Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lommelegen - spekulativ tjeneste som utnytter hypokondere


Morromann

Anbefalte innlegg

Det er høye egenandeler på psykiatrisk hjelp.

Ja, hva sikter du til her? At psykisk helse-tilbudet i Norge er for dårlig kan jo godt sies å være tilfelle. Mitt poeng er i hvert fall at hypokondere og de med helsefobi har et problem, og at de har krav på samme helsehjelp som andre. Luksusfellen er f.eks. ikke riktig kanal for å få hjelp for en angstlidelse.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette betaler de 400 kroner for å spørre Lommelegen om.

Prisen er 259. Det koster bare 399 hvis du skal ha svar i løpet av én virkedag.

 

 

Ja, jeg skjønner at du har brukt penger på Lommelegen. Jeg håper for din egen skyld at du synes det var vel anvendte penger og var verdt det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

 

 

Dette betaler de 400 kroner for å spørre Lommelegen om.

Prisen er 259. Det koster bare 399 hvis du skal ha svar i løpet av én virkedag.

 

 

Ja, jeg skjønner at du har brukt penger på Lommelegen. Jeg håper for din egen skyld at du synes det var vel anvendte penger og var verdt det.

 

Nei, det er bare det at jeg kan å lese.

 

Det høres mer ut som det er veldig snurt over tjenesten. Kanskje de ikke kunne hjelpe deg slik du ønsket? Men som selvutnevnt hypokonder er vel ikke det så rart?

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette betaler de 400 kroner for å spørre Lommelegen om.

Prisen er 259. Det koster bare 399 hvis du skal ha svar i løpet av én virkedag.

 

 

Ja, jeg skjønner at du har brukt penger på Lommelegen. Jeg håper for din egen skyld at du synes det var vel anvendte penger og var verdt det.

 

Nei, det er bare det at jeg kan å lese.

 

Det høres mer ut som det er veldig snurt over tjenesten. Kanskje de ikke kunne hjelpe deg slik du ønsket? Men som selvutnevnt hypokonder er vel ikke det så rart?

 

 

 

Nei, som selvutnevnt hypokonder mislkiker jeg at noen prøver å tjene noen lette cash på slike som meg. Men jeg biter ikke på. Enkelte hypokondere; spesielt de som har et oppheng i HIV lider også av stor kunnskapsmangel og det utnytter disse lommelegene. Jeg kan fortelle disse hypokonderne gratis at man ikke får HIV fra ølglass, peanøttskåler, sedler, myggstikk,dørhåndtak og doseter; noe de betaler 260-400 kroner på å spørre Lommelegen om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette betaler de 400 kroner for å spørre Lommelegen om.

Prisen er 259. Det koster bare 399 hvis du skal ha svar i løpet av én virkedag.

 

 

Ja, jeg skjønner at du har brukt penger på Lommelegen. Jeg håper for din egen skyld at du synes det var vel anvendte penger og var verdt det.

 

Nei, det er bare det at jeg kan å lese.

 

Det høres mer ut som det er veldig snurt over tjenesten. Kanskje de ikke kunne hjelpe deg slik du ønsket? Men som selvutnevnt hypokonder er vel ikke det så rart?

 

 

 

Nei, som selvutnevnt hypokonder mislkiker jeg at noen prøver å tjene noen lette cash på slike som meg. Men jeg biter ikke på. Enkelte hypokondere; spesielt de som har et oppheng i HIV lider også av stor kunnskapsmangel og det utnytter disse lommelegene. Jeg kan fortelle disse hypokonderne gratis at man ikke får HIV fra ølglass, peanøttskåler, sedler, myggstikk,dørhåndtak og doseter; noe de betaler 260-400 kroner på å spørre Lommelegen om.

 

Når det gjelder kunnskapsmangel på HIV-smitte så har de ingen annen en seg selv å skylde på. Dette er jo tross alt ting de ikke trenger å skrive inn i et skjema og så sende til Lommedoktoren, men heller inn i Google. Det samme kan vel sies om mye av det andre Lommedoktoren svarer på. Det virker som Google burde vært et fag på skolen.

 

Jeg skjønner at folk noen ganger heller har lyst til å stille spørsmålene anonymt til en lege/spesialist på nettet enn ansikt til ansikt hos fastlegen sin. Noen får akkurat den beskjeden de trenger å høre, og det er at problemet deres er ikke er uvanlig og at man bør stikke til lege. For andre som har vært hos flere leger og spesialister uten å finne ut hva som er feil, så kan en "lommelege" gi deg tips om andre ting som du bør spørre legen om. Også har du de som har gått til alternative behandlere som ikke har blitt bedre, og disse trenger også å høre at de må til en ordentlig lege.

