Gå til innhold

Maskinen går tregt som smør...


Anbefalte innlegg

Maskinen min har gått tregt som smør fint sagt, og jeg aner ikke hav som er problemet. Maskinen bruker ca. 70% av minnet for nesten ingenting. De eneste programmene som kjøres er IE, Vuze (Nei, jeg skal ikke nevne torrents!), Comodo firewall, avist antivirus og wifi. Har ganske grei bredbåndstilknytting ca. 4-5 mb ned og 500-700 kb opp, og alikevell får jeg samlet opp 150-200 kb ned og maks 100 kb opp. Har kjørt gjennom Avast, Ad-Aware, Spybot (flere ganger) og driver på med ett desperat forsøk med windows defender akkurat nå. Lasting av ei enkel nettside tar evigheter og har null sjanse til å laste gjennom en youtube-video engang. Nettspill som Anarchy Online er umulig å spille.

 

Årsaker kan være datahack (ikke for å være paranoid). Han jeg leier leilighet hos har ett åpent nettverk, nada passord så det kan være at noen er inne på nettet samtidlig som meg, ev. kommet inn på pcen min via det åpne nettet. Aner ikke hvordan jeg kan finne det ut, her er jeg veldig grønn. En annen ting er at det er noe spyware, trojaner, malware eller lignende som ikke programmende mine finner. Noen tips om hvilke programmer som kan finne problemet (kun freeware). Problemet kom i noe samme tid som da jeg innstallerte Tor (internettkryperingsprogram) og Hotspot Shield. Begge er slettet nå til ingen forbedring så om det er noe som har sluppet gjennom samtidlig som innstalasjonen av disse program(pakkene) kan være mulighet for.

 

Uansett... Om NOEN har noen råd for meg så er det veldig fint! Frustrasjonen kommer snart til å rive av meg samtlige hår på kroppen snart.

 

Secondarykid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda hottere tips, start om maskina i "Sikkerhetsmodus med nettverk". Da er du "garantert" at ingen ulumskheter kjører i bakgrunnen.

 

Hvis du har programmer som benytter p2p teknologi kan du være utsatt for "halv åpne tilkoblinger", noe som sinker nettverket enormt. Dette gjelder kun hvis du kjører Windows XP med SP2 eller SP3.

 

Du sjekker eventlista etter nummer 4226 og hvis den forkommer ofte anbefaler jeg å lese på linken under.

 

Les mer her om hvordan du fikser problemet: http://www.technovice.net/archives/12-Incr...load-Speed.html

Lenke til kommentar

1. Har Vista Home Premium 32-bit

2. Har ingen rettigheter til å drive på med routeren siden den ikke er min og eieren er på ferie.

3. Bitdefender Online Scan får jeg ikke lastet opp engang....

4. Det er både nettet og maskinen som går tregt. Nesten ingenting av den nedlastingen som maskinen sier jeg skal ha vises. Har ca. en tidel av den reelle hastigheten.

 

Noen andre tips???!!

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Noen andre tips???!!

 

Jeg har ikke all verdens peiling selv. Hvis ingen her kan hjelpe deg vet jeg om et par flinke folk på Datahjelp - VG Diskutér som jobber konkret med problemer i sin jobb. Prøv der.

 

Du har heller ingen support knyttet til ditt datakjøp ?

 

Men problemet starter tydeligvis med at linjen inn er treg og hva får du gjort med det ?

 

Her har man en fordel med å være tilknyttet Telenor: Man har Telenorhjelpen på PC'n som kan hjelpe et stykke på vei med diagnose (men begrenset), men en dataekspeditør sa at den beste hjelpen finnes hos Telenoreksperten (betalingstelefon med maksbeløp).

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar

Gjør dette.

 

Last Combofix ned ,legg på skrivebordet.

Ikke klikk på vindu mens programet kjører.

post logg C:\combofix.txt

 

Fjellvaaken ikke så bra råd.

