Gå til innhold

Trenger hjelp - Bygge PC


Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge en PC med utgangspunkt i P4 2,53 MHz/ 533MHz og 845PE (?). Ser for meg å benytte totalt 1 GB RAM som er optimalisert i forhold til prosessor og hovedkort. Harddisk 120GB + / 8MB cache (?).

 

:-? Noen som tar utfordringen ?

 

Til orientering så er Komplett.no tenkt benyttet som leverandør. Totalt pris med kabinet +evnt. vifter, hovedkort, CPU, kjøling, RAM, harddisk 120+ GB, Skjermkort, CD Brenner (retail),10/100 MBs Ethernet bør ikke overstige kr. 11 000,- (med mva.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror mer han mente å få noen til å lage et forslag til en pc.

Hvis så, så ville jeg hvis jeg skulle ha kjøpt ny pc i dag, kjøpt:

 

Intel:

 

-2,53Ghz Intel Cpu 533FSB

-ABIT BH-7 Hovedkort

-Twinmos 3200 2x512MB

-Sapphire Radeon 9700Pro

-Valgfri harddisk etter hva du foretrekker;

Seagate for lite lyd

WD for ytelse

IBM for selvmord :D

Men minst 120GB

 

Amd: Ask someone else :wink:

 

Men hvis du mente å sette sammen pc'en din kan jeg gjøre det for en hundrings. Riktignok tar jeg intet ansvar og du må ta den til meg i Tromsø :D

Lenke til kommentar

Nei bygg du. Men du får lese og lære først, - så du selv vet hva du gjør.

 

Å bygge PC har lite med det man ellers forbinder med å bygge noe å gjøre, - det er meget enkel montering det er snakk om. Vanskelighetsgraden for å sette sammen delene må være omtrent som en middels moden og litt nysgjerrig 10-åring fixer, - om han bare vil.

 

Første råd, - f. eks. Asus P4PE hovedkort, P4/533 prosessor og DDR - RAM PC3200 er midt i blinken for deg og billig nå. Lykke til ... :wink:

Lenke til kommentar

Jobber selv i databutikk og har sett nok av eksempler på at PC bygging slettes ikke er noen enkel sak for en del folk.

 

Rambrikker settes inn feil vei, Jumper på HD, HK og vifter feilkoblet samt en masse annet rart de ikke klarer.

 

Alt er enkelt når du kan det.

Lenke til kommentar
Hvis man følger alt punktvis som står i hk manualen, så går byggingen som en lek  :)

 

helt enig, de som har problemer med å skru sammen en pc har ikke gjort forarbeidet ordentlig.

 

manualen er for å leses og guider for å skru en pc bør ligge lett tilgjengelig (printet fra hw.no eller pcworld.no f.eks.)

Lenke til kommentar

Har jobbet en del med PCer før og sett sammen en del, men har ikke "fulgt" med i timen. Difor trenger jeg råd og hjelp.

 

Det som kanskje er det viktigste (?) er sammensettningen på hovedkortet kontra de ekstra kort/komponenter som kjøpes. Jeg kunne gjerne tenke meg USB, FireWire, BLue Tooth og 10/100 Mbs LAN. Mange (Alle) hovedkort kommer med dette i ulike konfigurasjoner.

 

Ellers er kabinettet viktig. Det må/bør være ferdig utstyrt til å håndtere min konfigurasjon, samt at det er en del ting som er "nice to have" som feks. USB porter i front o.l.

 

Så kommer de siste "fine tuningene" med valg av RAM brikker med riktig konfigurasjon mot hovedkort og prosessor, samt et skjermkort som spiller på lag med resten.

 

Det har vært en rivende utvilking og jeg "sliter" med å forstå begreper som ATA/133 kontra SATA, DDR 400 kontra DDR333 o.s.v. Så jeg ønsker ikke å kjøpe dyre aluminiumsfelger til en gammel VW..... men heller ha en kraftigere motor og gode seter....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...