Gå til innhold

Plutselig mye penger mellom hendene: Hva skal jeg gjøre med de?


Feltherre

Anbefalte innlegg

Beklager for din farmor.

 

Hvordan du ønsker å forvalte pengene dine er i stor grad mtp hvilke risiko du ønsker.

Et meget sikkert alternativ er jo bank som blir nevnt tidligere, og gjerne norske da de etter krisen for 15+ år siden i stor grad opparbeidet seg en sunn finansiell side.

Husk og at med mye penger så kan du være i stand til å forhandle med banken om rente betingelsene.

Benchmark å jobbe mot er å finne ut av hvor høy rente banken må betale for å låne penger selv av andre finansinstitusjoner.

 

Videre kommer det også an på tidshorisonten du har. Du kan gjerne gå inn i eiendom, og vil etter alle tidligere forutsetninger være lønnsomt over tid ~20 år ca selv om du skulle være uheldig å kjøpe på topp.

 

Som nevnt er risiko en signifikant faktor å ta hensyn til.

En måte å minske den på er å plassere pengene i ulike aktiva. Alt fra å ha pengene i banken, realinvesteringer til ulike finansielle instrumenter.

Rett og slett, å plassere eggene i flere korger.

 

Som foreslått tidligere i tråden, gå til en profesjonell forvalter om du selv ikke har meget god kunnskap om temaet.

Og vær gjerne selektiv mtp hvem du velger, og ikke vær ukritisk til deres forslag. For de er fortsatt selgere, og vil tjene penger på deg.

Rett og slett unngå å bli en Terra Kommune! :)

 

Om du ikke synes det blir for nærgående så gi gjerne en tilbakemelding om hva du velger å gjøre!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må du gå til en bank å få rådgivning på - neppe mat for et hardware-forum....:-)

Et diskusjonsforum på nettet er vel faktisk et av få steder hvor du kan få uavhengige råd!

 

Bankrådgivere har som andre før meg har nevnt gjerne provisjon av det de selger, men det går an å spørre både hvor mye de får i provisjon og hvor mye banken får i provisjon på en høflig måte.

 

Som andre før har nevnt er det fornuftig å spre risikoen, hadde det vært meg som hadde arvet en slump penger hadde jeg fordelt pengene på følgende:

 

1/3 i Aksjer: Solide aksjer som Orkla, StatoilHydro, DnB (når bankkrisen er over), Telenor osv. Det er liten sjanse for at noen av disse går nedenom og hjem, over tid vil man sannsynligvis få en pen avkastning og årlige utbytter. Både Orkla og StatoilHydro tror jeg er lavt priset akkurat nå.

1/3 i Banken: Liten risiko, kan også spres utover flere banker hvis det er snakk om mer enn 2 millioner. (Bankenes sikringsfond dekker innskudd opptil 2 millioner per bank)

1/3 i Eiendom: Hvis det dreier seg om nok penger til å investere i eiendom da. I det lange løp lønner det seg sannsynligvis å eie framfor å leie, fordi det i norge er skattemessig gunstig, det reduserer også formueskatten, men dette kan du regne på.

 

Husk at arveavgift er 20% av det du arver over 500.000, dvs. at staten kommer til å ta 1/5 om noen måneders tid!

Lenke til kommentar

Jeg ville gradvis overført ganske mye til forskjellige fond, aksjer og grunnfondsbevis. Bank er trygt, men det er bare et greit sted å lagre penger. Etter skatter og inflasjon får man så godt som ingen realavkastning. Anbefaler at du prøver å sette deg inn i mulighetene selv, bl.a. ved å lese i fonds- og aksje-trådene her. Rådgivning er fint, men som det har blitt nevnt har rådgivere en tendens til å være mer selgere enn rådgivere.

 

For å redusere risiko er noe av det mest optimale å spre investeringene over tid. Bølgene i aksjemarkedet har vel så mye å si for hvilken avkastning man sitter igjen med, som hva man investerer i. Ikke prøv å treffe noen bunn. Selv om det ser lett ut når man ser grafene i etterkant er det veldig få som klarer det, og de som gjør det har stort sett bare hatt flaks. Om du bare vil ha en enkel løsning som er lett å administrere ville jeg funnet noen gode fond fra 3-4 forskjellige tilbydere, og overført 60-80% av pengene jevnlig over en 5-årsperiode. Personlig ville jeg ihvertfall inkludert Skagen Global og Kon-Tiki, og Holberg Norden.

