Gå til innhold

Regnskapsspørsmål - inntekt av egenproduserte varer og videresalg


Anbefalte innlegg

Er i startfasen av et firma der jeg (i svært begrenset omfang) skal drive kafévirksomhet. Salget vil bestå av både egenproduserte bakervarer og videresalg av eks. brus etc. som ikke er bearbeidet. Siden salget er ambulerende er det ikke krav til kassaapparat, dvs. at salg pr. dag vil være en blanding av det som er egenprodusert (konto 3110) og videresalg av innkjøpte varer (3100) uten å vite hva som er hva. 

 

Hvordan føres dette salget i regnskapet?

 

Tenker også på hvordan jeg skal gjøre det med varelager. Innkjøp av bakervarer vil kunne føres til råvarelager, men hva når jeg eks. baker en porsjon kjeks. Skal det da reduseres på råvarelageret (konto 1400) og overføres til lager for ferdig produserte varer (1440)? Som sagt beskjedne mengder det dreier seg om med liten produksjon og få salgsdager i året. Må derfor tenke på hva som vil være skattemessig nødvendig, mer enn 100 % regnskapsmessig riktig, om dere skjønner. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du behov for å skille på disse postene ut fra dine egne, personlige regnskapsmessige behov?

 

De offentlige oppgavepliktene (næringsoppgave 1/2, årsregnskapet, omsetningsoppgaven for merverdiavgift) krever ikke at du skiller mellom inntekt fra egenproduserte varer og inntekt fra videresolgte varer. I dine offentlige oppgaver vil du uansett slå sammen beløpene fra disse postene. Her er det et NB: Du må kunne skille mellom serveringstjenester (høy mva-sats) og salg av næringsmidler (lav mva-sats).

 

Varelagerkonti er balansekonti, og etter bokføringsforskriften § 6-1 skal disse avstemmes en gang i året, 31.12. Du trenger ikke ha løpende bokføring av varelagertransaksjoner. Ved slutten av året teller du opp hva du har av råvarer på 1400 og hva du har av ferdigvarer på 1440, og legger inn relevante avstemmingstransaksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...