Gå til innhold

Hvor mye burde en IKT-driftoperatør tjene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja. Relevant deltidsjobb, sertifiseringer, kunnskap..

 

Dersom alle ønsker folk med erfaring, og man ikke har det, vil det bli vanskelig å få det også. Hvordan fikser man dét?

 

Kunnskap kan du fikse og dokumentere med grad, fagbrev, bachelor eller master. Kan også dokumenteres ved å involvere seg i prosjekter (student-grupper, fri programvare).

Man må som oftest gi litt gratis for å bygge fundamentet som gir deg gode jobber.

 

En faglig irrelevant jobb ved siden av studier kan også hjelpe deg til drømmejobben (god referanse, kanskje mulighet til å ta ansvar). Gode karakterer og gode referanser er nok det viktigste, og jeg tror at antall år med erfaring er det som en arbeidsgiver er mest villig til å fire på.

 

Og greit å ha i bakhodet at det er sjelden en kandidat kan alt som man søker etter i utlysnigen. Man finner det beste emnet som man kan smi på.

 

Edit: Og så har nettverk og bekjentskaper også mye å si ofte. igjen: involver deg i f.eks fri programvare og bli kjent med folk. Hold kontakt med studievenner, forelesere...

Endret av tyldum
Lenke til kommentar

personlige egenskaper har også latterlig mye å si.

jeg har sett folk uten så mye erfaring og heller ikke mye kunnskap fått ganske greie jobber, bare ved å vise at de er villige til å lære og brenner for yrket.

 

man kan komme langt med riktig instilling :)

Lenke til kommentar
Personlig er jeg skeptisk til folk med IKT Driftsfag uten erfaring. Jeg har sett mye rart komme derfra, og for å være helt ærlig er erfaringen første arbeidsår mer verdt enn utdanningen i seg selv, men mindre man har utmerket seg vesentlig under utdanning. Med det som bakgrunn begynner en tekniker direkte fra IKT Driftsfag relativt lavt i lønn, og stiger heller godt dersom vedkommende klare jobben.

 

Nåja. Jeg har da sett mye rart med universitetsgrad også. Det er selvsagt individuelle forskjeller alle steder, men på generelt grunnlag er jeg langt mer trygg på noen med driftsfag og to års læretid fra en anerkjent bedrift, enn noen som kommer direkte fra NITH.

 

I det private ser jeg begynnerlønn fra 240 til 350 etter endt læretid. Dette vil naturlig nok variere med evner, arbeidsoppgaver og bransje. Det er naturlig at pc-tekniker hos Infocare ikke betaler like bra som HPC-driftsoperatør hos StatoilHydro.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Blir kanskje litt off-topic, men jeg er selv litt nyskjerrig på dette.

 

Går for øyeblikket på VG2 IKT-Servicefag, og håper på læreplass nå til sommeren.

Har en 5'er i alle programfagene på skolen, men føler selv at jeg manglere mye av den kunnskapen som er nødvendig å kunne i en bedrift. Som nevnt, så har jeg greie karakterer, lite fravær og har de siste to årene jobbet som en telefonselger. På jobb har det til tider vært relevante oppdrag mtp på fremtidig IKT jobb. For øyeblikket holder jeg på med oppfølgingssamtaler på oppdrag fra Unicef, hvor vi er direkte inne i kundedatabasen deres og styrer. Ellers er jeg sikker på at jeg får gode attester herfra, siden jeg har alltid møtt opp på tiden og vært hyggelig.

 

Så teknisk sett føler jeg at jeg stiller ganske sterkt på papiret. I hvertfall hvis man tar i betraktning at jeg ikke er ferdig med andreåret på videregående enda. Men i praksis har jeg jo mangefull erfaring/kunnskap med både servere og nettverk. Feilsøking og reparasjon føler jeg meg ganske sterk innenfor.

 

Hvordan tror dere at det blir å få jobb nå til sommeren? Så tidligere her i tråden at det var noen overhoder i en bedrift som kommenterte, så jeg ønsker gjerne tilbakemelding fra en som har litt erfaring. Tips og råd er mer enn velkommen :)

 

-Jan Erik

Lenke til kommentar
Blir kanskje litt off-topic, men jeg er selv litt nyskjerrig på dette.

