Gå til innhold

Hvordan koble lysdioder (LEDs)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iver89 sin tegning fungerer ikke ihht til dine krav, begge led får spenning. Ene får via R1...

 

Kan gi deg en tegning senere, har ikke tid nå.

Tenkte meg at det var noe i den retning... :( Jeg setter stor pris på ei tegning som kan løse dette problemet. Jeg håper bare at det ikke er store forandringer som må gjennomføres da jeg allerede har etset printplata (tar en del tid :cry: ). Kanskje bare jukse det til litt...

 

Bruk 2 vanlige dioder for å sperre mellom vifta og LED.

Har prøvd denne løsningen med lysdiode...resultat = "mistet" en del av strømmen til viftene (går for sakte = for lite kjøling). Dermed er dette uaktuelt.

 

Any way venter spent på geniale løsninger :yes::yes::yes:

Lenke til kommentar

viftekontroller.gif

 

skjema.JPG

 

Snekka fort sammen et kretsskjema i Protel.

øverst kretsskjema til Bildet over.

 

Nederst er det plassert to dioder slik at strømmen blir bare en av diodene lyser. Dette er den enkleste forandringen jeg kan tenke meg. Ellers må du til med en litt mer avansert bryter för å ikke tape spenning...

Lenke til kommentar
viftekontroller.gif

 

skjema.JPG

 

Snekka fort sammen et kretsskjema i Protel.

øverst kretsskjema til Bildet over.

 

Nederst er det plassert to dioder slik at strømmen blir bare en av diodene lyser. Dette er den enkleste forandringen jeg kan tenke meg. Ellers må du til med en litt mer avansert bryter för å ikke tape spenning...

 

Ja dette ser jo ganske så greit ut :yes: , og skulle ikke føre til så store forandringer.

Har et spørsmål ang. dioder: vil disse føre til spenningstap? Dette var i alle fall det jeg opplevde ved å bruke en lysdiode til å "styre" strømmen. Hva er egentlig forskjellen på en diode og en lysdiode (bortsett fra at lysdioden lyser :wink: )?

 

Som sagt har jeg allerede etset ett kretskort (mitt første :woot: ) til dette prosjektet, men det ser ut som om jeg må redesigne dette. Så nå vil jeg få avdekket alle mulige problemer :yes: før jeg går i gang med å etse ett nytt.

Lenke til kommentar
Tror det er enklere å bruke to-polet bryter, så du styrer LED-strømmen separat fra viftekursen. Den koster marginalt mer enn en-polet, og for alt jeg vet er det en to-polet bryter du har allerede ;-)

 

Dette virker jo til å være en GENIAL løsning :D:D:D da jeg tror de bryterne jeg har er topolet. Polene på bryteren står slik ::: og det er on - off -on på bryteren.

Jeg går ut i fra at jeg må ha formotstand til LEDsene (tenkte at jeg kunne bruke de motstandene jeg har i kretsen som ikke funket).

 

Med denne løsningen må jeg da lage to separate kretser; en for hastighet og en for LEDs?

Lenke til kommentar
Og, fa*en, det gjør den jo. Noen som vet om noe som kan gjøre slik at strømmen kun går en vei?

 

Like spenning? Vekselspenning?

 

skjønner ikke spm.et ditt.. Men i dataen så er det liksetrøm, og da går elekrtonan fra - til +.... (eller, jeg veit ikke... Det er så mye styr om dette...)

Lenke til kommentar
Alstå at strømmen kun gpr til høyre på tegningen og ikke til venstre.

Kretsen min over løser dette problemet, men det gir et tap på 0.7V over den ekstra dioden.

 

Som Novec nevnet så kan han slippe den dioden hvis den bryter er av beskrevet type. Dersom han ikke har en slik bryter allerede, vil den enkleste forandringen på kretskortet være etter kretsskjemaet over

Lenke til kommentar
Men kan jeg fremdeles bruke min idé og bare sette på en diode mellom der hvor ledningen som har motstanden R3 og der hvor de to ledningene fra bryteren møtes?

 

Hvis jeg har lært noe av denne tråden så holder det ikke bare med en diode for å hindre at begge LEDsene ikke skal lyse på samme tid. Du må i tillegg ha en diode som hindrer spenningen å gå gjennom R1. Hvis jeg har skjønt virkemåten til dioden fungerer den som en likeretter. Man kan sammenlikne det med at en vei som har to kjørerettninger blir regulert til bare å ha en. I din krets er det to veier som må ha bare en besemt kjørerettning, altså to dioder som bestemmer retningen i kretsen.Skal din krets fungere må du gjøre slik DDD-king har skissert. :yes: . Tror jeg...

 

Jeg vil løse mitt probl. med Novac's forslag da jeg har disse bryterne med dipoler. Kretskortet er designet og klart for etsing i morra :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...