Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Jeg fikk 6 på muntlig privatisteksamen forrige uke, men jeg er så redd for at de skal bytte om karakterene med andre kandidater. Jeg hilste på sensor og eksaminator selvfølgelig, og sa navnet mitt, men jeg tenker det er veldig lett å bytte om, om dere skjønner. En annen ting som skjedde var at jeg og ei annen jente som var der, hadde veldig likt navn. Akkurat som erik og eirik på en måte. Han eksaminatoren var også utenlandsk, det var litt vanskelig å forstå han.

Så når han eksaminatoren ropte opp mitt navn, så hørte jeg ikke etter ordentlig, og hun andre jenta gikk inn fordi hun trodde det var henne som ble ropt opp. Men så kom han tilbake etter 2 minutter med hun jenta, og sa at det var jeg som skulle inn, og ikke hun jenta.

Karakterene er jo ikke lagt ut på priv.web enda, og jeg er skikkelig engstelig for dette. Huff :( Håper jeg får den riktige karakteren!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk 6 på muntlig privatisteksamen forrige uke, men jeg er så redd for at de skal bytte om karakterene med andre kandidater. Jeg hilste på sensor og eksaminator selvfølgelig, og sa navnet mitt, men jeg tenker det er veldig lett å bytte om, om dere skjønner. En annen ting som skjedde var at jeg og ei annen jente som var der, hadde veldig likt navn. Akkurat som erik og eirik på en måte. Han eksaminatoren var også utenlandsk, det var litt vanskelig å forstå han.

 

Så når han eksaminatoren ropte opp mitt navn, så hørte jeg ikke etter ordentlig, og hun andre jenta gikk inn fordi hun trodde det var henne som ble ropt opp. Men så kom han tilbake etter 2 minutter med hun jenta, og sa at det var jeg som skulle inn, og ikke hun jenta.

Karakterene er jo ikke lagt ut på priv.web enda, og jeg er skikkelig engstelig for dette. Huff :( Håper jeg får den riktige karakteren!

Tror ikke du skal beskymre deg for det. Karakterene blir innført på en streng og skikkelig måte. Så du får nok den karakteren du var ment til å få :) gratulerer forresten.

Lenke til kommentar

Når blir muntlige privatistkarakterer lagt ut på priv.web? Legges de ikke ut før 20.juni?

 

I de fem muntlige eksamene jeg har hatt har de blitt lagt ut 3-7 dager etter eksamensdato. Virker som om de ble lagt ut litt tilfeldig avhengig av helg/helligdager. Mulig det tar lengre tid nå, siden priv. kontoret har mye å gjøre med de skriftlige.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde 63.4 poeng, og dermed ikke nok til å komme inn på studiet jeg ønsket.. til neste år har jeg ikke lyst å være i tvil og har tenkt å ha mer enn nok poeng..



Har et dårlig snitt, men har 8 alderspoeng, 3 realfagspoeng, og 2 ekstra poeng for høyere utdanning hjelper på..



Ifht. 23/5-regelen, som jeg ikke søkte med i år, har jeg


Fysikk: 6


Samfunnsfag: 5


Engelsk: 5


Norsk skriftlig/muntlig: 4, 4, 5


Historie: 5


Mattematikk: 5



Tenkte jeg kunne ta kjemi 1 og 2 også, for å få et ekstra tilleggspoeng.



Men, hvordan forbedrer jeg egentlig snittet mitt på en mest effektiv måte? Ta fks. norsk-fagene som privatist, eller melde meg på privatskole? Hvordan fungerer egentlig sensoropplegget? Lettere å få gode karakterer om man går på privatskole?



Vil det være bedre for meg å satse på å ta opp igjen samfunnsfag og historie?



Jeg jobber, så har ikke mulighet til noe annet enn kveldsundervisning/netttudier..



En annen ting, om jeg vil forbedre mattekarakteren min, er det nok at jeg tar P1 - eller må jeg ta P2 matten?



Tusen takk for alle svar:)


Lenke til kommentar

 

Jeg hadde 63.4 poeng, og dermed ikke nok til å komme inn på studiet jeg ønsket.. til neste år har jeg ikke lyst å være i tvil og har tenkt å ha mer enn nok poeng..

 

Har et dårlig snitt, men har 8 alderspoeng, 3 realfagspoeng, og 2 ekstra poeng for høyere utdanning hjelper på..

 

Ifht. 23/5-regelen, som jeg ikke søkte med i år, har jeg

Fysikk: 6

Samfunnsfag: 5

Engelsk: 5

Norsk skriftlig/muntlig: 4, 4, 5

Historie: 5

Mattematikk: 5

 

Tenkte jeg kunne ta kjemi 1 og 2 også, for å få et ekstra tilleggspoeng.

