Gå til innhold

Vitaepro, er dette bra?


Anbefalte innlegg

Hei! Har i det siste lest litt om Vitaepro, et kosttilskudd som visstnok skal være bra for muskler og ledd. Dette tilskuddet skal også ha positiv innvirkning på restitusjonstiden etter trening og fysisk aktivitet. Dette passer jo ypperlig for meg, og er noe jeg har tenkt å bestille. I dag søkte jeg rundt på Google om produktet, og fant et par sider som visstnok stilte seg svært skeptisk til produktet. Er det noen av dere forumbrukere som har erfaring med dette produktet, og faktisk VET at funker - og ikke er noe "tilfeldig" jøggel?

Endret av Fryseboks1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest på en eske jeg fant hos svigers kan jeg ikke se at dette er noe annet enn de vanlige antioksidantene du får kjøpt på butikken. Tror at dette er veldig oppskryt, og man kan se av den lite utfyllende informasjonen på eksen at dette er et produkt konstruert for å virke bedre enn tilsvarende, billigere produkter. Du vil ikke finne noe informasjon på innpakningen om hvilke vitaminer den inneholder, hvor mye osv. Jeg ville nok heller gått for noe annet.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Jeg er av den formening at har man et problem så bør man gjøre alt som står i ens makt for å bekjempe dette problemet.

I vinter tok jeg Astaxanthin, som er "virkestoffet" i vitaepro, men da fra en annen leverandør. Gikk vel på det i 3 måneder uten noen særlig virkning.

 

Nå tar jeg en combo av multivitaminer, omega 3-6 og russisk rot.. Det ser faktisk ut til å fungere for min del. Selv er jeg av den formening at noe som fungerer for meg ikke fungerer for alle. Jeg har testet ut det meste det siste året og mye funker ikke.

Noe har en delvis placeboeffekt, du håper så inderlig at det skal funke, men over tid så vil ikke dette være løsningen.

 

Har du ikke veldig dårlig råd, så gå inn på urtesenteret.no f.eks. og kjøp noen naturmidler du har hørt om.. Rosenrot, russiskrot, etc. De er som regel ufarlige og vært brukt i naturmedisin i flere århundrer. Rett og slett finn din combo.

 

Og prøv også Astaxanthin/vitae pro, jeg kjenner en og annen(familie) som har blitt "kurert" av vitae pro, så selv om det ikke funket på meg så funket det på andre..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I TV reklamene påstår de jo at VitaePro skal virke mot alt mulig, stive ledd, mageproblemer, glattere hud, +++..

 

Min teori er at om man spiser normal norsk mat, med frukt, grønnsaker, kjøtt og fisk så skal det som regel gå bra, om man ikke har noe sykdommer eller noe som gjør at man må ha noe ekstra..

 

Imidlertid viser nyere forskning at det er skadelig med for mye kosttilskudd, fordi det som regel er i form av tabletter, og det skal visst være skadelig ved overdrevet opptak, noe som plutselig har blitt vanlig her i Norge.

Har desverre ingen referanser, men mener å ha hørt det på Puls, i tillegg tl at jeg har lest det samme på nettet.

 

:)

 

(Beklager for bumping... så ikke på datoen før jeg posta..)

Endret av BenAus
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Antioksidanter er jo bra for alt mulig! Det beste må jo være å få i seg alt man trenger igjennom kostholdet, masse frukt, grønt, fisk osv. Jeg tar VitaePro fordi jeg ikke klarer å få i meg nok antioksidanter på vanlig måte dessverre. Er ikke så flink til å spise verken fisk eller nok grønnsaker. Har ingen spesielle plager eller noe, men merker jeg har fått mer energi, og er (iallefall litt...) mindre støl når jeg har trent.

Lenke til kommentar
Antioksidanter er jo bra for alt mulig!

Slettes ikke, det kan også være skadelig, frie radikaler er nødvendig for mange kroppsfunksjoner.

Anbefaler "Bad Medicine" av Christopher Wanjek og "Snake Oil Science" av R. Barker Bausell, der blir noe av dette tatt opp, men det er også mye annet nyttig å lese der :)

 

Forøvrig er det alltid greit å stikke innom forskning.no og skepsis.no om en lurer på noe, det å lese reklamen for produktet/metoden er aldri særlig fruktbart om en ønsker en objektiv vurdering ;)

Lenke til kommentar
Tror morgendagens FBI program handler om vitaepro. Ikke kjøp det.

 

Noen som fikk med seg dette programmet?

Jepp. Du kan lese om hva FBI skrev samt se sendingen her.

Fyren fra Vitae Labs sto der og øste ut en mengde tomme floskler, prøvde å ubetydeliggjøre det som ble funnet ved å refererer til "det som denne studenten fant" med henvisning til en mastergradstudent. Som kjent er er det forskjell på en som tar master og en som såvidt er immatrikulert, men dette så ikke ut til å påvirke Vitae Labs' utskremte hva ad hominem og non sequitur argumentasjon angikk. Akkurat som forventet med andre ord. Kommentarene fra Norges fremste ekspert, som også har betydelig internasjonal tyngde med 15 års erfaring fra forskning på antioksidanter, ble tydeligvis tung kost og fordret derfor enda mer svevende argumentasjon.

Tomme påstander angående forskningsrapporter er også noe Vitae Labs er rett så flinke på, du kan lese om dette her.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tror morgendagens FBI program handler om vitaepro. Ikke kjøp det.