 

Går for øyeblikket på VG2 IKT-Servicefag, og håper på læreplass nå til sommeren.

Har en 5'er i alle programfagene på skolen, men føler selv at jeg manglere mye av den kunnskapen som er nødvendig å kunne i en bedrift. Som nevnt, så har jeg greie karakterer, lite fravær og har de siste to årene jobbet som en telefonselger. På jobb har det til tider vært relevante oppdrag mtp på fremtidig IKT jobb. For øyeblikket holder jeg på med oppfølgingssamtaler på oppdrag fra Unicef, hvor vi er direkte inne i kundedatabasen deres og styrer. Ellers er jeg sikker på at jeg får gode attester herfra, siden jeg har alltid møtt opp på tiden og vært hyggelig.

 

Så teknisk sett føler jeg at jeg stiller ganske sterkt på papiret. I hvertfall hvis man tar i betraktning at jeg ikke er ferdig med andreåret på videregående enda. Men i praksis har jeg jo mangefull erfaring/kunnskap med både servere og nettverk. Feilsøking og reparasjon føler jeg meg ganske sterk innenfor.

 

Hvordan tror dere at det blir å få jobb nå til sommeren? Så tidligere her i tråden at det var noen overhoder i en bedrift som kommenterte, så jeg ønsker gjerne tilbakemelding fra en som har litt erfaring. Tips og råd er mer enn velkommen :)

 

-Jan Erik

vil ikke tro det er ett problem, er stor etterspørsel, jeg selv ble ringt opp og vekka en morgen i sommerferien ang læreplass.

men det de ser på mest er fraværet.

IT kunnskap kommer som regel kjapt i bedriften, er veldig forskjellig fra bedrift til bedrift, men w2003 server har nok de fleste. du kommer til å se at lærekurven er temmelig bratt.

Lenke til kommentar

Poenget med lærlinger er jo nettopp at de skal lære, så om du ikke føler at du kan alt du bør kunne som fullt utlært så er jo det naturlig. Skolen de første årene er ment å gi deg en platform å stå på når du skal ut og lære hvordan ting fungerer i praksis. Får du en lærlingplass som tilrettelegger litt for deg vil du lære brorparten av det du har bruk for der, ikke på skolen.

 

Når det gjelder jobbmuligheter er det egentlig umulig å vurdere en lærling ut fra tekniske ferdigheter. Jeg vil vektlegge personlige egenskaper, fravær og eventuelle andre ting på CV-en langt høyere enn karakterer, selv om lave karakterer selvfølgelig trekker ned. Skal du søke på lærlingplass så tenk førsteinntrykk alt i søknaden. Lærling eller ikke - jeg bruker omtrent ikke karakterer, men ser på helheten i en søknad og CV. De som kommer inn på et intervju er de som gir et godt inntrykk av seg selv som person og som kan vise til faglig interesse.

 

Slik du skriver innlegget ditt ville du automatisk havnet relativt høyt i bunken bare på skriveferdigheter og tekstlig presentasjon. Ydmykhet og nøkternhet ovenfor egne forutsetniger er stort sett også et godt tegn. Sorteringen er som regel rimelig grov til å begynne med, så det skal ikke så mye til for å bli lagt til side.

Lenke til kommentar

Sist fredag ble jeg ringt opp av it-avdelingen i kommunen,hvor de lurte på om jeg var interessert i et intervju. Jeg takket selvfølgelig ja, og tok turen innom allerede samme dagen.

 

Det som plager meg litt er at de fokuserte mye mer på hva jeg kunne fra før i forhold til om jeg var interessert i å lære nye ting. De var visstnok ganske presset på tid til vanlig, så hvis rekrutteringen av en lærling innebar for mye oppfølging var de usikre på om det var verdt strevet.

 

Hva skal man egentlig svare på det? Annet enn det jeg lærer på skolen har jeg veldig begrenset tilgang til Windows Server, og nettverksutstyr - så jeg vet at jeg kommer til å trenge enn del oppfølging og opplæring, hvertfall i begynnelsen.

 

Er det å forvente av oss å kunne dette stoffet?

