Gå til innhold

Ny Multicom Talisa 27.sept


Radar

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har tittet en del på små bærbare den siste tiden og klarer ikke helt å bestemme meg. Siklet lenge på Dell XPS 13, men klarte ikke helt å rettferdiggjøre prislappen. I dag har Multicom oppdatert Talisa-modellene sine så disse ble enda mer interessante enn de var før. Den største modellen har nå fått Skylake: 6.gen i7-6500U, intel hd gfx 520, baklyst tastatur og bedre pekeplate (ifølge dinside.no).

 

Til 8995,- er det egentlig noen andre alternativer? Tror jeg går for denne nå om det ikke er noen som klarer å overbevise meg om noe annet ;D

 

 

Edit av tittel: denne kom selvfølgelig 27.september ikke oktober.

Endret av Radar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok på grunn av elendige konkuransen mot AMD\VIA de har ikke eneste laptop med DDR4 ram.

Så dermed ser muligens produsentene lite vits å tilby dette.

 

Transcend 8GB Ddr4 2133 So-Dimm 2Rx8

 

Kingston 8GB 2133Mhz Ddr4 ECC Cl15 Sodimm 2Rx8

 

Samme her, hvorfor vurdere vanlig ram når ECC koster bare 50 kr mere?

Blir vel dyrere med prosessor da Xeon prosessor man må ha eller AMD.

Lenke til kommentar

I dag har Multicom oppdatert Talisa-modellene sine så disse ble enda mer interessante enn de var før. Den største modellen har nå fått Skylake: 6.gen i7-6500U, intel hd gfx 520, baklyst tastatur og bedre pekeplate (ifølge dinside.no).

 

Har de fått støtte for 16 GB RAM nå?

Lenke til kommentar

 

I dag har Multicom oppdatert Talisa-modellene sine så disse ble enda mer interessante enn de var før. Den største modellen har nå fått Skylake: 6.gen i7-6500U, intel hd gfx 520, baklyst tastatur og bedre pekeplate (ifølge dinside.no).

 

 

Har de fått støtte for 16 GB RAM nå?

Da jeg spurte om det samme svarte de "8 gb maks".

Lenke til kommentar

Har den med 6200u. Et par ting jeg kommer på i farten:

- Medfølgende SSD er M.2, ikke 2.5" som multicom sa til meg når jeg spurte. Det er derfor ledig plass til en 2.5" 7mm disk. 

- Touchpad fungerer utmerket.

- God skjerm

- Wi-fi rekkevidden er utrolig dårlig. (Kan jo være driverproblemer?)

- Tar utrolig lang tid å lade. Sikkert 7 timer fra nesten tomt til fullt. 

- Den har ikke ethernetport som vist på bilder og i spesifikasjonene, men kommer med usb adapter.

- Medfølgende SSD er "nobrand" og yter ikke så bra. 

- Viften kjører ikke under lett bruk, men når den først kjører går den gjerne av og på hele tiden.

- 220v kabelen i laderen er unødvendig tykk. 

 

Flott pc, men litt smårusk. Tenker å ta kontakt med multicom angående wifi og ladetid.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Talisa etter 3 dagers bruk. 

 

Bruker den til skolearbeid( typ lese oppgaver), surfe på nett  og spille enkle spill som Age og empires 2 og Heroes fra steam.

I tillegg til full hd film og streaming. 

 

- God Touchpad

-SSD er nobrand som nemt. Testen den med CrystalDiskMark 5 og fikk R/W:  459.1 / 168.3 ( mb/s) ( Lav write? ) 

- Liker tastaturet godt + med bakrundsbelyste knapper som kan dimmes eller skrus av. 

-God skjerm

- bra batteritid ( ca 7 timer med variert bruk) 

- har usb-C

-Ikke ethernetport. 

 

Mye for pengene, til denne prisen får du langt dårligere specs hos konkurentene og  utrolig deilig å slippe alt crapwaren og få en clean install av win10. batteritiden er imponerende . Det er plass til en ekstra harddisk vist man er missfornøyd med hastigheten eller trenger mer plass men til mitt bruk holder den.

 

Hadde litt problemer med at skjermen flimret , oppdaterte grafikk driveren og problemet var løst. 

 

 

Alt i alt veldig fornøyd så langt !  Anbefales !! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan er støynivået mtp skole og jobb? Blitt litt skeptisk til maskiner fra Multicom etter å ha gått til innkjøp av Xishan for en tid tilbake. Vifta på denne maskina støyer så sinnsykt mye at jeg ikke kan ta den med inn på klasserommet. Hjalp ikke å oppdatere BIOS heller. 