 

Men, hvordan forbedrer jeg egentlig snittet mitt på en mest effektiv måte? Ta fks. norsk-fagene som privatist, eller melde meg på privatskole? Hvordan fungerer egentlig sensoropplegget? Lettere å få gode karakterer om man går på privatskole?

 

Vil det være bedre for meg å satse på å ta opp igjen samfunnsfag og historie?

 

Jeg jobber, så har ikke mulighet til noe annet enn kveldsundervisning/netttudier..

 

En annen ting, om jeg vil forbedre mattekarakteren min, er det nok at jeg tar P1 - eller må jeg ta P2 matten?

 

Tusen takk for alle svar:)

 

Først og fremst hadde det vært nyttig om du hadde fortalt alder samt legge ved alle fag + karakterer slik at det går ann å gi deg en pekepinn på hva som er lurest for deg å begynne med å forbedre.

 

Hvis du skal søke med 23/5 regelen, telles alderspoengene fra og med det året du fyller 24 år. Mao har du fullt med alderspoeng først året du fyller 27 om du skal søke deg inn med 23/5 regelen.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Det er 19 andre fag.. men noen har jeg veldig dårlig karakter i.. I fordypningsfagene 1FY/2FY/2MX/3MX har jeg hhv. 5, 5, 5, 4.

 

Jeg er 29, så får alle alderspoengene..

Jeg sitter og småkladder på et excellark nå og jeg antar du har vitnemål fra Reform94 hvor jeg ikke kjenner til fagkoder og hvilke eksamener du har tatt så det må du nesten fylle ut selv :)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal ta engelskeksamen og jeg vet at den består av en skriftlig og en muntlig del. Spørsmålet mitt er: hvordan vil den endelige karakteren settes? får jeg en eller to karakterer?

 

I tillegg: kan jeg bruke læreboken Targets (jeg går på studieforberedende program), fordi at jeg ser at det står Targets SF og jeg vet ikke hva det betyr...

Endret av blomsten6
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal ta engelskeksamen og jeg vet at den består av en skriftlig og en muntlig del. Spørsmålet mitt er: hvordan vil den endelige karakteren settes? får jeg en eller to karakterer?

 

I tillegg: kan jeg bruke læreboken Targets (jeg går på studieforberedende program), fordi at jeg ser at det står Targets SF og jeg vet ikke hva det betyr...

Hei.

 

Du får nok 1 karakter for engelsk på vitnemålet ditt, da (i VG1) har du bare en karakten i engelsk. Ergo, engelsk er ikke delt i muntlig og skriftlig,slik eksamenen er.

 

SF står for studieforbredende.

Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg skal ta engelskeksamen og jeg vet at den består av en skriftlig og en muntlig del. Spørsmålet mitt er: hvordan vil den endelige karakteren settes? får jeg en eller to karakterer?

 

I tillegg: kan jeg bruke læreboken Targets (jeg går på studieforberedende program), fordi at jeg ser at det står Targets SF og jeg vet ikke hva det betyr...

Hei.

 

Du får nok 1 karakter for engelsk på vitnemålet ditt, da (i VG1) har du bare en karakten i engelsk. Ergo, engelsk er ikke delt i muntlig og skriftlig,slik eksamenen er.

 

SF står for studieforbredende.

 

Så hvordan vil karakteren settes om jeg får 5 i skriftlig og 6 i muntlig?

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Jeg skal ta engelskeksamen og jeg vet at den består av en skriftlig og en muntlig del. Spørsmålet mitt er: hvordan vil den endelige karakteren settes? får jeg en eller to karakterer?

 

I tillegg: kan jeg bruke læreboken Targets (jeg går på studieforberedende program), fordi at jeg ser at det står Targets SF og jeg vet ikke hva det betyr...

Hei.

 

Du får nok 1 karakter for engelsk på vitnemålet ditt, da (i VG1) har du bare en karakten i engelsk. Ergo, engelsk er ikke delt i muntlig og skriftlig,slik eksamenen er.

 

SF står for studieforbredende.

 

Så hvordan vil karakteren settes om jeg får 5 i skriftlig og 6 i muntlig?

 

Hmm. Karakterene skal jo på en måte utfylle hverandre. Det kommer litt an på hva helhetskarakteren din blir, men hvis du gjør det meget bra i den ene delen av eksamenen (muntlig eller skriftlig) vil jo dette til en viss grad dominere over den andre delen, altså vil den delen du gjør det bra i veie opp i helhetskarakteren din.

 

Ofte får folk (på diverse privatisteksamener som er delt opp som engelskeksamenen din) 5 i skriftlig og 6 i muntlig, og da har folk pleid å fått 6 som en helhetskarakter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Jeg skal ta engelskeksamen og jeg vet at den består av en skriftlig og en muntlig del. Spørsmålet mitt er: hvordan vil den endelige karakteren settes? får jeg en eller to karakterer?

