Gå til innhold

Lønn som sjømann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for svar :)

 

Noen som kan si noe om lønn som kaptein?

Er nok veldig forskjellig hva du tjener som skipper. Men så lenge du ikke har noen dyre vaner(feks kjerring og unger :D ) kan du leve svært godt på en skipper-lønn.

Som Matros har en også greit betalt(i hvertfall der jeg var lærling)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er stor forskjell på lønn og det avhenger av veldig mye. Er det innenriks fart , er det nordsjøtariff , er det NOR? Er det NIS?

 

Matroser i NOR har somregel rundt 32.000kr brutto på nordsjøtariffen

Innenriks ferjer har man 22.000 som er tariffen

Det eksisterer praktisk talt ikke Matroser i NIS, men de vil ligge på ca. 26.000kr

 

Kadetter (etter teknisk fagskole , før du får sertifikat)

Her kan man få omtrent alt mulig rart. Tariffen er så lite som ca 6000kr når du er ute og 3000kr når du er hjemme. Derfor seiler de fleste kadetter som matroser hvis de har fagbrevet siden dette også gir fartstid du trenger. Utenriks (I odfjell iallefall) har man rundt 17.000kr som kadett

 

Styrmenn:

Tar generelle tall utifra det jeg har sett og erfart:

2.styrmann : 34.000kr + Vet om personer som har over 42.000kr

1.styrmann : 39.000kr + Vet om bekjente som har 46.000kr

Overstyrmann 42.000kr ++ Flere overstyrmenn går på kapteinslønn for å beholde dem i rederiet.

Kaptein = 55.000 - 90.000 (Høyeste jeg har hørt om er 90.000.

 

På småbåter hvor man kun har kaptein og overstyrmann og man begynner som overstyrmann så er lønnen selvsagt lang lavere. Dette er for store båter inkl supply

 

 

Hva tariffen er vet jeg ikke ,men jeg vet hva bekjente har og hva de har betalt i vårt Rederi.

 

Man velger ikke sjømannsyrket for lønn, siden timelønnen er veldig lav før du kommer veldig høyt opp i systemet. Husk å ikke gå kun etter lønn. Prøv ut forskjellige fartøystyper før du velger en type fartøy å "satse" på. Jeg har funnet meg til rette på kjemikaliebåter.

Ingenting er som å sitte i kontrollrommet og laste opptil 52tanker på en gang alle med forskjellige krav. Stressende for den uerfarne ,men ansvar er artig.

Lenke til kommentar

Faren min er overstyrmann i Tide Sjø, på hurtigbåt, og hvis ikke jeg tar feil tjener han mellom 350.000 - 400.000 i året. Før jobber han for DOF ASA på supplybåt i nordsjøen, da som 1. styrmann (en grad under overstyrmann), og da tjente han rundt 500.000. Altså er det stor forskjeller på hvor du jobber og hva du jobber som. Men genrelt sett tjener man mindre i innenriksfart enn utenriksfart.

Lenke til kommentar
Faren min er overstyrmann i Tide Sjø, på hurtigbåt, og hvis ikke jeg tar feil tjener han mellom 350.000 - 400.000 i året. Før jobber han for DOF ASA på supplybåt i nordsjøen, da som 1. styrmann (en grad under overstyrmann), og da tjente han rundt 500.000. Altså er det stor forskjeller på hvor du jobber og hva du jobber som. Men genrelt sett tjener man mindre i innenriksfart enn utenriksfart.

 

En av grunnene til dette er jo at Overstyrmann å ekspressbåt er en begynnerstilling. Rett etter at man er ferdig med utdanning blir man sendt på en større ferge for å tjene seg opp fartstid og sendt på ekspressbåtkurs. Når man har jobbet med dette i 6mnd effektivt så blir man sendt ombord på en ekspressbåt som overstyrmann. Jeg har selv jobbet på ekspressbåter ,men ikke i Tide

 

1.Styrmann er jo tross alt et steg over innstegstrinnet. Man begynner som 2.styrmann (engelsk 3.styrmann) og jobber seg oppover. På hurtigbåt så begynner man på overstyrmann , det er altså det lavest steget.. Nå er det iallefall dette som er tilfellet i FJord1 på kommandøren og den er prikk lik Vingtor.

 

Fjord1 og Tide følger tariffen. Mye fordi rutene er subsidiert og staten støtter en stor del av driften. Alt som gis ekstra i lønn (fjord1 har 6000 ansatte) må tas direkte fra selskapets magre overskudd.

En av grunnene til at tariffen er forskjellig er også arbeidsmengden. La oss se på Gassfergene til Fjord1. De går med nordsjø tariff pga fartsområde (ble jeg fortalt av en som har jobbet på Bergensfjord og Mastrafjord),men de andre fergene (Feks Lavik - Oppedal, som er sterkt trafikkert) går på innenrikstariff. Dette har noe med hvilket fartsområde båtene går i.