Endret av Gjoevik
Lenke til kommentar

Når det gjelder Multicom og deres bærbare med IPS og Gsync skjerm, så er jeg blitt veldig skeptisk.

Jeg returnerer en som skulle ha ips og gsync skjerm, kr.19000.-, men jeg fikk tilsendt en med helt vanlig skjerm uten ips og gsync.

Gedigen skuffelse, Sjekk din Multicom pc hvis du har kjøpt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har gått til innkjøp av denne selv, en i7-6500u. Kjøpte den for å bruke den som skole pc.

 

Har bare brukt den siden jeg hentet den på posten idag, men har rukket å få brukt den litt.

 

SSDen som sitter i min er en SanDisk Z400 m.2, får 509.5 / 341.5 (MB/s) med CrystalDiskMark

Touchpaden var ikke spesielt god i begynnelsen, men etter å ha brukt den litt, og tweaket på noen instillinger begynner den å bli god.

Viften går ikke på enkel bruk, men da jeg får 15+ faner, begynner den å gå. Da jeg spiller Football Manager hører man den ganske godt.

 

Er godt fornøyd med skjermen.

 

 

Kjøpte uten OS, installasjon av Windows 7 var vanskelig pga driverproblemer, gadd ikke sitte med det så jeg installerte Windows 10. Windows 10 installasjonen gikk uten problemer.

 

Har ikke fått tid til å bedømme batteritiden ennå, men ladetiden virker som den er veeldig lang.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vil høre noen erfaringer fra dere som bruker Windows på denne maskina. Hvor høyt ligger cpuen når dere surfer på nettet? hva er temperaturen på cpuen sånn ca? jeg har den med 6. gen. Intel Core™ i5-6200U-prosessor på min maskin. Jeg bruker Ubuntu 15.10 og det virker som cpuen bruker mye resursser hele tiden. og at den idler høyt. Vil bare høre om dere opplever det samme eller om det er ubuntu som ikke har god nok skylake support enda.

 

Fant en løsning. Hvis det er flere som bruker Linux distroer på denne pcen. så lønner det seg å oppgradere kjernen til 4.4 det har nesten halvert temperaturen på cpuen og den bruker ikke like mye av prossesoren når den idler lengre.

Endret av Gaardon
Lenke til kommentar

Jeg har også denne maskinen med i5-6200u, og er egentlig ganske så fornøyd. Men har en ting som irriterer: jeg får ikke webcam til å funke. Ikke verdens undergang, men allikevel irriterende. Jeg får følgende feilmelding når jeg åpner Skype i Windows 10: "Enheten din har kanskje ikke et kamera, kameraet er kanskje deaktivert under personvern, eller en annen app bruker kanskje kameraet allerede."

 

Kontaktet Multicom og fikk følgende svar: 

"Det skal ikke være driver på dette mener jeg på.
 

Om du trykker Fn + (en av F-tastene, gjerne med "webcam" ikon)."

 

Jeg ser ingen F-tast med webcam ikon på denne maskinen og har forsøkt alle tastene uten suksess. Finner heller ikke noe webcam hardware i enhetsbehanding, men har en ukjent usb enhet her med et eller annet problem som jeg mistenker er webcamet. Har også forsøkt drivere fra dropboxen til Multicom uten suksess.  Noen andre som har vært borti dette og har en løsning?

Lenke til kommentar

Min webcam fungerte uten noe behov for å laste ned drivere, jeg også har W10.

 

I enhetsbehandling, under egenskaper, på den ukjente enheten, hvilken maskinvare id har den?

 

Webcameraet på min har USB\VID_058F&PID_3822&REV_0500&MI_00.

 

På Maskinvare-ID får jeg bare følgende: USB\DEVICE_DESCRIPTOR_FAILURE

 
Men under Enhetsforekomstens bane viser dette: USB\VID_0000&PID_0002\5&293A402A&0&4  der "VID" er det som får meg til å tenke at det er webcameraet.
 
Vel å merke så har webcameraet fungert tidligere, jeg skjønner bare ikke hva som plutselig har satt det ut av drift. Fikk det også til å funke en gang ved å deaktivere den ukjente usb-enheten og aktivere den igjen i enhetsbehandling, men det trikset ser ut til å ha vært et engangstilfelle.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...