Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak og salg


Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

 

Jeg har et enkeltpersons foretak i dag også har jeg fått et salg på noen domener, dette er da på 50.000NOK. Disse pengene har jeg tenkt til å bruke på å starte opp et aksjeselskap.

 

Hvordan blir det med skatt da med tanke på dette salget? Må jeg uansett betale 38,5% skatt av dette salget, fordi om pengene går rett til invistering av nytt aksjeselskap? 

 

Kan også nevne at dette er det første salget jeg har hatt.

 

Troe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Domeneomsetning er avgiftspliktig verksemd, så viss du ikkje allereie er avgiftsregistrert må du gjere det no.

 

Omsetninga er òg skattepliktig inntekt for enkeltpersonforetaket ditt. Kva du gjer med overskotet får ikkje verknad for skatteplikta.

 

Korleis du bør omdanne verksemda di til aksjeselskap er eit spørsmål som krev meir informasjon om verksemda, kva du ynskjer å gjere, og dei økonomiske forutsetnadene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Men får å kunne sette MVA bak prisene må man jo være registrert i Meirverdiavgiftsregisteret, og for å kunne registrere seg der må man ha hatt omsetning for over 50.000, stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Jeg får nå et salg på 50k, som også utgjør total omsetning (Hverken mer eller mindre) på mitt enkeltpesjonsforetak, og jeg kommer ikke til å få noe salg på det foretaket, da jeg skal bruke overskuddet til å registrere ett A/S.

 

Betyr det at jeg slipper å legge på MVA på dette salget, men det må jeg på det neste, uansett om jeg går fra enkeltpersonsforetak til AS?

Lenke til kommentar

Det er bare hvis du overstiger 50k (det vil si har salg på 50 001 kr eller mer) at du blir registreringspliktig i Mva-registeret, men merk at også avgiftsmessige uttak av virksomheten teller. Dette kan være av betydning hvis du har brukt virksomhetens driftsmidler privat.

 

Neste salg vil innebære avgiftsplikt, hvis du per nå har hatt en omsetning på 50 000 kr. Hvis du overdrar virksomheten eller benytter deg av skattefri omdanning til dette ASet vil ASet også arve omsetningen din, og dermed "starte" med 50k omsetning.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...