 

Noen som fikk med seg dette programmet?

Jepp. Du kan lese om hva FBI skrev samt se sendingen her.

Fyren fra Vitae Labs sto der og øste ut en mengde tomme floskler, prøvde å ubetydeliggjøre det som ble funnet ved å refererer til "det som denne studenten fant" med henvisning til en mastergradstudent. Som kjent er er det forskjell på en som tar master og en som såvidt er immatrikulert, men dette så ikke ut til å påvirke Vitae Labs' utskremte hva ad hominem og non sequitur argumentasjon angikk. Akkurat som forventet med andre ord. Kommentarene fra Norges fremste ekspert, som også har betydelig internasjonal tyngde med 15 års erfaring fra forskning på antioksidanter, ble tydeligvis tung kost og fordret derfor enda mer svevende argumentasjon.

Tomme påstander angående forskningsrapporter er også noe Vitae Labs er rett så flinke på, du kan lese om dette her.

 

Jeg så for noen dager siden en melding på nrk, hvor det sto at VitaePro var faktisk så godt som de lovte, og informasjonen vi fikk se på FBI var feil, og de hadde ikke godtatt å vise frem informasjon de hadde fått fra sikre kilder for VitaePro osv osv. Det var liksom en unnskyldning, fra NRK.

Lenke til kommentar
Jeg så for noen dager siden en melding på nrk, hvor det sto at VitaePro var faktisk så godt som de lovte, og informasjonen vi fikk se på FBI var feil, og de hadde ikke godtatt å vise frem informasjon de hadde fått fra sikre kilder for VitaePro osv osv. Det var liksom en unnskyldning, fra NRK.

 

Det må være en tidlig aprilspøk, har du link?

VitaePro er ren svindel fra ende til annen, det finnes ikke belegg for noe av det som hevdes angående vitenskapelige rapporter, sjekk bloggen til Gunnar R. Tjomlid for mer info om hvor håpløst Vitae Lab oppfører seg.

Lenke til kommentar
Jeg så for noen dager siden en melding på nrk, hvor det sto at VitaePro var faktisk så godt som de lovte, og informasjonen vi fikk se på FBI var feil, og de hadde ikke godtatt å vise frem informasjon de hadde fått fra sikre kilder for VitaePro osv osv. Det var liksom en unnskyldning, fra NRK.

 

Nei, de hadde en reklame på TV2 en periode som var laget for å se ut som en slik unnskyldning fra NRK. Som jo egentlig bare viser hvor latterlig markedsføringen deres er.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er noen indikasjonene på at noen driver svindel innen kosttilskudd eller "alternativ" medisin:

 

-setter frem påstander om produktet uten å kunne gi noen vitenskapelig dokumentasjon. Anekdotiske bevis er ikke vitenskapelig bevis. Man vet meget godt hvordan man kan skaffe vitenskapelig bevis for påstandene, men da man også vet at produktet bare er bløff uten noen dokumenterbar effekt prøver man seg aldri på noe slikt.

 

-angripe personlig de som setter spørsmål ved udokumenterte påstander istedenfor å diskutere påstandene. Dette kan for eksempel gjøres ved å kalle noen som forsker innen området for "student".

 

-bruke annonser som er utformet slik at de kan forveksles med redaksjonelle artikler eller som kan forveksles med en formell beklagelse fra et program som har avslørt svindelen.

 

-"styrker immunforsvaret" er en klassikker innen denne typen svindel. Om man påstår å helbrede et defekt immunsystem så betyr det at kosttilskuddet selges som medisin og for tilskuddet må de da gjennom en grundig vitenskapelig dokumentering av effekt, manglende bieffekter og det kan ikke selges fritt av hvem som helst.

Det som står igjen er styrking av et velfungerende immunsystem, men hva kan egentlig det bety? Det betyr at man får immunsystemet til å reagere på mer enn det normalt skal reagere på. Det er det som normalt omtales som en allergisk reaksjon. Svindlerne reklamerer faktisk med at de skal gjøre folk allergiske!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fortsatt mye reklame for Vitaepro. Jeg må si at jeg synes det er en naturlig nullhypotese at dette er et produkt som ikke har noen virkning. Jeg har lett litt rundt på internett og funnet et par diskusjonstråder der mange (kanskje til og med de fleste) sier at de har prøvd Vitaepro i flere måneder uten å ha merket noen forskjell, evt. noen bedring hvis de har problemer med ledd el. etter trening eller generelt.

 

Det at så mange kommer med denne rapporten og at det stilles spørsmål om virkningen av produktet faktisk er godt nok dokumentert sier noe om hvor liten en evt. effekt av Vitaepro er. Til sammenligning - om du går til et treningsstudio og spør folk der om de har fått mer overskudd, er mindre syke etc. etter at de begynte å trene vil nok så godt som alle svare ja.

 

Selvsagt skal jeg ikke påstå at det er sikkert at det ikke er noen effekt, og dersom det er grunn til å tro at det er det bør det forskes videre på produktet. Problemet er at vi generelt vet lite om hvordan forskjellige stoffer påvirker oss, og det er hundrevis av stoffer i naturen som kan ha en positiv effekt på kroppen vår (kanskje det er sunt å bade i eplejuice?), men dersom det ikke finnes statistisk signifikante resultat som viser en slik effekt må det antas at det ikke er noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...