 

Markedet kommer til å svinge mye framover, så det er viktig at ikke du får panikk og selger igjen om du ser at beløpet du har satt inn har blitt lavere enn da du satte det inn.

Lenke til kommentar
Hvis businessen går bra, vil du tjene mye mer enn på sparing eller kjøp av bolig.

Og om businessen går dårlig så hva da?

Kan jo være greit å ha i det minste en plan man ihvertfall selv tror på! :)

 

Det er alltid en risiko ved å starte business. Med så mange millioner er det synd å bare plassere dem på konto/fond syns jeg, fordi man kan få så mye mer hvis man driver for seg selv. Men selvfølgelig, hvis man ikke er business-type, så får man holde seg til tryggere valg som sparing og bolig.

Lenke til kommentar
Det er alltid en risiko ved å starte business. Med så mange millioner er det synd å bare plassere dem på konto/fond syns jeg, fordi man kan få så mye mer hvis man driver for seg selv. Men selvfølgelig, hvis man ikke er business-type, så får man holde seg til tryggere valg som sparing og bolig.

Jeg ville ikke latt pengene styre hva jeg skulle bruke livet mitt til, og om man er uforsiktig er det ikke noe problem å tape noen hundre millioner på business.

 

Hvis man derimot alltid har hatt lyst til å drive business, så bør man selvfølgelig starte opp, men jeg ville i utgangspunktet ikke satset mer enn 1/4 av pengene, og sluttet hvis jeg tapte denne innsatsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1. Kjøp leilighet/hus/hytte hvis du ikke har det allerede. Fast eiendom er det tryggeste å investere i.

2. Sett pengene som er igjen inn i aksjefond. En forholdsvis god avkastning med liten risiko. Skagenfondene anbefales.

Pffft, har ikke du lest (nett)aviser i det siste eller? Verken boligmarkedet eller aksjer er noe man bør kaste inn mye penger i akkurat nå.

Lenke til kommentar
1. Kjøp leilighet/hus/hytte hvis du ikke har det allerede. Fast eiendom er det tryggeste å investere i.

2. Sett pengene som er igjen inn i aksjefond. En forholdsvis god avkastning med liten risiko. Skagenfondene anbefales.

Pffft, har ikke du lest (nett)aviser i det siste eller? Verken boligmarkedet eller aksjer er noe man bør kaste inn mye penger i akkurat nå.

 

Jeg tok den forutsetningen at han ikke trengte rask avkastning. (Pga. tjener godt i nåværende jobb)

 

Jeg leser mange aviser hver dag, men det du ser der er nok desverre bare synsing. Se hva ekspertpanelet i DN sier om boligprisene. Noen mener de skal opp 5 % mens andre mener de skal ned 10%. Et annet eksempel er oljeprisen, det var ikke mange som hadde spådd den prisen vi har idag...

 

Mulig jeg var uklar, men kjøp boligen du bor i og en hytte på et sted du liker godt. Nyt livet gjeldfri. Pengene som er til overs setter du i fond, noe som sikrer deg en høyere avkastning enn høyrente i banken. Det vil gå opp og ned, men i det lange løp vil du tjene på dette. (Vel og merke med en tidshorisont på 10-20 år)

 

Så kan man som "scumbag" sier: Vente med å investere i fond nå, fordi det ikke går så bra. Men når skal man investere? Dette er et spørsmål uten noe sikkert svar.

Lenke til kommentar
Det blir nok ikke aktuelt å starte egen bedrift siden vi alle har jobber som vi tjener godt i og trives i . Men det kunne helt klart vært aktuelt viss vi hadde litt kunnskap og motivasjon til det.

Foressten: Tusen takk for tipsene Montgomery og alle andre

 

Jeg oppdaterer mitt tips(!!!)

 

Ha pengene i banken, enkelt å greit!

Vær så flink til å ha banken som gir best rente. Hver prosent vil bety en god del når det gjelder såpass store beløp.

