelse, mener jeg.

Lenke til kommentar
Effektbruk står i forhold til ytelsen, Core i7 er ikke Akkurat Intel Atom.

 

Så sant teknologien kan ikka lage brikker på lavere nm, da vil det alltid være høre effektbruk på høyre ytelse.

 

Hvis man kan ikke vise til produsenter som kan utvikle brikker på lavere nm, da bør man la være å syte om effektbruk på så pass høye ytelse, mener jeg.

 

Det er faktisk ikke mulig å kommentere noe som helst negativt på noen som helst måte om noe som helst med X58 som ikke du må forsvare med nebb og klør? Vil du ærlig si at du er storfornøyd med effektforbruket og ikke ville hatt det på noen annen måte?

 

Edit: Markerte det i bold, siden jeg regner med ditt neste innlegg ikke kommer til å besvare det, men heller si noe om enorm ytelse og rundes av med et "mener jeg".

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...