Gå til innhold

Hvilket objektiv skal eg velge til Olympus E-420?


Anbefalte innlegg

No har eg lenge tenkt på mitt nye kamera, som etter all sansynlighet vil bli Olympus E-420. Det finnes forskjellige kit i handelen. Har sett f.eks med 14-42mm-objektiv, 14-42mm + 40-150mm-objektiv og med "pancake". Har ikkje bestemt meg for hvilket kit eg skal satse på.

 

Kameraet har eg tenkt til å bruke til følgende:

Macro

Portrett

Natur

Ting i bevegelse

Båter på 3000-meters avstand

 

Nokon som vil hjelpe/kommentere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For den bruken kommer du lengst med dobbeltkittet. Senere kan du også ta en titt på Olympus ED 70-300, som er et ganske godt objektiv og ikke koster for mye.

 

Det er mulig å få lengre tele med en billig Sigma 55-200, men det er for det første elendig, og for det andre er det nesten ingen forskjell mellom 150 og 200mm. 150 og 300 gir merkbar forskjell. :)

 

Selv ville jeg hatt 25mm, men det er fordi jeg er sær. Du vil ha mer glede i dobbeltkitet, og begge objektivene er prima vare i denne prisklassen.

 

Løp og kjøp. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder portrett tror jeg 25mm pancake skal være ganske god. Fastoptikk pleier å veldig høy kvalitet, de pleier også å være lyssterke (selv om 25mm ikke er like lyssterk som de beste). Høy lysstyrke gjør at du kan ha mye raskere lukkertider, noe er viktig når en tar bilde av ting i bevegelse. Et annet alternativ kan være Sigma 30mm f1.4.

 

Hvis du skal ta makro bør du helst ha et makroobjektiv, men det finnes også en del telezoomer som har makrofunksjon (veldig ofte 1:2 forstørrelse).

 

Natur kan (og er) veldig mye forskjellig, og jeg tar ikke så mye bilder i naturen selv. Så her må nok noen andre hjelpe.

 

Når det gjelder båtene så er nok størrelsen veldigavgjørende for hvor mye tele du trenger. 70-300mm kan sikkert gjøre jobben ganske godt. Men til så mye tele bør du ha et kamerahus med innebygget bildestabilisering (Eks. E-520).

 

Hvor mye penger har du tenkt å bruke forresten?

Lenke til kommentar

Jeg regner med at siden du kjøper en Olympus E-420, så har du ikke så veldig store krav til optikken, men vil likevel ha "så det holder". Det er to grunner til å kjøpe E-420 som jeg ser det: Lett å bære og at du er ny på digital speilrefleks (okei, en tredje grunn: du er vant med Olympus fra før).

 

Hvis dette er forutsetningene, gjør jeg meg disse tankene:

Olympus vil i løpet av september ha en komplett serie med objektiver for gjennomsnittsfotografen.

 

9-18mm ekstremvidvinkel: Til gatefotografering, landskap og arkitetkur

14-42 standardzoom: Til hva som helst

35mm makro: Til portretter og makro.

40-150 mm telezoom: Til portretter og når du er for langt unna...

70-300 "ekstrem"tele. For å fotografere løver på savannen, samt portretter og spurv på Toten.

 

Tilsammen dekker disse fem objektivene det aller meste av hva du trenger uansett fotosituasjon.

 

Trenger du et lysterkt objektiv, så er pannekakeobjektivet på f2.8, og er nest best i test på What Digital Cameras test av fastlinser denne måneden.

 

Prismessig ligger de alle sammen et sted mellom 1500 og 3000 kroner, så det kommer ikke til å koste deg skjorta, og de er så lette å drasse på at det er mulig å dra de med deg over alt. Kvaliteten på Zuiko-optikk er høy, også for standardoptikk som disse, med fin skarphet. De får bra målinger nesten uansett tester.

 

Så for det du spørr om:

14-42 hører alltid med.

25mm til portrett og makro

70-300 for båter på 3000 meters avstand.

 

Jeg ville altså ikke ha brydd meg om 25mm-eren.

Lenke til kommentar

jeg mener at 25mm pancake er en naturlig kamerat til e-420. har brukt denne komboen hele sommer til all mulig slags fotografering og har virkelig ikke kjent noe savn etter annet. Jeg hadde sikkert hatt flere muligheter med en zoom, men for meg er dette et brilliant konsept: relativt billig, relativt lyssterk, bra kvalitet, superkompakt altmuligbrennvidde :)

 

men med en slik liste med konkrete bruksområder er det kanskje lurt å se etter en zoom

Lenke til kommentar
No har eg lenge tenkt på mitt nye kamera, som etter all sansynlighet vil bli Olympus E-420. Det finnes forskjellige kit i handelen. Har sett f.eks med 14-42mm-objektiv, 14-42mm + 40-150mm-objektiv og med "pancake". Har ikkje bestemt meg for hvilket kit eg skal satse på.

