Gå til innhold

Tre nettlesere i ett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som idos sier, skulle jeg tro at denne mer enn noe er rettet mot webutviklere, enn mot de «spesielt interesserte».

 

Spørsmålet er om sånne som meg tør å stole på hvordan en slik nettleser rendrer ting. Det er alltid best å teste i IE, Firefox, Safari og andre nettlesere som kjører på de tre motorene.

 

Jeg hadde ikke turt det.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel mer hvor nyttig dette er for webutviklere, FireFox har allerede tillegg som ordner det denne nettleseren gjør (IE tab).

Når jeg skal teste sider mot nettlesere bruker jeg FireFox og safari hovedsaklig (eventuellt Opera).

 

Men det er jo et interessant prosjekt, om de retter seg mot webutviklere kan det jo hende det kommer noe bra ut av det ;)

 

Edit:

Hmm, plugin siden lover ikke akuratt gull og grønne skoger, når den er på japansk... (http://plugin.lunascape.jp/)

(Selv om man etter litt leiting finner "English" knappen, så forsvinner da det som er av plugins).

Endret av Thorbear
Lenke til kommentar
Når jeg skal teste sider mot nettlesere bruker jeg FireFox og safari hovedsaklig (eventuellt Opera).

 

Wow, hvilken arbeidsgiver har du som lar deg slippe å teste i ie?

Eller hvilken kunder har dere som ikke bryr seg? Intranet kunder som har gått over til firefox? (de er det få av..)

Lenke til kommentar
Det støtter tillegg for IE, men ikke for Firefox. Du finner detaljene på denne siden.

Det synes jeg er en stor svakhet. Tilleggene i Firefox er jo halve grunnen for å velge Firefox.

 

Den er kun tilgjengelig for Windows XP og Vista.

Dette gjør den bare ennå mer uaktuell. Lite fleksibilitet for oss som bruker flere OS.

 

Lunascape passer kanskje mer for webutviklere eller spesielt interesserte enn for hvermannsen, men dersom man besøker en nettside som Firefox ikke takler kan dette kanskje være en løsning.

Rettelse: .. dersom man besøker en nettside som ikke takler standarder skikkelig ..

Lenke til kommentar
Når jeg skal teste sider mot nettlesere bruker jeg FireFox og safari hovedsaklig (eventuellt Opera).

 

Wow, hvilken arbeidsgiver har du som lar deg slippe å teste i ie?

Eller hvilken kunder har dere som ikke bryr seg? Intranet kunder som har gått over til firefox? (de er det få av..)

 

 

Han bruker vel IE-tab da ;) Gjør det samme selv.

Lenke til kommentar

Javel, og det skulle unnskylde ham hvordan? Du får ikke både IE6 og IE7 i IETab, for eksempel, kun én om gangen. Tviler på at han bruker Firefox med IETab på to forskjellige Windows-systemer for å teste i både IE6 og IE7.

 

...og hvis han gjør det, ser jeg ikke helt poenget. Da blir Firefox plutselig en omvei.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Uffda - dere har da lagt lista høyere enn dette når det gjelder språkbruk?

 

Lunascape er også pakket med funksjoner.

 

"Pakket med funksjoner"??

Dette lukter hastverksoversettelse av en engelsk artikkel.

 

"Packed" (eks. packed with features) kan ikke oversettes med "pakket", men spekket, full, fullstappet, fylt - eller fullpakket, hvis du insisterer på å snakke om pakking.

 

 

* Har egne tilleggsprogrammer og themes.

* Veldig mange innstillingsmuligheter.

 

Videre har Lunascape egne tilleggsprogrammer og themes. Det støtter tillegg for IE, men ikke for Firefox.

;)

 

Lunascape er en nettleser som er fortsatt tidlig i utviklingsfasen, men presenteres nå som et alternativ.

"Som er fortsatt"?? Som sagt, her lukter det hastverksoversettelse lang vei.

Lenke til kommentar
Javel, og det skulle unnskylde ham hvordan? Du får ikke både IE6 og IE7 i IETab, for eksempel, kun én om gangen. Tviler på at han bruker Firefox med IETab på to forskjellige Windows-systemer for å teste i både IE6 og IE7.

 

...og hvis han gjør det, ser jeg ikke helt poenget. Da blir Firefox plutselig en omvei.

 

Du kan ikke ha både IE6 og IE7 på samme windowssystem uansett, i allefall ikke uten mikking og tricking. Det man derimot kan gjøre dersom man må teste mot <=IE6 er å bruke vmware player og en linuxdistro som man har installert IEs4Linux i. Da får man testet fra IE5 og oppover, uten å måtte ha enda et windows-system.

Lenke til kommentar

Poenget står fortsatt. Jeg påpekte bare at det var en dum unnskyldning, at han «nok testet i IE i Firefox via IE Tab». Hvorpå jeg videre påpekte at han da måtte ha flere systemer, enten virtuelle eller «tradisjonelle», og at å gå via Firefox da ville bli en omvei, åkkesom. :)

 

Og den mikkinga og trixxxinga med IE6 og IE7 på samme system er egentlig litt bortkastet. De to versjonene spiller inn på hverandre, slik at en ikke kan stole på renderingen i noen av dem. Testresultatene blir ikke mye verdt.

Lenke til kommentar
Poenget står fortsatt. Jeg påpekte bare at det var en dum unnskyldning, at han «nok testet i IE i Firefox via IE Tab». Hvorpå jeg videre påpekte at han da måtte ha flere systemer, enten virtuelle eller «tradisjonelle», og at å gå via Firefox da ville bli en omvei, åkkesom. :)

 

Og den mikkinga og trixxxinga med IE6 og IE7 på samme system er egentlig litt bortkastet. De to versjonene spiller inn på hverandre, slik at en ikke kan stole på renderingen i noen av dem. Testresultatene blir ikke mye verdt.

 

Hvordan blir det en omvei? Man slipper å åpne flere nettlesere for å teste i Firefox og IE7. Dersom man er nødt til å teste i IE6 så slipper man ikke unna å teste i andre systemer uansett, men man slipper i allefall å ha både Firefox og IE7 oppe samtidig. Forøvrig, det er egentlig helt vanvittig at man skal måtte tilpasse websier til en 8 år gammel nettleser.

Lenke til kommentar
Du kan ikke ha både IE6 og IE7 på samme windowssystem uansett, i allefall ikke uten mikking og tricking. Det man derimot kan gjøre dersom man må teste mot <=IE6 er å bruke vmware player og en linuxdistro som man har installert IEs4Linux i. Da får man testet fra IE5 og oppover, uten å måtte ha enda et windows-system.

 

Neivel? Det var nytt for meg. Kanskje noen burde ta et lite søk på Google etter "IE stand alone" - dette har jo vært tilgjengelig i mange år.

 

Oppgrader systemet til siste versjon, og kjør IE stand alone ved siden av - helt korrekt rendring, det jeg har testet i alle fall.

 

Og overhodet ingen mikkmakking, utover å installere et program ekstra.

Lenke til kommentar

Ser rett og slett ikke poenget med denne nettleseren, kan da ikke være så veldig vanskelig å starte opp noen nettlesere for å teste siden man har lagd? Dessuten vil man da være sikker på at det er hvordan nettleser X faktisk viser sidene. Både Gecko og Webkit oppdateres hyppig så eventuelle endringer vil bruke lengre tid på å komme til Lunascape enn til Firefox og Safari (og Chrome, men den bruker vel per i dag en eldre versjon av Webkit?) vil jeg tro?

 

Og rettet mot mannen i gata er den i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...