Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva gjør jeg når panelplater er 10 cm kortere enn veggen?


Anbefalte innlegg

Hallo'

Jeg har flyttet inn i en eldre leilighet med takhøyde på 2,50. Jeg har lyst til å bruke panelplater i nesten hele leiligheten, men platene er bare 2,40. 10 cm glippe er kanskje litt mye å skjule bak standard lister eller? Jeg kjører budskjett-oppussing så "standard" bredder på listene er det mest aktuelle. Jeg er usikker på bredden på slike lister og lurer på om jeg kan legge en lekter nede på veggen, og skjule denne og glippen mot taket bak "standard-billiglister"?

 

Å mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du planer om å gjøre noe med himlingene også? i såfall kan du lekte ned noen cm. Vanlige umalte sponplater får du i 239,244,250,260 å 274 men da må du male å tapetsere. Jo det finns store lister, men du må sikkert legge inn ekstra spikerslag både oppe å nede om du velger den løsningen.

Endret av sierratec
Lenke til kommentar
Har du planer om å gjøre noe med himlingene også? i såfall kan du lekte ned noen cm. Vanlige umalte sponplater får du i 239,244,250,260 å 274 men da må du male å tapetsere. Jo det finns store lister, men du må sikkert legge inn ekstra spikerslag både oppe å nede om du velger den løsningen.

Jeg bor i et hus hvor det er installert sprinkelanlegg, og derfor går det ikke å senke himlingene :no: .

 

Jeg regner med at panelplater som er lengre enn standard 239, ogsså har en "lengre" pris, og derved er det uaktuelt for en "budget-oppusser" :p .

 

Tankene mine går per tiden på å lekte/spikerslag og liste, eller rett å slett montere vanlig gammeldags panel ...!

Lenke til kommentar
Har du planer om å gjøre noe med himlingene også? i såfall kan du lekte ned noen cm. Vanlige umalte sponplater får du i 239,244,250,260 å 274 men da må du male å tapetsere. Jo det finns store lister, men du må sikkert legge inn ekstra spikerslag både oppe å nede om du velger den løsningen.

Jeg bor i et hus hvor det er installert sprinkelanlegg, og derfor går det ikke å senke himlingene :no: .

 

Jeg regner med at panelplater som er lengre enn standard 239, ogsså har en "lengre" pris, og derved er det uaktuelt for en "budget-oppusser" :p .

 

Tankene mine går per tiden på å lekte/spikerslag og liste, eller rett å slett montere vanlig gammeldags panel ...!

 

10cm, er da ikke allverdens. 5cm oppe og nede burde gå fint. Monter den opp så du får lik avstand i topp og bunn. Skjær så til noen lekter i samme tykkelse som platene med ei bordsag eller kjøp ferdig om du får. Spikre så på vanlige lister. De fleste gulvlister er 70mm så det burde gå fint. Burde også gå fint å få like store taklister.

 

Det blir helt sikkert billigere enn å kjøpe plater som ikke er "standard"

Lenke til kommentar

Hei

 

Hvis de er for korte, og du manger spikerslag for listen som skal over, kan du legge annenhver en øverst, en nederst. Dvs at ett bord rekker opp til taket. Det neste ned til gulvet. Og neste deretter igjen til taket osv. Da har du full lengde for spikerslaget.

 

Lister som er mer enn 50 mm burde ikke være så vanskelig å finne.

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Hei

 

Hvis de er for korte, og du manger spikerslag for listen som skal over, kan du legge annenhver en øverst, en nederst. Dvs at ett bord rekker opp til taket. Det neste ned til gulvet. Og neste deretter igjen til taket osv. Da har du full lengde for spikerslaget.

 

Lister som er mer enn 50 mm burde ikke være så vanskelig å finne.

 

hmm??? om jeg tolker dette rett så høres det for meg ut at han må ha 100mm lister for å dekke denne løsningen.. eller misforstår jeg??

Lenke til kommentar
Hei

 

Hvis de er for korte, og du manger spikerslag for listen som skal over, kan du legge annenhver en øverst, en nederst. Dvs at ett bord rekker opp til taket. Det neste ned til gulvet. Og neste deretter igjen til taket osv. Da har du full lengde for spikerslaget.

 

Lister som er mer enn 50 mm burde ikke være så vanskelig å finne.

 

hmm??? om jeg tolker dette rett så høres det for meg ut at han må ha 100mm lister for å dekke denne løsningen.. eller misforstår jeg??

 

stemmer, han var nok litt rask der, sentrer dei du, går fint!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...