Gå til innhold

[Løst] Kjøp av varer brukt, hvordan blir reglene på retur?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer f.eks på kjøper jeg brukt hovedkort på finn.no til f.eks 400 kr. Men markedspris var på det tidspunktet rundt 1000 kr.

Senere etter 2-3 år går hovedkortet i stykker, men man har 5 års reklamasjonsrett.

 

Er det egentlig slik man må få selgeren å ta reklamasjonsrett, for at selgeren da får full pris tilbake og jeg får det som jeg betalte?

 

Eller er det slik jeg kan kreve det selgeren betalte tilbakebetalt fra produsenten\Butikken det er kjøpt i?

 

For mange nettbutikker har en slik ordning at egentlig så kan den som kjøper kun ta retur.

Men de er villige å gjøre dette hvis man kun får bruktprisen tilbake (ca halv pris av det man betalte).

 

Så er det slik ved kjøp av brukt dette er lovlig? Eller prøver selger å begrense tapet sitt mere en hva som er lov? Til informasjon det er LGA 1155 hovedkort som koster å få tak i på ebay mere en LGA 1150 ville kostet.

 

Men siden jeg har i7 2600k\i5 2500k cpu så syns jeg det blir urimlig jeg skal ta tapet selv. Siden jeg må betale f.eks:

For ASUS P8P67 DELUXE Intel P67 MotherBoard LGA 1155 DDR3 med moms blir dette 1250 kr minst.

Så er jeg urimlig her eller er dette vanlig praksis i dag? Men man får nytt LGA 1150 hovedkort: f.eks Gigabyte GA-Z97-HD3 blir billigere.

 

 

 

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Så hva mener dere går under den kategorien? Skaffe LGA 1155 hovedkort blir urimlig kostnader?

Men å betale markedspris i sommeren 2013 er også urimlig med tanke på hovedkortet har vært brukt en del år?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Førs og fremst: Har du kjøpt av næringsdrivende eller privatperson? Du har ikke 5 års reklamasjonsrett når du kjøper fra privatpersoner. Siden du mener det er fem år i leddet bak din kjøper, så er sannsynligvis din reklamasjonfrist utgått. Da har du ikke noe krav mot din selger. 

 

Du kan imidlertid ha krav mot selgers selger, altså selgeren i bakre ledd. Hvis "din" selger ville hatt krav mot sin selger kan du tre inn i dette kravet med hjemmel i kjøpsloven § 81. De kan ikke innskrenke din rett til å gå på dem, jf. § 81 annet ledd og fkjl. § 35. 

 

Kom med en mer presis tidslinje med partsangivelser (hvem kjøpte hva når fra hvem) så kanskje jeg kan gi deg mer konkrete svar. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Privatperson da jeg kjøpte hovedkortet brukt på finn.no

Men personen kjøpte den i nettbutikk.

 

Jeg kjøpte hovedkortet 11.06.2013 fra selger.

 

Det jeg lurer mest på, er om det egentlig er slik jeg må ta det med selgeren jeg kjøpte på finn.no og personen da tar det videre mot nettbutikken?

 

Og det er egentlig slik jeg skal få hva jeg betalte for hovedkort + frakt?

Mener du det er urimlig kostnad for selger å tilby meg lga 1155 hovedkort? Da eneste mulighet å få tak i dette er ebay.

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=lga+1155+at&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlga+1155+motherboard+atx.TRS0&_nkw=lga+1155+motherboard+atx&_sacat=0

 

Da blir det helst noe som ligder: Asus P8P67 LGA 1155 Intel P67 ATX Motherboard

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du har ingen krav mot selger, for reklamasjonsfristen etter kjøpsloven er 2 år.

Hvis selgeren din kjøpte hovedkortet fra sin butikk etter 12. mars 2011, kan det imidlertid være at du kan rette krav mot nettbutikken. Du har ikke krav på at selger hjelper deg med det, men du kan jo spørre pent om du ikke allerede har fått selgers dokumentasjon. Du skal få det selgeren ville fått om han reklamerte. Om opprinnelig selger ikke har tilgjengelig 1155-hovedkort og dette heller ikke er å få kjøpt på det norske markedet så har du nok bare krav på hevingsoppgjør. Det blir sannsynligvis ikke mye pengene av det, men det skal beregnes etter opprinnelig kjøpspris, med bruksfradrag tillagt forsinkelsesrenter. Opprinnelig selger kommer til å argumentere med at bruksfradraget skal være på 20% per år, og da begynner det å bli snakk om ganske lite penger...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg syns det, når hovedkortet i dag hadde vært solgt 300 kr maks hvis man skulle ha solgt et fungere ett.

 

Har mistanke mange på ebay som selger brukt hovedkort, er det antakelig også på vei å ryke.

 

Største problemet mange nettbutikker refuderer kun til de kundene som har kjøpt hovedkortet.

Så i teorien kan selgeren jeg kjøpte kortet sitte med pengene, og gir meg kanskje 200 kr igjen.

 

Men skal sjekke det litt opp hva nettbutikken kan finne på en løsning. Er jeg heldig får jeg det selger betalte ut utgangspunktet, uten selgeren på finn setter krav om noe.

 

Hvordan blir dette juridisk? Har jeg fordelene hovedkortet gir da selgeren på finn solgte kortet?

Eller kan mellomselger kreve en del av utbytte? På lik måte en bedriftens ansatte skal få like rettigheter ved bonus etc?

 

Eller gjelder det kun hvis selger er den som reklamer mot nettbutikken?

