Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sosial angst, rødming, sjelving osv..


Kortsluttning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå til fastlegen og forespør time med psykolog. Det er stor pågang i markedet, og det norske helsevesenet er helt håpløst, så det tar kanskje måneder før du får time og det er mest sannsynlig ikke med psykolog men med en helsesøster eller miljøterapeut. Deretter kan du bestille time hos psykiater og få tips om medisinering kan være en løsning. Dette er noe du må være forsiktig med, da feil medisin kan gjøre ting verre. Sertralin (markedsført i Norge som Zoloft) er et populært middel.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Takker for svar! Men tviler på at psykolog hjelper med å få det helt bort.. Sertralin, skal prøve å Google det:) Vil prøve å få tak i riktig type og bestille det fra utenlandsk apotek. har også lest om en nesespray som får bort rødming, men noen sier også at det bare er tull.

 

Lærere har jo sagt at man bare må øve på å stå foran mennesker, men det har jeg prøvd og det blir bare verre. De skjønner ikke at folk er forskjellige, da de som regel er veldig utadvendte selv:P

Lenke til kommentar

Det er ikke lurt å medisinere seg selv, i alle fall ikke uten å ha snakket med psykiater/lege. Legemidler mot sosial angst er ofte veldig vanedannende og bør ikke tas helt ukritisk. En psykolog kan hjelpe deg, men som alt annet er det ikke gjort på 1-2-3. Man må investere en del tid i å overkomme frykten, og da forsvinner vanlige bivirkninger som rødming, skjelving etc.

 

Det blir verre for deg når du presenterer fordi du går for langt ute av komfortsonen din. Dette kan du nevne for læreren din og si at du kan presentere mye bedre med kun læreren i rommet. Vil vedkommende ikke gjøre dette så ville jeg prøvd å få dette tilrettelagt på en annen måte. Som du sier så er det enkelt å tro at alle er like og at alle har like forutsetninger. Det stemmer ikke, som du erfarer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Har i mange år slitt med å snakke foran flere mennesker, går avogtil bra om jeg snakker med bare 1 person. Begynner å svette, rødmer, hjertet slår som bare det før fremføringer osv... Glemmer også alt jeg skal si, får total blackout da jeg bare tenker på å ikke rødme.

 

Det er litt synd da dette har gjort at jeg skulker timer med fremføringer og får fravær, unngår samlinger med mange mennesker osv... Kan jo aldri rykke opp i jobben heller:(

 

 

Er det noe antidepressive eller noe som funker mot dette? Med minst mulig bivirkninger... Vil helst unngå rødme operasjon.

 

 

 

Hehehe, det finnes "medisiner" mot sånt, men jeg er rimelig sikker det går under narkotia;-) Men ta litt cola under fremføringen så tviler jeg på du rødmer,hehe

 

Dette burde vel la seg trene, uten å ty til drastiske midler? Jeg anbefaler en psykolog time, så tar du det derfra. Eller en litt oppegående kamerat/veninne.

 

 

Det er ikke lurt å medisinere seg selv, i alle fall ikke uten å ha snakket med psykiater/lege. Legemidler mot sosial angst er ofte veldig vanedannende og bør ikke tas helt ukritisk. En psykolog kan hjelpe deg, men som alt annet er det ikke gjort på 1-2-3. Man må investere en del tid i å overkomme frykten, og da forsvinner vanlige bivirkninger som rødming, skjelving etc.

 

Det blir verre for deg når du presenterer fordi du går for langt ute av komfortsonen din. Dette kan du nevne for læreren din og si at du kan presentere mye bedre med kun læreren i rommet. Vil vedkommende ikke gjøre dette så ville jeg prøvd å få dette tilrettelagt på en annen måte. Som du sier så er det enkelt å tro at alle er like og at alle har like forutsetninger. Det stemmer ikke, som du erfarer

Man skal ALDRI meisinere seg selv. Punktum. Har man ingen kyndig kompis så må man til legen vist man skal ta medisiner. Legene disponerer tross alt ting som får cannabis til å ligne ris vs alkohol for å si det sånn
Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Som flere sier, er psykolog rette person å søke hjelp hos for sosial angst. Som MFS er inne på er kognitiv terapi veien å gå, men den må kombineres med eksponeringstrening, dvs du må øve på de vanskelige situasjonene.

 

Bare eksponeringstrening alene, som du har forsøkt, er ikke nok, og noen blir verre når de forsøker det på egenhånd.

