Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Retorisk spørsmål angående støtteordninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NAV har flere ytelser for enslige foreldre. Jeg er hverken NAV-ansatt eller mottager av slike stønader, så dette er ikke nødvendigvis hverken utfyllende eller 100% korrekt.

 

Dersom barnfaren ikke kan/vil betale bidrag så kan man søke om bidragsforskudd på vegne av barnet. Dette innvilges så vidt jeg vet uavhengig av hvorfor faren ikke betaler, og om det er mulig å drive inn pengene. (Dersom det viser seg mulig i ettertid, vil NAV da dekke sitt forskudd.) Bidragsforskuudet er inntil 1350 kr. pr. måned.

 

Så er det kontantstøtte, avhengig av hvor mye barnet går i barnehagen, inntill 3300 pr. måned når barnet er mellom 1 og 3 år. Det er dog nokså åpenbart en kortvarig glede. Det er bedre i den angitte situasjonen om barnet går i barnehage når det er gammelt nok, og moren fullfører sin utdannelse og får en anstendig lønnet stilling.

 

Barnetrygd: 970 kroner pr. måned. Kan dobles dersom man er enslig. (Det vil si man får for et ban ekstra.)

 

Overgangsstønad: ca. 12000 pr måned (skattepliktig) i inntil 3 år dersom man ikke er i arbeid. Kan forlenges dersom man er under utdanning.

 

Man kan også få stønad til utdanning og til barnepass.

 

Med forbehold om feil og mangler.

 

For de som synes dette høres ut som en godt betalt "jobb": Det er det ikke. Det er da også off topic i denne tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Geir har oppsummert dei vanlege satsane frå NAV. I tillegg kjem bustønad (bostøtte), noko aleineforeldre er sterkare kandidatar til å få innvilga. Er du skruppellaus og ikkje kjenner at det å gå på sosialkontoret er noko du gremmast av, er det nok av andre satsar ein kan grava til seg.

 

Eg er heller ikkje NAV-tilsett, men er far på halv tid, der eksen er flittig brukar av stønadsordningane som fins her til lands.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...