Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjertet og plagsomme symptomer!


mann40

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg sliter med masse symptomer som jeg bare klarer å "skylde" på hjertet.
Symptomer

• Tidvis Sovne/nummenhetfølelse rundt munn, øre, hode, nakke, hals, knær og ned, albue ned.
• ”Stramming” over bryst region.
• Tidvis Tungpust etter fysisk aktivitet. Hvesing, hvor det er lettere å puste ut enn inn.
• Blodtrykksfall.
• Puls er sakte, når "burde" vært fort.
• Kaldsvette uten aktivitet, drypper under armer, klamme og bleke hender og føtter selv om det er normaltemp i rommet.
• Ør/Svimmel.
• Hvite hender.

¤ Høy puls periodevis ved LITEN aktivitet. Som igjen gjør meg svimmel.

¤ Kraftsvekkelse i musklatur ved feks bare holde telefonen eller gå en trapp etc.

Sovner jeg på kvelden/ettermiddag på sofa, spes hvis det er litt temp i stua, våkner jeg med en ekstrem hjertebank. Harde, ikke kjappe slag.

¤ Ømfintlig hjerte. Det vil si at ekstraslag kan utløses av bare å bevege overkropp.

• Inkomplett høyre grenblokk er funnet. (Sammenheng med Sakte puls, susen, blodtrfall, syre i bein, tunge armer?)
• Konstant trett, søvnig, søvnapne og puster TUNGT om natt. Lav puls registrert (40-tallet), og blodtrykk på natten.
• Dårlig erfaring av adrenalin

• Dårlig Hukommelse
• Tåkehode
• Sement i armer følelse. 
• Fysisk utholdenhet null
• Hatt oppvåkninger i tåka etpar ganger, åndenød, 
• Deprimert, lett for gråt.
• Vitamin/Mineral stor mangel påvist HÅRPRØVER , mens blod viser lav b12 og lav vit d..
• Kan bli "andpusten av prate"
• Synge kan gi ett ekstraslag for hver gang man synger ferdig en linje, for å begynne på ny med lunger fylt, ved adrenalin går det i ball i hjertet.
• Tett i hodet
• Feberfølelse
• Konsentrasjonsproblem, lesevansker
På sykehuset ble det tatt masse blodprøver, hvor alle var helt fine med tanke på hjerteting. Oksygenmetning var bra også. Tok et røntgen av hjerte/lunger som var bra. Så jeg ble sendt hjem. En uke etter, var jeg hos hjertespesialist. Tok EKG hvile, ultralyd, blodtrykk og belastningsEKG. Beskjeden fra ham var at hjertet var ett hundre prosent friskt på alle deres tester, INGENTING galt her, måtte glemme det og vite at dette er angst for hjertesykdom. Er enig i det, men ikke at dette er grunnen til alt. Tror kanskje han var litt forutinntatt o at jeg var ekstremt opphengt/redd for hjertesykdom.   I tillegg er det i perioder slik at når jeg skal "reagere", så slår bare hjertet saktere og hardt, i stedet for ønskelig fort. I tillegg disse nesten synkopene etter anstrengelser. I perioder, har jeg ekstrasystoler, som ikke plager meg. Men jeg har også en annen form for ekstralsag, som kommer utelukkende feks ved rett før orgasme, adrenalin, eller hvis jeg kjører fort i bil, blir redd/skremt eller. De føles helt forferdelig, og jeg har i senere tid hørt at det kan dreie seg om bigmini?.. De stopper ummiddelbart når jeg slutter med aktiviteten. Det som er spesielt med disse, er at jeg kjenner vanvittig godt hvor de sitter i hjertet, og jeg kan omtrent tegne en strek der slaget går. Som en elektrisk impuls jeg kan følge fra midten av brystet/hjertet, ned til ca tre fingertupper under venstre brystvorte. Om jeg skal forklare det over her, skriftlig..Prøv å "hør" hva jeg skriver. 
Vanlige slag: Dadum dadum dadum.
Ekstrasystolene mine: Dadum Da---------DUM Dadum dadum
Disse andre jeg ikke klarer forklare: D-DUM D-DUM D-DUM D-DUM D-DUM så over i Dadum Dadum Dadum, gjonopptar jeg adrenalinaktivitet eller stillingen igjen, umiddelbart: D-DUM D-DUM
Som det "fyrer" feil i en bilmotor, tenningsfeil. Jeg kan KLART kjenne impulsen gå "for tidlig" og havne på feilt sted! Går tvers over hjertet, som beskrevet over. Men jeg har puls i hals etc når disse slagene kommer. beklager for at dette ble veldig langt, og en "merkelig" beskrivelse.
Jeg tror ikke lengre at jeg har hjertesvikt etter hjertespes, som jeg har trodd lenge nå. Men en rytmeforstyrrelse må vel SEES før man kan avfeie den som noe som ikke gir plage? Og en ledningsblokk/bradykradi kan FØLES som hjertesvikt. Hjertespes sa til meg ledningsblokken gav ingen symptomer, og kom aldri til å gjøre det. men jeg vet jo at noe er "feil". Er konstant "ør" og susen. 

