Gå til innhold

Ubuntu live cd nekter å boote


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg trenger litt med å installere Ubuntu. CD'en starter opp og jeg kommer til menyen der jeg kan velge å installere linux eller bare kjøre det fra CD. Samme hva jeg velger så kommer det opp en boks som sier loading linux kernel. Når dette er gjort så blir skjermen sort men en slik liten blinkende hvit strek øverst i venstre hjørne.

Har prøvd å bytte dvd-rom og prøvd en annen cd men ingenting hjelper.. Noen som kan gi meg et tips eller to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp montert SSD i min pc og skulle bruke Ubuntu live cden til å formatere den gamle harddisken med. Hverken 32 eller 64 bits versjonen virker etter at jeg fikk SSD. Begge har jeg brukt på denne pcen før, så jeg vet at de er ok.

Trenger Ubuntu bevegelige disker?

Er ikke Ubuntu kompatibelt med SSD og hvorfor skal live cden som ikke rører diskene få oppstartsproblemer?

 

Etter en stund kommer det en feilmelding om SATA5:Frozen så skjer det ikke mer. Jeg må ta strømmen for å få pcen til å starte igjen.

Lenke til kommentar

Digitalis:

Nei, Ubuntu/Linux trenger ikke bevegelige disker, og skal være kompatibelt med alt som følger SATA/ATA standarder. Men kan jo være at denne SSD disken ikke følger disse til punkt og prikke, da kan det jo bli krøll. Vil anbefale deg å google navnet på disken + Ubuntu eller Linux, så vil du forhåpentligvis finne andre med lignende problemer og løsning. Navnet på hovedkort/brikkesett kan også være aktuelt. Kanskje må du endre noe i BIOS.

 

Til trådstarter (og andre). Det er mulig dere må bruke en eller flere opsjoner for å få Linux til å boote. Opsjoner du kan legge til (ved å trykke F6). De skal på slutten og ha mellomrom før:

irqpoll

noapic

 

Det kan også hende at dere må endre i BIOS, og aktivere AHCI på diskkontrolleren (kan kalles native mode noen ganger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...