Gå til innhold

Hva slags klasse er dette?


Anbefalte innlegg

Du kan ikke bli avhengig av wow. Wow inneholder ingen avhengighetsskapende midler.

 

Du kan bli kjemisk avhengig av WoW, selv om CD'en og PC'en ikke inneholder kjemiske stoffer. Kunne ha skrevet en hel del om dette men det gidder jeg ikke, du/dere får passe på dere selv. De som vet minst om avhengigheter er gjerne de som er mest utsatt for dem, dette mye fordi de selv ikke ser varseltegn og kan lyve for seg selv og feie eventuelle problemer under teppet.

 

Det største problemet med avhengighet mener jeg er den lave kunnskapen folk har om det, kunnskap (ikke viljestyrke) er det eneste som skikkelig tar hånd om en avhengighet. Det handler ikke om å klare noe men å ville det, og kunnskap er det som hjelper der.

 

Avhengighet er veldig lett å studere og det er ikke noe spesielt komplekst med det. Det som gjør det vanskelig å behandle er at det beste noen kan gjøre er å vise pasienten døren, ingen kan tvinge pasienten til å gå gjennom den.

 

Det er ingen hemmelighet at spill som WoW er spesielt vanedannende i forhold til andre spill, men ingen dataspill kan anses som en sunn vane og folk har faktisk et ansvar selv.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og til dere som vet dere spiller litt mye, så skal jeg fortelle dere hvordan JEG sluttet. Jeg vet det er vanskelig for noen :)

 

Begynn med privat server. (ja, det er "ulovlig") Finn deg en fin server med instant lvl 70, og få full Tier6, og alt det du måtte ønske. Etter en stund vil du da ikke orke å spille på vanlig server, når du har "bad gear".

 

 

Ikke slakt meg dere som spiller, dette kan være et KJEMPE viktig tips for mange. Husk på det.

 

Sa opp jobben for å spille WoW

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Hvorfor i pokker kan man ikke diskutere folk som har blitt avhengig av CS, guildwars o.s.v. hvorfor skal det alltid gå utover wow, forbanna mennesker altså.

 

Jeg kjenner fler som spiller CS enn wow, og flere som har sluttet skole pgs guildwars enn wow, men snakkes det om neeeeeeeeeeei, for de er jo ikke så store at det gjør noen skade, hater det her..

Lenke til kommentar
Du kan bli kjemisk avhengig av WoW, selv om CD'en og PC'en ikke inneholder kjemiske stoffer. Kunne ha skrevet en hel del om dette men det gidder jeg ikke, du/dere får passe på dere selv. De som vet minst om avhengigheter er gjerne de som er mest utsatt for dem, dette mye fordi de selv ikke ser varseltegn og kan lyve for seg selv og feie eventuelle problemer under teppet.

 

Det største problemet med avhengighet mener jeg er den lave kunnskapen folk har om det, kunnskap (ikke viljestyrke) er det eneste som skikkelig tar hånd om en avhengighet. Det handler ikke om å klare noe men å ville det, og kunnskap er det som hjelper der.

 

Avhengighet er veldig lett å studere og det er ikke noe spesielt komplekst med det. Det som gjør det vanskelig å behandle er at det beste noen kan gjøre er å vise pasienten døren, ingen kan tvinge pasienten til å gå gjennom den.

 

Det er ingen hemmelighet at spill som WoW er spesielt vanedannende i forhold til andre spill, men ingen dataspill kan anses som en sunn vane og folk har faktisk et ansvar selv.

 

Vel, med kjemisk avhengighet vil jeg påstå menes at du inntar et stoff du blir avhengig av, slik som f.eks nikotin, alkohol eller narkotiske stoffer. De utløser en annen kjemisk reaksjon i kroppen som du konstant må holde ved like ved å innta mer av det stoffet du er avhengig av.

 

WoW legger jeg mer på en psykologisk avhengighet, spillet i seg selv gjør deg ikke avhengig men du som person gjør deg avhengig av spillet. Om det dog utløses kjemiske forbindelser når du spiller WoW vet jeg ikke men jeg tviler på det, kanskje når du er i PvP og du kjenner adrenaliet pumper gjennom kroppen fordi det er en kamp på "liv og død", nærmest. Adrenalin vet man at man kan bli avhengig av, er derfor det finnes ekstremsport utøvere, så der har man en mulig kjemisk forbindelse man kan bli avhengig av.