Endret av mann40
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde kanskje diskutere med legen hva som kan tyde på hjerteproblemer og hva som kan tyde på angst, og hvis det viser seg å være usannsynlig at det er noe i veien med hjertet ditt, burde du få henvisning til psykolog. Den ekstreme oppmerksomheten du retter mot hjerteaktiviteten din tror jeg ikke er noe sunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du luftet dine problem tidligere på diskusjon.no, men som en annen bruker?

 

Har dine hormoner blitt sjekket?

Ditt symptombilde kan f.eks minne om

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/feokromocytom-15737.html

 

Nei det tror jeg ikke at jeg har.

 

Hormonene skal visst sjekkes nå. Mtp min mor hadde noe kluss med skjoldbruskkjertel. Hun fikk også et hjerteinfarkt en mnd etterpå operasjonen.

 

 

Du burde kanskje diskutere med legen hva som kan tyde på hjerteproblemer og hva som kan tyde på angst, og hvis det viser seg å være usannsynlig at det er noe i veien med hjertet ditt, burde du få henvisning til psykolog. Den ekstreme oppmerksomheten du retter mot hjerteaktiviteten din tror jeg ikke er noe sunt.

Ja jeg må i alle fall diskutere noe med han. Jeg er enig i at det ikke er spesielt moro å ha dette fokuset, men når plagene kommer derfra, så er det jammen ikke enkelt å la være å tenke "logisk".

Lenke til kommentar

Hvordan ble den inkomplette høyre grenblokken funnet? Du sier siste EKG var normalt. Ble denne funnet på et tidligere EKG?

 

Kan du beskrive hvilken fysisk form du er i? Overvekt? Trener du (hvordan, hvor mye)? Matvaner?

Den er blitt registrert på alle EKG jeg har tatt 

 

Veldig dårlig form. Tynn, trener ikke, spiser "normalt", men har dårlig matlyst.

Lenke til kommentar

Noen ting tyder på helseangst. Men forsøk å sette dere inn i de symptomene vedkommende opplever da for svarte. Jeg blir litt irritert når jeg ser noen som lider såpass mye bli automatisk plassert i helseangstbåsen.

 

For det første så er det snakk om involvering av det viktigste organet som opprettholder livet. Det har selvsagt blitt undersøkt så det har kanskje også hjulpet vedkommende å slå seg litt til ro. Men all den uvelhetsfølelse som vedkommende forteller om ville sikkert gjort den sterkeste av dere utrygge og lengtende til å finne et entydig svar.

 

Jeg har selv opplevde venstresidig grenblokk og den angst som fulgte med det. Hos meg har den forsvunnet etter noen mnd., og har ikke vært mulig å finne igjen på EKG igjen siden. På samme vis som trådstarter så har også jeg fått påvist lavt B12, lavt D-vitamin, lavt B9, forhøyet Homocystein. Høyt homocystein kan være svært skadelig for hjertet om det får herje lenge nok i blodet.

