Gå til innhold

Kjører RAID0, hvordan starte opp Ubuntu/openSUSE?


2bb1

Anbefalte innlegg

Du kan ikke innstalere på linuxpartisjonen fordi den er inne i en utvdidet partisjon (og er derfor ikke bootbar).
Linux har ikke så mange restriksjoner ved booting, så en kan fint boote Linux fra en utvidet partisjon. Det har jeg selv gjort.

Men hvordan det blir i kombinasjon med "fakeraid" er jeg ikke sikker på, for det har jeg ikke testet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første "stage" av GRUB legger seg på MBR. Hvor resten ligger er GRUB ganske likegyldig til. Booting fra utvidede partisjoner er bare et problem om man skal bruke f.eks Windows sin bootloader.

 

Dog er GRUB sannsynligvis ikke likegyldig til fakeraidet, så man må i tilfelle ha en /boot-partisjon som ikke ligger på RAIDet.

Lenke til kommentar
Dog er GRUB sannsynligvis ikke likegyldig til fakeraidet, så man må i tilfelle ha en /boot-partisjon som ikke ligger på RAIDet.

Akkurat det (uthevet) blir vel litt vanskelig siden jeg kun har to harddisker (og at disse står i raid0).

 

Ingen som har en løsning på hvordan jeg får installert Linux med raid0?? :cry:

Lenke til kommentar

Tja det kunne jo vært en idé, men minster litt motivasjonen til hele Linux om jeg må til med noe slik.

 

Fant noe inn på OpenSUSE-forumet nå, men skjønner ikke en dr*tt av hva de snakker om :hmm:

 

Person 1:

You probably need a kernel module loaded to provide the hardware driver that sees the RAID disk controller (just as if you were doing a clean install of Windows). Get the device ID and google for that + linux kernel module. Once you know it, then in installation at the license screen, Abort. That will drop you into what's called the linuxrc. On it's menu there is a selection for hardware driver kernel modules. On its menu find the applicable category, and look for the module in the list. Load that, go back to the top menu, and select Start Installation. The install gui will restart with the module loaded, and it should go from there seeing the single array.

 

Person 2:

Im using the 2.6.25.11-0.1 kernel with RAID 1 and RAID 0 arrays, no problems.

 

Noen som skjønner noe? Og hva betyr "kernel"? :hmm:

Lenke til kommentar
Første "stage" av GRUB legger seg på MBR. Hvor resten ligger er GRUB ganske likegyldig til.
GRUB er forsåvidt avhengig av at stage 2 (den som viser menyen og starter det man velger) ligger på en partisjon støttet av LBA (eller på sylinder <1024). Men alle BIOS'er fra de siste 10 åra (minst?) støtter LBA, så i praksis i dag på nyere maskiner kan GRUB partisjonen ligge hvor som helst på disken, også i en utvidet partisjon.

 

 

Fant noe inn på OpenSUSE-forumet nå, men skjønner ikke en dr*tt av hva de snakker om :hmm:

 

Person 1:

You probably need a kernel module loaded to provide the hardware driver that sees the RAID disk controller (just as if you were doing a clean install of Windows). Get the device ID and google for that + linux kernel module. Once you know it, then in installation at the license screen, Abort. That will drop you into what's called the linuxrc. On it's menu there is a selection for hardware driver kernel modules. On its menu find the applicable category, and look for the module in the list. Load that, go back to the top menu, and select Start Installation. The install gui will restart with the module loaded, and it should go from there seeing the single array.

Det han skriver er å avbryte installasjonen, finne riktig modul for raid-controlleren, laste den og så starte installasjonen på nytt med denne modulen lastet slik at installasjonen da (forhåpentligvis) finner raid'et.

Modul kan sammenliknes med driver i Windows. I dette tilfellet menes det en hardware driver, men en modul i Linux trenger ikke være en driver for hardware, det kan også være andre ting.

 

Person 2:
Im using the 2.6.25.11-0.1 kernel with RAID 1 and RAID 0 arrays, no problems.

 

Noen som skjønner noe? Og hva betyr "kernel"? :hmm:

Person 2 sier at han bruker kernel versjon 2.6.25 (og så noen opensuse-spesifikke tall antar jeg) med raid type 1 (mirror) og 0 (stripe). Om det er "fakeraid" (som du har) eller f.eks. et raid-kontroller kort kommer an på hva diskusjonen på openSuse forumet handlet om.

Kernel er "the inner workings of Linux" (er vel nå jeg skal si at kernel er det som egentlig heter Linux, mens en det som i "dagligtale" kalles Linux egentlig bør benevnes GNU/Linux). Kan vel ganske forenklet si at kernelen er et mellomlag mellom hardware og programmene, og den holder styr på kjøringen av OS'et. Windows har også en kernel, men den er ikke like "tydelig" der.

 

Nå har ikke jeg så enormt med erfaring med "fakeraid" siden mitt hovedkort (med SB600) ikke støttes så godt av dmraid, men oppsummert består problemstillingen i å få gjenkjent "fakeraid'et" under oppstart slik at GRUB kan laste kernel (inkl. evt. nødvendige moduler) og for kernel å få "sett" (og startet raid'et hvis nødvendig) slik at root-partisjonen kan aksesseres for videre oppstart. Hvordan det evt. kan gjøres, eller om det i hele tatt er mulig, vet jeg ikke.

 

Litt vel seint nå ser jeg, så jeg håper jeg ikke har skrevet altfor mye tull :p

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...