Gå til innhold

Trek 7.7 FX, en god sykkel?


Henrikfj-

Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter en ny sykkel for trening, jeg vet at landeveis sykler er det beste valget, men jeg vil helst ha en som er litt mer hybrid aktig, og jeg var i en sykkelbutikk i oslo og ble anbefalt denne, som ser veldig bra ut for mitt formål: Trek 7.7 FX Den er mest lagd for asfalt men kan også fint brukes på grus og lignende, jeg hadde tenkt å få litt større hjul til den.

 

Noen som har noen erfaring med den, eller andre lignende og kan fortelle åssen den er å sykle på?

 

Red: jeg tar gjerne imot tips om lignende sykler

Endret av Henrikfj-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TREK 7.7FX:

-Aluminiumsramme

-Karbonfibergaffel

-Shimano R773 / Ultegra girsystem (landeveisgir)

-50/39/30 utveksling på kranktannhjulene

-Felgbrems

-Karbonfibersetepinne

 

Hard Rocx C4SL:

-Aluminiumsramme

-Aluminiumsgaffel

-Shimano Deore / XT girsystem (terrengsykkelgir)

-48/36/26 utveksling på kranktannhjulene

-Felgbrems

-Aluminiumsetepinne

 

Hvilken sykkel som passer deg er det bare du som vet.

Lenke til kommentar
TREK 7.7FX:

-Karbonfibergaffel

-Shimano R773 / Ultegra girsystem (landeveisgir)

-50/39/30 utveksling på kranktannhjulene

-Karbonfibersetepinne

 

Hard Rocx C4SL:

-Aluminiumsgaffel

-Shimano Deore / XT girsystem (terrengsykkelgir)

-48/36/26 utveksling på kranktannhjulene

-Aluminiumsetepinne

 

Hva vil disse forskjellene si? Blir det noen forskjell jeg kommer til å merke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er ikke ultegra et overprisa girsystem ?

 

Jeg kjøpte nettopp en Trek 7.5FX, og er strålende fornøyd så langt! Hvis jeg var deg ville jeg kanskje sett på 7.6FX istedet, hvis du ikke er veldig innstilt på å svi av mye penger.

 

Men for all del, jeg er strålende fornøyd med min, og kan ikke tenke meg at de litt dyrere variantene kan være noe dårligere. Mener trek også vant en tv2-hjelper-deg test, eller en eller annen slik forbruker test nylig..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Aha, hva bruker du sykkelen til, primært trening?

Og den 7.6FXen, det er ikke bemerkelsesverdig mye forskjell på den og 7.7FX eller?

 

Og forresten hva vil landeveisgir si? Er det bedre enn vanlig?

 

Om det er bemerkelsesverdig stor forskjell tør jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har så veldig mye kjennskap til de forskjellige modellene, eller merkene for den saks skyld. Ramma er ihvertfall den samme, så stillingen på sykkelen antar jeg da er lik, at den føles det samme sånn sett. Men såvidt jeg har skjønt, så blir delene oppgradert for hvert hakk du går oppover. Så da er det litt opp til deg hvor mye du vil legge i sykkelen/hvor seriøs du er. Om de føles veldig forskjellig må du nesten bare teste i butikk da (hvis det ikke er noen andre her som har erfaring med det). Om du bor i Bergensområdet så selges disse hos Boa sykler. Ser også at det er andre dekk/hjul, så det er mulig 7.7 er enda mer rettet mot "racing" (ihvertfall var dekkene på 7.6 tynnere enn 7.5).

Jeg har løst det med å kjøpe et ekstra sett grusdekk, sånn hvis jeg skal kjøre i litt røffere terreng så bytter jeg bare.

 

racing gir vil si at girene er en del tyngre enn typiske offroad gir. Det tyngste giret vil da være vesentlig tyngre enn det tyngste på en offroad, of tilsvarende på den andre siden (tyngre førstegir). Etter å ha syklet en del på min (kjøpte den forrige uke) så er jeg ikke i tvil om at racing gir er tingen å gå for! Jeg trodde jeg trengte offroad gir, men fant ut at det letteste giret uansett er lett nok til at det ikke er noe problem, selv i bratte bakker. Og det er vel mye mer irriterende å slippe opp for gir i nedoverbakke enn oppover, da kan man stort sett bare gå av sykkelen uansett når det går SÅ seint at første ikke strekker til.

 

Jeg skal forresten bruke sykkelen til en del trening samt tur. Skal sykle Oslo-Bergen denne helga, så kan gi deg tilbakemelding på hvordan sykkelen er etter det.. da bør den ihvertfall ha fått kjørt seg litt :-)

Lenke til kommentar
TREK 7.7FX:

-Karbonfibergaffel

-Shimano R773 / Ultegra girsystem (landeveisgir)

-50/39/30 utveksling på kranktannhjulene

-Karbonfibersetepinne

 

Hard Rocx C4SL:

-Aluminiumsgaffel

-Shimano Deore / XT girsystem (terrengsykkelgir)

-48/36/26 utveksling på kranktannhjulene

-Aluminiumsetepinne

 

Hva vil disse forskjellene si? Blir det noen forskjell jeg kommer til å merke?

Hovedforskjellen er vekt. Landeveisutstyr er ikke så "heavy-duty" (det trengs ikke på en hybrid) og derfor er det lettere. I tillegg er karbondeler generellt sett bedre, gir litt støtdemping og vektsparing. Du får også høyere utveksling på girene, dvs. høyeste gir på Trek'en går fortere enn høyeste gir på hard rocx'en. Kan også legge til at Ultegra pleier å sitte på landeveissykler fra 15000 og opp mot 30000kr, så det er et veldig bra girsystem (har det selv).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7
Aha ok, tusen takk for svaret :) Ja hadde tenkt å kjøpe litt større dekk faktisk selv, for liker ikke altfor tynne dekk.

Og ja det høres bra ut, du får ha lykke til på turen da :)

 

Beklager, jeg glemte helt å svare deg.

 

Sykkelturen Oslo-Bergen gikk aldeles glimrende. Brukte 4 dager og sykla en 12-13 mil for dagen. Sykkelen holdt fint hele turen, helt uten problemer. Eneste var en skrue som løsna fra bagasjebrettet, men det er ikke alverdens å klage på :-) Sittestillingen var også så bra at jeg verken fikk store problemer med ryggen eller baken, noe jeg pleier å få.Så jeg er strålende fornøyd med sykkelen så langt.

 

Det eneste jeg har merka med sykkelen jeg kunne tenkt meg anderledes var nedover hardangervidda. Det gikk veldig fort på smale veier, og merker at det nok hadde vært en fordel med skivebremser i det tilfellet.

 

Men hvilken sykkel falt du på til slutt ?

Lenke til kommentar
Synes prisen var litt drøy. TV2 hjelper deg testet hybridsykkler tidligere i år. Der ble Hard Rocx C4SL best i test.

 

Feil Hard Rocx vant forrige test på TV2. De var ikke med på den siste.

 

http://www.syklistene.no/Sykler_utstyr/Tes..._modeller/36107

 

Dog er Hard Rock en veldig fin sykkel, men dersom du har Coop Obs i nærheten, bør du sjekke ut Mongoose Sabrosa 3x9. Det bør være mulig å få denne til rundt 5000,-

 

Da får du en godt utstyrt sykkel til en veldig fin pris.

 

2620_1_large.jpg

 

 

Dersom du har råd bør du forøvrig sjekke ut Hard Rocx, den rocker, men den koster 3000,- mer enn Mongoose.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...