Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snusslutt fortsatt vanskelig


Seen

Anbefalte innlegg

Hei!

I Slutta-appen står det nå 115 dager og jeg har spart snart 6,000kr og sikkert mer til. Tannkjøttet har begynt å gro tilbake og venner og familie har komplimentert de hvite tennene jeg har fått.

 

Problemet er, jeg tenker på snus hele tiden. Hver gang jeg har det kjipt eller kjeder meg kommer tankene opp og en slags kribling i kroppen. En veldig merkelig reaksjon. Nå har det gått så lang tid at det føles rart å tenke på at jeg var en snuser.

 

Jeg tenker at dette handler om et slags ubevisst innarbeidet mønster jeg hadde der jeg tok en snus hver gang jeg kjente på ubehag. Kanskje trenger jeg nå andre metoder for å avreagere. Skjønner nå at den mentale kampen mot nikotin blir mye verre enn abstinensene de første ukene.

 

Noen som har lignende erfaringer og kanskje råd og tips om dette temaet?

Endret av Seen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp hadde ett par stopp med snus som varte ca 1 år hver. Lysten på snus vil alltid ligge bak i hodet. Jeg sprakk, du får bare holde deg knall hard. Noe annet råd har jeg ikke. Jeg kommer sikkert til å prøve igjen, så får man se hvordan det går da.

Mye mulig at du vil bli dårlig og kansje kaste opp om du tar deg en snus nå. Siden kroppen har vendt seg av nikotinen.

 

Det burde være motivasjon nok.

 

 

Takk for svar!

 

I begynnelsen la jeg på meg en del fordi jeg "trøstespiste" en del, la på meg litt så jeg måtte kutte kraftig ned. Nå føler jeg meg veldig fanget på en eller annen måte, jeg får liksom ikke utløp for noe, en slags rastløshet. Det er veldig merkelig, jeg har aldri hatt det på denne måten før. Har snust i sikkert 7-8 år, fra jeg var tidlig tenåring. Tipper hjernen min bare har vendt seg sånn til nikotinen som en støttespiller for å regulere følelser eller noe at jeg nå ikke har noen forsvarsteknikker for å bekjempe de.

 

Denne kampen mot nikotin har vist seg å være noe helt annerledes enn det jeg så for meg. Kanskje er det en gyllen mulighet til å forandre på mye av min tidligere tankegang, tror jeg er tvunget til å finne nye metoder for å håndtere ubehagelige følelser jeg tidligere bare fjernet med nikotin.

 

I dag vasket jeg leiligheten i 4 timer i strekk, uten pause, nesten manisk. Det har jeg aldri gjort før, og jeg klarer ikke sette fingeren på hva det gikk av meg heller. Hva som startet dette. Kanskje overdriver jeg, men jeg føler meg veldig annerledes enn for bare et par måneder siden, og det eneste som egentlig har forandret seg i livet mitt er snusslutt! haha

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg slutta da jeg ble gravid for en stund siden nå. Det var beintøft, trodde jeg skulle falle om, men hadde heldigvis Onico (nikotinfri) og "lurte" hjerna. Etter hvert ble det en vane; Onico under leppa og jeg var da ganske fornøyd, tenkte på lille, og hadde nok med det. Holdt meg hele svangerskapet. Skulle kjøpe snusfri da rett etter, fikk utrolig feil hvis inneholdt både tobakk og nikotin, tok en, kjente kvalmen sige innpå. Ammet ikke, så det stod ikke på det. Akkurat den følelsen skulle vært nok for meg til at jeg tok til vettet, at jeg ble kvalm, men lysten ble for stor. Nå snuser jeg igjen, samme greia... men jeg vil ikke slippe snusen helt, siden jeg koser meg med en snus - og stresser mindre. Men forbruket av snus blir hos meg, det snakker jeg ikke høyt om til noen. 

 

Men altså, til og med jeg klarte meg uten snus i de månedene jeg gikk gravid - og det var noen kjipe dager, muligens måneder. Anbefaler nikotinfri! Det går så fint hvis man virkelig må, i hvert fall. Heia dere som er tøffe nok til å si farvel for godt. For det går, det gjør det jo :) 

Lenke til kommentar

Det er ikke lettere å slutte med snus enn med røyking. Det er nikotin abstinens du kjemper mot.

 

Trekk pusten dypt og hold ut. Det er en mulighet for at du kanskje klarer å bli snusfri.

 

Veldig mange mennesker har klart det. Andre, sånne som jeg, klarer det ikke:(

Nikotinen er nok ikke verstingen. Handler nok mer av selve vanen. Vi mennesker er vanedyr ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...