 

Så jeg tenker at det er en sammenheng med vitaminmangelen, og mange av de rare symptomene som jeg har hatt i løpet av flere år. For sikkerhetsskyld så tar jeg de nødvendige vitamintilskudd. Den venstresidige grenblokken forsvant før vitaminmangelen ble oppdaget, men likevel så tenker jeg at det muligens er en sammenheng. Uansett så har jeg ingen bedre forklaringer til nå for dette jeg har opplevd.

 

Jeg også hadde i perioder hvor jeg også hadde angst, disse gjentakende nær besvimelseopplevelser og mye svimmelhet og utmattelsesfølelse i kroppen. Å stresse gjorde at livskvaliteten ble betydelig forverret for meg. Til slutt så møtte jeg veggen og gikk inn i en lang sykemeldingsperiode. Å være vekke fra arbeidslivet har gjort at ting har bedret seg og jeg har igjen funnet krefter, og til slutt i etterkant så ble vitaminmangelen oppdaget.

 

Jeg lette høyt og lavt etter svar. Og en stund så gikk jeg alvorlig og lurte på om jeg led av POTS. Jeg var så fortvilet over all utmattelse og svimmelhetsanfall som jeg opplevde gang etter gang.

 

Testmetode for å diagnostisere POTS.

 

 

Hvordan står det til med blodtrykket ditt da? Har du noen gang tatt det på fersken i å plutselig falle brått?

 

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/low-blood-pressure/basics/symptoms/con-20032298



Anonymous poster hash: 1db71...6c3
Lenke til kommentar

 

Noen ting tyder på helseangst. Men forsøk å sette dere inn i de symptomene vedkommende opplever da for svarte. Jeg blir litt irritert når jeg ser noen som lider såpass mye bli automatisk plassert i helseangstbåsen.

 

For det første så er det snakk om involvering av det viktigste organet som opprettholder livet. Det har selvsagt blitt undersøkt så det har kanskje også hjulpet vedkommende å slå seg litt til ro. Men all den uvelhetsfølelse som vedkommende forteller om ville sikkert gjort den sterkeste av dere utrygge og lengtende til å finne et entydig svar.

 

Jeg har selv opplevde venstresidig grenblokk og den angst som fulgte med det. Hos meg har den forsvunnet etter noen mnd., og har ikke vært mulig å finne igjen på EKG igjen siden. På samme vis som trådstarter så har også jeg fått påvist lavt B12, lavt D-vitamin, lavt B9, forhøyet Homocystein. Høyt homocystein kan være svært skadelig for hjertet om det får herje lenge nok i blodet.

 

Så jeg tenker at det er en sammenheng med vitaminmangelen, og mange av de rare symptomene som jeg har hatt i løpet av flere år. For sikkerhetsskyld så tar jeg de nødvendige vitamintilskudd. Den venstresidige grenblokken forsvant før vitaminmangelen ble oppdaget, men likevel så tenker jeg at det muligens er en sammenheng. Uansett så har jeg ingen bedre forklaringer til nå for dette jeg har opplevd.

 

Jeg også hadde i perioder hvor jeg også hadde angst, disse gjentakende nær besvimelseopplevelser og mye svimmelhet og utmattelsesfølelse i kroppen. Å stresse gjorde at livskvaliteten ble betydelig forverret for meg. Til slutt så møtte jeg veggen og gikk inn i en lang sykemeldingsperiode. Å være vekke fra arbeidslivet har gjort at ting har bedret seg og jeg har igjen funnet krefter, og til slutt i etterkant så ble vitaminmangelen oppdaget.

 

Jeg lette høyt og lavt etter svar. Og en stund så gikk jeg alvorlig og lurte på om jeg led av POTS. Jeg var så fortvilet over all utmattelse og svimmelhetsanfall som jeg opplevde gang etter gang.

 

Testmetode for å diagnostisere POTS.

 

 

Hvordan står det til med blodtrykket ditt da? Har du noen gang tatt det på fersken i å plutselig falle brått?

