Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei jeg har noen spørsmål :D

1) beregn hvilken energi et foton i blått lys vil ha og hvilken energi et foton i rødt lys vil ha. Jeg vet jeg skal bruke formelen E=h*v og har oppgitt h siden det er en konstant, men hvordan finner jeg frekvensen?

2)Hvorfor er et atomspekter ikke-kontinuerlig?

 

3)Hvilket sett av kvantetall definerer de tre 3p-orbitalene?

 

4)Hvordan endres størrelsen når et atom blir ionisert? og hvorfor?

 

:D

Lenke til kommentar

Hei jeg har noen spørsmål :D

1) beregn hvilken energi et foton i blått lys vil ha og hvilken energi et foton i rødt lys vil ha. Jeg vet jeg skal bruke formelen E=h*v og har oppgitt h siden det er en konstant, men hvordan finner jeg frekvensen?

 

Blått og rødt lys har hvilke bølgelengder?

Lenke til kommentar

 

Hei jeg har noen spørsmål :D

1) beregn hvilken energi et foton i blått lys vil ha og hvilken energi et foton i rødt lys vil ha. Jeg vet jeg skal bruke formelen E=h*v og har oppgitt h siden det er en konstant, men hvordan finner jeg frekvensen?

 

Blått og rødt lys har hvilke bølgelengder?

 

 

blått : 450 og rødt :700 ?

Lenke til kommentar

 

 

Hei jeg har noen spørsmål :D

1) beregn hvilken energi et foton i blått lys vil ha og hvilken energi et foton i rødt lys vil ha. Jeg vet jeg skal bruke formelen E=h*v og har oppgitt h siden det er en konstant, men hvordan finner jeg frekvensen?

 

Blått og rødt lys har hvilke bølgelengder?

 

 

blått : 450 og rødt :700 ?

 

 

Og kan du noen andre formler? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei jeg har noen spørsmål :D

1) beregn hvilken energi et foton i blått lys vil ha og hvilken energi et foton i rødt lys vil ha. Jeg vet jeg skal bruke formelen E=h*v og har oppgitt h siden det er en konstant, men hvordan finner jeg frekvensen?

 

Blått og rødt lys har hvilke bølgelengder?

 

 

blått : 450 og rødt :700 ?

 

 

Og kan du noen andre formler? :)

 

 

v=c/lamdba 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei jeg har noen spørsmål :D

1) beregn hvilken energi et foton i blått lys vil ha og hvilken energi et foton i rødt lys vil ha. Jeg vet jeg skal bruke formelen E=h*v og har oppgitt h siden det er en konstant, men hvordan finner jeg frekvensen?

 

Blått og rødt lys har hvilke bølgelengder?

 

 

blått : 450 og rødt :700 ?

 

 

Og kan du noen andre formler? :)

 

 

v=c/lamdba 

 

 

Prøvde å bruke den formelen : v=c/λ : 3,00 *10^8 /10^-9 = 3*10^17

E=h*v = 6,63*10^34 * 3*10^17 = 1,989*10^-16

 (for blått lys)

Er dette helt feil?

Endret av Hawaiiiiii
Lenke til kommentar

Prøvde å bruke den formelen : v=c/λ : 3,00 *10^8 /10^-9 = 3*10^17

E=h*v = 6,63*10^34 * 3*10^17 = 1,989*10^-16[/size]

 (for blått lys)

Er dette helt feil?[/size]

 

Hva har du brukt som bølgelengde her? Ta en ekstra titt.

 

Prøv å regne med formelen først istedenfor å sette inn tall med én gang, så blir det litt enklere og ryddigere. Frekvensen i uttrykket for fotonenergi kan du erstatte med noe som har bølgelengde i seg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

mars031.png

Vil det ut fra grafen være riktig å si at energi frigjøres ettersom masse per nukleon minker ved fisjon og fusjon? Vil reduksjonen i m/A i så fall være massesvinnet? Hva mer burde jeg eventuelt ha tatt med om jeg fikk i oppgave å redgjøre hvordan energi frigjøres ut fra grafen ovenfor? 

 

Takk på forhånd. Håper på raskt svar :)

Endret av The Martian
Lenke til kommentar

*Fant ut av det. Måtte sette opp en ligning for bevaring av bevegelsesmengde og en for kinetisk energi.

 

Hei, jeg står fast på følgende oppgave:
 
En kule med massen 20 g og med farten 3,0 m/s treffer en annen kule med massen 80 g som er i ro, i et sentralt elastisk støt. (Hele støtet foregår altså langs en rett linje.)

Finn farten til de to kulene etter støtet.
 
Har gjort lignende oppgave før, men da var sluttfarten til en av kulene oppgitt. 

 

Håper noen kan gi meg noen tips :)

Endret av TastyFroyo
Lenke til kommentar

Jeg forstår heller ikke hvordan jeg skal løse oppgaven under:

 

5.103 i FY2

"Figuren viser tre små ladde kuler A, B og C. Summen av kreftene som virker på C, kalles F. Retningen til F er gitt på figuren, og F = 2.8*10^-6 N

Bw0tJX6.png

De to kulene A og B bytter så plass. Bestem størrelse og retning for F nå. Se bort fra andre krefter enn de elektriske."

Denne oppgaven virket grei nok, men får ikke størrelsen på kraften til å stemme med fasit.
Har kommet frem til at kraften i y-retning firedobles i motsatt retning, mens kraften i x-retning blir motsatt og deles på 4, slik at kraftvektoren nå peker nedover mot venstre.

Vinkelen jeg får mellom kraften og horisontalplanet blir 86*, som stemmer med fasit. Men selve størrelsen jeg regner ut blir 6.0*10^-6 N, mens det står 7.9*10^-6 N i fasit.

Noen som har peiling på hva jeg har oversett her?

Lenke til kommentar

Jeg skal regne hvor langt en kanonkule kommer i meter. Jeg har fått oppgitt at kanonkulen er 2 meter når den farer ut av kanonen (dvs. enden av kanonen er 2 meter over bakken) og farten (v) når den sendes ut av kanonen. 2 meter er startpunktet, men trenger jeg det når jeg skal regne hvor langt den kommer? :) Blir det riktig å bruke den tidløse formelen for å finne s? 

Endret av Pietro Maximoff
Lenke til kommentar

 

Fikset den forrige. 

 

Hvis jeg skal snu s = 1/2(v0+v)t for å få t alene. Hvor begynner jeg? Står litt fast. 

 

2s/(vo + v) = t

 

Men hvordan kom du ditt?   :) Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne med å gjøre om formelen.  :hmm: Kravet til oppgaven er blant annet å vise hvordan du gjør det (den jeg driver med altså :wee:)

Endret av Pietro Maximoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...