 

Jeg tipset om Aksjemarkede:

Dette tar jeg tilbake. Aksjemarkedet er HØYST usikkert. Skal ikke gå inn på dette nå, er for omfattende. Men anbefaler deg å holde deg unna. Likeså fond. Jeg har aldri anbefalt fond til å begynne med, siden jeg ikke stoler på at andre skal forvalte mine penger.

Jeg frarådet investering i eiendomsmarkedet:

Jeg står på dette. Dette er også usikkert. Men jeg føler meg trygg på at boligprisene vil fortsette nedover. Det er dessuten store muligheter for krakk i boligmarkedet. Da vil verdien falle vel 30%. Noen snakker 50%, noen 60%. Ingen kan si noe sikkert. Men for guds skyld ikke hør på eiendomsmeglerne! Disse er tross alt selgere. ALDRI GLEM DETTE! Så når til og med meglerne tror på fortsatt prisfall, ja da er det stygt! Men disse tror bare på moderat fall. Eiendomsmeglerne, som ofte på fint kalles analytikere, er svært interesserte i å selge. Det er klart disse ikke vil prate om dystre fremtidsutsikter.

 

Vi befinner oss i en usikker fremtid. Vi merker det ikke i Norge nå, men det kommer! USA går mot gjørma, England er i resesjon også. Resten av Europa/ verden ser dystert ut. Dette påvirker aksjemarkedet, nå svir det der! Det vil også påvirke eiendomsmarkedet. Det vil det når folk i Norge mister jobbene sine. For ja, det vil ramme Norge. Arbeidsplasser vil gå tapt. Nok om det, men konklusjonen er at pengene i banken er tryggest og best for deg/dere.

Lenke til kommentar

Det viktigste er å spre pengene mellom ulike aktiva som bank, fond, aksjer og eiendom.

I tilegg er det viktig å spre investeringene viderere innenfor disse. Kjøp aksjer innen ulike bransjer, eller hvis du heller velger fond; spre investeringene utover ulike fond med ulike profiler, som f.eks asia-fond, miljøfond, råvarefond osv.

 

Sammensetningen avhenger av hvilken risiko du ønsker å ta samt hvor mye midler det er snakk om. Ellers støtter jeg det Naranek sier angående timing.

 

På et litt lengre perspektiv, minimum 2-3 år, ville jeg personlig satt litt midler i Bull Derivat.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om flere titals millioner som er igjen så ville jeg gått inn i eiendom, selvom flere her fraråder det..

 

Scenario: 2 leiligheter i oslo koster hver seg 2,5 mill.. De er nyoppussede og har hver seg 3 soverom.. du leier ut hvert rom til 4000 og får 24'000 i måneden tilsammen.. Siden du har lang tidshorisont kan vi si 10 år, og du har da fått inn 2,88mill på disse, og kanskje i tillegg har verdien av eiendomen steget med 10-20% -om den ikke har steget, men kanskje halvert seg, så har du fortsatt eiendommen, og en av leilighetene har snart betalt segselv inn igjen.. (siden du ikke har fått alle 2,88 millionene, men betalt skatt..)

 

Folk flytter fortsatt til byen, og ikke noe sier at folk skal slutte med det.. med den jevne strømmen av folk som flytter hit så skapes det også behov for flere arbeidsplasser her, som får mølla til å spinne enda mer.. Utbyggerne bremser utbyggingen kraftig nå, for å ikke ha for mange tomme leiligheter ute, og dermed presse markedet..

 

Det å ha utleieleiligheter er også arbeid, og glir ikke helt av seg selv året rundt..

 

 

Aksjemarkedet er veldig langt nede, men om vi har nådd bunnen, eller om vi er på vei til å gjøre det innenfor 2008 er det ingen som kan si..

Men jeg støtter også høyrentekonto + spareavtale i flere forskjellige fond.. skagen kon-tiki og global er 2 som har vist seg gode på å klare seg nogenlunde også i nedgangstider..

