Gå til innhold

Student bærbar


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å finne en brukbar studentbærbar. Er usikker hva som lønner seg av å gå for budsjettbærbar vs. en med litt mer futt i. 

 

Noen som har gode erfaringer fra maskiner de selv bruker? 

 

Ønskede krav er: 

min. 1080p oppløsning

bakbelyst tastatur. 

Ikke koster mer enn 13000, men helst mye mindre. 

 

Tenker at for 13000 er macbook pro det beste alternativet, noen andre meninger? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har planer om å erstatte min fem år gamle bærbar med Microsoft Surface Pro 4, som skal brukes til studier nå til høsten. Da har jeg muligheten til å både bruke den som bærbar, og som nettbrett.

 

Jeg har selv planer om å kjøpe varianten til 13.990 kr, som har SSD på 256GB, Intel Core i5 og 8GB RAM.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med macen. Med mindre du skal kjøre heftig design eller spill, så bør det holde massevis i flere år.
Vurder også MB og MBA. 
Om du venter til høsten når nytt MB kommer på markedet, så skal ikke du se bort i fra at prisen på MBA blir en del lavere. 

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å erstatte min fem år gamle bærbar med Microsoft Surface Pro 4, som skal brukes til studier nå til høsten. Da har jeg muligheten til å både bruke den som bærbar, og som nettbrett.

 

Jeg har selv planer om å kjøpe varianten til 13.990 kr, som har SSD på 256GB, Intel Core i5 og 8GB RAM.

Har sett på denne ja. Jeg er selv ikke så veldig fan av hybrid designet, og ville foretrukket om surface book ble lansert i norge til overkommelig pris.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med macen. Med mindre du skal kjøre heftig design eller spill, så bør det holde massevis i flere år.

Vurder også MB og MBA. 

Om du venter til høsten når nytt MB kommer på markedet, så skal ikke du se bort i fra at prisen på MBA blir en del lavere. 

Ja jeg ser det kommer nye. Ser dog ut på ryktene at dette blir syltynne maskiner uten mange tilkoblingsmuligheter. Ser de har både macbook air og macbook pro hos min lokale expert butikk. Vil da kunne få en macbook air 13" til 8000. Jeg tror da denne vil være et bedre alternativ til Zenbook'en. En annen ting er om det er verdt 2400 ekstra for å gå for en Pro 13" fremfor en air? 

 

Av erfaring vil den hovedsaklig bli brukt til notater, surfing, email, etc. 

Lenke til kommentar

 

 

Ja jeg ser det kommer nye. Ser dog ut på ryktene at dette blir syltynne maskiner uten mange tilkoblingsmuligheter. Ser de har både macbook air og macbook pro hos min lokale expert butikk. Vil da kunne få en macbook air 13" til 8000. Jeg tror da denne vil være et bedre alternativ til Zenbook'en. En annen ting er om det er verdt 2400 ekstra for å gå for en Pro 13" fremfor en air? 

 

Av erfaring vil den hovedsaklig bli brukt til notater, surfing, email, etc. 

 

Pro vs Air er vel gammal tema.

 

Enkelt sagt, om du trenger ytelse, flere tilkoblinger - gå for pro.

Om du trenger noe enklere, lett å ta med deg overalt (både hjemme og utenfor) - gå får air. Og det er før vi tar prisen i betraktning. 

 

Om det er surfing/notater/mail - vil det holde mer enn nok med MBA, mener jeg. Evt. så kan du bruke de 2400kr på å oppgradere RAM. Da sitter du på sånn ca like kraftig maskin, til same pris, men som er mye mer bærbart. 

 

Pdd bruker jeg en 2012 MBA (2ghz i7, 8gb ram, ssd). Den dekker alle mine behov. Mail, surfing o.l. Spilte litt før - det gikk helt fint. 

Batteriet er blitt dårlig, derfor vurderer jeg å bytte til nytt model når den kommer ut (om den får minst 4 usb-c). Om ikke - så bytter jeg batteri på min mba.

Lenke til kommentar

Gikk for en macbook pro. Air ble for lav oppløsning og pro er faktisk litt mindre fotavtrykk. Vurderte Asus ux305 en gang til, men fant ut at den nye intel m3-6y30 er milevis bak i5-5257u som sitter i macbook pro.

 

Beklager men hvis man ikke har ett religiøst forhold til iOS så skjønner jeg ikke hvorfor folk betaler overpris for flere generasjoner gammel teknologi. Har hatt iOS før, det er helt Ok men når jeg ser at den dyreste macen inneholder 4. Gen prosessor men 6. Gen i dag begynner å bli gårdagens nyheter da skjønner jeg faktisk ikke slike valg.

Lenke til kommentar

 

Gikk for en macbook pro. Air ble for lav oppløsning og pro er faktisk litt mindre fotavtrykk. Vurderte Asus ux305 en gang til, men fant ut at den nye intel m3-6y30 er milevis bak i5-5257u som sitter i macbook pro.

Beklager men hvis man ikke har ett religiøst forhold til iOS så skjønner jeg ikke hvorfor folk betaler overpris for flere generasjoner gammel teknologi. Har hatt iOS før, det er helt Ok men når jeg ser at den dyreste macen inneholder 4. Gen prosessor men 6. Gen i dag begynner å bli gårdagens nyheter da skjønner jeg faktisk ikke slike valg.

 

Heheh, nå skal det sies at jeg var eier av Macbooken i en (1) hel dag :) 

Den gikk i retur dagen etter ;) 

Lenke til kommentar

 

Gikk for en macbook pro. Air ble for lav oppløsning og pro er faktisk litt mindre fotavtrykk. Vurderte Asus ux305 en gang til, men fant ut at den nye intel m3-6y30 er milevis bak i5-5257u som sitter i macbook pro.