 

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/low-blood-pressure/basics/symptoms/con-20032298

 

Anonymous poster hash: 1db71...6c3

 

Hei, og takk for dette svaret- Jeg er helt enig med deg. Fryktelig fort gjort å putte noen i denne båsen om noe diagnose ikke dukker lett og raskt opp. At det er tilstede er nok fakta, men høna og egget. Hva kom først. Min vurdering selv er at angsten er av typen helseangst ETTER at de symptomene kom. 

Jeg har forøvrig vært å gjennomført 24t ekg hvor man fant to "pauser" som var helt ufarlige, men en overtent lege mente at det da kanskje var behov for pacemaker. Dermed ville kardiologen ha ny registrering pga dårlig opptak, og derfra vurdere om det skulle bli nødvendig.

Ja jeg har også blitt fortalt at det gjerne dreide seg om POTS. Og ja jeg opplever blodtrykksfall. Men har vel egentlig ikke tatt det på fersken å droppe plutselig. Har fått det blant annet av adrenalin, i tannlegestolen, ved smertepåvirkning, og noen ganger ved fysiske påkjenninger. Min datter fikk dette under tredemølletest hvor hun besvimte. 

Lenke til kommentar

Jeg spurte om å få en vippetest, men kardiolog syntes en slik test er for upålitelig, så det ble CT av hjerte i stedet. Hos meg så var hjerte svært bra og friskt. Så det med CT var sikkert overkill type diagnostisering av meg, men det var kardiolog som valgte det. Uansett så kom man jo raskt med en konklusjon. Den venstresidige grenblokken forsvant forresten før CT ble utført. Faktisk i løpet av kanskje en 4 mnd, men vanskelig å si spesifikkt hvor lenge det urytmiske satt i før det ble først oppdaget på EKG. Og siden EKG ikke blir gjort hyppig, så vet jeg ikke om det er snakk om nøyaktig 4 mnd. før det så skulle forsvinne igjen, og ikke bli oppdaget igjen siden. Jeg tenker fortsatt at kanskje en B12-mangel kan ha vært det store svaret i mitt tilfelle, altså at hjerte ble påvirket. Jeg hadde gode magnesiumverdier i blodet når B12-mangel ble påvist. Kanskje det har vært en slags buffer mot å oppleve de mer grusomme hjerteproblemene. Homocystein var forhøyet, som jo er skadelig å gå med i lengden. Så jeg vet ikke hvor lenge jeg har gått med et forhøyet homocystein-innhold i blodet.

 

Dersom det skulle være POTS, så forteller denne video at betablokkere virker å være det mest effektive. Jeg sier ikke at du absolutt skal prøve betablokkere, men det synes jeg du bør ta opp med fastlegen heller. Det kan jo være at et så enkelt tiltak og utprøving av betablokkere i tilstrekkelig tid, kanskje også kan være med på å flagge om det kan ha dreid seg om POTS:

 



Anonymous poster hash: 1db71...6c3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Jeg spurte om å få en vippetest, men kardiolog syntes en slik test er for upålitelig, så det ble CT av hjerte i stedet. Hos meg så var hjerte svært bra og friskt. Så det med CT var sikkert overkill type diagnostisering av meg, men det var kardiolog som valgte det. Uansett så kom man jo raskt med en konklusjon. Den venstresidige grenblokken forsvant forresten før CT ble utført. Faktisk i løpet av kanskje en 4 mnd, men vanskelig å si spesifikkt hvor lenge det urytmiske satt i før det ble først oppdaget på EKG. Og siden EKG ikke blir gjort hyppig, så vet jeg ikke om det er snakk om nøyaktig 4 mnd. før det så skulle forsvinne igjen, og ikke bli oppdaget igjen siden. Jeg tenker fortsatt at kanskje en B12-mangel kan ha vært det store svaret i mitt tilfelle, altså at hjerte ble påvirket. Jeg hadde gode magnesiumverdier i blodet når B12-mangel ble påvist. Kanskje det har vært en slags buffer mot å oppleve de mer grusomme hjerteproblemene. Homocystein var forhøyet, som jo er skadelig å gå med i lengden. Så jeg vet ikke hvor lenge jeg har gått med et forhøyet homocystein-innhold i blodet.

