Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

En blek mann går til grillen. Trenger tips om solarium.


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk det fint første gangen? Ble ikke brent eller noe slikt? Hvis ikke, ta samme dosering neste gang også, og øk sakte derfra, med noen få minutter mer hver gang så ser du hva som holder. Ta sol annenhver dag ca til du er fornøyd. Så holder det med sol innimellom for å vedlikeholde fargen.

 

I løpet av solingen kan det være lurt å lette litt på skuldrene og ræven innimellom, enkelte får problemer med hvite flekker på skulderbladene og halebeinet, der vi ligger hardest. Da er det bra å la blodet strømme til dit innimellom.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor blek hud du har, men tror 12 min høres fornuftig ut. Du kan gradvis øke med noen og noen minutter etterhvert som huden din blir vant til det, men jeg personlig ville ikke ligge mere enn max 25-30 min av gangen (heller ikke mer enn 3 ganger i uken). Bare husk å ikke overdriv, da blir det veldig tydelig at du har brukt solarium (men det vet du nok alt så) :)

Endret av Loveboat
Lenke til kommentar
Ikke for å kapre tråden, men om jeg har "naturlig" farge som er skapt ved hjelp av vanlig soling, og ikke solarium, kan jeg hoppe rett på "vedlikeholdssoling" eller må jeg gjennom samme prosess som b-real?

Om du er mye det samme som meg så holder det at du slenger deg inn i Solariumet i en 20 min så er du fin fin tanned i noen måneder. Greek God i say.

Lenke til kommentar
var innom en hudsalong og spurte hva de mente. De ville ikke anbefale meg å ta det i det heletatt. I tillegg anbefalte de meg å smøer meg med solkrem hver eneste dag hele året.

 

Hvorfor ikke høre på ekspertene? Er brun hud virkelig såååå pent?

Sånne folk overdriver alt for mye :p

 

Smøre seg med solkrem hver dag, yeah right...

 

Ja, brun hud er pent.

Lenke til kommentar

Så lenge du tar vare på kroppen med f.eks dirverse kremer (body lotion, solariums kremer osv) og ikke overdriver helt så skal det nok gå bra å ta solarium over lengere tid uten noen skader.

 

Når man først har fått brunfargen trenger man ikke ta solarium like ofte for å holde på fargen.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde bruk av solarium, grunnen til det er at UVA-strålene i et solarium er svært sterke og kan med relativt stor sansynlighet skade vevet rundt i huden, noe som vidre kan resultere i solskader samt andre lidelser vi ikke ønsker å ha i huden. Noe sol er bra, men alt med måte. Ca. 15 min. med sol på begge sider av kroppen hver dag om sommeren er bra. Da får vi nødvendige D-vitaminer som lagres i kroppen slik at vi er med rustet for en mørk og kald vinter. De D-vitaminene hindrer tildels farten på cellemutasjoner -noe som er bra med hensyn til kreft- samt at D-vitaminer hjelper oss mot depresjon.

Så konklusjonen er, om mulig ikke bruk solarium, og spesielt om man er hvit i huden og har lite grunnlag i huden fra før av, da setter det seg lett skader i huden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...