Gå til innhold

Lukrativ handel i nettspill (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme jeg ikke ser det helt store problemet med å kjøpe gull, spillprodusentene burde heller ta det som et signal om at folk synes den delen av spillet er kjedelig, såfremt det ikke gir deg evner som ikek kunne blitt oppnådd på lovlig vis. Et spill burde ikke være slik at folk betaler noen for å slippe deler av det selv.

 

AtW

 

Kva med å kjøpe seg papirer på at man har utdanning, fordi man ikkje gidder, det er "kjedelig"?

 

Det må man jo gjerne gjøre, såfremt man ikke bedriver svindel med disse papriene (dvs framstiller det som man har en ordentlig utdannelse i en jobbsituasjon). Jeg sammenlikner det mer med å leie en håndverker om man ikke gidder å male huset selv. Men er et ingen som er enig med min innfallsvinkel? Bør man ikke teenke seg litt om, spilldesignmessig, når deler av spillet er så kjedelig at folk leier inn folk for å gjøre det for seg?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Blizzard og andre utviklere av MMORPG-spill hadde økt tilførselen til virtuell valuta og drastisk kuttet behovet for såkalt "grinding", hadde det nok også hemmet forretningsmodellen deres, som i stor grad sentrerer rundt et "tredemøllekonsept" hvor en aldri helt kommer frem til målet.

 

Juksekoder har vært implementert i spill siden tidenes morgen, og spillere har tatt utnytte av det like lenge. Den eksplosjonen i gullsalg som har skjedd i MMORPG-sjangeren handler rett og slett om etterspørsel og tilgang. Dette bekrefter på mange måter mentaliteten til "den nye spilleren", hvor det overordnede målet er å optimalisere tiden sin, for å skvise mest mulig glede ut av det en har. Dette kontra den undergrunnskulturen som hersket i disse spillene tidligere. I Everquest, for eksempel, kunne en ofte dele spillerne i to grupper. De som brukte mye tid på såkalt "raiding", og de som forble på lavt nivå uten å oppleve majoriteten av spillet. I dag tror jeg brukerne av blant annet World of Warcraft for det meste er en salig blanding av disse to. Folk vil oppleve alt, men har ikke tid til det. Derfor tyr de til andre midler for å få det de vil ha ut av spillet.

 

World of Warcraft ligner lite på seg selv for tre år siden i dag, og er langt mer tilrettelagt for folk som kanskje ikke har tid til å spille hver dag. Om det kuttes ytterligere i innholdet for å jevne ut forskjellene mellom spillere, skaper det nok uro. De mest hardbarka raiderene har klaget i flere år på at utstyret en kan anskaffe seg gjennom langt mindre tidkrevende oppgaver enn raiding, til tider er like godt som eller bedre enn det de har slitt hardere for. De som spiller adskillig mindre vil ha tilgang til konkurransedyktig utstyr, uten å måtte avsette unødvendig mye tid for å få tak i det. Hvis en bringer disse to polene nærmere hverandre og gjør at alle flakser rundt i tilnærmet identisk utstyr, frykter jeg at det ikke lenger vil være noen grunn til å være pålogget, da utstyret i stor grad er gulroten som spillere flest pisker seg etter.

 

Grovt summert tror jeg det er lite en kan gjøre med den utviklingen som har skjedd. Det har rett og slett skjedd store forandringer i sjangeren etter hvert som den ble satt i søkelyset, og spillkonseptet har blitt forbipassert av spillerene.

 

Om noe, hadde det vært en mulighet at Blizzard selv tilbød valuta i spillet for betaling. Selv om utenlandske sider sannsynligvis hadde vært en del billigere, tror jeg folk flest hadde holdt seg til det nære og kvalitetssikre. Mange spådde jo at iTunes Music Store kom til å floppe fordi piratkopiert musikk var såpass lett tilgjengelig, men det viste seg jo å bli en massiv suksess. Kanskje fordi det renvasker samvittigheten ens noe å ta den lovlige veien, samtidig som prisene ikke er hårreisende høye.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar
Det må man jo gjerne gjøre, såfremt man ikke bedriver svindel med disse papriene (dvs framstiller det som man har en ordentlig utdannelse i en jobbsituasjon). Jeg sammenlikner det mer med å leie en håndverker om man ikke gidder å male huset selv. Men er et ingen som er enig med min innfallsvinkel? Bør man ikke teenke seg litt om, spilldesignmessig, når deler av spillet er så kjedelig at folk leier inn folk for å gjøre det for seg?