Så beste øknomiskt sett er å ta returen selv?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg gjentar: Du har krav mot selgeren. Selgeren din har ingen krav mot sin selger, fordi han har solgt videre tingen. Han har ikke noe erstatningskrav fordi han ikke har lidt noe tap, og alle andre misligholdsbeføyelser forutsetter at man fortsatt har tingen selv. Uansett har alle misligholdskrav blitt solgt sammen med tingen, så det er bare du som kan rette krav mot opprinnelig selger nå. Du har dermed "fordelene hovedkortet gir", ja.

 

Om opprinnelig selger nekter å forholde seg til deg viser du til kjøpsloven § 81.

 

Din selger har ingen krav mot deg, og heller ikke mot sin selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok takk for svar, problemet som er nå, er at nettbutikken så langt ikke har mulighet å refudere til meg.

Siden jeg ikke har kjøpt hovedkortet fra nettbutikken, de skal sjekke om det er fysisk mulig å overføre penger til meg, enten som gavekort eller penger overført til konto.

Men hvis de ikke klarer det, må de i så fall betale tilbake til kjøperen\ Personen jeg kjøpte hovedkortet av på finn.

Så må jeg be han å gi meg pengene i verstefall.

 

Så må jeg bare håpe han ikke vil protestere, ga han epost at dette kan bli løsning om det ikke finnes andre løsninger.

Lenke til kommentar

De har selvfølgelig mulighet til å refundere til meg. At den enkelte på kundeservice ikke får lov til å gjøre det betyr ikke at de ikke har muligheten. Du skal ikke akseptere noe annet enn at de betaler penger til deg, om de ikke kan omlevere eller rette. Kravet er ikke oppgjort ved at de betaler til sin kunde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok skal forsøke å argumentere for det, da jeg mistenker personen her brukte kredittkort, forstår jeg for nettbutikken det blir vanskeligere å endre dette til faktura\manuell betaling i nettbank.

 

Men må bare håpe dette løser seg.

Verre er å finne erstattnings hovedkort, verstefall kan jeg prøve å selge i5 2500k men tror det ikke er lønnsomt da man muligens får 500-700 kr for en slik cpu i dag. Men ny koster 3500 kr som er kanskje 30% bedre.

 

Kjøpe hovedkort på ebay risiker jeg å tape 1000 kr eller mere og mindre reklamasjonsrett.

Beste ville vært å få LGA 1150 eller LGA 1151 i erstattning men da koster cpu mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Personen som solgte hovedkortet til TS har vel ingen plikt til å hjelpe til mot nettbutikken, men hvis vedkommende er villig til å hjelpe til (ved f.eks. å overlevere originalkvitteringen og signere et papir som sier at hovedkortet er solgt til TS), så er det vel ikke urimelig at denne personen mottar en liten "belønning".

Lenke til kommentar

Personen som solgte hovedkortet til TS har vel ingen plikt til å hjelpe til mot nettbutikken, men hvis vedkommende er villig til å hjelpe til (ved f.eks. å overlevere originalkvitteringen og signere et papir som sier at hovedkortet er solgt til TS), så er det vel ikke urimelig at denne personen mottar en liten "belønning".

Det er jeg enig med deg i, men for TS er det en bedre løsning å presse butikken enn å betale sin selger. Eller, det kommer an på hvor mye stress man synes det er å krangle, da.
Lenke til kommentar

Så du mener dette er verdt noen hundre lapper? Som bonus?

Ser argumentet ditt, men jeg mener jeg har stort nok tap ved å finne nytt hovedkort, og i verstefall selge cpuen brukt.

 

Vet det er flere med samme problem her på forumet særlig på lga 1366, man skal vite hva slags hovedkort man skal kjøpe, lurer på om hvis jeg hadde kjøpt SABERTOOTH P67 istedenfor eller et bedre kjent hovedkort kunne jeg sluppet reklamasjon. Hadde noen her betalt 2000 kr for dette på ebay?

For å bytte cpu+ ram vil fort koste 5000 kr det gir kun 30% bedre ytelse. Kjøper jeg bra hovedkort burde det være bedre hvis det først er reklamasjonsrett.

 

Noen tips hvis jeg skal beholde LGA 1155 hva slags hovedkort jeg bør satse på? Særlig for overklokking.

Trenger ikke vannkjøling.

For ofte er hovedkort det verste som kan ryke, da cpuen må byttes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De har selvfølgelig mulighet til å refundere til meg. At den enkelte på kundeservice ikke får lov til å gjøre det betyr ikke at de ikke har muligheten. Du skal ikke akseptere noe annet enn at de betaler penger til deg, om de ikke kan omlevere eller rette. Kravet er ikke oppgjort ved at de betaler til sin kunde.

Det får jeg som siste beskjed, ikke er mulig, prøvd å ringe og svare på epost, men de sier de er greie utover å tilby 5 års reklamasjonsrett overfor kunder da de er litt usikker på hovedkort rundt 1000 kr kan man forvente 5 års reklamasjonsrett, de mener at jeg kan ta med forbrukerrådet hvis jeg er uenig, velger da å sende hovedkortet, å stole på den jeg kjøpte hovedkortet i minstefall dekker mine kostnader rundt 400 + frakt.

 

Til informasjon så er det Dustinhome selgeren kjøpte hovedkortet av, men hvis dere hadde ringt dustinhome ville nok de si det samme.

Da de har fått beskjed om fra sin leder å gjøre det på denne måten, alle kunder skal behandles likt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...