 

Jeg er også skeptisk til bankens råd.. Men siden det gjelder ganske mye så kan det være lurt å spørre noen der også, som har peiling.. Bare ikke skriv under noe samme dag, men ta det med deg hjem..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis det er snakk om flere titals millioner som er igjen så ville jeg gått inn i eiendom, selvom flere her fraråder det..

 

Scenario: 2 leiligheter i oslo koster hver seg 2,5 mill.. De er nyoppussede og har hver seg 3 soverom.. du leier ut hvert rom til 4000 og får 24'000 i måneden tilsammen.. Siden du har lang tidshorisont kan vi si 10 år, og du har da fått inn 2,88mill på disse, og kanskje i tillegg har verdien av eiendomen steget med 10-20% -om den ikke har steget, men kanskje halvert seg, så har du fortsatt eiendommen, og en av leilighetene har snart betalt segselv inn igjen.. (siden du ikke har fått alle 2,88 millionene, men betalt skatt..)

 

Folk flytter fortsatt til byen, og ikke noe sier at folk skal slutte med det.. med den jevne strømmen av folk som flytter hit så skapes det også behov for flere arbeidsplasser her, som får mølla til å spinne enda mer.. Utbyggerne bremser utbyggingen kraftig nå, for å ikke ha for mange tomme leiligheter ute, og dermed presse markedet..

 

Det å ha utleieleiligheter er også arbeid, og glir ikke helt av seg selv året rundt..

 

 

Aksjemarkedet er veldig langt nede, men om vi har nådd bunnen, eller om vi er på vei til å gjøre det innenfor 2008 er det ingen som kan si..

Men jeg støtter også høyrentekonto + spareavtale i flere forskjellige fond.. skagen kon-tiki og global er 2 som har vist seg gode på å klare seg nogenlunde også i nedgangstider..

 

Jeg er også skeptisk til bankens råd.. Men siden det gjelder ganske mye så kan det være lurt å spørre noen der også, som har peiling.. Bare ikke skriv under noe samme dag, men ta det med deg hjem..

Det ville ikke jeg tenkt på. Lur du!

Lenke til kommentar

Jeg må si meg veldig enig med rådene til Magicgunnar, da dere tross alt ikke er ute etter rask avkastning.

 

Invester godt (f.eks. 1/3)i solide aksjer, som f.eks. StatoilHydro, og nyt avkastning og utbytte resten av livet.

 

Å investere i eiendom er også et smart trekk, da det alltid har lønt seg å investere i eiendom over lengre tid, krakk og svingninger i markedet til tross.

 

Ikke la deg skremme av at det er litt turbulent akkurat i dag. Det kan ha få innvirkninger på kort sikt, men over lengre tid vil dere nok se en god avkastning.

 

Til slutt så ville jeg også satt av en god sum på høyrentekonto, i tilfelle ufortutsette utgifter. Det er alltid kjekt å ha en reservekonto som gir deg trygghet hvis uhellet skulle være ute og man trenger lett tilgjengelige penger, eller en lang ferie ;)

Lenke til kommentar

Siden du innledningsvis nevner at beløpet er i størrelsesorden et to sifret antall millioner, så vær forsiktig med at du ikke har for mye i hver enkelt bank. Selv om det ikke er det mest sansynlige som kommer til å skje, så har enkelte banker blitt nevnt som potensielle konkurskandidater, og da vil det være meget surt å miste alt over garantisummen på 2 millioner eller hva det måtte være i den enkelte bank.

 

Ellers så ligger du jo ganske godt an for å kunne kjøpe en del eiendom når folk begynner å slite med økonomien og tvinges til å selge billig. Dette er alltid en god investering dersom man ser litt langsiktig på ting.

 

Vil ha holdt meg unna både aksjemarkedet, fonds og valuta for øyeblikket, da disse markedene er helt ustabile. Hvis du ønsker å gå inn i noen av disse så kan det være smart å putte pengene på bok i en stund først frem til ting roer seg litt ned.

 

Ellers anbefaler jeg sterkt at du snakker med flere ulike profesjonelle, MEN husk på å være litt kritisk til hva de eventuelt har å komme med. Deres jobb er først og fremst å tjene penger for sin arbeidsgiver, ikke å tjene penger for deg. Ved å høre med flere aktører vil du kunne få et litt mer nyansert bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...