Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan leve med kronisk tinnitus


Krankenstein

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg spilte i band i tre år, med øreplugger mesteparten av tiden. Til tross for det merket jeg litt susing og bestemte meg for å ta det litt roligere.

 

Desverre hadde jeg også ett uhell med ett sykkeldekk på fullt trykk i stua (skiftet til vinterdekk) og siden da har jeg hatt en del mer lyder. Ganske interresante greier - during, susing, piping og plutselige merkelige smatte og kneppelyder.

 

Vært gjennom mye rart, men er på jobb igjen og har det rimelig greit, bortsett fra noen perioder med litt mørkere skyer over himmelen - og jeg skal gi dere ett tips om hvorfor:

 

Det som har fungert aller best for meg er å ligge unna slike forum som dette(!). Klar over at det er litt selvmotsigende siden jeg nå først skriver her, men jeg blir vesentlig dårligere hver gang det er reportasjer på TV om enmet eller jeg "synder" og leser fora. Jeg blir superdeprimert av å google på "tinnitus", så det holder jeg meg mest mulig unna!

 

Audiopedagog har hjulpet en del, anbefalles. Etter at jeg fikk tinnitus selv har jeg oppdaget at det er mange kollegaer og venner som har samme problemet - og ett par tilsynelatende med værre lyder en meg, uten at jeg har visst om det før jeg tok opp temaet (de har problemer med å høre gjennom støyen - så ille er ikke min)!

 

Så, ja jeg tror det er mulig å ha det rimelig greit selv om det er en del støy i knotten, men det er ikke noen ferdig oppskrift på å nå dette målet - selv om vi nå har fått mange hjelpemidler for å hjelpe oss å takle dette.

 

Det er 1 1/2 år siden jeg fikk T. De første 6 månedene var jeg helt nede. Har vært 100% friskemeldt nå i snart ett halvt år. Det går fremover, sakte men sikkert.....

 

Jeg valgte å skrive også fordi det kanskje kan hjelpe noen andre som sitter og googler her nå. Aldri tro at andres historier er "din". Dette er svært komplekse greier og mye kommer an på hvordan du takler det. Du er ikke alene og det finnes mennesker som har forsonet seg med det og lever godt.

 

Tid har også en legende effekt...

 

Gi aldri opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, for å svare litt mer direkte på spørsmålene i begynnelsen av fora:

 

- Hvordan blir du påvirket i hverdagen.

Varierer sterkt. Kan være noen dager til en uke jeg føler meg dårlig også kan det gå en måned uten store problemer. Lydene er veldig variable og endrer seg kontinuerlig - men jeg begynner å se ett system i tingene og klarer etterhvert å ignorere lyd etter lyd (utfordring er at det er mange). Frykt for at ting skal bli værre er kanskje det største psykiske problemet. Men trenden er at de gode periodene blir lengre og de dårligere kortere.

 

 

- Hvilken tiltak har du laget for deg selv.

Kognitiv terapi, noe medisin, Audiopedagog (som i og for seg også er kognitivt). Snakker med andre om problemene, men forsøker å unngå nettet i den grad jeg klarer det. Jeg har sluttet med gitarspilling og konsertbesøk men forsøker å ha ett normalt liv ellers. Bruker også støpte øreplugger -25 db når jeg er ute på byen. Diskotek har jeg vokst fra og savner ikke uansett :-)

 

 

Leser flere bøker:

*Viktor Kaldo & Gerhard Andersson - Kognitiv Beteendeterapi ved tinnitus (ett must)

*Stephen Naglers Tinnitus bok

*Øyvind Neraas - Stillhet hva er det?

 

 

- Hvordan fikk du Tinnitus.

Gitarspilling i band dro helt sikkert litt på, men utslaget var ett sykkeldekk som eksploderte under fullt trykk mens jeg sto i stuen. Jeg brukte en stor fotpumpe og så ikke at slangen este ut på andre siden (av der jeg sto). Tips: Bruk hørselvern når dere pumper opp slike dekk til hybrid/racer inne. Det var nok mindre trykk på en gammel Apache!