 

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

Som flere sier, er psykolog rette person å søke hjelp hos for sosial angst. Som MFS er inne på er kognitiv terapi veien å gå, men den må kombineres med eksponeringstrening, dvs du må øve på de vanskelige situasjonene.

 

Bare eksponeringstrening alene, som du har forsøkt, er ikke nok, og noen blir verre når de forsøker det på egenhånd.

 

Hvor gammel er du?

Bare du nekter å ta medisinene så er en psykolog riktig vei å gå. Men de tyr lett til medikamenter som valium osv så det er egentlig noe å styre unna.... Med mindre man har viljestyrke til å stå i mot medisineringa, men har man det har man ofte ikke noe behov for å være der i første plass;-)

 

Lykke til ts, kjenner en som hadde samme problem på vgs, han er nå kirurg! Så stå på!

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Ser mange er i mot medisiner, så får nok prøve å unngå det.. Rødminga er egentlig det verste tror jeg, den kan ha ført til den sosiale angsten. Det starta jo med at noen kommenterte det under fremføringer osv, så da ble det bare verre. Rødminga har jo også ført til at det er lettere å være full når man møter folk, så spm er jo hva som er farligst av medisiner og alkohol. Er 30år nå, men det starta på slutten av barneskolen...

 

Når det kjem til bruk av alkohol mot angsten, er det kanskje noko av det verste du kan gjere. Om du skal drikke noko kvar gong du blir nervøs eller redd, treng det ikkje ta lang tid før du har vorte skikkelig avhengig. Då ville eg heller fått snakka med ein lege som kunne skrive ut ein resept på noko til deg, sjølv om eg vil fraråde medisin sterkt.

 

Etter mi meining bør ein ikkje bruke medisin med mindre ein har skikkelig kraftig angst (les: er redd for å gå rundt i gata med andre folk eller liknande).

 

Det er aldri for seint å gjere noko med det, og eg vil som sagt anbefale å helst snakke med ein psykolog. Eg ville prøvd å satse på kognitiv terapi med eksponeringstrening. Då får du lært deg teknikkar du kan bruke ute blant folk, uten at du trenger å vere avhengig av å ha med deg noko.

 

Det som kan vere oppmuntrande ved å ikkje bruke medisinar, er at du veit at du gjer ting heilt sjølv, uten å vere "neddopa" eller slikt. I tillegg slepp du eventuelle biverkningar du kan få av medisinane.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

 

Der beskrev du selve mekanismen i sosial angst i kognitiv adferdterapeutiske termer.

Det var slik problemet var for meg. Jeg var ikke komfortabel med at jeg var nervøs og tolket tilbakemeldinger fra andre som noe negativt. Jeg likte heller ikke å bli påminnet om at jeg viste tegn til nervøsitet.

 

Senere oppsøkte jeg psykolog delvis grunnet dette. Mye av behandlingen var CBT, bl. a. ved kartlegging av hvorfor jeg syntes det var ubehagelig å være nervøs og ikke kunne holde bra presentasjoner. "Hvorfor er dette dårlig?", "Hvorfor må du presentere bra?" etc. Dette resulterte i en slags nøytralisering av negative tanker etter en stund, mao en generell nullstilling av tankene. Da kunne jeg i alle fall begynne i null i stedet for i minus.

 

Jeg er nok ikke så veldig flink til å presentere ting nå mtp stemmebruk og slike ting, men jeg er mer avslappet enn før når jeg snakker foran andre. Frykten er tilnærmet borte. Jeg har også fått en mer reflektert holdning rundt nervøsitet og hvordan man burde akseptere den.

Lenke til kommentar

Det var slik problemet var for meg. Jeg var ikke komfortabel med at jeg var nervøs og tolket tilbakemeldinger fra andre som noe negativt. Jeg likte heller ikke å bli påminnet om at jeg viste tegn til nervøsitet.

 

Senere oppsøkte jeg psykolog delvis grunnet dette. Mye av behandlingen var CBT, bl. a. ved kartlegging av hvorfor jeg syntes det var ubehagelig å være nervøs og ikke kunne holde bra presentasjoner. "Hvorfor er dette dårlig?", "Hvorfor må du presentere bra?" etc. Dette resulterte i en slags nøytralisering av negative tanker etter en stund, mao en generell nullstilling av tankene. Da kunne jeg i alle fall begynne i null i stedet for i minus.

