Gå til innhold

Hjelp til å sette sammen xeon-basert arbeidsstasjon.


Anbefalte innlegg

Hei.

Har begynt å fantasere om ny HISSIG arbeidsstasjon til jobb. Trenger starthjelp til oppsettsforslag, da jeg ikke har bygd noe i denne rettning før. Ser for meg følgende:

 

- 2stk Quad core 45nm (xenon?)

- 8GB ram (med støtte for mer)

- Kabinett og kjøling som er egnet for kontorbruk

 

 

... hvilket hovedkort anbefales til et slikt oppsett? Regner med det er snakk om 771 socket. Har ikke sett 775 kort med 2 prosessorsokler (skullrail? Men det blir drygent dyrt kanskje).

 

Diskoppsett har jeg ikke tenkt så hardt på enda, men jeg har et par raptorer jeg kan kjøre i RAID0. Vurderer også SSD i raid, men må se ann prisen først. 15krpm SASdisker kan også bli aktuelt.

 

 

Ser de fleste(?) 771 kortene er av formfaktor E-atx ... dette passer vel kanskje ikke i et standard kabinett? Her må jeg bistand, da den skal stå på et kontor, og bråke minst mulig; samt at kabinettet bør ha "normal" utformelse.

 

Hvis det er mulig å få prosessorer, hovedkort og minne under 10000,- så hadde det vært et godt utgangspunkt.

 

På forhånd takk.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har begynt å sette sammen ett oppsett på komplett (ikke bestemt hvor det skal bestilles hen enda).

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...2F-DB89DC5246E7

 

Dette er som sagt bare et utgangspunkt. Er usikker på om skjermkortet vil passe mot hovedkort osv.

 

Innvendinger?

 

Vil det være lønnsomt å kjøre SWAP på SSD'ene i raid, eller på eget raid (gamle raptorene)?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har satt opp et nytt alternativt oppsett.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=81545

 

Egentlig burde alt aller helst vært plukket fra ementor, så hvis noen klarer å snekre sammen noe der i samme duren som det jeg har luktet på hittil, så blir jeg taknemlig.

 

Har 2stk raptor disker som jeg i utgangspunktet har tenkt å bruke som systemdisker hvis jeg ikke får midler nok til å slenge med 2stk SSD disker.

 

Hadde også egentlig sett for meg 2 xeon 6-kjerner, men ser ut til at de bare er lansert på papiret enda.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

De 6-kjerners Xeon prosessorene er nok svært dårlig egnet til workstation bruk, først og fremst på total mangel på egnede hovedkort. Jeg har ikke så sterke meninger om verken ett eller annet, men kan fortelle hva jeg kjøpte for to uker siden til workstation.

 

Hovedkort: Supermicro X7DWA-N

CPU: 2x Xeon E5405

RAM: 4x 2GB Crucial DDR2 PC6400 2048MB CL5 ECC, FB

Skjermkort: Sapphire Radeon HD3650 512mb

SAS-kontroller: Supermicro AOC-USAS-S8IR

Harddisk: 2x Fujitsu MBA3073RC 73GB 15k SAS

Harddisk: 4x Seagate Barracuda 7200.11 500GB

Kabinett: Lian Li PCV1010b

Strømforsyning: Corsair HX620

DVD-brenner: Optiarc AD-7203S-0B SATA

CPU-kjølere: 2x Noctua NH-U12F-771 low-noise

 

Burde kanskje hatt raskere cpu-er, men budsjettet var igrunnen sprengt på det tidspunktet :p Dessuten er jeg ikke så kravstor på ytelse per tråd - jeg har tross alt brukt en dual 1ghz P3 de syv siste årene, uten å klage. Skjermkortet vil nok også mange reagere på, men jeg bruker null og niks og aldri 3d, dessuten er det viktig med driverstøtte i linux, siden jeg ikke bruker Windows.

