Gå til innhold

Hvor mye burde en IKT-driftoperatør tjene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir vanskelig å komme seg tilbake på skolebenken etter fagbrev tror jeg. Eller?

 

Ikke nødvendigvis. Jeg gikk allmenn påbygning rett etter lærlingetiden, da jeg hadde tenkt å studere videre. Kan anbefale dette hvis man er interessert i å kunne studere ved senere tidspunkt. Selvfølgelig kjipt å miste fast inntekt når man har blitt vant til det, men det gikk relativt greit.

 

Ang. erfaring så gikk jeg i en IKT-klasse hvor vi lærte minimalt, og jeg måtte lære så og si alt i lærlingetiden. Ikke stress med det, det kommer kjapt hvis du er motivert.

 

I lønn ligger jeg på 410k + overtid. Har jobbet i 3 år etter lærlingetiden, begynte vel på ca. 240k for tre år siden, og har gradvis fått mer ansvar.

Lenke til kommentar

Angående å lære seg faget:

 

Hva med å "lære det selv" i tillegg? Man kan vel ikke forvente at lærlingplassen skal være som en forelesning på skolen?

 

Om du vet hva du skal gjøre i morgen (på lærlingplassen), hva med å sette opp en gratis vmware løsning på hjemme-PC, laste ned noen trials av windows server 2003 (eller hva nå som brukes der) og lær det grunnleggende ved å faktisk GJØRE det. Søk på nettet om du står fast! Spør om å låne med SW hjem for test (om dette ikke er nedlastbart). Vmware (eller lignende) er perfekt til formålet, for om du feiler så kan du gå tilbake til start og prøve igjen.

 

Man lærer MYE mer av å finne ut av ting selv. Det er faktisk overraskende få problemer som ikke folk har spurt om og fått svar på rundtom på nettet.

 

En dedikert PC til slik testing (stasjonær) med 4-8GB RAM er vel mulig å bygge til 3-4000 kr? Om man da ikke har en som duger fra før..

 

Nettverksutstyr: Her gjelder det samme. det ligger guides med gode forklaringer på det ALLER meste. Om man for eks vil lære litt Cisco så finner man komplette enkle LAB'er nesten gratis rundtom. Man må IKKE ha det nyeste og beste, da kommandoer osv endrer seg veldig lite. Ofte gis slikt bort også.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at man må labbe hjemme. Måten jeg har gjort det på et egentlig å sette opp diverse tjenester for meg selv (web, ftp, epost, antispam, mailinglister, brannmur med iptables +++). Det har gitt en ganske god forståelse av ting helt ned på protokollnivå.

 

Gjør du dette i Linux eller BSD får du et mye nærere forhold til protokoller og magien som får dette til å virke. I tillegg koster det minimalt.

 

Setter du opp tjenester basert på Microsofts wizarder lærer du veldig lite. Og den dagen du må feilsøke står du på rimelig bar bakke hvis du ikke kjenner til den underliggende teknologien.

 

Spesielt å sette opp en brannmur gir god innsikt i hvordan enkelte protokoller virker og kan hjelpe deg å peke på syndebukken når noe ikke virker som det skal.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forsvaret her ihvertfall.

Vi er vel også de som har best stå-prosent generellt for lærlinger i landet.

 

edit: har vel hatt 5-6 lærlinger som jeg har hatt opplæring på.

Helsevesenet her, tror nok vi har hatt minst like god statistikk som dere i forcen:)

Ingen av våre læregutter har feilet de 3,5 årene jeg har hatt ansvaret for dem, men nå tar vi ikke inn lærlinger lenger. Har litt med utvalget vi har fått det siste året, samt at teamet mitt ikke har tid til en god nok oppfølging.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...

Hva slags karakter snitt må mann ha for å få bestått fagbrev?

 

Karakterene dine fra den teoretiske delen på skolen har ingenting med å bestå fagbrevet å gjøre. Fagbrevet er basert på en oppgave du får på slutten av lærlingperioden din. Det er arbeidet ditt og forståelsen din der bedømmelsen om fagbrevet blir bestått eller ikke, blir tatt.

 

Karakterene dine fra VGS er kun vesentlige når du eventuelt søker lærlingplass og skal på intervjuer.

 

Nok off-topic.

 

Lærlingperiode fra 2007-2009. Ble fast ansatt i bedriften jeg tok lærlingtiden i. Fikk startlønn på 360.000 i 2009. I 2010 tjente jeg 484.000, samme grunnlønn som året før. I år har jeg gått opp til 384.000 i grunnlønn. Overtid og slike ting styrer jeg mer eller mindre selv.

Lenke til kommentar

Hva slags karakter snitt må mann ha for å få bestått fagbrev?

 

Karakterene dine fra den teoretiske delen på skolen har ingenting med å bestå fagbrevet å gjøre. Fagbrevet er basert på en oppgave du får på slutten av lærlingperioden din. Det er arbeidet ditt og forståelsen din der bedømmelsen om fagbrevet blir bestått eller ikke, blir tatt.

 

Karakterene dine fra VGS er kun vesentlige når du eventuelt søker lærlingplass og skal på intervjuer.

 

Nok off-topic.

 

Lærlingperiode fra 2007-2009. Ble fast ansatt i bedriften jeg tok lærlingtiden i. Fikk startlønn på 360.000 i 2009. I 2010 tjente jeg 484.000, samme grunnlønn som året før. I år har jeg gått opp til 384.000 i grunnlønn. Overtid og slike ting styrer jeg mer eller mindre selv.

 

Hvorfor beholdt du grunnlønnen fra 2009 til 2010? Hadde dere ikke lønnsoppgjør i 2010?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...