 

På en annen måte kjenner jeg en som jobbet i Bukser og Berging på Mongstad. 34.000kr som matros på Taubåt. Hvorfor de betaler så godt vet jeg ikke ,men tror det kan ha noe med at arbeidet ikke er spennende og de må bruke lønn som å motivere? Det er uansett langt over tariffen

 

Synes også det blir feil å forutse at alle blir kapteiner. Det er tross alt en lederstilling som ikke alle når opp til. Sammenligner du hvor mange 2.styrmenn det er sammenlignet med kapteiner så finner du fort ut at det er stort frafall på veien opp. Det er flere som finner seg en jobb iland , ofte på rederikontor hvis det er et stort rederi.

 

Jeg kjenner kapteiner innenriks som har hatt rundt 350.000 og rundt 500.000 utenriks (Så et lønnsdokument noen år tilbake). NOR tariffen for Nordsjøen ligger høyere og man tjener ofte mer, men nordsjøen er ikke plassen å være for min del.

 

Så , Sjømann er iallefall ikke det du jobber som hvis du skal tjene penger. Jobber du standard antall timer som er 12timer dagen / 7dager i uken (enkelte dropper overtid i helgene, mao kun 8timer) så blir dette 84timer i uken.. 84timer i uken x 25.5uker = 2142arbeidstimer , altså vesentlig mer enn et årsverk på land.. Som høytstående offiser så jobber du trolig vesentlig over dette også fordi arbeidsmengden er så stor.. Så timesbetalingen er lav.

 

Det er krav om arbeidstid og hviletid (skipssikkerhetsloven §23) ,men disse blir brutt relativt ofte pga høyt arbeidspress. Jeg kjenner ingen som ikke har jobbet i dagesvis hvis situasjonen krever det.

Vi var i Rotterdam og den ene kranen på babord side gikk i stykker , samtidig som båten skulle losses , spyles og lastes. Dagmennene gikk dermed over 50timer i strekk for å få ting opp å gå igjen , for også sove 12timer og ta en ny økt.

 

Jeg vil uansett anbefale sjømannsyrket fordi det er en krevende og utfordrende arbeidsplass. Godt samhold ombord og man ser alltid et steg oppover mtp på jobbkarriere. Timelønn er lav ,men man kompenserer med arbeidsmengde.

Lenke til kommentar
Faren min er overstyrmann i Tide Sjø, på hurtigbåt, og hvis ikke jeg tar feil tjener han mellom 350.000 - 400.000 i året. Før jobber han for DOF ASA på supplybåt i nordsjøen, da som 1. styrmann (en grad under overstyrmann), og da tjente han rundt 500.000. Altså er det stor forskjeller på hvor du jobber og hva du jobber som. Men genrelt sett tjener man mindre i innenriksfart enn utenriksfart.

 

En av grunnene til dette er jo at Overstyrmann å ekspressbåt er en begynnerstilling. Rett etter at man er ferdig med utdanning blir man sendt på en større ferge for å tjene seg opp fartstid og sendt på ekspressbåtkurs. Når man har jobbet med dette i 6mnd effektivt så blir man sendt ombord på en ekspressbåt som overstyrmann. Jeg har selv jobbet på ekspressbåter ,men ikke i Tide

 

 

 

Vel, nå jobber han ikke på hurtigbåt fordi han er ny i jobben, men fordi han trives der, og kan jobbe med det han er utdannet til, samtidig som han er nærme familien. Han har som sagt tidligere jobber for DOF ASA i Nordsjøen, og på ferje i Tide/HSD, og før der igjen hurtigbåt for HSD(første passasjerfartøyene han jobbet på) og til å begynne med, fiskefartøy.

 

Men selvfølgelig, kan hende de fleste velger hurtigbåtyrket for å arbeide seg til høyere stillinger. :)

 

Og, så, siden du var inne på "Kommandøren"/"Vingtor", så vil bare si: Det er vel noen av de flotteste hurtigbåtene som er laget. :D

Lenke til kommentar

Det var ikke ment som kritikk på noen måte, bare en begrunnelse på lønnstariffen. Jeg har selv jobbet på ekspressbåter (som Matros) og skal sende søknad til Fjord1 angående kursing i ekspressbåtkurs. Det er navigatører som er bedre på kystseilas enn navigatører på ekspressbåter og absolutt en trivelig jobb med et godt arbeidsmiljø (er man få personer så er man nødt til å gå overens)

 

Du har helt rett , Vingtor og Kommandøren er fine båter. Jeg var på jobb på Fjordprins (Vikarierer på de forskjellige Fjord1 båtene når jeg har tid) og var borte og snakket med de fra kommandøren hvor de sa at det hadde kommet ombord en dame som lurte på om det var nybygg. Det er meget imponerende når båten er nærmere 20år gammel.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Faren min er overstyrmann i Tide Sjø, på hurtigbåt, og hvis ikke jeg tar feil tjener han mellom 350.000 - 400.000 i året. Før jobber han for DOF ASA på supplybåt i nordsjøen, da som 1. styrmann (en grad under overstyrmann), og da tjente han rundt 500.000. Altså er det stor forskjeller på hvor du jobber og hva du jobber som. Men genrelt sett tjener man mindre i innenriksfart enn utenriksfart.