 

Men det jeg tror som gjør at mange blir avhengige av WoW er det sosiale nettverket og flukten fra virkeligheten. I den virkelige verden kan man ha problemer som f.eks mobbins, å bli akseptert, få venner etc. Men i WoW blir man akseptert (såfremst man kan spillet vel og merke), får venner etc. Man blir en annen person i en annen verden og for de som har psykologiske problemer i hverdagen kan dette utløse en avhengighet for den verden, en psykologisk avhengigghet fordi det utløses ikke noen kjemiske forbindelser man bare må ha (som adrenalin, endorfiner) mer av men heller en psykologisk faktor man må ha, aksept eller hva enn man finner der.

 

Skulle være litt interesangt dog å lese litt begrunnelse for at WoW danner kjemisk avhengighet.

Lenke til kommentar

Alt ned til minste detalj i WoW er laget for at kroppen gjevnlig skal gi små gledeskick. Får man bare 2 drops fra en mining node, eller er man heldig og får 4? Kanskje får man en verdifull edelsten i tillegg. Slakter man et monster er man litt nærmere "målet", og noen ganger er man heldig og får en verdifull ting. Gjør man det ikke får man kanskje noe fra *neste* monster...

 

Dette kalles psykisk avhengighet, man vil gjerne ha tilbake følelsen. Om det kan gå så langt at man kan bli fysisk avhengig (bli fysisk syk hvis ikke man får spilt), vet jeg ikke. Av narkotiske stoffer og alkohol blir man gjerne både fysisk og psykisk avhengig.

Lenke til kommentar

Du kan helt klart bli avhengig av WoW og miste kontroll over spillingen, men det betyr ikke at du blir det. Et tips.. før du begynner tenk litt rundt hvor mye tid du ønsker å bruke, og hvis det blir veldig mye mer enn det er det kanskje lurt å se seg litt i speilet. Når det er sagt - kos deg.. et veldig underholdende spill.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217
Hvorfor i pokker kan man ikke diskutere folk som har blitt avhengig av CS, guildwars o.s.v. hvorfor skal det alltid gå utover wow, forbanna mennesker altså.

 

Jeg kjenner fler som spiller CS enn wow, og flere som har sluttet skole pgs guildwars enn wow, men snakkes det om neeeeeeeeeeei, for de er jo ikke så store at det gjør noen skade, hater det her..

Fordi ingen bli avhenig av CS. Det er drittkjedelig og ensidig.

Lenke til kommentar
Hvorfor i pokker kan man ikke diskutere folk som har blitt avhengig av CS, guildwars o.s.v. hvorfor skal det alltid gå utover wow, forbanna mennesker altså.

 

Jeg kjenner fler som spiller CS enn wow, og flere som har sluttet skole pgs guildwars enn wow, men snakkes det om neeeeeeeeeeei, for de er jo ikke så store at det gjør noen skade, hater det her..

Fordi ingen bli avhenig av CS. Det er drittkjedelig og ensidig.

Dårlig formulert, men du har et poeng.

AC, grunnen til at ubetydelig få blir avhengige av CS er fordi det ikke er bygd opp slik som WoW er: konstruert for at du hele tiden skal ha den spenningen som Scientia beskriver, og for at du alltid skal ha noe å hige etter, du kan alltid bli bedre. Det kommer hele tiden nye utvidelser av spillet med flere quests, nye steder å utforske og bedre gear å få tak i. Spillet har ingen ende. Dette er en veldig smart måte å "hekte" folk på.

 

Det kan godt være du kjenner flere som spiller CS enn WoW, men jeg tviler på at mange av dem spiller CS 4-9 timer/dagen som mange WoW-spillere gjør. DET er forskjellen.

Jeg kan ikke uttale meg om Guildwars siden jeg aldri har prøvd det, men AC du har rett at WoW blir blåst opp fordi det har blitt et mye mer kjent spill.

 

Jeg sier ikke at WoW ikke er et kjempebra spill, for det er virkelig et av de mest gjennomførte og underholdene spillene som er laget (min mening), men man kan ikke nekte for at det akkurat derfor er lett å bli hekta på dette uendelige spillet.

 

 

Btw trådstarter: ny emnetittel? dette er blitt en tråd om WoW-avhengighet

Lenke til kommentar
Du kan ikke bli avhengig av wow. Wow inneholder ingen avhengighetsskapende midler.

 

 

Vel, med kjemisk avhengighet vil jeg påstå menes at du inntar et stoff du blir avhengig av, slik som f.eks nikotin, alkohol eller narkotiske stoffer. De utløser en annen kjemisk reaksjon i kroppen som du konstant må holde ved like ved å innta mer av det stoffet du er avhengig av.