 

AtW

 

Enig med du. Men posteren over meg har også noen poenger som nok firmaene har tenkt over. Fjerner man grinden, så fjerner man jo nødvendigvis også endel av levetiden til spillet.

 

Personlig så ville jeg ha kjøpt gull selv, hvis jeg måtte ha grindet til meg gullet. Heller bruke 1-2 timer overtid på jobb på å skaffe seg den epic flyeren enn tre-fire uker med farming flere timer per dag. Så kan folk snakke så mye de vil om å "oppnå" ting.

 

Men, litt kreativ virksomhet på AH og voila pengene kommer raskere enn ved grinding. Så jeg klarer meg relativt bra med det, pluss det man ender opp med hvis man gjør ett par dailies nå og da.

Lenke til kommentar
En god del av grunnen til at jeg slutta med Wow var nettopp reklamering for gullsalg. Jævlig irriterende med spamming av reklame hver gang man var i en by. Med lønn på 800 kroner i måneden skjønner jeg ikke at folk orker og sitte å kaste bort livene sine døgnet rundt..

 

Er vell mer utrolig at ungdommer i verdens rikeste land per innbygger kaster bort store deler av livet(ungdommen) deres på noe så ubetydelig og på toppen av det hele betale 100 kroner i måneden for det... Jeg mener vist du elsker og spille wow, så kan man sikkert løpe rundt og grinde gull hele dagen og få penger for det i steden for og hoppe rundt i IF/Shat/org/grinde gear..

 

Og honor farming, salg av gull, spamming i byer er omtrent bare boter.. De får en person sin account og skal grinde for personen også lager de ett par lvl 1 på 2-3 servere og reklamerer/spammer i storbyene også grinder de videre.. Så er det ikke de som blir bannet vist Blizzard får sporet dem opp..

 

Men nå skal ikke jeg klage på at det er retarded og spille wow, for jeg har hatt mine timer der jeg også.. og det er flott tidsfordriv.. Men de folka som spiller hele dagene og i helgene, de er jo enda verre en kinafarmers..

Dette handler ikke om hvem som kaster bort livene sine på WoW, men om de som gjør det mens de ødelegger opplevelsen for andre.

Endret av TheParlourStrode
Lenke til kommentar
Det må man jo gjerne gjøre, såfremt man ikke bedriver svindel med disse papriene (dvs framstiller det som man har en ordentlig utdannelse i en jobbsituasjon).

 

Det var jo litt av det som var poenget her. Med ekstra gull kan man ta innersvingen på ein som har tjent gullet på redeleg vis.

 

Spørsmålet er hva man sammenlikner med, man kan jo ergre seg over at min bil er tilegnet på "juksevis" on jeg har kjøpt den, kontra en som har bygd den selv. Det er jo vanlig å kjøep varer og tjenester for penger.

 

Det interessante i disse tilfellene er dog at man kan se på spilelt som et lukket system, mens pengene kommer utenifra systemet. Er det da juks? Om målet med spillet er som noen indikerer lengre opp, å smale mere utstyr og våpen enn de andre spillerene, så er jeg nok mer tilbøyelig til å skjønne at folk mener det er juks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Juks er det jo uansett, en tilegner seg rett og slett et overtak over andre spillere ved hjelp av mekanikker som ikke eksisterer i spillet fra før av. Men hvor stor forskjell det utgjør i praksis er en annen ting. Det er vel hovedsakelig den lille brøkdelen av spillerne som legger veldig mye tid i spillet som klager, mest fordi de føler seg snytt for goder for den tiden de bruker. Sånn sett kan en jo heller stille seg et spørsmål omn hvorvidt gullselgerne dekker et vesentlig hull i spillet, med tanke på hvor utbredt gullkjøp er nå.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar
Spørsmålet er hva man sammenlikner med, man kan jo ergre seg over at min bil er tilegnet på "juksevis" on jeg har kjøpt den, kontra en som har bygd den selv. Det er jo vanlig å kjøep varer og tjenester for penger.

 

Det er meir relevant for tråden å sjå på korleis man har skaffa pengane. Har man tjent pengane på ærleg arbeid eller svindla gamle damer...

 

Det interessante i disse tilfellene er dog at man kan se på spilelt som et lukket system, mens pengene kommer utenifra systemet. Er det da juks? Om målet med spillet er som noen indikerer lengre opp, å smale mere utstyr og våpen enn de andre spillerene, så er jeg nok mer tilbøyelig til å skjønne at folk mener det er juks.

 

AtW

 

I enkelte mmo's koker spelet ned til å tjene mest virtuell valuta. Kjøpe valuta "utanfra" forrykker maktbalansen.