Lenke til kommentar

Du fremstiller online legetjenester som bare en salgskanal som ruter pasienter videre til en fysisk lege, ikke en reell legetjeneste. Hvis det er riktig, så smaker det litt av svindel, i og med at kunden ikke får det som forespeiles. Dessuten er det misbruk av legeutdannelsen, fordi slike råd om å "oppsøke lege" kan overlates til helsepersonell med lavere utdannelse.

 

Jeg ser for meg at online legetjenester faktisk gir reell legehjelp. I mange tilfeller er det slett ikke nødvendig å ha pasienten fysisk foran seg for å gi en uttalelse. Spesielt ved vanlige småting og ved "second opinion" kan slike tjenester fylle en rolle. Og ikke minst der det dreier seg om å avklare ting som folk stusser på, som viser seg å være helt normale forhold.

 

Når det gjelder evnen til å google, så er det mange som kan det, men er likevel ikke i stand til å tolke resultatene. Da er det greit å ha en fagperson nesten like lett tilgjengelig.

 

Edit: Norsk helsevesen er notorisk dårlig på tre områder: Oppfølging, informasjon og tilgjengelighet, hvorav de to siste kompenseres av online tjenester. En del leger lever fortsatt i det gamle samfunnet hvor legens ord hadde en annen autoritet. I dag forventes det at legen gir mer utførlig informasjon, og er åpen for kritiske spørsmål uten å føle sin kompetanse dratt i tvil. Folk googler.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Du fremstiller online legetjenester som bare en salgskanal som ruter pasienter videre til en fysisk lege, ikke en reell legetjeneste. Hvis det er riktig, så smaker det litt av svindel, i og med at kunden ikke får det som forespeiles. Dessuten er det misbruk av legeutdannelsen, fordi slike råd om å "oppsøke lege" kan overlates til helsepersonell med lavere utdannelse.

 

Jeg ser for meg at online legetjenester faktisk gir reell legehjelp. I mange tilfeller er det slett ikke nødvendig å ha pasienten fysisk foran seg for å gi en uttalelse. Spesielt ved vanlige småting og ved "second opinion" kan slike tjenester fylle en rolle.

 

Når det gjelder evnen til å google, så er det mange som kan det, men er likevel ikke i stand til å tolke resultatene. Da er det greit å ha en fagperson nesten like lett tilgjengelig.

 

Nå er det jo nettopp hypokondere som hele tiden må ha en "second opinion". Og de mest ekstreme gir seg ikke dersom en onlinelege repeterer det samme som fastlegen har sagt og går videre til en annen onlinetjeneste.

 

Skal man ha uttalelse fra en lege så MÅ denne legen fysisk se pasienten for å danne seg et reelt og troverdig bilde ellers blir det bare en gjettelek.

Angående "småting"; er dette verdt å bruke mellom 270 og 400 kroner på?

Når det gjelder de HIVofobe så finnes det en gratis støttetjeneste for HIV-syke og de som er redd for HIV også ka bruke helt gratis gjennom mail og telefon; skjønt man kaster kanskje bort tiden deres om man hele tiden ringer disse fordi de tror de har snublet over HIV hele tiden; som når de får en flis i fingeren og tror de får HIV fordi de er redd noen med HIV fikk flis i fingeren der rett før dem. Da blir det nesten for de som svarer "å nei, ikke den hypokonderen der igjen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke hypokonderi en diagnose? Hva er da riktig fremgangsmåte, sende vedkommende ut døren overlatt til seg selv, eller henvise til kompetent helsepersonell som kan behandle lidelsen? Hvis det er riktig at mange hypokondere henvender seg til Lommelegen, så er det kanskje et tegn på at denne pasientgruppen ikke får rett behandling.

 

Mye "småtteri" er nok ikke verdt 270-400 kroner, og nettopp derfor burde fastlegene selv hatt et gratis tilbud som tok hånd om slike henvendelser. For eksempel kunne hver fastlege blitt pålagt av arbeidsgiveren å besvare online henvendelser en time i uken. Med de omtrent 5000 fastlegene i Norge, så blir det nok ikke så mye igjen å gjøre for kostnadsbelagte tjenester. I det usunne konkurransemiljøet som vi har nå, så kan enkelte leger melke pasientene ved å prise online tjenester som de vil.

 

Det at legen må ha pasienten fysisk foran seg er en oppfatning som henger igjen fra gamle dager. I dag har vi Internett og videomuligheter. Legene selv sender jo bilder til spesialister for å få en kvalifisert uttalelse. Det er dagligdags. Når slike tjenester ikke er utbygd mot pasientene, skyldes det ikke faglige hensyn, men igjen at den usunne konkurransesituasjonen ikke motiverer for innovasjon.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Er ikke hypokonderi en diagnose? Hva er da riktig fremgangsmåte, sende vedkommende ut døren overlatt til seg selv, eller henvise til kompetent helsepersonell som kan behandle lidelsen? Hvis det er riktig at mange hypokondere henvender seg til Lommelegen, så er det kanskje et tegn på at denne pasientgruppen ikke får rett behandling.

