Gå til innhold

Nikon 50mm f/1.4 AF-S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei oppdatering, mens synes det er litt rart at den ikke fikk Nano Coating eller værtetning, og at de endret filterdiameteren til 58mm. Byggkvaliteten så også litt halvveis ut.

 

Optisk sett får vi satse på at den blir bra, det er jo det som er viktigst. Og med den optiske kvaliteten Nikon har hatt i det siste bør den bli bra. :)

Lenke til kommentar

Problemet mitt med Nikon sin prioritering er at 50mm som "must have" fast brennvidde jo egentlig stammer fra en misforståelse av at 50mm er "normal"-brennvidde.

 

Det kan godt være D40-folket har ønsket seg en AF-S 50mm, men det de har bruk for er nok i mye større grad en 30mm...

 

Husene som faktisk har 50mm som normalobjektiv har alle sammen en mandig fokusmotor innebygget, og kunne nok levd en stund med AF-D-utgaven.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Problemet mitt med Nikon sin prioritering er at 50mm som "must have" fast brennvidde jo egentlig stammer fra en misforståelse av at 50mm er "normal"-brennvidde.

 

Det kan godt være D40-folket har ønsket seg en AF-S 50mm, men det de har bruk for er nok i mye større grad en 30mm...

 

At 50mm er must-have henger også sammen med at 50 1.8 er så billig

Lenke til kommentar
Problemet mitt med Nikon sin prioritering er at 50mm som "must have" fast brennvidde jo egentlig stammer fra en misforståelse av at 50mm er "normal"-brennvidde.

 

På ett FX kamera er 50mm rimelig "normal objektiv", men som du sier, med en 30mm på DX får ca samme utsnitt som en 50mm på FX.

 

Selv har jeg 50mm F1.4, kjempefornøyd.

På DX blir utsnittet ca som en 75mm, passer fint til portretter ol.

 

Elllers skulle jeg godt sett en 28mm F1.4 eller 30mm F1.4 fra Nikon snart.

Endret av Svar
Lenke til kommentar
En 28/35mm f/2,8 er vel i en mer passende prisklasse for en som bruker D40.
Tja. Jeg har inntrykk av at grunnen til at det er ønskelig med fastoptikk til den klassen kamera er nettopp lysstyrken til å ta bilder i dårlig lys, og ikke så mye skarphet og andre egenskaper ved fastoptikk. Hvis f/2,8 er nok, så er det nok mange som klarer seg like bra med en f/2,8 normalzoom (Tamron, Sigma etc.)

 

En billig 30/1,8 (som DX-ekvivalent til 50/1,8) hadde kanskje vært noe. Men må du til med retrofokusdesign da? Blir kanskje en del dyrere :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...