 

Jeg er nok ikke så veldig flink til å presentere ting nå mtp stemmebruk og slike ting, men jeg er mer avslappet enn før når jeg snakker foran andre. Frykten er tilnærmet borte. Jeg har også fått en mer reflektert holdning rundt nervøsitet og hvordan man burde akseptere den.

 

Bra du fikk det bedre.

Men det du beskriver er vel strengt tatt CT, dvs kognitiv terapi - uten B (behaviour), dvs ingen eksponeringstrening. Kan hende du øvde på det som var vanskelige situasjoner, men ikke skriver om det, for det er uvanlig å ikke legge det inn i behandlingen av sosial angst.

Rein kognitiv terapi, uten eksponeringstrening, er mer vanlig ved depresjon.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg ikke har vært så god på alle forkortelsene, så det er fint at du klargjør det for en som ikke har noe psykologfaglig utdannelse(meg). Hovedgrunnen til mitt besøk var depresjon, ikke sosial angst. Jeg nevnte dog at jeg var ukomfortabel i situasjoner hvor jeg måtte presentere ting for folk, men jeg hadde fikk ikke noen spesifikk eksponeringstrening mot dette. Det ba jeg ham heller ikke om da det ikke var min hovedprioritet.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg noe som heter Lightning Process. Dette er noe mange hevder er en type ekstrem variant av Kognitiv terapi. Man får resultater svært raskt og resultatene er vedvarende. Dette er et treningsprogram og har derfor få eller ingen bivirkninger. Lightning Procces tar ca. tre dager å lære. Ulempen med er at det kun er private som underviser i dette, derfor kan det være litt dyrt.

 

Sjekk ut: http://www.nifab.no/behandlingsformer/flere/lightning_process?gclid=CN_18Y6X57kCFS92cAodO3gA5g

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg noe som heter Lightning Process. Dette er noe mange hevder er en type ekstrem variant av Kognitiv terapi. Man får resultater svært raskt og resultatene er vedvarende. Dette er et treningsprogram og har derfor få eller ingen bivirkninger. Lightning Procces tar ca. tre dager å lære. Ulempen med er at det kun er private som underviser i dette, derfor kan det være litt dyrt.

 

Sjekk ut: http://www.nifab.no/behandlingsformer/flere/lightning_process?gclid=CN_18Y6X57kCFS92cAodO3gA5g

 

Lightening Process er helst brukt ved ME, og er omdiskutert. Det er ikke dokumentert at denne metoden har effekt.

 

På siden du linker til sier de at det skal hjelpe mot:

"Avhengighet, sinne, angst, tvangshandlinger, tvangstanker, depresjon, spiseforstyrrelser, frykt for å mislykkes, skyldfølelse, skam, kommunikasjonssvikt, søvnløshet, dårlig selvbilde, motivasjonsproblemer, overveldelse, perfeksjonisme, problemer med punktlighet, latskap og stadige utsettelser, langvarig sorg, sjenanse, røyking, sceneskrekk, stress, overvekt, rygg- og nakkeproblemer, ulike typer overfølsomhet, kronisk smerte, ME / kronisk utmattelsessyndrom, eksem, hodepine, multippel sklerose, fibromyalgi, migrene, muskeltretthet, psoriasis, dårlig selvtillit og ubesluttsomhet."

 

Metoder som hjelper mot så mange ulike plager skal man alltid være skeptisk mot. De hjelper som regel ikke mot noe.

Det betyr ikke at ingen har hjelp av dette, men man skal være nøktern og forsiktig med å gi seg i kast med alt som ikke har vist seg å virke.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til ts: Antidepressiva vil i dette tilfelle truleg føre til meir skade enn gagn. Som kjent er vektauke, redusert libido, søvnvanskar etc ugunstige biverknader ved dei fleste medikament i denne gruppen. Eit betre alternativ som ikkje er nemnd allereie i tråden er blokkade av beta-adrenerge reseptorar i det sympatiske nervesystem, dvs betablokkarar. Desse vil naturlegvis ikkje behandle den underliggjande sosiale fobi, men kan på kort sikt vere effektivt symptomlindrande i forhold til hjartebank, skjelvingar og rødming mm. Dersom din fastlege får eit inntrykk av din grad av affeksjon, og behovet er berre knytta til spesielle angstsituasjonar, vil det vere naturleg å prioritere nytte over seinverknader her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...