Gå til innhold

Beta av Fedora 10 er snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
</i>

 

Lettere og bedre å installere enn ubuntu? Min rene ubuntu installasjon virker like godt som en Windows ME installasjon...

På generellt grunnlag vil jeg si Ubuntu er greiere enn Fedora for nybegynnere. pga Veldig automatisk installasjon, og ikke så "bleeding edge" som Fedora.

 

Men på den annen side kan det hende du har hatt spesifikke problemer med Ubuntu på akkurat din maskin (pga trøblete hardware), som kan være løst i Fedora 10 siden den har nyere kjerne osv.

 

Fedora er også kjent for å være veldig smidig i 64-bits versjon :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Fedora er som oftest full av nyere ting, de nyeste versjonene av diverse biblioteker, Xorg, kernelen etc blir som regel testet her.

 

Dette fører til at mye kan gå galt, f.eks fungerte ikke nvidia-drivere i Fedora 9 før en god stund etter release, pga. at de ikke virket med versjonen av X-serveren som fulgte med (en prerelease av X-server 1.5).

 

Støtter Langbein og anbefaler openSUSE til nybegynnere fremfor Fedora. Her er det gode GUI-verktøy for systemadministrasjon.

Lenke til kommentar

Sant som de sier, at Fedora er mer brukervennlig enn Ubuntu henger mer igjen fra gamle dager. Idag er Fedora for mer avanserte brukere som "trenger" det nyeste av det nyeste og benytter seg av visualisering og "sondre ting"

 

Skal dog nevnes at Fedora har mange interessante prosjekter på lur og at det alltid er morsomt å prøve en ny utgave av distribusjonen, i motsetning til Ubuntu som ikke har så voldsomt mange endringer per distribusjon... men det blir min personlige mening.

Lenke til kommentar

Det som ser spennende ut med Fedora 10, er at den inkluderte kjernen støtter KMS - "kernel mode switching".

 

For sluttbruker så vil dette bety slutten på den stygge BIOS-avhengige 80-talls-oppstartsskjermen, uten at det er nødvendig å starte et grafisk grensesnitt bare for å vise litt fancy tekst i 20 sekunder. Man kan med andre ord vise en fin oppstartsskjerm, skifte mellom X og en VT uten at grafikkortet må skifte modus (dvs. ingen blinking og store forsinkelser), men viktigst av alt: Muligheten for å gi sluttbruker tilbakemelding når kjernen stanser systemet pga. "kernel panic".

 

Uheldigvis så er man sannsynligvis avhengig av et støttet grafikkort, og per idag så mistenker jeg at den listen ikke akkurat er særlig lang.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...