Gå til innhold

Tips tas imot på oppsett til rundt 10.000 kr (Vista Ultimate)


Anbefalte innlegg

Ja, så skal det handles maskin:

 

Har sett litt på dette oppsettet.

 

Men en rekke spørsmål dukker opp, da jeg er rimelig grønn på området. Ikke tenk for mye budsjett (det ligger i utgangspunktet på 10K), men er ute etter å få mye for pengene her. MEN jeg er også opptatt av at om det skulle komme bedre løsninger i nær fremtid, informer meg gjerne!

 

Vi begynner fra toppen av:

 

1. Asus Radeon HD4870 X2:

Vil det være mer enn nok å gå for kun HD4870?

Og vil X2 si crossfire?

Hvilke kort vil Nvida diske opp med for å konkurrere?

 

2. Intel 'Bonetrail 2' DX48BT2:

Vil dette hovedkortet støtte alle delene mine? Kræsjer det med DDR2?

Vil det støtte crossfire?

 

3. Intel Core 2 Duo E8600:

Holder E8400 eller E8500 mer enn nok? Eller er det hvert prisforskjellen?

 

4. Vista Ultimate:

Har forstått at 64 bit lønner seg, men er Ultimate veien å gå?

5. Mushkin XP2-6400 (2 x 2048) ArcticWhiteFrostbyte

Beste rammen idag?

Vente med å oppgradere til 8GB?

Vil det være lurt å gå for DDR3 idag?

 

6. NZXT Lexa Blackline:

Jeg har IKKE peiling på kabinett! Er dette med strømforsyning?

Vil det være lurt med en annen strømforsyning i såfall?

Hvilket kabinett anbefaler du? (Trenger overhodet ikke å lyse i alle regnbuens farger)

 

Harddisken er jeg fornøyd med

 

Men til slutt har jeg overhodet ikke peiling på CD-rom. Tips taes imot

 

SUPERT! om dere kan svare på alt jeg lurer på!

Endret av datating
Endret emnetittel til noe mer beskrivende.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Link til din handlevogn som fungerer: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=80681

 

Hovedkortet støtter ikke DDR2, du mangler strømforsyning (må ha iallefall 600W for dette skjermkortet). Det blir en del dyrere enn 10000kr.

 

Et dugelig oppsett til 10 lapper: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=67429

 

Rundt 15-16 lapper: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=73109

 

Versting til 21000kr: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=51608

 

EDIT:

du hadde noen spørsmål ja. :p

 

1. Vil det være mer enn nok å gå for kun HD4870?

Og vil X2 si crossfire?

Hvilke kort vil Nvida diske opp med for å konkurrere?

Ett HD4870 holder i massevis for hvermansen. Er du ute etter å dra alt på full pupp, holder det derimot ikke. :)

X2 vil si en intern crossfireløsning. I praksis to 4870 smeltet sammen i ett printkort. Med andre ord, skjermkortet er tokjernet.

 

Nvidia kan komme med en oppgradert versjon av sitt GTX280, som er et beist av et skjermkort. ATI måtte ha to av sine kraftigste grafikkprosessorer for å slå det. Men til gjengjeld er ATI generelt billigere, og med 4870x2 leder de ytelsestronen så langt. Godt mulig de sparker i med ett nytt tokjernes kort også. Noe al-a 9800GX2. Nyheter om det vil nok komme etter hvert. Følg med på hardware, itpro, og diverse utenlandske nettsider (tomshardware, anandtech, xbitlabs, fudzilla osv)

 

2. Vil dette hovedkortet støtte alle delene mine? Kræsjer det med DDR2?

Vil det støtte crossfire?

Det støtter ikke alle delene dine. Det har støtte for DDR3-minne, mens det du har valgt er DDR2. Det støtter derimot crossfire. :)

 

3. Intel Core 2 Duo E8600:

Holder E8400 eller E8500 mer enn nok? Eller er det hvert prisforskjellen?

Regner med overklokking er et "ikke-tema" hos deg? Isåfall holder E8400 fint. Men en prosessor med navn Q (for Quad) vil kanskje heller ikke være så dumt. Litt mer fremtidsrettet, med sine fire kjerner.

 

4. Vista Ultimate:

Har forstått at 64 bit lønner seg, men er Ultimate veien å gå?

Home Premium 64bit er veien å gå. Regner med du ikke har planer om å kryptere hele disken din, samt ha video som skrivebordsbakgrunn? Isåfall: Home Premium! ;)

 

5. Mushkin XP2-6400 (2 x 2048) ArcticWhiteFrostbyte

Beste rammen idag?

Vente med å oppgradere til 8GB?

Vil det være lurt å gå for DDR3 idag?

Hva som er lurt og ikke kommer an på budsjettet ditt, samt hva du skal bruke PCen til. Jeg har forstått det slik at budsjettet ditt helst ligger på rundt 10000kr, men er interessert i å se hva du kan få for mer. Har listet opp noen forslag over, og anbefaler DDR3 om du beveger deg opp i ca 12-3000kr++. På det viset trenger du ikke ofre all verdens for å få et dugelig skjermkort.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...