Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstraslag. Økende hyppighet og symptomer.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har hatt ekstraslag nå i et halvt år. I begynnelsen kom det kanskje 1 gang i uken. Da var jeg veldig nervøs fordi jeg ikke visste var det var.

 

Det skjedde noen ganger før jeg dro til legen.

 

Jeg fikk det på jobb for noen måneder siden. Jeg jobber 2 minutter fra legevakta så jeg tok resten av dagen fri og gikk til legen.

 

Hos legen tok jeg EKG og den var fin.

 

Legen var nesten uinteressert i hele greien, så jeg ble ikke forklart hva det var. Ha sa bare det var ekstraslag, at alle har det men ikke alle kjenner det like godt.

 

Nå opplever jeg ekstraslag nesten hver dag.

 

Jeg kjenner det som et sug, eller en kribbling i hjerteregionen samt tung pust i det det foregår.

 

I begynnelsen var det 1-3 hopp hjertet "hoppet over", så en kraftig økende puls før det gikk over.

 

Nå klarer jeg å roe meg ned i det det skjer, så hjertet "hopper over" 1-6 slag, etterfulgt av en kraftig økt puls i 10-15 sekunder samt en rar følelse i brystet.

 

Etter hver gang blir jeg satt litt ut og litt nervøs før jeg kommer til meg selv igjen.

 

Dette begynner å bli et problem for meg. Jeg merker jeg har begynt å ta "sikkerhetstiltak" som er veldig hemmende. Jeg er ikke fysisk aktiv etter matinntak, jeg har alltid drikke med meg, jeg drikke ikke kaffe, jeg spiser meg aldri stappmett, jeg er ikke like aktiv som jeg pleide når jeg var fysisk aktiv.

 

Følelsen er skremmende, mest fordi hyppigheten øker og symptomene er sterkere for hver gang.

 

Legen sier jeg ikke skal komme igjen før jeg kjenner smerter, varige pustevansker eller besvimer.

 

Er det noen flere tiltak jeg kan ta for å få dette vekk eller redusere hyppigheten?

 

Jeg har kuttet ut mye jeg er glad i (kaffe, fast food, høyaktivitetstrening, tungvektløfting osv.). Det eneste jeg ikke klarte å kutte var snusen.

 

Takk.

 

Anonymous poster hash: b47e6...0e2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde noen lignende en periode, men ikke like ofte som det du opplever. Vet hvor skremmende det kan være. Jeg hadde det kanskje 2 ganger i mnd, og tok det opp med legen min. Han sa at jeg skulle komme tilbake dersom det begynte å skje oftere enn to ganger i uken (noe som ikke har skjedd for min del).

 

Uansett syns jeg det virker rart at legen ikke ber deg komme tilbake før du besvimer.. Er det fastlegen din som sier det? Vurdert å få en annen lege til å se på det? Virker som det går ut over hverdagen din, og sånn bør det jo ikke være..  

Endret av VonMises
Lenke til kommentar

Jeg hadde noen lignende en periode, men ikke like ofte som det du opplever. Vet hvor skremmende det kan være. Jeg hadde det kanskje 2 ganger i mnd, og tok det opp med legen min. Han sa at jeg skulle komme tilbake dersom det begynte å skje oftere enn to ganger i uken (noe som ikke har skjedd for min del).

 

Uansett syns jeg det virker rart at legen ikke ber deg komme tilbake før du besvimer.. Er det fastlegen din som sier det? Vurdert å få en annen lege til å se på det? Virker som det går ut over hverdagen din, og sånn bør det jo ikke være..

Den legen jeg var hos var en hjertespesialist og ikke fastlegen min.

 

Har fikk meg helst til å føle meg dum fordi jeg tok dette så seriøst.

 

Det er absolutt blitt et problem når jeg unngår ting som jeg tror kan utløse det. Det minner om angst (har en bror med helseangst) men jeg ser på det som naturlig å unngå ting som gir deg ubehag gjentatte ganger.

 

 

Anonymous poster hash: b47e6...0e2

Lenke til kommentar

Da hadde jeg tatt en tur til fastlegen om forklart situasjonen. Sagt at det påvirker deg psykisk fordi du er bekymret. Fastlegen har kanskje et videre syn på saken enn en hjertespesialist?

 

edit: at hjertespesialisten sier at alle har det synes jeg er et dårlig argument. Det hjelper jo ikke deg på noen måte.. han burde fokusere på deg og hvordan du opplever det. Og når du går rundt og er bekymret hjelper det jo svært lite at han sier "alle andre har det samme, kom tilbake når du besvimer" Tullete spør du meg.. Føler med deg

Endret av VonMises
Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Kjenner igjen lignende symptomer, tanker og bekymringer som jeg har følt på. Har selv vært mye plaget av rytmeforstyrrelser i over 2 år, og tatt lignende "sikkerhetstiltak". Ikke helt det samme som deg, men ganske lignende symptomer. Har hat flere lange, gode perioder i det siste, men kjenner også til perioder hvor jeg kjenner det flere ganger om dagen, på det verste kan det vare i noen timer. Klarer å ta det for det meste med ro nå, da jeg har hatt det en stund, og legene ikke mener det er farlig.

 

Kjenner fastlegen min godt, og grunnet annen tidligere sykdom, samt alvorlige hjerteproblemer i nær familie så nølte han ikke med å sende meg til sjekk på sykehus.

 

Rytmeforstyrrelser kan være så mangt, det finnes mange typer rytmeforstyrrelser. Og ofte er de, som legen også sa, veldig vanlige og ikke farlige. Det kan være vanskelig å få dokumentert rytmeforstyrrelser med en rask EKG på legevakten da det kommer og går, så det jeg kan anbefale deg er å kontakte fastlegen din, og enten få henvist deg til sykehus, eller i alle fall ta en langtidsEKG (Holter) av deg. Det innebærer at du går med en liten EKG på kroppen i 1-3 døgn som registrerer rytmen hele døgnet, hvis du har det hver dag så er sjansen større for at du får registrert rytmeforstyrrelsen.

 

En veldig vanlig type medisin som kanskje kan hjelpe er betablokker, som roer ned hjertet, men det er en sak du må drøfte med fastlegen. Det er ikke alltid så lett å medisinere rytmeforstyrrelser, fordi det er mange typer, som krever forskjellig medisinering, og noen må man bare leve med. Derfor er det lurt at de får registrert på EKG mens du har en slik forstyrrelse, så de får se hvordan hjertet slår.

 

Uansett, siden det høres ut som det plager deg veldig mye, kontakt legen din og snakk godt om saken, forklar godt hvordan du har det, så tar dere det videre derfra. Også, jeg vet det er vanskelig, men om du klarer, så hadde det beste også vært om du sluttet med snus, for snus, røyking og kaffe er noe av det første de spør om på sykehuset, da alle de tre kan ha negativ innvirkning på hjertet.

 

Håper du klarer å få avklart saken litt, så du får mer ro. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...