Lenke til kommentar

det er som regel der de fleste bedrifter feiler. de fokuserer på at de vil ha ny billig arbeidskraft, ikke at de skal lære en person yrket.

oppfølging er en viktig del, man skal faktisk lære seg hele yrket.

har møtt flere lærlinger, og er stor forskjell fra bedrift til bedrift, er du heldig havner du på ett sted hvor de tar det seriøst, enda mer heldig er du hvis det er første gangen dems, da vil de som regel være sikre på at alt blir bra.

Lenke til kommentar

Mengden oppfølging bør vel være omvent proposjonal med lønna, der man dilter på en erfaren tekniker første periode og i stor grad er selvgående den siste tiden. Jeg ville vært forsiktig med å ta lærlingtiden et sted der man gir uttrykk for at man ikke har tid til oppfølging. Da må du i alle fall forvente deg å finne ut mye selv, og sannsynligvis få en del dødtid der du ikke kan brukes til noe annet.

Lenke til kommentar

Tingen er jo at jeg vet ikke om jeg får tilbud om andre læreplasser, så hvis jeg er ønsket i kommunen må jeg takke ja. Fikk bare en litt uggen følelse angående å begynne der hvis jeg allerede nå vet at opplæringen kan bli mangelfull.

 

Selvfølgelig kan jeg fortsette på skole i stedet for å ta fagbrevet nå, men jeg ønsker heller å prøve ut arbeidslivet en liten periode først. Selv bare etter et par uker på utplassering nå så føler jeg at jeg lærer mye relevant kunnskap, og jeg trives i et koselig miljø som jobber med det de liker.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er veldig godt mulig. Men jeg ser for meg at hvis jeg finner meg en god arbeidsplass og jeg viser meg nyttig, faller det naturlig utstyre meg med diverse sertifiseringer og utdanning.

 

Og selv om jeg får læreplass er jeg ikke garantert videre jobb i etterkant, spesielt i kommunen, så da kan det også bli aktuelt med skole etter læretiden.

 

For øyeblikket er jeg utplassert i bedriften It Total, som er tett sveiset sammen med kjeden mobildata. De fleste teknikerne og konsulentene her hadde kun fagbrevet når de begynte i fast arbeid. Med tiden så har de fått opplæringer innenfor praktiske felt. Og disse gutta er utrolig flinke og samarbeidsvillige. Uheldigvis for min del, så har de ikke kapasitet til å tilby læreplass. Det er i såfall snakk om en vanlig konsulentstilling, og det er jo ikke aktuelt enda.

Lenke til kommentar

ang. forventinger til hva du kan så kan jeg svare for meg og mine kolegaer ihvertfall.

når jeg får en lærling på mitt team regner jeg kun med at han vet det grunnleggende, altså, vet hva en switch er, grovt hvordan en server funker, hvordan logge seg på servere og slike ganske simple ting.

 

alt utenom det ser jeg på som en bonus, jeg går alltid ut ifra at lærlingene krever full opplæring fra grunnen av.

 

det er den generelle holdningen på jobb har jeg inntrykk av ihvertfall.

det at du har mangelfull opplæring i dine øyne er ikke det samme som at andre mener det.

jeg bruker gjerne en uke med konstant opplæring før de slippes løs alene med veldig tett oppfølging(jeg står gjerne bak og sjekker hva lærlingen gjør når han gjør noe han er usikker på/jeg er usikker på han), og ellers opplæring ved behov.

 

at du ikke kan alt er langt ifra noe negativt, det første året som lærling skal egentlig gå ut på ren opplæring og tett oppfølging.

 

hvis du får tilbud om lærlingtid i en bedrift som ikke har tid til deg ville jeg vært veldig skeptisk til å ta den, det går med masse tid på opplæring av en lærling.

Lenke til kommentar

Får jeg lov til å spørre hvilke bedrifter dere jobber i?

Fint å vite hvor erfaringen deres stammer fra, greit å lese seg til hva de forskjellige firmaene driver med. :)

 

Ellers kan det jo være at jeg har så flaks jeg får læreplass på et sted som dere beskriver, hvor jeg får dyktige 'lærere'. For alt jeg vet kan det være jeg bekymrer meg unødvendig mye.

 

EDIT: Dere skal alle ha takk for gode og raske svar :)

Endret av Snikende-Sofa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...