Beklager men hvis man ikke har ett religiøst forhold til iOS så skjønner jeg ikke hvorfor folk betaler overpris for flere generasjoner gammel teknologi. Har hatt iOS før, det er helt Ok men når jeg ser at den dyreste macen inneholder 4. Gen prosessor men 6. Gen i dag begynner å bli gårdagens nyheter da skjønner jeg faktisk ikke slike valg.

 

 

 

Nå har iOS svært lite med Mac å gjøre, så det er tydelig at du ikke skjønner hva du snakker om, ja... ;P

 

For øvrig så er Mac alltid et bedre kjøp tidlig i produktsyklusen, enn på slutten av produktsyklusen for den aktuelle modellen. Nå har det ikke noen vært voldsom ytelsesforskjell mellom hver generasjon Intel-prosessorer for bærbare, men jeg ville ikke kjøpt en MacBook Pro i dag, og heller ventet til etter lansering av den snart forestående nye generasjonen. Skylake eller 6. generasjon Intel Core er ikke ferdig utrullet enda, med aktuelle prosessorer for MacBook Pro lansert tidligere i år og flere underveis, så «gårsdagens nyheter» holder seg rykende aktuelle lenger enn du tror. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Gikk for en macbook pro. Air ble for lav oppløsning og pro er faktisk litt mindre fotavtrykk. Vurderte Asus ux305 en gang til, men fant ut at den nye intel m3-6y30 er milevis bak i5-5257u som sitter i macbook pro.

Beklager men hvis man ikke har ett religiøst forhold til iOS så skjønner jeg ikke hvorfor folk betaler overpris for flere generasjoner gammel teknologi. Har hatt iOS før, det er helt Ok men når jeg ser at den dyreste macen inneholder 4. Gen prosessor men 6. Gen i dag begynner å bli gårdagens nyheter da skjønner jeg faktisk ikke slike valg.

 

 

 

Nå har iOS svært lite med Mac å gjøre, så det er tydelig at du ikke skjønner hva du snakker om, ja... ;P

 

For øvrig så er Mac alltid et bedre kjøp tidlig i produktsyklusen, enn på slutten av produktsyklusen for den aktuelle modellen. Nå har det ikke noen vært voldsom ytelsesforskjell mellom hver generasjon Intel-prosessorer for bærbare, men jeg ville ikke kjøpt en MacBook Pro i dag, og heller ventet til etter lansering av den snart forestående nye generasjonen. Skylake eller 6. generasjon Intel Core er ikke ferdig utrullet enda, med aktuelle prosessorer for MacBook Pro lansert tidligere i år og flere underveis, så «gårsdagens nyheter» holder seg rykende aktuelle lenger enn du tror. ;)

 

 

Sant det ja IOS er vel på telefon og tablet.

 

Når det gjelder prosessorforskjeller så er nok den kun 5-10% mellom hver generasjon som ikke er så mye men prismessig synker de veldig og da får Apple en ekstrem fortjeneste på disse Macene.

 

Men la oss si den hadde Skylakeprosessorer da så er enda Mac overpriset med 7-8000 kr.

 

Å skryte av man har kjøpt toppmodellen til Apple blir i mine øyne skryt for å kastet bort penger, ikke mye å skryte av med andre ord.

 

Og ja... jeg eier iPhone og iPad og er veldig fornøyd med de men har ikke ett religiøst forhold til Apple av den grunn selv om alle andre telefoner og pader er dritt :)

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder prosessorforskjeller så er nok den kun 5-10% mellom hver generasjon som ikke er så mye men prismessig synker de veldig og da får Apple en ekstrem fortjeneste på disse Macene.

 

Men la oss si den hadde Skylakeprosessorer da så er enda Mac overpriset med 7-8000 kr.

 

Å skryte av man har kjøpt toppmodellen til Apple blir i mine øyne skryt for å kastet bort penger, ikke mye å skryte av med andre ord.

 

Og ja... jeg eier iPhone og iPad og er veldig fornøyd med de men har ikke ett religiøst forhold til Apple av den grunn selv om alle andre telefoner og pader er dritt :)

 

 

 

Det er ikke slik at en CPU fra Intel som ble lansert for 2 år siden nødvendigvis har falt mye i pris, eller er vesentlig billigere enn en CPU lansert i 2016. Prisen på en i7 4770HQ ligger f.eks på det samme som en i7 6770HQ ($ 434, i kvanta på 1000), så dette utgjør nok minimalt i forhold til Apples fortjeneste på en MacBoook Pro.

 

Nå er det vel ingen her som har skrytt av at "man har kjøpt toppmodellen til Apple", men det er uansett rimelig arrogant av deg å sette deg til doms over andres prioriteringer og valg. Hvilken grunn du har til å dra inn religiøsitet i saken, er det bare du som vet...man er da ikke automatisk religiøs om man kjøper seg et arbeidsjern fra Apple til 30-40.000 kr, like lite som at man blir religiøs om man velger å «kaste bort penger» på en gaming-rigg til samme beløp, en bil til en halv million eller ny seilbåt til 2 mill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk for en macbook pro. Air ble for lav oppløsning og pro er faktisk litt mindre fotavtrykk. Vurderte Asus ux305 en gang til, men fant ut at den nye intel m3-6y30 er milevis bak i5-5257u som sitter i macbook pro. 

 

Sjekk ut 303 serien til Asus i steden. Jeg har en UX303LN med i7 som jeg har brukt siden begynnelsen av August i fjor og jeg er storfornøyd. De går for mellom 10-13 tusen avhengig om du vil ha med et nvidia 940 eller om du klarer de med intel integrert skjermkort. 

 

Veldig stille og kraftig pc med god skjerm og greit batterilevetid. Har hatt 0 problemer med min. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...