 

Først nå ser jeg oppsettet ditt, og har vel forsåvidt bare en innvending. Det minnet tror jeg ikke du får brukt på noe dual xeon oppsett. De har alle (som jeg har sett, også hovedkortet du har sett deg ut...) FB-DIMM. Som koster litt mer. Ellers ser det igrunn greitt ut.

Lenke til kommentar

Altså, grunnen til at jeg fraråder seks-kjerners Xeon er ikke at de ikke finnes tilgjengelige på markedet. Blant annet Nextron skal kunne skaffe disse iløpet av et par dager. Men 7400 xeon-ene er socket 604. Og 604 hovedkort nå til dags tror jeg knapt finnes i E-ATX engang. Det er noen store drog som ikke passer til noe. Dessuten må man huske på at disse prosessorene har (relativt) lav klokkehastighet, lav FSB og vanvittig pris. Pluss det viktigste, totalt mangel på egnede hovedkort.

 

Ellers må jeg få kommentere at 2k SSD er vanvittig mange SSD...

Lenke til kommentar

Har mer eller mindre lagt fra meg tanken om 6kjernene. Det blir nok for dyrt.

 

Har endret minne (og har rettet til 2STK ssd ;) ).

Får kanskje avklart på onsdag hva slags økonomisk ramme jeg har å forholde meg til, så da blir det enklere å sette ned noe mer konkret. Jeg hadde satset på minimum 15k +mva, men vet ikke hvordan det blir enda.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Har mer eller mindre lagt fra meg tanken om 6kjernene. Det blir nok for dyrt.

 

Har endret minne (og har rettet til 2STK ssd ;) ).

Får kanskje avklart på onsdag hva slags økonomisk ramme jeg har å forholde meg til, så da blir det enklere å sette ned noe mer konkret. Jeg hadde satset på minimum 15k +mva, men vet ikke hvordan det blir enda.

 

Det første jeg må spørre om er faktisk hva du skal bruke maskinen til...

tallknusing, multimedia eller kabal(altså vanlig arbeid)?

 

Asus har noen kort som bruker vanlig DDR, husker ikke nå om det er 2-3 eller 5, men skal du over 8 GB så må/bør du gå for dyrere løsninger med ECC etc.

 

Problemet med socket 604 er ikke at de er utilgjengelige.... jeg har flere liggende... hehe.. men problemet er å finne ett hovedkort med 604 som støtter 7000 serien også...

 

når det gjelder swap eller pagefile, så kommer det helt an på hva du skal bruke maskinen til.

har du veldig mye minne så er det vel begrenset hvor mye linux swap'er..

jeg er Windows mann så her kan dere som vet korrekte meg hvis dere vil...

men bruker linux mye swap med store mengder minne så er det jo klart lønnsomt å ha så mange små raske disker som mulig i raid0 ihvertfall på en dyr raidkontroller.

flere kanaler = raskere lesing/skriving

og masse plass trengs jo ikke til en swap disk.... 1,5-2 ganger RAM omtrent vel, selv på linux.... hehe...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Hei.

Maskinen skal brukes til "vanlig arbeid" inkl en del kjøring av virtuelle pc'er (flere samtidig), videokomprimering, photoshop, og scriptede office-jobber som i dag kneler min overklockede opteron 175. Altså, alt mulig mellom himmel og jord. Gjerne samtidig. :p

 

Når det kommer til OS er jeg ikke sikker på om jeg havner på xp, vista eller modda 2003/2008 server, men vista business eller modda server OS er most likely.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hei.

Maskinen skal brukes til "vanlig arbeid" inkl en del kjøring av virtuelle pc'er (flere samtidig), videokomprimering, photoshop, og scriptede office-jobber som i dag kneler min overklockede opteron 175. Altså, alt mulig mellom himmel og jord. Gjerne samtidig. :p

 

Når det kommer til OS er jeg ikke sikker på om jeg havner på xp, vista eller modda 2003/2008 server, men vista business eller modda server OS er most likely.

 

Hvis du kjører med f.eks. vista enterprise så har du ett antall ekstra lisenser for bruk i VM.

det samme gjelder for windows server 2008 enterprise.

