Gå til innhold

Hvor finner jeg den billigste iPhonen? 4s? Pre-owned?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

 

Pre-owned swappede Refurbished.

Hva er det med ungdommen og manglende norskopplæring for tida?

 

Her er en ordliste:

Pre owned - tidligere eid. En sminket måte å si at telefonen er brukt. (Hvem eier vel en telefon uten å bruke den?)

swappede - byttet

Refurbished - renovert, pusset opp, satt i stand.

 

At en telefon er brukt betyr ikke at den er satt i stand. Pre owned og refurbished er altså ikke det samme, selv om det lar seg kombinere. I Elkjøps tilfelle ser det i følge resten av beskrivelsen ut til at de kombinerer dette.

 

 

Hvor tror du desse Pre-ownede enhtene kommer fra?

Apple har swapping (/bytting ved bruk av dine ord) på mange av sine enheter ved service. Og hvor tror du desse enhetene blir av? De blir solgt som Pre-owned / Refurbished

 

 

 

 

The main difference between "refurbished" and "used" products is that refurbished products have been tested and verified to function properly, and are thus free of defects, while "used" products may or may not be defective. Refurbished products may be unused customer returns that are essentially "new" items, or they may be defective products that were returned under warranty, and resold by the manufacturer after repairing the defects and ensuring proper function.

http://en.wikipedia.org/wiki/Refurbishment_(electronics)

 

Så jeg vil si Pre-owned og refurbished er to ord som går veldig mye over hverandre. Refubished kan også bety at det er retunert ubrukt av kunde og sjekket (men det kan vell forståvidt Pre owned? )

 

Hvorfor Apple ønsker å sette Pre-owned stempel på noe, istedenfor refurbish vet jeg ikke, da det hørest dårligere ut i mye ører..

 

 

 

 

Om det er et bra kjøp kommer an på pris og de øvrige betingelsene. Elkjøp ser ut til å ha helt greie betingelser på sine brukte iPhoner, men prisen ser ikke kjempebra ut.

Priser på finn ligger på 2200-3000 for en brukt iPhone. Da har man ingen garanti for at de fungerer som de skal og de er synlig brukt. En "ny" iPhone med garanti og reklamasjonsrett i 5 år koster nå 2995,-. Synest jo den prisen lett kan forsvares i forhold til hva man får på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver bra norsk ellers, så hvorfor ikke bare ta den helt ut og kvitte deg med norwenglishen? Er det skolevesenet som har sviktet eller hva er problemet? Du har til og med fått en ordliste.

 

PS. Man får også 5 år reklamasjonsrett når man kjøper brukt fra privatpersoner via finn. Det kan selvsagt by på litt mer krangling siden ikke alle selgere er klar over det, men den juridiske rettigheten er i hvert fall like pur som den er med kjøp i norsk butikk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du skriver bra norsk ellers, så hvorfor ikke bare ta den helt ut og kvitte deg med norwenglishen? Er det skolevesenet som har sviktet eller hva er problemet? Du har til og med fått en ordliste.

 

PS. Man får også 5 år reklamasjonsrett når man kjøper brukt fra privatpersoner via finn. Det kan selvsagt by på litt mer krangling siden ikke alle selgere er klar over det, men den juridiske rettigheten er i hvert fall like pur som den er med kjøp i norsk butikk.

2 år*

Og ofte blir privatsolgte mobiler solgt "som de er", og da faller også denne bort, så lenge selger har vært ærlig

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Så, er pre-owned bra eller dårlig?

Om det er et bra kjøp kommer an på pris og de øvrige betingelsene. Elkjøp ser ut til å ha helt greie betingelser på sine brukte iPhoner, men prisen ser ikke kjempebra ut.

 

 

Finnes man noen bedre pris? Kr 2995?

 

Skjønner heller ikke at folk henger seg opp i bruken av ordet "pre-owned". Eneste grunnen til at jeg bruker det er at det er det El-Kjøp kaller og selger telefonene som, så slipper vi noen forvirrelse.