 

Mye "småtteri" er nok ikke verdt 270-400 kroner, og nettopp derfor burde fastlegene selv hatt et gratis tilbud som tok hånd om slike henvendelser. For eksempel kunne hver fastlege blitt pålagt av arbeidsgiveren å besvare online henvendelser en time i uken. Med de omtrent 5000 fastlegene i Norge, så blir det nok ikke så mye igjen å gjøre for kostnadsbelagte tjenester. I det usunne konkurransemiljøet som vi har nå, så kan enkelte leger melke pasientene ved å prise online tjenester som de vil.

 

Det at legen må ha pasienten fysisk foran seg er en oppfatning som henger igjen fra gamle dager. I dag har vi Internett og videomuligheter. Legene selv sender jo bilder til spesialister for å få en kvalifisert uttalelse. Det er dagligdags. Når slike tjenester ikke er utbygd mot pasientene, skyldes det ikke faglige hensyn, men igjen at den usunne konkurransesituasjonen ikke motiverer for innovasjon.

 

Har man plager som er reelle er det bare undersøkelse som kan gi noe realistisk og troverdig svar på hva det kan være. Er det kun snakk om bekymring og ikke en reell lidelse så er jeg enig i at fastlegene kan besvare pasientene online en time i uken ja.

 

Men det mange hypokondere trenger; og det er forskjellige grader av hypokonderi er profesjonell hjelp. Psykiatrisk. Det er vistnok en hypokonderklinikk i Bergen; men det tror jeg er en privat klinikk som selvsagt er opptatt av å tjene penger; ikke overraskende er den drevet av en tidligere lommelege.

Men ja; et tilbud innen offentlig psykologi/psykiatri bør kunne eksistere som tilbud for oss som sliter helseangst. Men noen bør bi flinkere til å gjøre research på egen hånd skjønt det kan virke mot sin heniskt hos hypokondere som da googler seg frem til de aller verste av sykdommer som tenkes kan. Og så blir de syke av å lese om det - en vond sirkel.

Men at folk i 2016 er redd for å få HIV/AIDS når man ikke gjør noe som helst som gjør at man får slik smitte er ubegripelig for meg. Må skydes kunnskapsløshet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Men ja; et tilbud innen offentlig psykologi/psykiatri bør kunne eksistere som tilbud for oss som sliter helseangst.

Det finnes tilbud for hypokondere. Det er ikke noe spesielt med hypokondri, det er en form for fobi og kan behandles på en liknende måte som man behandler pasienter med fobier, OCD og panikklidelser. Det finnes f.eks. OCD-team over hele landet som kan være veldig til hjelp i hypokondri og helseangst.
Lenke til kommentar

Her er enda et ekstremeksempel på hva de bruker hundrevis av kroner på å spørre Lommelegen om; skikkelig über-dustespørsmål:

http://www.lommelegen.no/legesvar/om-hvordan-hiv-ikke-smitter-6

 

Fyren lurer på om har en litt irrasjonell frykt for HIV. NEI; han har ikke en "litt irrasjonell frykt"; han har en MEGET SYK OG UTAGERENDE FAKTARESISTENS PSYKO FRYKT FOR HIV. Bruke mange hundre kroner på å spørre om man får HIV fra frisøren. Makan. Noen burde tatt fra ham PC-en. Jeg ser at legen som svarer smiler på bildet. Det har han god grunn til. Han smiler og ler hele veien til banken over alt det dustete som folk spør om og som han får betalt penger på å svare.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor mye tjener en fastlege på å ha en på lista si, egentlig? 

Eller er det slik at de tjener mest på hvert besøk?

 

 

Fastlegene får et basistilskudd på rundt 500 kroner pr. pasient på listen. Maks antall pasienter på en liste er 2500, så kan du selv regne ut hvor mye legen potensielt kan "tjene" uten å løfte en finger. Dette kalles "å ha et sugerør i statskassen". Det sier seg selv at innovasjon og konkurranse blir skadelidende i et slikt miljø.

 

Nettavisen setter i disse dager fastlegeordningen under lupen, og akkurat dette her blir problematisert. Mange tjener over en million uten å gjøre et dagsverk, fordi de får betalt for å ha navn på en liste. Disse listene kan også helt eller delvis leies ut for store beløp. Et digert sugerør rett i vår felles pengesekk. Helt uhørt.

 

Det hører med at tilgjengeligheten og kvaliteten på arbeidet er lavere nå enn før fastlegeordningen ble innført. Det er en opplagt konsekvens av at legene ikke lenger måtte konkurrere om pasientene i like stor grad som før.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...