 

når det gjelder din bruk, så trenger du mye minne, og flest mulig "CPU"

hvis photoshopingen din gjelder fotografier så kan det også være greit med ett okay skjermkort i tillegg, men du trenger ikke det aller beste.

 

hadde jeg vært deg så ville jeg kjørt med ZEN, VMWARE eller 2008 med HYPER-V i bunnen, dermed kan du kjøre 64 bit OS i de virtuelle maskinene.

alle disse virtuelle serverne støtter alle vanlige OS, så du har muligheten til å kjøre det du trenger.

 

Du bør regne 2 GB minnne for Host OS, og minst det samme pr VM, det kommer selvfølgelig an på hva du skal kjøre i dem og hvor mange du skal kjøre samtidig.

kjører du med VM server i bunn så kan alle OS kjøre samtidig om du ønsker det.

64 bit OS har også en mye bedre minnehåndtering enn 32 bit, men dette vet du sikkert.

 

Jeg ville ha priortert cpu og minne, også ville jeg hatt 4 -8 forholdsvis små disker i raid0 til VM-diskene (lag fysiske områder for hver VM når du setter opp raidet og tildel den fysiske diskplassen til hvert VM) på en bra raidkontroller, eller du kan definere en fysisk disk til hvert gjeste OS.

når det gjelder swap, så hadde jeg ikke vært hysterisk for å få dette på eget RAID, med midre du vil bruke noen ekstra kroner på det, jeg ville heller lagt de pengene i fysisk minne.

bare ikke legg swap for host OS på samme raid som VM diskene... det kan bli ytelsesproblemer.

 

når du kjører på denne måten så kan du tildele ressurser til gjeste OS ettersom du trenger det, og du kan bruke RDP hvis du kjører Windows.

Jeg hadde latt Host OS'et være mest mulig reint, og heller installert en egen VM med en XP eller VISTA eller Linux etter behov og brukt det som arbeidsstasjon.

 

Jeg ville nok ikke brukt VISTA eller XP i bunn for det du skisserer, du må også huske at ikke alle virtual PC løsninger støtter 64 bit inne i de virtuelle maskinene(Gjest), ZEN og VMWare har gratis løsninger, men administrasjonsgrensesnittene er ikke gratis for VMWARE, Microsoft, vil begynne å gi bort hyper-v nå, jeg hadde neppe modda 2008 server så veldig, da hadde jeg heller kjørt en CORE installasjon med hyper-v(ingen grafiske grensesnitt, all administrasjon er gjort med powerscript o.l.)

men for enkelhetsskyld hadde jeg installert en "vanlig" 2008 server med de tjenestene du ev. trenger inkl. hyper-v også som sagt installert ett gjeste OS etter ønske som du brukte som WS.

Så hadde jeg funnet ut hvor mye de andre tingene du skal kjøre hadde brukt av ressurrser og lagd ett gjestesystem for hver av dem...

f.eks.

1 for photoshop og annen grafisk og vanlige jobbing

1 for office jobbingen (her kunne du også kjørt encoding når det trengs) og kanskje satt av 4 cpu for dette eller flere hvis nødvendig.

Med server løsningene så kan du definere maskinressurser til hver VM, det er begrenset hvor mye du kan gjøre av dette på en WS løsning og med 32 bit versjoner er det som oftest ikke mulig i det hele tatt... med mindre det er dyre løsninger... som f.eks. VMWARE ESX o.l.

du kan sette mengde minne, men ikke mengde cpu. (du setter ressursenheter, derfor mengde)

 

hvis du gjør det på denne måten og kanskje også har en eller annen rendering/encoding programvare som kan kjøres i GRID (renderingfarm), så kan du installere klientene på alle VM'ene og få full utnyttelse av ressursene dine, klart litt overlay blir det jo, men jeg vil tro at dette er måten å gjøre det på... da kan du starte en av office jobbene på den ene gjesten, mens du fremdeles har "datakraft" igjen til å kjøre "vanlige" oppgaver på en annen gjest, bruker du linux kan du ha en gjest med dette også... alt kjørende samtidig i og med du kan reservere deler av cpu til hver gjest og reservere minne til hver gjest.