 

Dersom det skulle være POTS, så forteller denne video at betablokkere virker å være det mest effektive. Jeg sier ikke at du absolutt skal prøve betablokkere, men det synes jeg du bør ta opp med fastlegen heller. Det kan jo være at et så enkelt tiltak og utprøving av betablokkere i tilstrekkelig tid, kanskje også kan være med på å flagge om det kan ha dreid seg om POTS:

 

 

Anonymous poster hash: 1db71...6c3

 

Heisann!

Takk for svar )

Ikke vært inne her på en stund!

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver fra egne erfaringer.

Jeg har og en lav b12 .

Og blodtrykket er som oftest lavt, og det faller til tider ja. Nå lurer jeg på om det kan dreie seg om en form for blokk i hjertet. Har hatt endel EKG nå og det ble funnet to pauser under ene registreringen, men etterfølgende ekg i en uke viste ingenting. Så det får meg til lure enda mer om det er hjertet eller faktisk blodtrykksfall jeg opplever.

Lenke til kommentar

Står du på noe medisiner eller andre ting du kan tenke at skaper problemer? Her er en grunn til at jeg ikke er så glad i stå på ymse medisiner dersom jeg kan unngå det. Alt etter hvilke gener du har fått utlevert så har vi forskjellig måte å bryte disse ned på. Noen har hurtig metabolisme for enkelte typer medisiner mens andre kan ha en treg metabolisme for samme medisin. Her er noe tungt fagstoff om akkurat det temaet:

 

https://faculty.sharepoint.illinoisstate.edu/jfriese/CHE-344/SiteAssets/pages/default/Cytochrom%20P450%20metabolism%20article.pdf

 

Det er ihvertfall verdt det å lese minst de to-tre første siden, så du får en liten innføring i hvordan det fungerer med medisiner og andre ting kroppen må bryte ned. Mange nordmenn er f.eks. ivrige koffeinkaniner. Så selv om kaffe og sterkere koffeinkilder ikke sees på som medisin, så har det mildere og sterkere virkning på kroppen. Da blir koffein nok en sånn ting kroppen må ta seg av. Hvor stor kan den belastningen på den ene med den andre tingen være, ikke så godt å vite kanskje. Dette er kunnskaper som jeg ville ha forventet at en lege burde kunne mye om.



Anonymous poster hash: 1db71...6c3
Lenke til kommentar

Noen ting tyder på helseangst. Men forsøk å sette dere inn i de symptomene vedkommende opplever da for svarte. Jeg blir litt irritert når jeg ser noen som lider såpass mye bli automatisk plassert i helseangstbåsen.

 

Hvorfor bli irritert? Helseangst er da en alvorlig lidelse det også (som alle angstlidelser), og det er slettes ingen spøk. Det er da ingen her som betviler at TS opplever det han opplever eller at han har det ille. Men når gjentatte legebesøk, prøver og undersøkelser viser at det ikke er noe fysisk galt, så er det naturlig å vurdere ting som hypokondri og helseangst. Dette er alvorlige lidelser i seg selv, og jeg blir irritert når noen avfeier disse med "jeg innbiller meg da ikke ting!".

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen ting tyder på helseangst. Men forsøk å sette dere inn i de symptomene vedkommende opplever da for svarte. Jeg blir litt irritert når jeg ser noen som lider såpass mye bli automatisk plassert i helseangstbåsen.

 

Hvorfor bli irritert? Helseangst er da en alvorlig lidelse det også (som alle angstlidelser), og det er slettes ingen spøk. Det er da ingen her som betviler at TS opplever det han opplever eller at han har det ille. Men når gjentatte legebesøk, prøver og undersøkelser viser at det ikke er noe fysisk galt, så er det naturlig å vurdere ting som hypokondri og helseangst. Dette er alvorlige lidelser i seg selv, og jeg blir irritert når noen avfeier disse med "jeg innbiller meg da ikke ting!".

