Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

passasjer ved promillekjøring?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg satt på en som fyllekjørte. jeg var også full. bilen var faren hans sin. han kjørte i grøfta på andre siden av veien, det var 80 sone der, bilen er ikke kjørbar lenger. politiet kom, men han andre stakk av før de kom. vi er 17 og har mopedlappen begge 2.

 

hva blir straffen? kan jeg som passasjer få straff?

 

ja jeg vet at fyllekjøring er dumt, det var aldri et mål i livet og jeg er sykt takknemlig for at jeg får leve videre etter å ha sittet på han. det var bare flaks som gjorde at vi overlevde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge du visste om at føreren av bilen var beruset, og du selv var det, kan du forvente samme straff som føreren.

 

Siden du kommer med en slik bastant påstand, vil jeg gjerne at du viser til en paragraf, eller domsslutning som bekrefter ditt utsagn (da ser jeg bort fra at det var passasjer som var bileier)

 

Hvis IKKE, så er det dumt å komme med slike utsagn.

Lenke til kommentar
ja jeg vet at fyllekjøring er dumt, det var aldri et mål i livet og jeg er sykt takknemlig for at jeg får leve videre etter å ha sittet på han. det var bare flaks som gjorde at vi overlevde.

Her kan du vel bare takke faen for at dere ikke kjørte på noen. Erstatningskravet ville sannsynligvis gjort livet til føreren til en økonomisk og mental katastrofe.

 

Edit: Korrigert en vesentlig feil.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
ja jeg vet at fyllekjøring er dumt, det var aldri et mål i livet og jeg er sykt takknemlig for at jeg får leve videre etter å ha sittet på han. det var bare flaks som gjorde at vi overlevde.

Her kan du vel bare takke faen for at dere ikke kjørte på noen. Erstatningskravet ville sannsynligvis gjort hele livet ditt til en økonomisk katastrofe.

Har du en kilde til å si noe slikt?

 

Som det er nevnt over her, så sier ikke vegtrafikkloven noe om et slikt erstatningskrav som kan rettes mot passasjerer.

 

Bilansvarsloven nevner heller ikke noe slikt, med mindre passasjeren er eier av bilen, og det er strengt tatt bilansvarsloven som blir gjeldende i denne hypotetiske situasjonen.

 

Så før du slår fast noe så bombastisk så bør du kanskje ha noe å vise til?

Lenke til kommentar
Som det er nevnt over her, så sier ikke vegtrafikkloven noe om et slikt erstatningskrav som kan rettes mot passasjerer. Bilansvarsloven nevner heller ikke noe slikt, med mindre passasjeren er eier av bilen, og det er strengt tatt bilansvarsloven som blir gjeldende i denne hypotetiske situasjonen. Så før du slår fast noe så bombastisk så bør du kanskje ha noe å vise til?

Du har vel forsåvidt rett. Jeg hadde av en eller annen grunn i hodet at trådstarter var sjåfør..

 

Mulig skadeserstatningsloven kan komme til anvendelse, men ansvarsgrunnlaget mangler kanskje..

På den annen side kan vel trådstarters handling i verste fall regnes som medvirkning til ulovligheter?

Lenke til kommentar
Det sier seg selv at promillekjøring blir regnet som grov uaktsomhet ved kjøring.

Ja, det er jeg enig med deg i. Men er det å regne som grovt uaktsomt å sette seg i en bil som blir ført av en med promille og hvordan skal forsikringsselskapet vite at du som pasasjer var klar over at føreren var beruset? Selv om du visste at føreren var beruset er dette grunnlag for avkortning?

 

Ok, 30% avkortning er kanskje kraftig. Men da må det være bevist at pasasjeren er klar over at føreren er beruset og at han hadde til hensikt å kjøre i beruset tilstand.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
Et annet moment å ta med seg er at dersom man sitter på med en fyllekjører og selv blir hardt skadet kan man få kraftig avkortning i erstatningen.

[citation needed]

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/04/531604.html

 

"30. august 2002 ble Kim Ronny Otterstad (24) lam fra livet og ned etter en ulykke der han var passasjer under promillekjøring og hvor han selv var beruset.

Vesta forsikring forsikret ulykkesbilen, og TrygVesta Forsikring fører nå saken. Striden har stått om hvor mange prosent av en eventuell erstatningssum som skal utbetales, såkalt avkorting. Forsikringsselskapet ønsket en avkorting på 80 prosent. Nå har Høyesterett bestemt at avkortningen skal være 40 prosent."

 

Min utheving.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

tenkte bare at jeg skulle si at jeg hverken har hørt fra barnevernet eller politiet.

 

han andre hadde med barnevernet å gjøre, ingen bot, bare regler som barnevernet kom med slik jeg forstod det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...