 

En av grunnene til dette er jo at Overstyrmann å ekspressbåt er en begynnerstilling. Rett etter at man er ferdig med utdanning blir man sendt på en større ferge for å tjene seg opp fartstid og sendt på ekspressbåtkurs. Når man har jobbet med dette i 6mnd effektivt så blir man sendt ombord på en ekspressbåt som overstyrmann. Jeg har selv jobbet på ekspressbåter ,men ikke i Tide

 

1.Styrmann er jo tross alt et steg over innstegstrinnet. Man begynner som 2.styrmann (engelsk 3.styrmann) og jobber seg oppover. På hurtigbåt så begynner man på overstyrmann , det er altså det lavest steget.. Nå er det iallefall dette som er tilfellet i FJord1 på kommandøren og den er prikk lik Vingtor.

 

Fjord1 og Tide følger tariffen. Mye fordi rutene er subsidiert og staten støtter en stor del av driften. Alt som gis ekstra i lønn (fjord1 har 6000 ansatte) må tas direkte fra selskapets magre overskudd.

En av grunnene til at tariffen er forskjellig er også arbeidsmengden. La oss se på Gassfergene til Fjord1. De går med nordsjø tariff pga fartsområde (ble jeg fortalt av en som har jobbet på Bergensfjord og Mastrafjord),men de andre fergene (Feks Lavik - Oppedal, som er sterkt trafikkert) går på innenrikstariff. Dette har noe med hvilket fartsområde båtene går i.

 

På en annen måte kjenner jeg en som jobbet i Bukser og Berging på Mongstad. 34.000kr som matros på Taubåt. Hvorfor de betaler så godt vet jeg ikke ,men tror det kan ha noe med at arbeidet ikke er spennende og de må bruke lønn som å motivere? Det er uansett langt over tariffen

 

Synes også det blir feil å forutse at alle blir kapteiner. Det er tross alt en lederstilling som ikke alle når opp til. Sammenligner du hvor mange 2.styrmenn det er sammenlignet med kapteiner så finner du fort ut at det er stort frafall på veien opp. Det er flere som finner seg en jobb iland , ofte på rederikontor hvis det er et stort rederi.

 

Jeg kjenner kapteiner innenriks som har hatt rundt 350.000 og rundt 500.000 utenriks (Så et lønnsdokument noen år tilbake). NOR tariffen for Nordsjøen ligger høyere og man tjener ofte mer, men nordsjøen er ikke plassen å være for min del.

 

Så , Sjømann er iallefall ikke det du jobber som hvis du skal tjene penger. Jobber du standard antall timer som er 12timer dagen / 7dager i uken (enkelte dropper overtid i helgene, mao kun 8timer) så blir dette 84timer i uken.. 84timer i uken x 25.5uker = 2142arbeidstimer , altså vesentlig mer enn et årsverk på land.. Som høytstående offiser så jobber du trolig vesentlig over dette også fordi arbeidsmengden er så stor.. Så timesbetalingen er lav.

 

Det er krav om arbeidstid og hviletid (skipssikkerhetsloven §23) ,men disse blir brutt relativt ofte pga høyt arbeidspress. Jeg kjenner ingen som ikke har jobbet i dagesvis hvis situasjonen krever det.

Vi var i Rotterdam og den ene kranen på babord side gikk i stykker , samtidig som båten skulle losses , spyles og lastes. Dagmennene gikk dermed over 50timer i strekk for å få ting opp å gå igjen , for også sove 12timer og ta en ny økt.

 

Jeg vil uansett anbefale sjømannsyrket fordi det er en krevende og utfordrende arbeidsplass. Godt samhold ombord og man ser alltid et steg oppover mtp på jobbkarriere. Timelønn er lav ,men man kompenserer med arbeidsmengde.

Bukser og bergning går på nordsjø avtalen, derfor god lønn. I hvertfall var det sånn den tiden jeg var lærling der for en del år siden(ser dette er en gammel tråd, men greit å få fakta på bordet).

Endret av Rune-B
Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Det bør vel også nevnes at tariffen for Bøyelast NOR ligger noe over Offshore NOR. Hvis du vil på større båt enn PSV/AHTS/SSCV e.l. men likevel holde deg til nordsjøbassenget, er bøyelastere et fint alternativ. Enn så lenge er det en del nordmenn å finne på brua på disse båtene. ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Det kan du så lenge din hovedarbeidsgiver tillater det. Mange rederier er nervøse for at man skal sykemelde seg på grunn av noe som har skjedd når du jobbet på frituren, så derfor er det nok best at du avklarer dette med arbeidsgiveren din først. Jeg trenger vel neppe fortelle deg at arbeid for konkurrenter ikke blir tatt vel imot. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...