Gå til innhold

Hvordan koble lysdioder (LEDs)?


Anbefalte innlegg

Jeg har laget med en aldri så liten viftestyring, og hadde tenkt å koble til LEDs til denne. :yes:

 

Da jeg ikke har så mye peil på elektronikk vet jeg ikke hvordan jeg skal få dette til. :shrug:

Viftestyringa har 7 kanaler med 7 totrins brytere (på - av - på). Strømmen til hver kanal kommer fra en digital doc 5 og med totrins bryterne kan jeg bestemme om viftene skal få full strøm eller redusert strøm (100 ohm motstand på 80 og 92 mm viftene og 50 ohm på 120 mm viftene).

Jeg hadde tenkt å koble til LEDs til hver kanal slik at det lyser grønt når viftene går på max og rødt når de får redusert strøm.

 

Noen som har gode forslag til hvordan jeg skal få dette til (helst så godt at en noob som meg skjønner det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagde en tegning i Paint:

 

viftekontroller.gif

 

Forklaringer

 

R1 = Motstanden som reduserer volten til viften

 

R2 = Motstanden som reduserer volten fra 12V til det LEDen trenger når den viser f.eks grønt (12-2.0=10 | 10/0.03=333,33...ohm)

 

R3 = Motstanden som reduserer volten fra 12V til det LEDen trenger når den viser f.eks rødt (12-2.1=9.9 | 9.9/0.03=330ohm)

 

På bryteren er det to valg (On-Off-On) som du skrev.

 

De dere halvsirkelene betyr at ledningen ligger over den andre, at de ikke er koblet sammen.

 

Lysdioden er en tofarget (derfor tre føtter) som ved 2.1 volt og 20mA lyser rødt og ved 2.0 volt og 20mA lyser grønt. Denne kan kjøpes på Elfa (Optokomponenter->Lysdioder 2-10mm)

Lenke til kommentar

Takker iver89

 

Flott forklaring og tegning...selv jeg skjønte den. :lol:

 

Da jeg faktisk har LEDs både røde og grønne (fra de tider jeg hadde valgfag i elektro på grunnskolen) tenkte jeg at jeg kunne bruke dem.

 

Kan jeg bruke disse? Bare å koble dem til hver sin + (henholdsvis full og redusert strøm) og en på R2 og en på R3 og så i ground?

 

Jeg har også 470 ohms motstandere. Kan jeg bruke dem eller blir dem for kraftig?

Lenke til kommentar

Ja da, du kan bruke to forskjellige LEDs i stedet for den tofargede jeg siktet til. Hvilke motsandere du kan bruke kommer jo ann på hva slags LEDs du bruker, vet du ikke hva LEDsene trenger kan du se her:

 

Røde 1.6V

Grønne 2.1V

Gule 2.1V

Orange 2.2V

Blå 3-4V

 

Ville tippe at LEDsene bruker 20mA hver.

 

Så bruker vi Ohms-lov: R=U*I, altså vis du bruker en grønn LED trenger den (12-2.1=9.9 | 9.9/0.02=495) 495 ohm, og vis du gir den kun 470 vil den nok brenne opp etter en liten stund, så det er ingen god idé.

Lenke til kommentar

Nok en gang: Takker for fin forklaring iver89

 

Som sagt har jeg både røde og grønne LEDs som jeg vil bruke.

 

Som det fremgår av din forklarig trenger jeg da to forskjellige motatandere. 495 Ohms til grønne LEDs og 520 Ohms til de røde LEDsene. Rett på meg hvis jeg tar feil.

Regner med at loddetinn osen vil ligge tjukk på gutterommet i kveld :yes: , så jeg får ta meg en tur til den lokale elektronikk forretningen for å få tak i de rette motstanderne.

 

Bilder av det ferdige resultatet vil bli lagt ut på hjemmesiden

Lenke til kommentar
Lagde en tegning i Paint:

Forklaringer

 

R1 = Motstanden som reduserer volten til viften

 

R2 = Motstanden som  reduserer volten fra 12V til det LEDen trenger når den viser f.eks grønt (12-2.0=10 | 10/0.03=333,33...ohm)

 

R3 = Motstanden som  reduserer volten fra 12V til det LEDen trenger når den viser f.eks rødt (12-2.1=9.9 | 9.9/0.03=330ohm)

 

På bryteren er det to valg (On-Off-On) som du skrev.

