Gå til innhold

Antall bilder med Nikon D40


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg et speilreflekskamera, og har prøvd meg frem, tatt nærbilder, landskapsbilder o.l. Så langt har jeg nok tatt rett under 300 bilder siden torsdag. Mye er testbilder, for å gjøre meg kjent med det.

Men så kom jeg til å tenke på hvor mange bilder kameraet kan ta totalt? Noen som vet det, eller kan jeg finne det i brukermanualen, eventuelt andre steder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De billigste speilrefleksene er garantert å tåle 50 000 eksponeringer. (Lukkeren)

 

La oss si du bruker kameraet aktivt i 10 år. Da vil det si et gjennomsnitt på ca 14 bilder per dag.

 

Hvis vi sier man tar tre ganger så mange bilder på en helg enn man gjør i løpet av ukedagene en uke, og at man tar tre ganger så mange bilder i sommerhalvåret enn i vinterhalvåret så vil det si:

 

2,4 bilder per ukedag om vinteren

7,2 bilder per ukedag om sommeren

18 bilder per helgedag om vinteren

54 bilder per helgedag om sommeren

 

Dette ligger i hvert fall i nærheten av mitt forbruk. Det vil si at jeg kan forvente at min billige speilrefleks varer i minst 10 år før jeg må sende den til service og få ny lukker (koster ca en tusenlapp, men det er spørs om det ikke er lurere å bare kjøpe et nytt kamera)

Lenke til kommentar

Herregud! Hvor mange av de bildene er unike, eller tar dere 100 bilder av hvert motiv?

 

Jeg tok vel 500 bilder den første måneden etter jeg kjøpte kameraet mitt, og nå, etter ett og et halvt år, har jeg tatt i underkant av 3000 bilder og kameraet brukes ofte. Forskjellen mellom nå og tidligere er vel at nå bruker jeg lengre tid før jeg trykker på utløseren, nøyer meg med 1-3 eksponeringer per motiv og tar bedre bilder enn tidligere...

Lenke til kommentar
Tull.

Lukkeren i alle (les: speilrefleks) kameraer blir testet til ett antall der de antydes å bli ødelagt. I dyrere kameraer er det rundt 200-250 tusen, i D40 tror jeg det er ca 50 tusen

Og D40 er det eneste Nikon kameraet hvor det ikke kan skiftes gardiner?

Nei, glem max antall og skyt. Tar du så mange bilder at kameraet blir utslitt,

så har du fortjent et nytt!

Lenke til kommentar

Folk er i overkant kategoriske her. Nikon garanterer ikke noe som helst ifht. antall eksponeringer - det tallet folk henger seg opp i er MABF - Mean Actuations Between Failure - som er en indikasjon på gjennomsnittlig levetid for lukkeren.

 

Nikon publiserer ikke slike tall for konsumentmodellene, så disse tallene som legges frem her er tatt mer eller mindre ut av luften, og stammer ikke fra publiserte tall fra Nikon. Om vi legger til grunn at D40 har samme lukermekanisme som D70 (en rimelig antakelse), så ser vi imidlertid at det tilsynelatende treffer ganske bra: http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d70.htm

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Du vil heldigvis ikke finne noe max antall bilder.

Klem på!

 

...

Tull.

Lukkeren i alle (les: speilrefleks) kameraer blir testet til ett antall der de antydes å bli ødelagt. I dyrere kameraer er det rundt 200-250 tusen, i D40 tror jeg det er ca 50 tusen

 

50 000 er tall jeg har hørt også.

 

Knipsingen vil uansett roe seg med tid og erfaring, så tror ikke du trenger å bekymre deg :)

 

Ja, såklart! Og det er jo alltids slik at når man har nytt kamera tar man flere bilder i starten for å bli kjent med det.

 

De billigste speilrefleksene er garantert å tåle 50 000 eksponeringer. (Lukkeren)

 

La oss si du bruker kameraet aktivt i 10 år. Da vil det si et gjennomsnitt på ca 14 bilder per dag.

 

Hvis vi sier man tar tre ganger så mange bilder på en helg enn man gjør i løpet av ukedagene en uke, og at man tar tre ganger så mange bilder i sommerhalvåret enn i vinterhalvåret så vil det si:

 

2,4 bilder per ukedag på vinteren

7,2 biler per ukedag på sommeren

18 bilder per helgedag på vinteren

54 bilder per helgedag på sommeren

 

Dette ligger i hvert fall i nærheten av mitt forbruk. Det vil si at jeg kan forvente at min billige speilrefleks varer i minst 10 år før jeg må sende den til service og få ny lukker (koster ca en tusenlapp, men det er spørs om det ikke er lurere å bare kjøpe et nytt kamera)

 

Jeg gikk fra et digitalt kompaktkamera, og på 1 og et halvt år hadde det tatt mellom 3 og 4 tusen bilder. Og dette var et billig kamera, ergo jeg var ikke redd for det. Derfor ble det tatt med på skoleturer o.l hvor andre enn jeg også brukte det. Og jeg vil nok derfor si at jeg tok rundt halvparten av disse bildene. Når jeg nå endelig har fått skaffet meg speilrefleks kommer jeg ALDRI I LIVET til å sende det rundt på samme måten, det ville være galskap. :!:

Men med et speilrefleks kamera er jo mulighetene mye større en med et kompakt kamera, og da vil jo kanskje antall bilder per år øke noe.

Men jeg tror nok at mitt kamera vil bli brukt mest til fotografering i bursdager, ferier o.l.

 

På under ett år har jeg passert 10 000 bilder med god margin med min D80.

 

Francis

 

 

Gjelder meg også, det. I perioden 30-08-07 til 27-07-08 skøyt jeg 12000 bilder med D40-en min.

 

Hvordan klarer dere å ta så mange bilder? Men såklart, en hobby er en hobby. Man skal ikke ha dårlig samvittighet for å drive med den.

 

Tull.

Lukkeren i alle (les: speilrefleks) kameraer blir testet til ett antall der de antydes å bli ødelagt. I dyrere kameraer er det rundt 200-250 tusen, i D40 tror jeg det er ca 50 tusen

Og D40 er det eneste Nikon kameraet hvor det ikke kan skiftes gardiner?

Nei, glem max antall og skyt. Tar du så mange bilder at kameraet blir utslitt,

så har du fortjent et nytt!

 

Det syns virkelig jeg også!

Endret av SSGXD
Lenke til kommentar
Herregud! Hvor mange av de bildene er unike, eller tar dere 100 bilder av hvert motiv?

 

Jeg tok vel 500 bilder den første måneden etter jeg kjøpte kameraet mitt, og nå, etter ett og et halvt år, har jeg tatt i underkant av 3000 bilder og kameraet brukes ofte. Forskjellen mellom nå og tidligere er vel at nå bruker jeg lengre tid før jeg trykker på utløseren, nøyer meg med 1-3 eksponeringer per motiv og tar bedre bilder enn tidligere...

 

Da det var nytt skøyt jeg ofte 3 eller 4 identiske bilder (burst fire :p ), nå for tida er jeg mye mer moderat. Men det gjelder nok for de aller fleste at antallet bilder synker og hitraten øker etter hvert som man blir mer erfaren.

 

Tror jeg burde bruke film en stund for å venne meg til å tenke mer når jeg skyter jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...