Gå til innhold

Bærbare for ekstrembruk


Anbefalte innlegg

Jojo, Det kan vere veldig rett det, (Ikkje at eg veit noko om det) men heime i stova er jo også noko heilt anna enn f.eks. ørkenen slik som Akvarius foreslo. Kor mange er det som som går tur i ørkenen daglig trur du? Ikkje spesielt mange. Og iallefall ikkje no for tida... Kanskje om eit par (rimelig mange) tiår, men ikkje no.

 

Var ikke akkurat sånn jeg mente det... for 25 år siden (eller muligens mer) var det få som så for seg at privatpersoner hadde noen som helst nytte av å ha en PC hjemme hos seg selv, nå er det tydeligvis flere som ikke helt ser for seg hvordan en pc er ett arbeidsredskap (slik det i utgangspunktet var) som kan brukes til andre ting enn MSN, facebook, diskusjon.no, CS, word og photoshop...

 

Ja, eg trur eg skjønte kva du meinte, men sånn foreløpig er det heller ikkje så veldig mange som brukar datamaskin når dei er ute på tur. Det blir jo sjølvsagt heilt annleis i framtida, men akkurat no, i 2008 (og i 2009/2010 også for den saks skuld) er det ikkje så veldig stur etterspurnad for slikt. Ikkje etter det eg har høyrt iallefall. (Og det kan jo alltids vere feil, så berre rett meg om eg har misforstått på nokon måte... :p )

 

Vel, de selges og brukes i ti-tusenvis av bl.a. forskjellige avdelinger i det Amerikanske forsvaret. De er til dels klin-kokos sprø og bruker slike maskiner til og med for oppgaver der mer tradisjonelle maskiner hadde fungert helt fint. Det går også med en hel del PC'er fra ACME selv om disse ikke akkuratt er støv og vanntette.. derimot er de ganske geniale for sitt nisje-market, som tydeligvis også er stort nokk til at det finnes ACME og andre som metter behovet.. Videre er det som nevnt brukbart i bygg og anleggsmiljø, GIS feltoppdrag etc etc. Kan se for meg at det kan være liv laga på båt også kanskje.. Verden er stor nok til at selv "tynne" markeds-nisjer kan ha ti-tusenvis av salg/kunder... bare en brøkdel av vanlig "hjemme-bruker" marked, men så koster jo også disse maskinene til dels mye mer enn disse også, så lavere volum oppveies av høyere pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*hint, hint*: Eg har aldri heilt forstått poenget med slike ekstrem-pc-ar, men der er vel alltids nokon som har brukt for den... :innocent:

 

Jeg vil anta at ingienører ute på byggplassene i dag ikke kommer trekkende med store ruller med blueprints når de overser kontruksjonen, sånn sett vil jeg anta at dette er et marked for slike maskiner. I tillegg kan det nevnes at en rekke håndverkere, transportarbeidere osv. i dag må ha med seg pc i arbeidet mer eller mindre konstant, og at disse maskinen ofte holder svært kort tid på grunn av den bruken de blir utsatt for. Bare min far som er telemontør sliter godt og vel ut en laptop i året i jobben sin, da kan man jo lure på om det kanskje hadde hvert mer lønnsomt for arbeidsgiveren hans og investert i noe mer holdbart.

Lenke til kommentar

Ok, ok... Trur eg tar poenget... :p

 

Selvfølgelig er det mange arbeidsplassar som kan ha bruk for slike maskiner... (idiotisk å ikkje tenke på det... :whistle: Dvs., eg har vel tenkt på det, men på ein eller annan pussmerkelig måte klart å gløyme det... :ermm: )

 

Uansett, er det vel Panasonic sitt valg å lage dei, og dei har vel eit og anna godt argument for å produsere desse maskinene, og så lenge dei tener pengar på det er det vel verdt det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Har sett noen av tablet utgavene i bruk på byggeplasser. Og de blir brukt mye offshore. Og generelt mye i forskjellig feltarbeid. En annen ting som er spesielt med disse pc'ene er ekstrem batterilevetid. Opptil 12 timer på noen av modellene :cool: Men det kuleste tilbehøret er en trådløs berørings skjerm.. Da kan man legge fra seg pcen i bilen eller brakken, og luske rundt på byggeplassen med en vanntett støtsikker skjerm :p

Og å si at pcene er dyr blir irrelevant når de ikke mynter seg på det private markedet i det heletatt, med unntak av til Lars monsen kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...