Gå til innhold

Lønn som sjømann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lønn på ferge varierer etter driftstimer og turnus. I Torghatten Nord har de en tariff som tar utgangspunkt i X antall timer. Hvis X=100 timer, og ferga driftes i 97 timer, har du en lønnsfaktor på 0,97. Hvis 100 = 10 000, tjener du 9 700 på din periode.

Overtid kommer i tillegg, og har du ansvar for billettering for du tillegg for det også.

 

Lønn som styrmann/skipper på offshorefartøy er bestemt av tariff. I tariffen ligger lønnstrinn mellom 1 og 9, og det er opp til hvert enkelt rederi å bestemme hvilket lønnstrinn du ligger på.

Typisk supply/standby er 4, AHTS/seismikk er 5-6 og konstruksjon ligger på alt fra 5-8. Veldig få kjører lønnstrinn 9.

 

Du må også ta ansiennitet med i betraktning. Ansiennitetstrinnene går på 1, 3, 5, og 8 år. Kapteiner har et 10-årstillegg.

 

Jeg er 2. Maskinist på konstruksjonsskip med NOR-avtale på panamaflagg. Ligger på lønnstrinn 8 og tjener rett under 52 000 med 1 års ansiennitet. Uten ansiennitet i rederiet, da jeg begynte for under ett år siden.

 

Tidligere har jeg vært lærling, kadett og 2. maskinist i Odfjell, og hadde på slutten rett under 40 000, med 5-års rederitillegg.

 

Man tjener godt som sjømann, men det er mange andre faktorer man bør ta med i betraktning hvis man skal satse på dette yrket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg ser dette spørsmålet er stilt for flere år siden men tenkte det er greit å oppdatere andre på lønnene og valg muligheter. Først vil jeg si at lønnene varierer fra hvilken type båt, størrelse, fartsområde og noen ganger rederiet sine små tillegg på toppen. I fjor tjente jeg 510000kr brutto.(2års fartstid på toppen av fagbrevet)

Jeg hadde riktig nok 10 dager på kurs mens jeg var hjemme i dette året også.

For supply så er klasse 5 per dags dato det høyeste.

I samme jobb og samme skip så varierer lønnene med noen lapper fra rederi til rederi. matroser med fagbrev tjener minimum fra 460-600 i årslønn (supply, litt mer på ankerhandler). Din fartstid har mye å si her . En matros med 8 års fartstid+fagbrev+sveisesertifikat+bas hyre ligger tett på 600tkr uten overtid, Bikker 600 når han får rederi bonusene som er forskjellig fra rederi til rederi. I DOF er bonusene 2år,5år,10år,15år. første er 25% og ender på 100% av en månedslønn,

Jeg får 6 timer overtid uansett hver gang jeg er på jobb en mnd. 2 timer for lugarvask og 4 timer på hjemreisedagen. Så jeg ser ikke på det som overtid selv om dette er inkludert i beregningen min over.

Om du står ekstra i fri perioden så får du triple dager det blir da 4000-5000kr dagen.

Norsk sjømannsforbund har Overenskomsten. Der står hyrene til alle ombord, ihvertfall det du har rettigheter på. Jeg har alterneringstillegg på 475kr + kollektiv-ulykkesforsikring som gir ca 463kr når du er ute på jobb, det er det ikke alle rederi som gir, men dof gir dette.

 

Er du en som vurderer å bli styrmann en dag så tenk denne veien, tenker du dekksarbeider så tenk litt mer subsea veien og tenk heller på 2-4 ordning. Det råder jeg deg til å vurdere. sjømennene forsvinnner ikke fordi det er få jobber. de forsvinner til rigger, plattformer og rov båter pga høyere lønn og bedre fri ordning. Da blir de kranførere, riggere, rov trainee, safety coach osv.

I dag så har du også muligheten til å gå inn på ingenør skole med matros fagbrev papirer, selv kun med mekanisk fagbrev. jeg tenker på å ta undervannsteknologi på fritiden i 2år og forsøke meg som Rov trainee med ønske om å en dag ende opp som supervisor. Skolen har turnus ordning, jeg ville i dag alltid valgt en utdanningsretning der jeg kunne tatt ingenør skolen på fritiden når jeg var hjemme på fri. Full lønn mens jeg går skole er det eneste jeg hadde orket i dag. Å leve på lånekassen og en deltidsjobb er ikke så attraktivt når du har jobbet noen år og fått litt gjeld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...