 

Ei anna negativ side er å sprøyte meir valuta inn i økonomien gjennom "gold farmers" gjer at ting koster meir enn det normalt ville gjort. Man kan samanlikne det med å trykke opp meir pengar i den verkelege verden.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Ei anna negativ side er å sprøyte meir valuta inn i økonomien gjennom "gold farmers" gjer at ting koster meir enn det normalt ville gjort. Man kan samanlikne det med å trykke opp meir pengar i den verkelege verden.

 

Dette fordrer jo at all handel er intern i spillet, mellom spillets deltakere, er det tilfellet? Om ikke (noe jeg vil tippe er tilfellet i de fleste MMOs?), så er det ikke sammenliknbart, i et vanlig demokratisk land har man på et gitt tidspunkt en begrenset mengde ressurser, mere penger skaper inflasjon fordi det er flere penger per ressurenhet. I MMOs er nok systemet nærmere en suveren dikatur-stat med evig med ressurser, som når som helst kan skaffe til veie flere ressurser. Mao er det simpelt å holde prisene i sjakk (om de ønsker det), man bare sørger for fastpris på spillets utsalgssteder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Brorparten av spillets økonomi sentrerer rundt et spillerdrevet auksjonshus hvor prisene styres av spillerne selv. Det er riktig at det er en evig tilførsel av penger, men disse pengene finnes i langt større mengder hos gullselgerne enn hva de gjør hos spillerne, grunnet at de tar i bruk automatiserte programmer som håver inn gull i store mengder.

Lenke til kommentar
Dette fordrer jo at all handel er intern i spillet, mellom spillets deltakere, er det tilfellet? Om ikke (noe jeg vil tippe er tilfellet i de fleste MMOs?), så er det ikke sammenliknbart, i et vanlig demokratisk land har man på et gitt tidspunkt en begrenset mengde ressurser, mere penger skaper inflasjon fordi det er flere penger per ressurenhet. I MMOs er nok systemet nærmere en suveren dikatur-stat med evig med ressurser, som når som helst kan skaffe til veie flere ressurser. Mao er det simpelt å holde prisene i sjakk (om de ønsker det), man bare sørger for fastpris på spillets utsalgssteder.

 

AtW

 

Det er vel det samme i mmo's, ressursane til eit kvart tidspunkt er begrensa. Man kan da for eksempel ikkje skaffe 20000 fleire adamantite bars over natta. Det er forresten marked og auksjonshus, som er player-styrt, eg snakkar om, men det har du sikkert skjønt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder påvirkning av økonomi, og farmers, vil jeg nesten påstå det har mer påvirkning med alle trade goods some botterne skaffer. Utrolig mye av herbs, mineral og leathers ++ blir skaffet av bottere. Uten dette hadde det vært ekstremt vanskelig for end-gamers å skaffe seg noen av de virkelig brae epic items. Hvor gøy er det for de fleste nå etter to år å bruke ukesvis på å grinde for å skaffe materiale til en item? De fleste er mer enn glade for å kunne kjøpe dette på AH i steden for. Og på slike varer hadde prisene vært høyere uten bottere. Sett fra den vinkelen så driver jo bottere prisene ned.

 

Det man eventuelt forstyrrer er hvor mange som nå får sjangsen til å skaffe seg slikt utstyr, kontra de utrolig få som ville hatt det uten noe botting. Jeg tror nå fortsatt at botting gjør WoW mer spillbart for de fleste i lengre tid (siden man kommer seg raskere til end-game vha. påvirkninen som bottere har). Igjen så hadde jo kanskje Blizzard balansert dette annerledes om det ikke fantest bottere.. men bottere skaffer jo gode penger til blizzard også. Mange har 4 og 10 kontoer, og kjøper nye når en blir banna.

Lenke til kommentar
Dette fordrer jo at all handel er intern i spillet, mellom spillets deltakere, er det tilfellet? Om ikke (noe jeg vil tippe er tilfellet i de fleste MMOs?), så er det ikke sammenliknbart, i et vanlig demokratisk land har man på et gitt tidspunkt en begrenset mengde ressurser, mere penger skaper inflasjon fordi det er flere penger per ressurenhet. I MMOs er nok systemet nærmere en suveren dikatur-stat med evig med ressurser, som når som helst kan skaffe til veie flere ressurser. Mao er det simpelt å holde prisene i sjakk (om de ønsker det), man bare sørger for fastpris på spillets utsalgssteder.

 

AtW

 

Det er vel det samme i mmo's, ressursane til eit kvart tidspunkt er begrensa. Man kan da for eksempel ikkje skaffe 20000 fleire adamantite bars over natta. Det er forresten marked og auksjonshus, som er player-styrt, eg snakkar om, men det har du sikkert skjønt.