Lenke til kommentar

- Hvordan blir du påvirket i hverdagen.

 

Egentlig veldig lite. Det eneste problemet er at dersom det er mye støy kan jeg få problemer med å høre hva folk sier, men det er pga. at jeg bare har Tinnitus på det ene øret, som da har resultert i redusert retningshørsel.

 

- Hvilken tiltak har du laget for deg selv.

 

Ingen i det hele tatt. Prøver å være litt bevisst på volum på musikk, selv om det gjerne blir at jeg ikke er så veldig forsiktig.

 

- Hvordan fikk du Tinnitus.

 

Jeg vet ikke. Jeg har min teori, da jeg kan huske den første tiden jeg fikk det, at når jeg satt lenge med PC'en med konstant viftelyd så kom Tinnitusen. Ettersom jeg husker at den forsvant når jeg var en stund uten å sitte her. Etterhvert ble den permanent tho. PC'en min sto på pulten på siden hvor jeg har tinnitus, så var relativt nær øret.

 

Hvorvidt dette stemmer er uklart, da det er umulig å vite sikkert når det bare ble utviklet over tid :)

Lenke til kommentar

Faderen plages med det, men påstår at kiropraktor gir en kortvarig forbedring. Knekker litt i nakken sikkert, men suset kommer snikende tilbake.

 

Ellers har jeg lest på ulike forum, at enkelte typer marijuana skal være effektivt, men problemet er jo at dere ikke bor i Nederland eller California.

Lenke til kommentar

- Hvordan blir du påvirket i hverdagen.

 

Egentlig veldig lite. Det eneste problemet er at dersom det er mye støy kan jeg få problemer med å høre hva folk sier, men det er pga. at jeg bare har Tinnitus på det ene øret, som da har resultert i redusert retningshørsel.

 

- Hvilken tiltak har du laget for deg selv.

 

Ingen i det hele tatt. Prøver å være litt bevisst på volum på musikk, selv om det gjerne blir at jeg ikke er så veldig forsiktig.

 

- Hvordan fikk du Tinnitus.

 

Jeg vet ikke. Jeg har min teori, da jeg kan huske den første tiden jeg fikk det, at når jeg satt lenge med PC'en med konstant viftelyd så kom Tinnitusen. Ettersom jeg husker at den forsvant når jeg var en stund uten å sitte her. Etterhvert ble den permanent tho. PC'en min sto på pulten på siden hvor jeg har tinnitus, så var relativt nær øret.

 

Hvorvidt dette stemmer er uklart, da det er umulig å vite sikkert når det bare ble utviklet over tid :)

 

Hmm. Da skal maskinen din ha støyet rimelig bra - over 80 db, eller for å si det på en annen måte - dersom det er tilfellet ligger mange syltynt an :-)

 

Det er viktig å omgi seg med normal lyd når en har Tinnitus - så en skal ikke være redd for å høre vanlig lyd - bare den ikke er skadelig. En måte å måle dette på er om du må heve stemmen for å bli hørt av sidemannen - da er det greit å gå eller putte i noen øreplugger.

 

Jeg hører på vanlig musikk på høytalleren på PC'en (på hakk 1). Det er heller ikke skadelig å høre på iPod så lenge det ikke er høyt. Jeg har satt opp min sperre på 40% av max på min iPod og har målt lydnivået på øretelefonene til 68 db på max med denne innstillingen. En kan bruke "Decibel" appen på iPhone for å sjekke nivået - men ikke bruk denne i alle sammenhenger, det gjør deg bare mer fokusert på problemet.

Lenke til kommentar
Hmm. Da skal maskinen din ha støyet rimelig bra - over 80 db, eller for å si det på en annen måte - dersom det er tilfellet ligger mange syltynt an :-)

 

Da man ikke sikkert vet hva som forårsaker Tinnitus, ihvertfall i følge øre-nese-hals spesialisten jeg var hos, så er det vel en drøy påstand :)

Lenke til kommentar

 

Da man ikke sikkert vet hva som forårsaker Tinnitus, ihvertfall i følge øre-nese-hals spesialisten jeg var hos, så er det vel en drøy påstand :)

 

Nei, det har du forsåvidt rett i - det er mange som får Tinnitus uten at man vet årsaken.