 

Kameraet har eg tenkt til å bruke til følgende:

Macro

Portrett

Natur

Ting i bevegelse

Båter på 3000-meters avstand

 

Nokon som vil hjelpe/kommentere?

 

14-42 har akseptabel nærgrense.

Båter på 3000-meters avstand trenger du sannsynligvis 70-300 for å nå.

Portrett blir ikke høggernt med 14-42@42, selv om 50 f/2 er helt fabelaktig. Dette kommer også litt an på hva slags utsnitt du skal ha i portrettene dine..

Natur kan være så mangt.. Fugler? Dyr? Landskap? Med fugler og dyr er det 70-300 som gjelder, mens landskap skyter man ofte med noe vidt.

 

Ting i bevegelse går sånn ca greit med alle objektivene unntatt 50 f/2.

 

 

Om du har penga, så tror jeg du blir fornøyd med 14-42 + 70-300. Om 14 ikke er vid nok så kan du ta flere bilder i M-modus og lime dem sammen etterpå via stiching-programvare.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at siden du kjøper en Olympus E-420, så har du ikke så veldig store krav til optikken

 

Er litt usikker på hva du mente, men Olympus sin kit optikk er vel den beste på markedet.

Det lurte jeg også på. Master phot er temmelig på bærtur hvis han mener det seriøst. Han regner altså E-420 som sub-standard. Sannheten er at E-420 ikke bare kan sees på som et billig slr, men også som et alternativ som ikke har konkurranse. E-420 og dyr, flott optikk er ingen motsetning. Og hvis det er optikken master phot skriver om så er det i alle fall bomskudd, i og med at Olympus lager noe av det beste som finnes, helt på høyde med de andre. På noen områder bedre.

 

Personlig ville jeg satset på 25+50, men det blir veldig sært. Dobbeltkit er nok den mest fornuftige starten, for så å utvide etterhvert som behovet melder seg.

Lenke til kommentar

Først må eg få takke for alle gode tips. Eg er nok ganse sikker på at det blir dobbeltkittet eg kommer til å velge. Gleder meg allerede.

Men eg må også ha eit minnekort. Kameraet støtter CompactFlash, xD-Picture Card, Microdrive, xD-Picture Card Type H, xD-Picture Card Type M.

Kva går anbefalingane på her? Takker for alle gode tips.

Lenke til kommentar
Først må eg få takke for alle gode tips. Eg er nok ganse sikker på at det blir dobbeltkittet eg kommer til å velge. Gleder meg allerede.

Men eg må også ha eit minnekort. Kameraet støtter CompactFlash, xD-Picture Card, Microdrive, xD-Picture Card Type H, xD-Picture Card Type M.

Kva går anbefalingane på her? Takker for alle gode tips.

Compact Flash da de er rimeligere og raskere. Jeg holder meg til SanDisk Extreme III.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg bruker "Alltid" SanDisk Extreme III. Et raskt CF kort er virkelig å foretrekke, og kameraet er klart for videre skyting mye raskere. ..., MEN jeg har alltid et 1GB xD type H i kameraet også i tilfelle jeg skulle ha glemt å stappe i CF etter tømming, eventuellt at CF'et er fullt og jeg ikke har med meg ekstra kort. På den måten har jeg alltid tilgjengelig plass.

 

xD Type H er mye raskere enn type M.., men et raskt CF kort slår disse igjen.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at siden du kjøper en Olympus E-420, så har du ikke så veldig store krav til optikken

 

Er litt usikker på hva du mente, men Olympus sin kit optikk er vel den beste på markedet.

Det lurte jeg også på. Master phot er temmelig på bærtur hvis han mener det seriøst. Han regner altså E-420 som sub-standard. Sannheten er at E-420 ikke bare kan sees på som et billig slr, men også som et alternativ som ikke har konkurranse. E-420 og dyr, flott optikk er ingen motsetning. Og hvis det er optikken master phot skriver om så er det i alle fall bomskudd, i og med at Olympus lager noe av det beste som finnes, helt på høyde med de andre. På noen områder bedre.

 

Personlig ville jeg satset på 25+50, men det blir veldig sært. Dobbeltkit er nok den mest fornuftige starten, for så å utvide etterhvert som behovet melder seg.

 

Enig PM; definitivt på bærtur med den kommentaren ja..(!!).. E-420 har samme brikka som E-3, så her er det rom for flotte bilder så lenge optikken holder mål.

 

Synd at glass skal være så dyrt egentlig. Jeg sikler som en gal etter 35-100 f/2... (effektivt; 70-200 f/2). Den tror jeg hadde vært super i MANGE anledninger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...