Gå til innhold

BK: Naboens katte i skumringen


MetteHHH

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kat, og tager ellers ikke "kattebilleder". Men for nogle uger siden fik jeg øje på naboens katte, som lå ude i haven en sen aften. Det var den tid på aftenen hvor alt lys er indirekte, og blomsterne så ud til at være selvlysende, og kattene virkede meget mystiske.

 

Jeg satte kameraet på stativ og tog dette her på 0.7 sek, f/4.5 og ISO 400. Kattene lå pænt stille imens. Jeg vil gerne høre, om det er lykkedes mig at fange stemningen, evt. hvad jeg burde have gjort anderledes.

post-80798-1219067122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Ut i fra hvordan du beskriver lyset så syns jeg kanskje du har bommet litt. Jeg ville nok ha valgt en litt varmere hvitbalanse for å få frem kvalitetene i lyset, som bidrar til stemningen.

 

Akkurat nå syns jeg bildet virker litt "kjølig", og at dette kunne ha vært tatt under hvilken som helst overskyet himmel. Lyset er diffust (som det skal være med slikt lys), men jeg mener hvitbalansen er feil i forhold til hva øyet faktisk såg. (Ikke det at jeg var der, men...).

 

Slik seg jeg bildet hvertfall.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

En tettere crop ville kanskje gjort det litt mer interesant.

Du har 2 motiver der, slik jeg ser det: rosebusken og kattene.

Kutt bort rosebusken.

 

Ellers savner jeg litt mindre DOF, bare for å viske bort bakgrunnen litt.

 

 

 

Et kjapt forslag til hva jeg mener.

Brukte bare 10 min, derav litt slakk maske på lensblur effekten.

post-87902-1219073922_thumb.jpg

Si fra hvis du vil jeg skal ta bort bildet.

 

 

 

Som Beej80 nevner kunne hvitbalansen vært noe varmere også.

Lenke til kommentar

Tak for kommentarene.

 

Det var et svært motiv - i virkeligheden så det fantastisk ud, og det var kombinationen af halvmørket, de ubeværgelige katte og de lysende roser. Det er et stort rosenbed, og en stor sten, og jeg har forsøgt at croppe så jeg kunne beholde begge dele i motivet uden at kattene blev for små.

 

Desværre har jeg ikke taget billedet i RAW. Jeg kan ikke få hvidbalance-justeringerne i GIMP til at give mig noget som helst pænt (den hvide kat mister alle nuancer i pelsen), men jeg har rykket lidt på farvebalancen i al fald, så det blev lidt varmere. Hjalp det?

post-80798-1219128791_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Liker første versjon best. Lyset er surrealistisk og sammen med kattenes uttrykk og blikk så gjør det hele bildet for meg. De ser intenst på inntrengeren i natten - en inntrenger ifra en annen verden, "hva vil du?" på en måte. At du har fått kattenes blikk ut mot den korte enden av bildet virker sammen med resten, man kan spekulere i hva de ser på, og hvorfor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...