 

I tillegg: kan jeg bruke læreboken Targets (jeg går på studieforberedende program), fordi at jeg ser at det står Targets SF og jeg vet ikke hva det betyr...

Hei.

 

Du får nok 1 karakter for engelsk på vitnemålet ditt, da (i VG1) har du bare en karakten i engelsk. Ergo, engelsk er ikke delt i muntlig og skriftlig,slik eksamenen er.

 

SF står for studieforbredende.

 

Så hvordan vil karakteren settes om jeg får 5 i skriftlig og 6 i muntlig?

 

Hvis du skal ta opp engelsk, innebærer dette at du skal både ha muntlig og skriftlig eksamen. Dette fører igjen til at du vil få to karakterer på vitnemålet i engelsk. En i skriftlig og en i muntlig. Hadde du ikke tatt opp faget, ville du fått en standpunktkarakter. Med andre ord, får du 5 i skriftlig og 6 i muntlig, vil det stå oppført slik på vitnemålet også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

Jeg skal ta engelskeksamen og jeg vet at den består av en skriftlig og en muntlig del. Spørsmålet mitt er: hvordan vil den endelige karakteren settes? får jeg en eller to karakterer?

 

I tillegg: kan jeg bruke læreboken Targets (jeg går på studieforberedende program), fordi at jeg ser at det står Targets SF og jeg vet ikke hva det betyr...

Hei.

 

Du får nok 1 karakter for engelsk på vitnemålet ditt, da (i VG1) har du bare en karakten i engelsk. Ergo, engelsk er ikke delt i muntlig og skriftlig,slik eksamenen er.

 

SF står for studieforbredende.

 

Så hvordan vil karakteren settes om jeg får 5 i skriftlig og 6 i muntlig?

 

Hvis du skal ta opp engelsk, innebærer dette at du skal både ha muntlig og skriftlig eksamen. Dette fører igjen til at du vil få to karakterer på vitnemålet i engelsk. En i skriftlig og en i muntlig. Hadde du ikke tatt opp faget, ville du fått en standpunktkarakter. Med andre ord, får du 5 i skriftlig og 6 i muntlig, vil det stå oppført slik på vitnemålet også. :)

 

Oisann, her fikk jeg to helt forskjellige svar... Kanskje det er best om jeg ringer til fylkeskommunen og spør direkte..

Er det obligatorisk å lage en fordypningsoppgave som blir presentert på muntlig eksamen eller varierer det fra fylke til fylke?

Tusen takk for svar! :)

Endret av blomsten6
Lenke til kommentar

 

Hvis du skal ta opp engelsk, innebærer dette at du skal både ha muntlig og skriftlig eksamen. Dette fører igjen til at du vil få to karakterer på vitnemålet i engelsk. En i skriftlig og en i muntlig. Hadde du ikke tatt opp faget, ville du fått en standpunktkarakter. Med andre ord, får du 5 i skriftlig og 6 i muntlig, vil det stå oppført slik på vitnemålet også. :)

Oisann, her fikk jeg to helt forskjellige svar... Kanskje det er best om jeg ringer til fylkeskommunen og spør direkte..

Er det obligatorisk å lage en fordypningsoppgave som blir presentert på muntlig eksamen eller varierer det fra fylke til fylke?

Tusen takk for svar! :)

 

Det som Meridies skrev er det som er korrekt. Når du tar engelsk som privatist får du to karakterer på vitnemålet, en muntlig og en skriftlig. Dette vet jeg med 100% sikkerhet i og med at jeg tok engelsk som privatist nå i vår og endte da opp med to individuelle karakterer:

 

Førstegangsvitnemål:

post-308488-0-79944000-1403387115_thumb.png

Ordinært vitnemål:

post-308488-0-54056800-1403387116_thumb.png

Ja/nei det er obligatorisk å lage fordypningsoppgave, det er helt opp til deg om du i det hele tatt skal lese før eksamen. Du stiller mer rustet og forberedt om du gjør denne i og med at det er en del av læreplanmålene.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du skal ta opp engelsk, innebærer dette at du skal både ha muntlig og skriftlig eksamen. Dette fører igjen til at du vil få to karakterer på vitnemålet i engelsk. En i skriftlig og en i muntlig. Hadde du ikke tatt opp faget, ville du fått en standpunktkarakter. Med andre ord, får du 5 i skriftlig og 6 i muntlig, vil det stå oppført slik på vitnemålet også. :)

Oisann, her fikk jeg to helt forskjellige svar... Kanskje det er best om jeg ringer til fylkeskommunen og spør direkte..

Er det obligatorisk å lage en fordypningsoppgave som blir presentert på muntlig eksamen eller varierer det fra fylke til fylke?