 

WoW legger jeg mer på en psykologisk avhengighet, spillet i seg selv gjør deg ikke avhengig men du som person gjør deg avhengig av spillet. Om det dog utløses kjemiske forbindelser når du spiller WoW vet jeg ikke men jeg tviler på det, kanskje når du er i PvP og du kjenner adrenaliet pumper gjennom kroppen fordi det er en kamp på "liv og død", nærmest. Adrenalin vet man at man kan bli avhengig av, er derfor det finnes ekstremsport utøvere, så der har man en mulig kjemisk forbindelse man kan bli avhengig av.

 

Men det jeg tror som gjør at mange blir avhengige av WoW er det sosiale nettverket og flukten fra virkeligheten. I den virkelige verden kan man ha problemer som f.eks mobbins, å bli akseptert, få venner etc. Men i WoW blir man akseptert (såfremst man kan spillet vel og merke), får venner etc. Man blir en annen person i en annen verden og for de som har psykologiske problemer i hverdagen kan dette utløse en avhengighet for den verden, en psykologisk avhengigghet fordi det utløses ikke noen kjemiske forbindelser man bare må ha (som adrenalin, endorfiner) mer av men heller en psykologisk faktor man må ha, aksept eller hva enn man finner der.

 

Skulle være litt interesangt dog å lese litt begrunnelse for at WoW danner kjemisk avhengighet.

Nå må man også huske at menneskekroppen kan produsere og utløse mange kjemiske stoffer. Så det er veldig vanskelig å definere om en avhengighet er psykisk eller kjemisk.

 

Det er ganske mange stoffer kroppen kan produsere, blant annet hormoner og adrenalin. (Er ingen kjemiker eller biologi-kar så har veldig lite peiling)

Kan man også da sammenligne en gutt rundt 17 års alderen med veldig mange hormoner avhenging av masturbasjon som en som røyker.

En adrenalinjunkie, han pusher seg mere og mere for å produsere adrenalin. Etterhvert så får han ikke noe adrenalin av det normale mennesker ville bli livredd for.

 

Det med avhengigheter er det altfor lite studier på, men jeg mener at all avhengighet kan sammenlignes til en viss grad.

 

Feel free to facepalm.

Lenke til kommentar

En adrenalinjunkie, han pusher seg mere og mere for å produsere adrenalin. Etterhvert så får han ikke noe adrenalin av det normale mennesker ville bli livredd for.

 

Vil påstå jeg er mer avhengig av det der enn WoW ;)

 

Edit: Forresten, hvis vi skal se på antall timer spilt daglig burde vel jeg settes i en skikkelig avhengig bås. Helger blir det gjerne fra morgen til neste morgen, mens ukedager har man prio på andre ting (for det meste) og hvordan skulle man finne ut om folk var avhengig eller faktisk bare synes det var mer morsommere enn å se ned i bakken på en benk sammen med kompiser som sutrer over at kjerringa ikke vil ha kukk ;)

 

Sorry for nok et dårlig formulert Innlegg.

 

Kuldesjokk

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Jeg er avhengig av WOW siden jeg spiller en del :) Sluttet i 2 måneder men fant ut at jeg synes livet er gøyere med WoW enn uten. Farlig å være avhengig? Nei. Spiller du så mye at du quitter skole\jobb\sosialt liv etc, er det nok deg selv som er problemet og ikke wow ;)

tor nok ikke du har skjønt poenget her gitt.. Om du greide å ta en to måneders pause er du nok ikke så avhengig som du skriver ;) Farlig å være avhengig? JA, uten tvil.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar
Farlig å være avhengig? JA, uten tvil.

 

Avhengighet er ikke alltid forbundet med noe negativt.

 

Er du avhengig av å ha en mobiltelefon?

Er du avhengig av å ha en bil?

Er du avhengig av å ha en jobb?

Er du avhengig av snus?

 

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil.

 

Verden er ikke alltid svart/hvit.

Lenke til kommentar
Farlig å være avhengig? JA, uten tvil.

 

Avhengighet er ikke alltid forbundet med noe negativt.

 

Er du avhengig av å ha en mobiltelefon?

Er du avhengig av å ha en bil?

Er du avhengig av å ha en jobb?

Er du avhengig av snus?

 

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil.

 

Verden er ikke alltid svart/hvit.

nå skjønner jo du like godt som alle andre her at vi ikke snakker om mobiltelefoner etc nå. det blir bare tåpelig om du drar inn slike ting i en wow diskusjon. Og avhengig av å ha en jobb er ikke det samme som å være avhengig av snus som du så fint nevner.

 

 

Poenget deres virker på meg at hvis du spiller mye=avhengig. Blir du avhengig av et dataspill med tegneseriegrafikk, sånn at du slutter i alt, er det deg selv som er problemet og ikke WoW.

da må jeg igjenn si at du ikke har skjønt poenget, ta å les deg litt opp på hva en avhengighet er, så kan du komme tillbake.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...