 

Men noen kjente ting er det, og en av dem er sterk lyd - her er det forsket en god del på hva som er skadelig og ikke skadelig. For mye, eller faktisk også for lite er ikke bra. For lite gjør at en blir sårbar for nye skader dersom en plutselig blir utsatt for høye lyder - noe vi ikke kan helt unngå i alle sammenhenger. Det er derfor en skal unngå å bruke øreplugger i "normale" situasjoner for å holde ørene i "trim".

Lenke til kommentar

Dette er et forum for tinnitus-rammede over hele norges land.

 

- Hvordan blir du påvirket i hverdagen.

 

- Hvilken tiltak har du laget for deg selv.

 

- Hvordan fikk du Tinnitus.

Tror egentlig jeg alltid har hatt tinnitus. Har ikke verdens kraftigste, så klarer meg helt fint. Det påvirker meg ved at jeg ALDRI kan få komplett stillhet, og dermed konstant er litt stresset.

 

Løser det ved å:

-Ikke tenke på det

-Alltid ha musikk/lyd rundt meg

-Radio når jeg skal sove

-Gå turer i naturen der det blåser (gir en følelse av stillhet)

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med tinnitus i flere år. 4-5 år nå. Jeg har gode og dårlige dager. Og jeg sliter med å sove, spesielt når jeg ikke har noe annet å høre på. Jeg skal også skylle ørene mine hos legen min snart, og jeg håper det virker.

Noen som har tinnitus som har vondt i hodet hele tiden? Jeg har.. Har alltid trodd det har vært noe med tinnitusen min, men jeg sliter med mye annet også.

Anyone?

Lenke til kommentar

Vondt i hodet:

 

Dette kan være noe annet, men forsøk å få massasje og eventuelt akkupunktur. Det KAN være at du ufrivillig strammer muskler p.g.a. tinnitus - men det kan behandles med nevnte. Tinnitus kan da indirekte være problemet - men det er da mulig å rette på!

 

Avslapningsøvelser som beskrevet i.f.m. kognitiv terapi hjelper også dersom det er anspente muskler i nakken som utløser hodepinen.

 

Det skader ikke å prøve, massasje er jo godt og avslappende uansett.

 

Lykke til.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

Folkens, les også denne:

 

http://www.utdallas.edu/news/2011/1/13-8021_Findings-Show-Promise-in-Battle-Against-Tinnitus_article.html

 

Hang in there!

Endret av trh123
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei.

Etter en flytur i sommer hadde jeg problemer mes hørselen på venstre øre. Lyder, spesieøt kvinne og barneatemmer ble forvrengt, vaar heeeøt jævlig! Det var susing når det var stille.. Dette gikk plutselig over etter ca 1 mnd. Etter denne tid har jeg vært noenlunder forsiktig, men nok på litt for høy musikk på trening...

 

Forrige fredag våknet jeg med samme forvreninga, og øresus. Av og til forsvinner det i korte perioder, noen gang blir det svakere. Innimellom virker det som jeg har dott i øret, noen ganger er det lys susing, andre ganger mere brumming...

 

Hvordan dette påvirker meg? Selve susinga er plagsom, men har bestemt meg for at den ikke skal få plage meg. Men barnelyder som forvrenges så mye at jeg må holde meg for øret, for å i det hele tatt skal høre hva sønnen min på 4 sier, er forferdelig... Tanken på å ikke kunne høre stemmen hans skikkelig, får meg i gråt hver gang jeg tenker på det...

 

Er det tinnitus? Er det andrw forklaringer? Er henvist til ørenesehals, men det er lang ventetid.

 

Det jeg stusser på er hvorfor jeg våknet med dette, at det ikke var noe som utløste det. Ønsker så sterkt at det skal forsvinne, at det er en annen årsak..

 

Noen ganger forsvinner plagene når jeg beveger hodet fort...