 

Nå vet jeg ikke hva en "adamitite bar" er , men dette kan lett fikses (om ønskelig), frodi det ikke er en begrenset ressurs, spillprodusentene kan lage så mange de bare vil av den, man kan ha butikker i spilelt som selger disse barnene til feks 50 gull som fastpris, og da vil det styre prisen, og inflasjon vil ikke forekomme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva en "adamitite bar" er , men dette kan lett fikses (om ønskelig), frodi det ikke er en begrenset ressurs, spillprodusentene kan lage så mange de bare vil av den, man kan ha butikker i spilelt som selger disse barnene til feks 50 gull som fastpris, og da vil det styre prisen, og inflasjon vil ikke forekomme.

 

AtW

 

Du vil altså fjerne heile det opne markedet som står sentralt i dei aller fleste virtuelle verdenar som mmo's er. Det framstår for meg som du ikkje heilt har skjønt konseptet med mmo.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva en "adamitite bar" er , men dette kan lett fikses (om ønskelig), frodi det ikke er en begrenset ressurs, spillprodusentene kan lage så mange de bare vil av den, man kan ha butikker i spilelt som selger disse barnene til feks 50 gull som fastpris, og da vil det styre prisen, og inflasjon vil ikke forekomme.

 

AtW

 

Du vil altså fjerne heile det opne markedet som står sentralt i dei aller fleste virtuelle verdenar som mmo's er. Det framstår for meg som du ikkje heilt har skjønt konseptet med mmo.

 

Det er ikke snakk om å fjerne det åpne markedet, det er snakk om å regulere det, noe man lett kan gjøre når man har uendlig med ressurser, om det er dobbelt så mye gull sørger man enkelt sagt for at det er dobbelt så mange items, og inflasjonen forekommer ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Utrolig diskusjon vi bevitner mellom Atw of fenris her - se hvor langt spillene har kommet nå man kan begynne å sammenligne økonomi i spill med økonomi i den virkelige verden.

 

Når det er sagt, så skjønner jeg jo poenget ditt Atw, men litt av "greia" med MMO er slik jeg har skjønt det at spillerne skal styre det meste som skjer i verdenen. Azeroth er med andre ord ikke en diktatorstat.

Lenke til kommentar
Når det er sagt, så skjønner jeg jo poenget ditt Atw, men litt av "greia" med MMO er slik jeg har skjønt det at spillerne skal styre det meste som skjer i verdenen. Azeroth er med andre ord ikke en diktatorstat.

 

En diktatorstat er kanskje ikke riktig betegnelse, det jeg vil fram til er at spillskaperene har suveren makt, og i prinsippet kan foreta så mange krumspring de ønsker i spillverdenen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å fjerne det åpne markedet, det er snakk om å regulere det, noe man lett kan gjøre når man har uendlig med ressurser, om det er dobbelt så mye gull sørger man enkelt sagt for at det er dobbelt så mange items, og inflasjonen forekommer ikke.

 

AtW

 

Ved å skape slike kunstige, statiske grenser vil en jo også strupe mye av dynamikken og uforutsigbarheten som gjør spillet morsomt. Disse ressursene utvinnes av små malmklumper og lignende rundt omkring. Skulle disse ha vært direkte knyttet til gullet forskjellige spillere får fra for eksempel oppdrag?

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å fjerne det åpne markedet, det er snakk om å regulere det, noe man lett kan gjøre når man har uendlig med ressurser, om det er dobbelt så mye gull sørger man enkelt sagt for at det er dobbelt så mange items, og inflasjonen forekommer ikke.

 

AtW

 

Ved å skape slike kunstige, statiske grenser vil en jo også strupe mye av dynamikken og uforutsigbarheten som gjør spillet morsomt. Disse ressursene utvinnes av små malmklumper og lignende rundt omkring. Skulle disse ha vært direkte knyttet til gullet forskjellige spillere får fra for eksempel oppdrag?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? De har jo på et eller annet vis uansett bestemt seg for ca hvor mye det finnes av en gitt item kontra gull, ved å regulere antallet, sannsynligheten for at et dukker opp eller liknende. Det er jo ikke tilfeldig hvor mye som finnes av hvert item. Inflasjon er jo en del av dynamikk og ufrutsigbarhet, om man verdsetter det enn noenlunde styrt tilgang på items, så kan man jo lett implmentere det. Poenget mitt er at man lett kan regulere det slik at inflasjon ikek er et problem, om man er med på premisset at en slik inflasjon er en ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...