 

De dere halvsirkelene betyr at ledningen ligger over den andre, at de ikke er koblet sammen.

 

Lysdioden er en tofarget (derfor tre føtter) som ved 2.1 volt og 20mA lyser rødt og ved 2.0 volt og 20mA lyser grønt. Denne kan kjøpes på Elfa (Optokomponenter->Lysdioder 2-10mm)

 

Bare for å rette deg.... Resistorer senker ikke spenning, men strøm!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig :D  

 

se her

 

Slik har jeg og en kompis gjort det  :woot:  :woot:

 

Jobba lenge med den hehe

 

Greit med litt "bruksanvisninger" på nett :)

Lenke til kommentar

R3 = Motstanden som  reduserer volten fra 12V til det LEDen trenger når den viser f.eks rødt (12-2.1=9.9 | 9.9/0.03=330ohm)quote]

 

Bare for å rette deg.... Resistorer senker ikke spenning, men strøm!

 

Emm, En resistor reduserer ikke strømmen, men spenningen!

 

F. Eks har du et spenningstap på V med en resistans på 400 ohm

koblet til 12v / leds (20 mA)

 

U = R x I = 400 Ohm x 0.020 A (20 mA) = 8 V Spenningsfall

Lenke til kommentar
Ja da, du kan bruke to forskjellige LEDs i stedet for den tofargede jeg siktet til. Hvilke motsandere du kan bruke kommer jo ann på hva slags LEDs du bruker, vet du ikke hva LEDsene trenger kan du se her:

 

Røde            1.6V

Grønne         2.1V

Gule             2.1V

Orange         2.2V

Blå               3-4V

 

Ville tippe at LEDsene bruker 20mA hver.

 

Så bruker vi Ohms-lov: R=U*I, altså vis du bruker en grønn LED trenger den (12-2.1=9.9 | 9.9/0.02=495) 495 ohm, og vis du gir den kun 470 vil den nok brenne opp etter en liten stund, så det er ingen god idé.

 

Emm, alle tåler mer enn de er oppgitt til! Dette er bare en anbefalt spenning!!! Å Dessuten er dette ikke standart verdier! Det er forskjellig fra diode til diode!

 

For å finne disse verdiene må du se på databladet eller informasjonen der du kjøpte diodene.

 

Du kan bruke 180 ohm til ca. 400 ohm, etter dette vil bare leddene lyse svakere!! Det er som regel ikke før du kommer opp i nærmere 5 volt at vanlige leds brenner opp! Men enkelte er laget for å kunne tåle høyere spenning enn dette.

Lenke til kommentar
Emm, En resistor reduserer ikke strømmen, men spenningen!

Det blir nok feil i denne sammenheng. Motstanden er der for å redusere strømmen.

Du har en LED og en motstand i serie. Motstandens oppgave er å begrense strømmen. Hvis du ikke har noen motstand vil LEDen trekke all den strømmen den klarer fra PSU og bli ødelagt på et blunk. Motstanden definerer hvor mye strøm som går, og spenninga som oppstår over motstanden følger da Ohms lov med R * I.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på hvordan man "ser" på det, hvorfor man har en formotstand til en LED.

 

Den senker strømmen til merkeverdi så led ikke blir ødelagt.

 

Man kan også si den er der for å senke spenningen over led til merkeverdi, da en seriekobling er en spenningsdeler. Ved rett spenning over led så får man jo automatisk rett strøm..

 

:woot:

Lenke til kommentar

Da jeg faktisk har LEDs både røde og grønne (fra de tider jeg hadde valgfag i elektro på grunnskolen) tenkte jeg at jeg kunne bruke dem.

 

Kan jeg bruke disse? Bare å koble dem til hver sin + (henholdsvis full og redusert strøm) og en på R2 og en på R3 og så i ground?

 

KRISE :o Begge diodene lyser både på redusert og full strøm...skjønner ikke bæra. tok utgangspunkt i iver89 sin skisse bare at jeg skiftet ut den tofargete LEDn med en grønn og ei rød begge til hver sin ground. jeg blir så :evil::evil::evil::grumpy::grumpy::grumpy:

 

Hvordan kan jeg løse dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...