 

Hvis alle de oppgavene du prater om som er krevene skulle kjøres på en VISTA eller XP i bunnen og kanskje VMWARE eller VirtualPC, så ville maskinen bli opptatt når du kjørte de mest krevende oppgavende, det ville i praksis ikke være noe særlig å jobbe på den samtidig. men med godt med minne og en virtualserver i bunnen, så kan du kjøre disse oppgavene i hvert sitt gjesteOS ettersom du trenger det...

 

Anbefaler deg å kjøpe ett hovedkort som støtter 64GB ram, asus sine koster rundt 4-5000 kr og oppover for andre.

da kan du begynne med f.eks. 8 eller 16 GB RAM og trenger du mer kan du ta det på vedlikeholdsbudsjettet neste år.... hehe

kjøp også en kasse med god plass, eller sørg for å ha raidkontroller med e-sata støtte... eller ha ett san... (kanskje litt utenfor budsjettgrenser). Du kan også bruke ISCSI protocollen til å definere remote disker for gjestene, og så lenge du har ett GB-nettverk så funker det rimelig greit så lenge det ikke er altfor mye I/O, da må du ha dedikert GB-nett eller fiber for ISCSI... (=dyrt).

hvis du setter opp dette riktig, så kan du ha din gamle PC og koble til via RDP, så kan du faktisk sette hele kassa inn på "kottet".

 

dette var mine tanker om dette, andre har sikkert andre meninger, men jeg har prøvd å skrive litt om hvordan jeg kunne tenkt meg jobbe i ditt tilfelle...

 

lykke til...

oppdater gjerne, jeg svarer også hvis du har mer detaljerte spørsmål...

i bunn og grunn blir det som følger...

 

- hovedkort med 64 GB ram støtte (ECC e.l.)

- 2 XEON (AMD er dyrt ennå) quad (hastighet etter budsjett)

- begynn med 8 eller 16 GB RAM (itifra hvor mye du har til rådighet)

- en god raidkontroller med støtte for spanning av kontrollere og med

støtte for diskroaming (f.eks. ARECA, o.l.) se svaret mitt i den andre

tråden for forslag

- så mange disker du har råd til separer diskene for gjesteOS til fysiske disker eller partisjoner på ett raid0 med mange disker. husk å ta backup av VM-diskene (snapshot) og/eller ha ett raid01. det finnes en fordel med å bruke diskimages istedenfor fysiske disker, og det er at det er lett å lage sikkerhetskopier, du bare kopierer filene...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Fikk høre i dag at jeg får 15k eks mva for å bygge for, så jeg går for det siste oppsettet jeg linket til hvis noen ikke kommer å forteller meg at det ikke vil fungere.

 

VM'ene som skal kjøres er mest for testing av diverse programvareløsninger, så de vil ikke bli tynet så veldig hardt. Så jeg kommer til å ha vista/server i bunn, for så å kjøre en enkel vmware oppå der for virtuellmaskinene. Hoveddelen av arbeidsoppgavene vil bli gjort på "host-os'et".

 

Det blir å bruke 2raptor 74gig i raid0 som os-disker og 2stk wd 750gb re3 disker som data og datastore.

 

Se linken for øvrig spec. Har IKKE mulighet til å gå opp i pris (altså ca. 19-20k inkl mva.

 

Min gamle pc skal ikke brukes i denne sammenhengen, da den har gåent hovedkort med mere, og skal kastes. Men kommer til å prøve å ta en konvertering til VM på installasjonen.