 

 

Jeg synes begge sider av bordet er vesentlige. Selvsagt skal en ikke se vekk i fra helseangst, men en god lege må ikke gjøre det på bekostning av å la være å lete etter andre svar. Helseangst båsen må ikke bli en hvilepute for vanskelige å diagnostisere lidelser heller. Det er det som er det provoserende med helseangstbåsen.

 

Samt oppførselen til folk og leger med det å ikke bli trodd på. Det er mange flinke leger. Men man må ikke glemme at folk gjerne har en tendens til å lete etter de synlige tegn man har på sykdom. Og dersom leger også ender opp der, framfor å prøve å se helheten så kan ting fort bli litt skumle.

 

Dersom du møter en venn, kollega som har gips på foten, så får du fort gjerne sympati om at personen sliter noe. Men, dersom det dreier seg om smerter, angst, virusinfeksjon, ikke synlige kreftsvulster og anre ting, så kan du møte personen og disse kan på utsiden se friske ut. Så dersom du da møter ignorante mennesker som da forteller deg at du ser ikke syk ut, så er det veldig provoserende.

 

Jeg tar en snarvei å kaller det for å være syk. Legestanden har jo også grensesetting om hva som er en plage og ikke samtidig en sykdom og de greiene. Så noen ting blir sett på som en klar og tydelig sykdomsdiagnose, mens andre plager blir det verre å definere noe om.

 

Da har jeg allerede fått tatt tak i mange dilemma omkring dette. En bør være litt åpen for at det er noe underliggende bak alle symptomene som enda ikke har blitt oppdaget. Det kan ta lang tid å finne ut av ting. Så da blir hurtigkonklusjoner ofte til de sårende, og der har vi helseangstbåsen.

 

Anonymous poster hash: 1db71...6c3

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei :)
Har enda ikke kommet til bunns i det. Mye har skjedd. Gått med ukesregistreringer som har plukket opp Bigeminy og trigeminy, samt ekstrasystoler. Førstnevnte er disse som jeg beskrev i innleget øverst med bare rot i rytmen. Skremmende, men visstnok ikke farlig. Godt å få fanget det derimot, så ikke jeg - og andre tror at det dreier seg om helseangst etc.
Forresten fått utelukket det gjennom Dr. Willhelmsen. Selvsagt. Angst får man av slike symptomer, men de er ikke grunnen til at jeg har det som jeg har.
Jeg er utrolig lei av å gå slik, og på toppen av utstyrslisten jeg hadde i mitt første innlegg, ser det ut til at jeg har klart å få noe som kalles VCD, Vocal cord dysfunction som gir meg astmalignende symptomer - det snører seg i stemmebåndene/halsen.
Har kanskje ikke nevnt at min datter også har mye samme symptombilde som meg? Heldigvis bare litt ekstralsag, men uheldigvis også blodtrykk og besvimelsetendenser. :( Hun har også en grenblokk som er inkomplett. Undersøkt hos spesialister, som sier hun har vasovagal synkope, og det er ingen overraskelse. Men grunnen er ingen som har peiling på.
Min nye-ish lege sier han mener det kanskje dreier seg om EN ting som forårsaker disse tingene. Lite trolig at det er hundre forskjellige ting. Så jeg smører meg med tålmod og prøver å ikke gi opp. Noen ganger tenker jeg at toget har gått for min del, men jentungen er verd å forske og prøve å finne ut av.
:)

Lenke til kommentar

Hvis hjertet er sjekket fysisk og er friskt kan alt dette forklares med psykisk sykdom, i en grad som BØR behandles.

 

Vil ellers anbefale deg trene rolig kondisjon f.eks og holde på lenger en de første 10-15 minuttene kroppen trenger for å vende seg til hurtigere energiomsetning som er pinefulle minutter for de fleste.

 

Hvis det er psyken som plager deg vil fysisk aktivitet dempe symptomer, er det hjertet vil fysisk aktivitet gjøre deg veldig mye dårligere. 



Anonymous poster hash: fd99e...0e2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...