Vi fjerner alle infeksjoner fra malware gratis.

Telenoreksperten (betalingstelefon med maksbeløp).

Ja dem kan formatere,dette er et tema de aller fleste har får dårilg kompetanse i.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Fjellvaaken ikke så bra råd.

Vi fjerner alle infeksjoner fra malware gratis.

Telenoreksperten (betalingstelefon med maksbeløp).

Ja dem kan formatere,dette er et tema de aller fleste har får dårilg kompetanse i.

 

Det var ikke akkurat malware jeg tenkte på når jeg nevnte Telenoreksperten da. Her kan det være andre flaskehalser.

Lenke til kommentar
Fjellvaaken ikke så bra råd.

Vi fjerner alle infeksjoner fra malware gratis.

Telenoreksperten (betalingstelefon med maksbeløp).

Ja dem kan formatere,dette er et tema de aller fleste har får dårilg kompetanse i.

 

Det var ikke akkurat malware jeg tenkte på når jeg nevnte Telenoreksperten da. Her kan det være andre flaskehalser.

Formatering er tvilsomt den beste løsningen uansett haha : p

 

EDIT: Men er idd effektivt : D

Endret av Kukaka
Lenke til kommentar

"quote Gjør dette.

 

Last Combofix ned ,legg på skrivebordet.

Ikke klikk på vindu mens programet kjører.

post logg C:\combofix.txt "

 

Hva slags program er combofix og hva gjør det? Og hvor gjør jeg dette (C:\combofix.txt)?

Prøv å gi meg hjelp istedenfor å ha en intern diskusjon mellom to parter...

 

Husker at det fulgte med ett program som het noe med xp codec (exe-fil) som avast blokkerte. Kan det hende at noe kom gjennom? Programmet lå ved siden av ei mappe i en toorent-fil.

 

Håper å få maskinen til å kjøre skikkelig snart.

 

 

PS! Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilke andre som er koblet til nettet? Er nesten litt paranoid fram til eieren kommer om en dag eller to. Skal prøve å overbevise han om å legge passord på nettet.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Combofix er et anti-malwareprogram som, i tillegg til å fjerne malware, lager en logg som kan fortelle om det ligger noe på pc'n som bør fjernes.

 

Kjørte programmet, så "datt" det bort. kjørte engang til, innledningen iallefall og da la jeg merke til at innholdet på programmappen hadde forsvunnet. MEN, utrolig nok tror jeg at det funkte fordi maskinen puster normalt og hastigheten på IE er nokså normalt.

 

Så takk! Aner ikke hva det var som ødela for meg, men det er visst borte nå!

Lenke til kommentar
Da laster du ned ny combofix som du legger på skrivebordet. Det åpnes en logg i notisblokk når programmet er ferdig. Loggen kan fortelle om det ligger noe som bør fjernes. Dette er et tilbud, ikke et krav :)

 

Hvorfor legge ned en ny combofix når maskinen er ok? Aner du hvorfor alt i mappen til combofix forsvant?

 

1 ting du kan hjelpe meg med. Valgte avast screensaver istad, og comodo firewall advarte meg om at del ukjente filer ble lastet gjennom. Trykte cancel helt til jeg ikke gadd noe mer og restarte. Etter restarten er skjermbakgrunnen sort og jeg får ikke skiftet bakgrunn, + at undermappene ikke vises som ikoner lenger. Aner ikke hvordan jeg gjør det her... Hjelp. Har windows vista home premium hvis det er til noen hjelp!

Lenke til kommentar

Ønsket om en combofix-logg ligger i at man kan få sjekket om det ikke ligger 'mer' malware på pc'n. En ting er å fjerne det synlige, en annen ting er å fjerne alt som kan knyttes til malware og forhindre at du evt. blir infisert etter en stund. Som nevnt så er dette bare en tilbud. Hva du gjør, bestemmer selvfølgelig du :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...