Gå til innhold

Hvordan er det perfekte nettverket.


Anbefalte innlegg

Har lyst til å prøve å få litt orden på dette med nettverk, har i dag DIR-655, en linux maskin som server, 2 stasjonære PC er xp64, 2 bærbare xp32, samt Dreambox (Linux dekoder) og PS3, også med linux.

 

Hvordan bør jeg kable dette, har i dag adsl modemet koblett til DIR-655 også gir den maskinene en gitt IP adresse, alt sammen ligger på samme serie IP adresse.

 

Er dette en grei måte, eller burte jeg koble adsl linjen inn til serveren også hatt ruteren og alle de andre maskinen bak den?

 

Jeg vil veldig gjerne ha noe veldig stabilt, jobber med mye tunge filer, samtidig som jeg gjerne vil ha en god sikkerhet.

 

Håper dere har noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Joda bruker WPA2 og alt fungerer greit nok sammen, men har veldig stor hastighetsforskjell, server maskinen som jeg først prøvde meg med linux på har jeg gått over til Windows 2000 på, men selv om den har 1G nettverkskort har den ganske så lav hastighet, bruker den bare som filserver men har ikke mange MB/s på den.

 

Hvilken hastighet bør jeg ha mellom maskinene i et 1GB nettverk. Har pr idag 25mb/s og nedover til rundt 5mb/s, dette er vel ganske lavt?

Lenke til kommentar
husk at det har mye med harddiskene å gjøre, spessielt hvis de gjør mye samtidig. Test med ftp mens maskinen ikke jobber så får du nok bedre. 100mbit skal gi 10-11 MB/s 1gb burde vel gi 60 uten at jeg er sikker

 

Joda jeg er jo klar over det, og maskinen som kjører windows 2000 er P4-2600MHz så ikke allverden, men greit nok vel, og diskene er S-ATA 150 så jeg trodde ivertfall at dem skulle klare å henge med nettverket, men kanskje ikke........

 

Så en annonse for NAS kabinett som skulle klare 170mb/s på 1GB nett. Spørsmålet blir om dette fungerer i praksis da.

 

Tar gjerne imot flere tips.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
husk at det har mye med harddiskene å gjøre, spessielt hvis de gjør mye samtidig. Test med ftp mens maskinen ikke jobber så får du nok bedre. 100mbit skal gi 10-11 MB/s 1gb burde vel gi 60 uten at jeg er sikker

 

Joda jeg er jo klar over det, og maskinen som kjører windows 2000 er P4-2600MHz så ikke allverden, men greit nok vel, og diskene er S-ATA 150 så jeg trodde ivertfall at dem skulle klare å henge med nettverket, men kanskje ikke........

 

Så en annonse for NAS kabinett som skulle klare 170mb/s på 1GB nett. Spørsmålet blir om dette fungerer i praksis da.

 

Tar gjerne imot flere tips.

 

170MB/s på 1Gbit ethernet er umulig, da den maksimale teoretiske hastigheten til 1Gbit nett er 125MB/s, merk at dette er en teoretisk hastighet, som du aldri klarer og oppnå under virkelige omstendigheter.

Med mindre du kjører raid, eller noen kjappe SSD disker vil uansett diskene være flaskehalsen.

 

Har selv 1Gbit ethernet hjemme, og kan fint streame 1080p materiale og samtidig laste ned filer og surfe på nettet uten at jeg merker hakking i streaming, eller at nettverket blir noen flaskehals.

 

Mitt tips er og kjøpe en NAS med 1Gbit ethernet, og så sette inn noen forholdvis kjappe disker inn i den, eventuelt kan en også kjøre raid, hvis du trenger høyere hastighet eller høyere datasikkerhet. (raid0 og raid1 er de mest aktuelle for hjemmebruk)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...