Gå til innhold

[Løst] Komponentoppgradering til linux-desktop


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Linux desktop-PC som står på mer eller mindre 24/7. Hovedsakelig brukes den som kontormaskin, men jeg spiller også litt. Ytelsen på maskinen har jeg vært fornøyd med, men hardwareproblemer som har vist seg vanskelig å diagnostisere gjør at jeg ønsker å bytte ut de mest sentrale komponentene.

 

I dag har maskinen følgende sentrale komponenter:

Hovedkort: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz XMP 8GB

CPU: Intel® Core i5-3570k Quad Core 3.4GHz

PSU: Mist 1000w (modulær, 6 sata kontakter)

 

Jeg ønsker i all hovedsak å oppgradere disse komponentene, samt at jeg ønsker en SSD til OS, hovedsakelig Ubuntu. Jeg antar komponentene over var mid-range da jeg kjøpte dem i 2012, og jeg ønsker i all hovedsak å gå for noe lignende i dag - altså økonomiske komponenter som fortsatt yter godt.

 

  • Hva skal maskinen brukes til?
    • Kontorprogrammer, surfing, programmering, spill
  • Prisantydning
    • 4-7000,-
  • Skal maskinen overklokkes
    • Ingen planer om det
  • Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?
    • Utelukkende Intel-basert
  • Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc
    • Skjerm, skjermkort, lagringsdisker, kabinett*, tastatur, mus
  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer
    • CPU så ser jeg for meg en i7, men om det er en i5 som gir god ytelse for pengene er jeg helt klart åpen for det. Jeg ser for meg minimum 8 GB RAM

 

* trenger ikke kabinett så lenge hovedkortets skrueplasser ikke har blitt endret siden 2012.. antar jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardwareproblemene går ut på at harddiskene mine kræsjer med uvanlig høy frekvens.

 

I løpet av et par måneder mistet jeg 2 av lagringsdiskene mine, begge av typen wd green så jeg var ikke overrasket med tanke på at de stått på mer eller mindre 24/7 i 2-3 år. Har erstattet dem med wd red disker som fungerer fint, men samtidig begynte OS-disken (en OCZ SSD) å feile. Erstattet den med en Kingston SSD i oktober/november, og i går rebootet jeg og ble stoppet av BIOS med at en SMART-test hadde feilet på den. SMART rapporterer at "temperature" er i failing-status, noe som er urovekkende siden denne SSDen ikke har temperatursensor. Derfor antar jeg den er på vei til å kræsje.

 

Jeg kan selvsagt sette meg ned og feilteste alle delene jeg mistenker er synderen (hovedmistenkt er PSU, deretter hovedkort), men i og med at det går et par måneder mellom hver disk som feiler så er det litt for tidkrevende å finne det ut. Jeg er rett og slett lei av å styre med dette ;) Jeg har forøvrig en UPS (Smart smt750i) så det skal ikke være noe "uren" strøm som går til PSUen.

 

Skjermkortet mitt er et ASUS GeForce GT 640 2GB DirectCU Silent som jeg er fornøyd med, det drar spillene jeg spiller. Til andre ting kunne jeg like gjerne benyttet det integrerte skjermkortet i hovedkortet.

 

Har ikke tredjeparts CPU-vifte.

Lenke til kommentar

Sjekk TRIM for sikkerhets skyld. Mener å huske at TRIM ikke automatisk blir satt opp på *buntu 14.04 på annet enn noen få produsenter (Intel + et par til).

 

Hvis du først skal oppgradere, ville jeg sterkt ha vurdert en pakke som denne http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-cpu-og-ram/intel-i7-5820kx99-ud32x4gb/212025.7789/

 

Denne pakken er prisgunstig, og du kan fortsette å bruke din gamle RAM http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-cpu-og-ram/intel-i7-4790kz97x8gbc/206535.7789/

 

Jeg ville ha kjøpt en tredjeparts CPU-kjøler til begge pakkene. Hvis kabinettet har plass, er denne billig og god http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.7058/

Lenke til kommentar

Jeg hadde SOLEKLART testet den maskinen med en annen strømforsyning før jeg hadde kastet penger etter noe annet. MIST var ikke akkurat kjent for å bruke kvalitetskomponenter.

Tror jeg går for denne løsningen selv om jeg i utgangspunktet ikke så for meg denne løsningen. Jeg er som sagt fornøyd med maskinen som den er i dag og kan fint bruke den en stund til.

 

Takk for all hjelp og input, Omnithunder! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...