Gå til innhold

Er det 1 Laseropprasjon som gjør at du kan bli pilot?(Har dårlig syn =()


Raytee

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå 15 år og drømmen er jagerpilot. Men så har jeg googlet litt rundt og funnett ut av at det ikke er lov med briller eller linser men jeg har ikke funnett noe om Laseropperasjon? Noen som kan si enkelt om det er en eller annen Laseropperasjon som er lovelig? Tviler egentlig litt på det.. Men om det finnest noe som kan gi meg bedre syn som er lovelig! Anything! =P

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Jeg jobber bed Luftforsvarets Seleksjonssenter og kan fortelle deg dette;

 

Laseroperasjon, briller og linser er ikke godtatt.

 

Hvis du ikke har naturlig gode øyne er det ikke mulighet for deg å da ta en pilotutdannelse i Forsvaret. Alternativt kan du høre med Universitetet i Tromsø om de godtar det, innenfor deres nye linje - Trafikkflyger. Dette er da en sivil utdannelse.

Jeg tviler, men det er en mulighet å høre med dem.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei, vet at dette er en gammel tråd men tar den opp før og svare på noe.

 

Nei du kan dessverre ikke bli pilot pga dem ikke godkjenner laseroperasjon siden dem ikke kjenner til langtidseffekten. Jeg har ringt rund og pratet men mange i luftforsvaret før og høre hva dette kommer av og om det blir endringer på dette. Jeg fikk da høre at dette er oppe til etterforskning før og avklare om det vil være et hinder i det lange løp, og om synet holder seg godkjent hele tiden du skal tjenestegjøre som pilot.

Norge samarbeider litt med USA angående dette temaet. I USA så vil dem mest sannsynlig tillate det men ikke før i 2010 pga det tar en tid og få det formelt i gjorden. Og det gjenstår noe svar på diverse prøver osv. Og det vil da meget sannsynlig at det norske luftforsvaret vil godta laseroperasjon hvis USA gjør det. Så jeg vil spå at rundt 2011-2012 så vil det bli lovlig med laseroperasjon i Norge hvis USA godtar dette.

 

Og utdanningen oss UiT så godtar dem laseroperasjon siden det er den sivile helsesjekken før yrkespiloter som skal bli godkjent. Så der er det gode muligheter. Men man må da også gjennom en seleksjon som går på diverse tester osv. Og så må man fylle alle krav før og komme inn med gode karakterer osv.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Hmm.. Har så og si lagt bak meg denne drømmen nå, har liksom ikke så lyst til og drepe folk i krig osv xD. Men jeg _SKAL_ sitte på med ett jagerfly 1 gang ''koste hva det koste vil!'' Vist det er langtidseffekten de er redde for kan de ikke bare sjekke synet 1 gang i uken elns? Ser egentlig ikke at det er noe problem med det.

Endret av Raytee
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei, vet at dette er en gammel tråd men tar den opp før og svare på noe.

 

Nei du kan dessverre ikke bli pilot pga dem ikke godkjenner laseroperasjon siden dem ikke kjenner til langtidseffekten. Jeg har ringt rund og pratet men mange i luftforsvaret før og høre hva dette kommer av og om det blir endringer på dette. Jeg fikk da høre at dette er oppe til etterforskning før og avklare om det vil være et hinder i det lange løp, og om synet holder seg godkjent hele tiden du skal tjenestegjøre som pilot.

Norge samarbeider litt med USA angående dette temaet. I USA så vil dem mest sannsynlig tillate det men ikke før i 2010 pga det tar en tid og få det formelt i gjorden. Og det gjenstår noe svar på diverse prøver osv. Og det vil da meget sannsynlig at det norske luftforsvaret vil godta laseroperasjon hvis USA gjør det. Så jeg vil spå at rundt 2011-2012 så vil det bli lovlig med laseroperasjon i Norge hvis USA godtar dette.

 

Og utdanningen oss UiT så godtar dem laseroperasjon siden det er den sivile helsesjekken før yrkespiloter som skal bli godkjent. Så der er det gode muligheter. Men man må da også gjennom en seleksjon som går på diverse tester osv. Og så må man fylle alle krav før og komme inn med gode karakterer osv.

 

Lykke til

 

Håper det er sant. Jeg er en gutt på 15 år som har virkelig lyst å bli jagerpilot. Jeg har et lite problem, jeg har et syn på -1,25.

Endret av loliap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...