Tusen takk for svar! :)

 

Det som Meridies skrev er det som er korrekt. Når du tar engelsk som privatist får du to karakterer på vitnemålet, en muntlig og en skriftlig. Dette vet jeg med 100% sikkerhet i og med at jeg tok engelsk som privatist nå i vår og endte da opp med to individuelle karakterer:

 

Førstegangsvitnemål:

 

Ordinært vitnemål:

Ja/nei det er obligatorisk å lage fordypningsoppgave, det er helt opp til deg om du i det hele tatt skal lese før eksamen. Du stiller mer rustet og forberedt om du gjør denne i og med at det er en del av læreplanmålene.

 

Tusen takk for svar! :) Et siste spørsmål: kunne du vær så snill forklart hvordan muntlig eksamen foregår? Jeg har selvsagt lest meg litt rundt, men vil være veldig fint om noen delte sine erfaringer! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du skal ta opp engelsk, innebærer dette at du skal både ha muntlig og skriftlig eksamen. Dette fører igjen til at du vil få to karakterer på vitnemålet i engelsk. En i skriftlig og en i muntlig. Hadde du ikke tatt opp faget, ville du fått en standpunktkarakter. Med andre ord, får du 5 i skriftlig og 6 i muntlig, vil det stå oppført slik på vitnemålet også. :)

Oisann, her fikk jeg to helt forskjellige svar... Kanskje det er best om jeg ringer til fylkeskommunen og spør direkte..

Er det obligatorisk å lage en fordypningsoppgave som blir presentert på muntlig eksamen eller varierer det fra fylke til fylke?

Tusen takk for svar! :)

 

Det som Meridies skrev er det som er korrekt. Når du tar engelsk som privatist får du to karakterer på vitnemålet, en muntlig og en skriftlig. Dette vet jeg med 100% sikkerhet i og med at jeg tok engelsk som privatist nå i vår og endte da opp med to individuelle karakterer:

 

Førstegangsvitnemål:

 

Ordinært vitnemål:

Ja/nei det er obligatorisk å lage fordypningsoppgave, det er helt opp til deg om du i det hele tatt skal lese før eksamen. Du stiller mer rustet og forberedt om du gjør denne i og med at det er en del av læreplanmålene.

 

Tusen takk for svar! :) Et siste spørsmål: kunne du vær så snill forklart hvordan muntlig eksamen foregår? Jeg har selvsagt lest meg litt rundt, men vil være veldig fint om noen delte sine erfaringer! :)

 

Det er nok veldig forskjellig fra sted til sted. Jeg tok mine 4 i Haugesund og hvor det ikke er mange som tar privatisteksamener (i hvertfall ikke i de fagene jeg tok, engelsk m+s, naturfag & samfunnsfag).

 

Først møter man opp og sier hvilken eksamen en skal ha, og viser id. Skriver under på noen papirer før man blir vist til et venterom. Der venter man til sensor+faglærer kommer inn og gir info om rekkefølge og praktisk info. Deretter venter man til man får trekke oppgaven sin. Så blir man ført til et nytt grupperom hvor man får tid til å diskuterer oppg. i liten grad med sesor+faglærer slik at de er sikre på at man forstår oppgaven sånn noenlunde. Deretter sitter man på grupperommet i alt i fra 20-45 min, det bestemmes lokalt. Den minste forberedelsestida jeg hadde var på 30 min ca.

 

Etter forberedelsestida er omme blir man hentet av faglærer og ført inn til eksaminasjonsrommet der en framlegger sin oppfatning av oppgaven samt hvordan en har løst den (svarer på oppgaven). Deretter følger sensor og faglærer opp med spørsmål til emnet eller viser til annet pensum. Det varierer veldig fra eksamen til eksamen men ta f.eks. engelsk der hensikten til sensor og faglærer var å få meg til å vise at jeg kunne sitte og snakke fritt under hele eksamenen (noe jeg klarte med glans, fikk 6 i muntlig tale). Men jeg bommet veldig på oppgaven så de kunne ikke gi meg mer enn en enn 5'er som forsåvidt er en god karakter det også. Satt igjen med et veldig godt inntrykk av både sensor og faglærer. Jeg var heldig for de var virkelig to lagspillere ikke to ulver som hadde som hensikt og spise meg opp levende ;)

 

Litt vanskelig å utdype med mye tekst men det går så fint så. Ta deg en leserunde gjennom hele tråden, det er masse nyttig å hente der. Jeg spurte mye før jeg selv skulle ha eksamenene og fikk mange gode svar underveis. Dessuten tror jeg at jeg har beskrevet eksamenene mine i denne tråden før?

 

Lykke til hvertfall. Om det er noe mer du lurer på så er det bare å ta kontakt. :)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...