 

 

Altså: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=81545

dette blir pc'en såfremt delene fungerer sammen.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Da var dyret bestilt:

 

1x ASUS HD3650 PCIE 512MB DDR2 SILENT MAGIC (EAH3650SILENTMG/HTD5)

1x ASUS Asus Z7S WS Server Workstation (90-MSVC40-G0UAY00Z)

2x KINGSTON 4GB MEMORY 667MHZ FBDIMM KIT F/ XSERVE XEON NS (KTA-XE667K2/8G)

2x INTEL Xeon E5430 2660MHz LGA771 active (BX80574E5430A)

1x CHIEFTEC Case Miditower Aegis ATX Black With USB/ Firewire/ eSATA Fits mATX-EATX (CX-05B-B)

1x CORSAIR Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI (CMPSU-750TXEU)

2x WESTERN DIGITAL CAVIAR RE2 500GB SATA II 7200RPM 16MB RAID EDITION IN (WD5002ABYS)

2x NOCTUA Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM, 8 dB(A) (NF-S12-800)

3x AKASA Akasa Ultra Quiet Amber Vifte 92mm, 1400 RPM, 29.0 CFM, 18.0 dBA (AK-184-L2B)

1x ZALMAN viftestyring (ZM-MFC1)

 

Gleder meg til å teste min første octocore :)

Takk til alle som kom med innspill!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Da var dyret bestilt:

 

1x ASUS HD3650 PCIE 512MB DDR2 SILENT MAGIC (EAH3650SILENTMG/HTD5)

1x ASUS Asus Z7S WS Server Workstation (90-MSVC40-G0UAY00Z)

2x KINGSTON 4GB MEMORY 667MHZ FBDIMM KIT F/ XSERVE XEON NS (KTA-XE667K2/8G)

2x INTEL Xeon E5430 2660MHz LGA771 active (BX80574E5430A)

1x CHIEFTEC Case Miditower Aegis ATX Black With USB/ Firewire/ eSATA Fits mATX-EATX (CX-05B-B)

1x CORSAIR Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI (CMPSU-750TXEU)

2x WESTERN DIGITAL CAVIAR RE2 500GB SATA II 7200RPM 16MB RAID EDITION IN (WD5002ABYS)

2x NOCTUA Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM, 8 dB(A) (NF-S12-800)

3x AKASA Akasa Ultra Quiet Amber Vifte 92mm, 1400 RPM, 29.0 CFM, 18.0 dBA (AK-184-L2B)

1x ZALMAN viftestyring (ZM-MFC1)

 

Gleder meg til å teste min første octocore :)

Takk til alle som kom med innspill!

 

 

Jeg synes dette ser ut som en bra løsning, disker kan u jo også putte inn flere av etterhvert, så det er jo ikke noe problem, at du kjøpte RE diskene synes jeg var glupt, da disse er bygd for oppetid=stabilitet.

jeg kommer til å bytte ut alle mine sata disker til RE disker etterhvert nå, feiltoleransen på de diskene er også bedre enn på forbruker disker.

og som mange andre så er vi tydeligvis på ett økonomisk plan som ikke tillatter SAS o.l.

 

legg inn post når systemet er oppe og kjører da? nygjerrig vettu...

fint med litt brukererfaringer, det finnes jo nesten ikke tester her av dual cpu systemer...

 

lykke til

Lenke til kommentar

Hepp.

Ja, dette er nok ganske nært noe av det beste man kan få for 15000,- eks mva. når man skal ha mer eller mindre full pakke. Heldigvis hadde jeg 2x raptorer, skjermer og dvd-brennere fra før jeg skal "omdisponere". I tillegg hadde amentio en B-vare prosessor liggende, og jeg gikk ned fra 750BG disker til 500GB disker som gjorde at jeg bare overskred budsjettramma med 250kr. :)

 

Har en del raid edition disker fra før (samt en tilsvarende fra seagate) og er veldig fornøyd med disse. Mange hevder at MTBF tallene er bare piss, men jeg har ...tja... 6-7 RE disker pr. dags dato privat, og ingen av disse har røket, men en god del mainstream disker har.

 

Det jeg er mest spent på nå er støynivået på cpukjølerene.

 

Skal legge ut erfaringer (og bilder?) etter hvert. Kom gjerne med ønsker om hva slags tester som ønskes.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...