 

Elkjøp har Pre-owned Iphone 5 til 2995 i dag :)

 

 

Kjøpte den. :)

Lenke til kommentar

 

Pre-owned er like bra som en ny en ja. spesielt om budsjettet er noe stramt.

 

Reklamasjonen på 5 år er absolutt en god ting, så man er i forsåvidt trygge hender.

Nei, brukt er brukt. Du risikerer at telefonen ikke er i like god stand som en helt ny. Det kan være alt fra fuktskader til varmeskader eller at batteriet er et stykke ute i levetiden sin. Elkjøp/Apple har riktignok sjekket og eventuelt utbedret telefonene, men de har ikke nødvendigvis oppdaget eller utbedret alle slitasjer og skader. Dette tar de høyde for i garantien. De regner nok med litt høyere returrate på disse enn på hel nye produkter.

 

Reklamasjon på 5 år får du selvsagt uansett om telefonen er såkalt CPO. CPO handler om garanti. Garanti og reklamasjon er ikke det samme. Garanti er en frivillig utvidelse av rettighetene man har i vanlig reklamasjon. Utvidelsen kan gå på enten antall år eller ennå gunstigere betingelser. Hva det er i dette tilfellet aner jeg ikke, men det er ulovlig å kalle noe garanti dersom det ikke er noe ut over de lovfestede reklamasjonsrettighetene. Du må gjerne spørre Elkjøp hva rettighetsutvidelsen går ut på.

 

 

Nå kjenner jeg ikke antall salg av pre-owned i forhold til vanlige, men jo, jeg vil absolutt påstå at en pre-owned er mer eller mindre like god som en "ny" telefon.

Du trenger forøvrig ikke belære meg forskjellen på reklamasjon og garanti. I dette tilfellet, så nevnte jeg kun at man har 5 års reklamasjon, som er en god ting - noe det er.

 

Mine kollegaer er autoriserte apple teknikkere. Veldig mye iphones som kommer inn, et fåtall er pre-owned, men igjen det er jo også pga det selges mer 'nye' såklart.. :)

 

Swappede iPhones\Pads\Pods, er jo heller ikke 'nye', men satt sammen med deler fra andre enheter som har blitt sendt inn tidligere.

Lenke til kommentar

 

 

Så, er pre-owned bra eller dårlig?

Om det er et bra kjøp kommer an på pris og de øvrige betingelsene. Elkjøp ser ut til å ha helt greie betingelser på sine brukte iPhoner, men prisen ser ikke kjempebra ut.

 

 

Finnes man noen bedre pris? Kr 2995?

 

Skjønner heller ikke at folk henger seg opp i bruken av ordet "pre-owned". Eneste grunnen til at jeg bruker det er at det er det El-Kjøp kaller og selger telefonene som, så slipper vi noen forvirrelse.

 

Elkjøp har Pre-owned Iphone 5 til 2995 i dag :)

 

 

Kjøpte den. :)

 

Funker den bra? Bærer den preg av å være "brukt"?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Funker den bra? Bærer den preg av å være "brukt"?

 

 

 

Var tomt i butikken, så jeg måtte bestille på nett. Kommer vel til helga.

 

Faren min kjøpte også en slik når han kjøpte for en stund tilbake. På utsiden tror jeg den fremstår som helt ny.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Da var iPhonen ankommet.

 

Kom i en plastforseglet iPhone eske. Sto ingenting om "pre-owned" på esken eller innsiden så vidt jeg kunne se og heller ingenting som tilsa at telefonen var brukt. Så i praksis ut som en splitter ny telefon.

 

Det eneste som nå er forpult er at jeg trenger nano-sim. :( Dette må vel bestilles fra One-Call (hvor jeg har abonnement)?

 

Kjipt at jeg ikke tenkte på det tidligere i uken.

 

EDIT: Ser ut som jeg får hentet sim kort hos 7-eleven. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...