 

Er noe skikkelig drit det her!!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Etter en flytur i sommer hadde jeg problemer mes hørselen på venstre øre. Lyder, spesieøt kvinne og barneatemmer ble forvrengt, vaar heeeøt jævlig! Det var susing når det var stille.. Dette gikk plutselig over etter ca 1 mnd. Etter denne tid har jeg vært noenlunder forsiktig, men nok på litt for høy musikk på trening...

Forrige fredag våknet jeg med samme forvreninga, og øresus. Av og til forsvinner det i korte perioder, noen gang blir det svakere. Innimellom virker det som jeg har dott i øret, noen ganger er det lys susing, andre ganger mere brumming...

Hvordan dette påvirker meg? Selve susinga er plagsom, men har bestemt meg for at den ikke skal få plage meg. Men barnelyder som forvrenges så mye at jeg må holde meg for øret, for å i det hele tatt skal høre hva sønnen min på 4 sier, er forferdelig... Tanken på å ikke kunne høre stemmen hans skikkelig, får meg i gråt hver gang jeg tenker på det...

Er det tinnitus? Er det andrw forklaringer? Er henvist til ørenesehals, men det er lang ventetid.

Det jeg stusser på er hvorfor jeg våknet med dette, at det ikke var noe som utløste det. Ønsker så sterkt at det skal forsvinne, at det er en annen årsak..

Noen ganger forsvinner plagene når jeg beveger hodet fort...

Er noe skikkelig drit det her!!!

 

Hm. Tinnitus er en sammensatt diagnose. Lydfølsomhet er også ikke uvanlig. Jeg opplever at enkelte lyder skurrer i det øret som er skadet. Også lave frekvenser langt borte blir plukka opp av det skada øret. Selve øresusen kommer utenom alt dette.

 

Øresus er noe møkk. Men man blir vant til det. Det skal sies. Rent kognitivt, så aksepterer man lyden etter noen år.

Lenke til kommentar

Det er mye forskning om dagen som har med hørseltap å gjøre, og mange som har hørseltap opplever også tinnitus. Forskere tror det at dersom man klarer å finne en "kur" mot hørseltap, så er det også stor sannsynlighet for å dempe eller fjerne tinnnitus, da dette ofte er en bivirkning av hørselstapet, eller hørselsskaden. Det skal sies at det er flere årsaker til tinnitus, hvor skader på nervene som fører signaler til hjernen er skadet, ved at de får dårligere konduktivitet. Hjernen blir da "hyperaktiv" i små områder hvor lydbildet blir oppfattet (slik jeg har forstått det). Uansett, det er flere forskjellige typer behandlingsmetoder det forskes på;
- regenerering av hårceller, og nerver (og innenfor dette feltet er det igjen en rekke metoder)
- lydstimulering for å få stoppe ukontrollerte nerveimpulser som skaper oppfattelsen av tinnitus
- stimulering av N. Vagus

21. oktober i år (dette er siste), så klarte forskere å regenerere nervestrukturer i øret for å forbedre hørsel, i mus. Publiseringen fikk god oppmerksomhet, ble videre publisert i flere magasiner, så jeg annser denne studien som god.

Slik forskning har holdt på å mange år, og nå som teknologien har utviklet seg, så utvikler også muligheten for videre forskning og fordypning på området man ikke fikk tilgang til før.

Det er en annen, nylig oppstarted tråd på dette forumet som tar for seg de sistnevnte behandlingsmetoder, men dette er fortsatt under forskning og det er ikke gitt ut hvorvidt dette fungerer eller ei.

Jeg har en nært beslektet med tinnitus og har et ønske om at det kommer en god behandling, for jeg vet hvor mye dette plager denne personen. Men det er viktig å leve i troa, det er mye lovende forskning, men noen år gjenstår nok før vi ser gode resultater.

Lenke til kommentar

Faderen plages med det, men påstår at kiropraktor gir en kortvarig forbedring. Knekker litt i nakken sikkert, men suset kommer snikende tilbake.

kvakksalveri.... en skandale at kiropraktorer har lisens til å bedrive med tøyset sitt. Dem påstår til og med dem han kurere kolikk for barn, snakk om å utnytte fortvilte foreldre. Skulle hatt juling hele gjengen. Søppelfolk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...